Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 OC Review

Rob Coops 20 februari 2012, 4.576 views

Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 OC

Pluspunten

• Heel erg stil (moest in de kast kijken om zeker te zijn dat de koeler draaide)
  • Een aangename prijs prestatie verhouding
  • Als de game er mee om kan gaan is de 3GB aan geheugen erg handig voor echte highres textures

Minpunten

• 3GB geheugen wil oudere games nog wel eens opbreken
  • Het gewicht van de kaart is niet gering en kon in het geval van meerdere kaarten redelijk wat stress op het moederbord op leveren

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Even een korte review dan maar. :)

Na jaren lang trouwe dienst heeft mijn 8800GT toch wel zijn beste tijd gehad en was het tijd voor een nieuwe kaart, de HD7950 was eigenlijk zonder al te veel na denken mijn keuze. De 28nm productie techniek betekend minder energie verbruik en ook een koelere GPU omdat er simpel weg minder energie door het ding opgenomen wordt.

Na een aantal van de eerste reviews the hebben gelezen bleef de Saphire HD7950 OC steeds maar voor aan eindigen. Niet alleen was de overclock een leuke extra de koeler werd met name genoemd om zijn goede prestaties en de stille manier waarop deze bereikt worden, daar naast was de prijs waar ik woon zeer goed in verhouding tot de andere niet overgeklokte modellen.

Dus gelijk besteld en opgehaald. Een maal thuis de oude kaart uit het systeem en de nieuwe kaart er in het geen me meteen opviel was het gewicht van deze kaart de koel constructie is een flink stuk zwaarder dan die op mijn oude 8800GT (met aftermarket koeler om het geluidsniveau terug te dringen). De kaart is maar marginaal langer dan de 8800GT en leverde geen problemen op tijdens het inbouwen.
De volgende stap was het installeren van de kaart, iedereen die hardware geinstaleerd heeft in het verleden weet dat de mee geleverde drivers over het algemeen ouder zijn en het dus meestal beter is om de correcte drivers te downloaden van de website van de fabrikant. Maar in dit geval wilde de laatste Catalyst driver niet installeren volgens de installer zat er geen juiste hardware in mijn systeem en kon er dus niets geinstaleerd worden. Dus dan toch maar de CD in de lade en het op die manier proberen.
Tot mijn grote vreugde geen bloatware te bekennen op de CD, simpel weg de standaard AMD software toegankelijk via een simpel menu (ik ben gelijk Saphire fan geworden toen ik dat zag). De driver installer op de CD deed wat hij moest doen en na een reboot was alles in orde, voor de zekerheid nog even van de AMD site een utility gedownload om de driver versie te controleren en te zien of ik de laatste driver had volgens deze utility had ik de laatste driver nu geinstaleerd. Goed eindelijk tijd om het beestje eens aan de tand te voelen.

Eerst maar eens Fallout: New Vagas op de hoogst mogelijke instellingen draaien en zien wat het ding dan doet. Tot mijn verbazing leek de kaart het nauwelijks te merken, 60fps met heel af en toe een drop naar 58 maar dat was het dan wel. De koeler op de kaart doet zijn werk zo stil dat ik de kast toch maar weer even open gemaakt heb om to controleren dat de koeler ook echt aan het werk was, gelukkig was dit het geval en is de kaart dus niet te horen boven het geluid van de 5 harddisks in de kast. Wat temperatuur betreft wilde de kaart niet boven de 69 graden uitkomen na een uurtje spelen dus de koeler doet duidelijk zijn werk naar behoren.

Vervolgens een andere game geprobeerd om teselation te testen, Civilisation V is een goede game daar voor, dit is een game de zo veel tesilation gebruikt als je alles vol uit zet dat de kaart het misschien nog wel eens moeilijk zou kunnen krijgen. Ik zat er niet ver naast al snel werd duidelijk dat de kaart hier toch wel echt hard aan het werk moest en de framerate van tijd tot tijd toch wel wat laat in zakken 30fps is niet ongebruikelijk, zeker tijdens het in en uitzoemen is het duidelijk hard werken voor de GPU. Maar in een turn based game is dat zeker niet vervelend het is simpel weg iets dat je ziet als je goed op de fps counter let. Ook hier wilde de kaart maar niet warm worden en de 69 graden werd niet overschreden en dat voor een overgeklockte kaart dat is helemaal zo slecht nog niet... het lijkt me dat ik er met wat meer overklocken nog flink wat meer performance uit kan halen zonder dat de kaart echt warm zal worden.

De volgende game was de eerste echte tegenvaller met deze kaart, Deus-ex wilde heus wel alles op de hoogste settings draaien maar met een framerate van nog geen 20fps in sommige scenes was het simpel weg niet speelbaar. Ik heb flink met de settings gerommeld maar uiteindelijk wilde de AA echt niet hoger dan 4x om het geheel speelbaar te houden. Het zal denk ik aan de driver liggen die simpel weg nog maar net uit is voor deze kaart maar dit was toch wel echt een grote teleurstelling.
GTA 4 was niet anders, de game trekt de 3GB geheugen niet en kan met wat command line parameters wel worden overtuigt van de aanwezigheid van extra geheugen maar tot op heden heb ik het nog niet speelbaar gekregen. Het zal vast wel mogelijk zijn maar ik was het al snel goed zat dat ik moet gaan rommelen met command line opties terwijl Rockstar de makers van de game simpel weg een patch hadden kunnen aanbieden die de rare limiet op hoeveelheid grafisch geheugen opheft. Dus op dit moment is mijn enige advies hier laat maar zitten deze game.

Ik heb nog geen benchmarks gedraaid omdat ik ze niet geinstaleerd had maar er zijn zo veel andere reviews die dit wel gedaan hebben dat ik niet denk dat ik daar nog veel aan toe kan voegen dat elders niet te vinden is.

Al met al is dit een erg goede kaart die heel erg stil is en flink wat ruimte voor overclocken bied. De prijs is zeer redelijk voor zo'n krachtige kaart en met een jaar of zo van nieuwe drivers zal er waarschijnlijk nog flink wat meer performance uit deze kaart geperst worden door AMD zelf.
Ik kan niets anders zeggen dan dat het een goede aankoop is geweest en zeker als een oudere kaart zo als een 8800GT vervangen wordt door deze kaart zijn de verschillen zo duidelijk merkbaar dat je je bijna zou schamen voor de prestaties van de 8800GT in vergelijking tot het geweld van deze nieuwe kaart.

Heb jij ook een Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 OC?

Reviews door de redactie

Wat zijn de specs van je systeem, zie alleen windows 7.
Ah, sorry daar voor: Core2 Duo 8400, 4GB DDR3, een tweetal 640GB F1 Spinpoint's in Raid 0 op een Asus Rampage Formula bordje...

Geen high end systeem dus maar ruim goed genoeg om de meeste games zonder problemen te draaien al denk ik er wel over om nog wat extra geheugen er in te stoppen...
Wat doet deze kaart kwa koelings profiel?
Ik heb de XFX 7970 black double dis.

en ik merk dat de fans enorm snel (lees bij lage belasting) al beginnen.

En zelfs als de koeler "max draait" hoor je hem alsnog bijna niet?
Op dit moment doe ik er helemaal niets mee, simpel weg out of the box. Het is dan ook geen standaard koeler maar een Saphire ontworpen versie die vele malen stiller is en in vele reviews een stuk beter naar voren komt dankzij zijn geluids productie. Dat is dan ook de reden dat ik voor deze kaart gekozen heb en geen kaart met standaard koeler wilde kopen, die dingen maken gewoon veel te veel herrie...

Ik heb ze nog niet geprobeerd voluit te laten draaien (forced) maar ik heb zo'n vermoede dat dat weinig verschil zal maken omdat je normaal gesproken met luide fans ook op lagere toeren al kan horen dat ze draaien en dat is hier echt helemaal niet het geval.

Ik zal het vanavond eens proberen gewoon omdat ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig ben naar het geluid dat ik er uit kan krijgen :)
Wat bedoel je precies met 3GB wil de game nog wel is opbreken? Is het teveel oid? Met een simpele -norestrictions in een text bestandje kan je al het geheugen gebruiken bij GTA IV.

Wat er aan de hand is met Deus Ex weet ik niet. Wel weet ik dat ATi vaker loopt te rommelen met nieuwe kaarten en drivers.
Inderdaad 3GB is simpel weg erg veel geheugen en net als dat sommige installers in het verleden problemen hadden met schijven van meer dan 10GB zo ook hebben sommige games moeite met een kaart met 3GB of meer geheugen wat natuurlijk een belachelijk grote hoeveelheid is...

Je hebt bijna gelijk een simpele -norestrictions levert me een probleem op met gemiddeld 15 tot 20fps... er lijkt nog iets anders niet helemaal lekker te zitten tussen de driver en de game. Natuurlijk heb ik dat geprobeerd het werkt simpel weg niet...

Ik denk ook dat het driver problemen zijn en dat ATI er heus nog wel wat op weet te vinden uiteindelijk :)
goeie review maar volgende keer iets meer overzichtelijker met kopjes enzo.
Je de resultatan van je review vallen me enorm tegen, de temps zijn minder laag dan verwacht en de meeste games die je hebt gedraaid trekt de kaart niet maxed out. Is dit omdat jouw systeem de kaart keihard bottleneckt of wat? Voor 426+ verwacht ik veel meer.
Denk inderdaad dat de rest van zijn syteem een bottleneck vormt, een core 2 duo e8400 is nu niet meer de recentste cpu, vooral als je hem combineerd met een kaart die dezelfde grafische kracht heeft als een GTX580.
Jou dual core cpu is 100% een bottleneck daar hoef je niet eens aan te twijfelen.
De kaart doet amper iets koop een quadcore en zie het verschil :)

Draai maar eens 3dmark vantage (performance preset) als je niet boven de 30k scoort zul je zien dat je cpu de bottleneck is. ik haal 37k (gpu score) met een 2500k op 5ghz. (voor vergelijking)

En als je het echt beter wilt doen koop je een nieuw platform, want zelfs met een quadcore voor het 775 platform haal je niet alles eruit. (wellicht wel in benchmark maar niet realtime bij bv grote titels zoals bf3 multiplayer)

Gewoon een tip :)

[Reactie gewijzigd door mikejwt op 15 april 2012 17:44]

Ik heb dezelfde kaart en draai alles op max zonder problemen. Ik denk inderdaad dat de rest van zijn pc de bottleneck vormt. Ik heb de AMD drivers geinstalleerd via autodetect en intussen is de nieuwe 12.3 driver alweer te downloaden van de AMD website, welke prima te installeren is. De temperatuur ligt bij mij onder load lager dan 69 graden. Dit heeft misschien met de kast en de rest aan koeling te maken. Verder heb ik nog geen problemen gehad met het spelen van oudere spellen. Ik denk niet dat het duidelijke resultaten geeft als je met een ouder systeem een review schrijft over een nieuwe videokaart.
Ik begin dat ook te vermoeden, maar tot op heden doen de meeste games hun werk nar behoren al denk ik inderdaad wel dat ik nog wel wat meer performance uit deze kaart kan krijgen als ik een nieuwer systeem zou gebruiken.
Helaas mag ik daar nog even op wachten in ieder geval tot Ivy Bridge uit komt en een beetje betaalbaar is misschien dat ik zo rond de kerst mijn vrouw eens lief aan kijk :)
Zolang je alle games die je wilt spelen zonder problemen kunt draaien, dan is het toch prima ;). Ik upgrade zelf soms iets te snel, op momenten dat het eigenlijk nog niet nodig is. Ik upgrade ook de ene keer mijn videokaart en de andere keer mijn cpu, moederbord en geheugen. Zo kost het om en om upgraden alsnog best veel geld, maar niet zoveel als dat je alles in 1 keer zou upgraden.
Ik zou hem zo graag willen...
Maar hij is gewoon veels te duur.

Leuke review trouwens... Misschien wat foto's erbij? ;)
Ik dnek dat dat je vies tegen zal vallen je hoort hem namelijk niet ;)
Deze kaart is inderdaad super still!! :)
Hoi Rob

Heb je al eens geprobeerd om je processor iets over te clocken ?
Bijna Alle e8400 en e8500 kunnen minimaal 10 tot 15 % omhoog zonder dat de voltage omhoog moet (mijn 8500 zelfs 25 %) mogelijk dat je dan al beter inzicht hebt of je cpu de bottleneck is.
Ik gok dat je bij GTA4 toch wel tegen een CPU bottleneck aanloopt. Volgens mij had je daar een flinke quadcore voor nodig om het een beetje speelbaar te krijgen. Heeft iets te maken met het feit dat het een (uitermate slechte) consoleport is.