Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Omnia W i8350 Zwart Review

Hashoemplil 5 juni 2012, laatste update op 5 juni 2012, 4.557 views

Samsung Omnia W i8350 Zwart

Pluspunten

• Super Amoled scherm
  • ligt goed in de hand
  • Skydrive
  • Windows Phone
  • Zwart = Zwart

Minpunten

• geen extra opslag mogelijk extern
  • knopjes zijkant wat aan de losse kant.

Aangezien ik in het bezit was van de Samsung Galaxy W was het eigenlijk nog geen tijd voor een nieuw toestel. Toch kon ik het me niet laten om na 2 maanden de Galaxy W te verkopen en voor dit toestel te gaan. De specs zijn namelijk hetzelfde, met dat verschil van een SuperAmoled scherm en Windows Phone in plaats van Android. Buiten het feit dat deze gsm geen SD-card ondersteund, maar dat stoorde me niet (hier komen we later nog op terug).
De voornaamste specs:
- 3,7 Inch Super-Amoled scherm
- 1,4Ghz CPU
- 8Gb internal memory (waarvan een kleine 6Gb beschikbaar)
- 5 MP Camera
- Front camera voor videobellen
- Windows Phone 7.5 Mango

Design/bouwkwaliteit:

Het verschil met de Galaxy W is groot. Deze achterkant is niet volledig van plastic, maar een klein deel van metaal. Het toestel zelf voelt ook wel steviger in de hand. De hoeken zijn wat rechter wat ik persoonlijk leuker vind. Het ligt lekker in de hand, maar dit deed de Galaxy W ook. In sommige reviews storen ze zich aan de windowstoets die niet verlicht is. Ik weet niet waar ze al deze onzin vandaan halen, aangezien alle android phones ook een niet verlichte middenknop hebben(en ik denk ook niet dat die van de iphone verlicht is…). Het iets losser zitten van de knopjes aan de zijkant is wel een feit. Dit had beter gekund, maar al dan niet geef ik de bouwkwaliteit en het design een 4/5.

Windows Phone:

Om eerlijk te zijn ging ik voor windows Phone omdat android er wat te speelgoed uitzag voor mij. Windows Phone 7.5 ziet er gewoon veel professioneler uit. Het feit dat er minder apps zijn is hier niet zo belangrijk. Alles wat je wil doen ga je op dit toestel zeker vinden. Social media apps en natuurlijk windows live zijn ongelofelijk goed geïntegreerd. Sms'en of chatten via facebook en messenger is maar een kwestie van seconden.

De interface (Metro GUI) is naar persoonlijke smaak. Zelf vind ik dit zeer goed, aangezien het er niet alleen strak maar ook professioneel uitziet. Het werkt allemaal zonder 1 seconde hapering. Standaard staat er ook nog Office op, wat altijd mooi meegenomen is.

Voor de rest ga ik weinig over Windows Phone zeggen aangezien hier wel 100 reviews van bestaan. Via youtube kan je zeker zien of WP jou besturingssysteem is. Ik vind het allesinds de beste stap die Microsoft in de smartphone markt heeft gezet.

Bereik/3G/Wifi
Bij het vorige toestel had ik het lastiger om 3G-netwerken te vinden. Ook qua bereik zelf is het toestel licht verbeterd. Op vlak van Wifi doet hij het beter, alleen is het moeilijk te zien of hij op wifi of 3G aan het werken is. Dit zou nog beter weergegeven kunnen worden door WP.

Scherm:
Het scherm is misschien niet zo groot als de high-end modellen, maar het super AMOLED scherm doet zijn werk enorm goed. Zwart is echt zwart, wat bij de Galaxy W helemaal niet het geval was. Het scherm voelt ook erg prettig aan, en het touchscreen reageert zeer vlot.

Batterij:
Dankzij het zwart-is-zwart principe gaat de batterij ook wel wat langer mee als mijn vorig toestel. Ik merk bij een volle herlading dat ik de volle dag en langer haal. Ik haal er zo goed als 30 uur uit. Bij de android die ik had, kon dit makkelijk de helft zijn bij zwaar gebruik. Ik haalde nooit meer als 20 uur met mijn galaxy W. Na een nacht slapen is er 5% van mijn batterij, wat soms wel 20% was bij de Galaxy W. De batterij vind ik dus zeker goed voor een smartphone met deze prijs.

Camera:
Deze 5MP is vergelijkbaar met de Samsung galaxy W. In de midrange-toestellen is dit een degelijke camera. Verwacht van de foto’s en filmpjes geen topkwaliteit als van de Iphone 4S, of de Galaxy S2. Zelf heb ik een gsm gewoon niet nodig om hoogwaardige foto’s te nemen…dus meer als genoeg voor mij.
Foto's volgen nog, zal er deze week nog een paar posten van buiten en binnenshuis.

Skydrive:
Ik had eerder al vermeld dat je maar 8Gb intern geheugen hebt. Gelukkig heeft microsoft skydrive. Je krijgt 25Gb gratis opslaggeheugen in ‘de cloud’. Heb dit even getest en dit werkt supervlot. Momenteel kan je wel geen bestanden groter als 50Mb 300Mb uploaden, maar dit zal in de toekomst allemaal wel beteren. Films uploaden op skydrive is dus nog geen echte optie.

Conclusie:
Persoonlijk vind ik het één van de beste WP-toestellen op de markt. De Nokia Lumia 800 is zeker beter qua camera, maar ook 200EUR meer uit je portofeuille.
De Nokia Lumia 710 is geen concurrent aangezien de camera, het scherm, het design en de processor niet opkunnen tegen de Omnia W. Als je een eerste stap in de Windows Phone toestellen wil zetten kan ik je dit toestel dus zeker aanraden.

UPDATE 08/03:
Wat me ook opviel is dat de trilstand en het geluid wat harder zijn dan mijn vorige Galaxy W. Ook de kwaliteit van het bellen is mij niet ontgaan in positieve zin. Momenteel zit ik nog steeds met 30 uur gebruik voor ik de batterij mag/moet opladen.

Wat mij wel opgevallen is, is dat Windows Phone meer dataverbruik heeft. Op mijn Android had ik meer dan genoeg aan 200Mb per maand, maar met deze telefoon ga ik misschien toch een abbonementje hoger moeten gaan. Ik weet niet of andere gebruikers hier ook mee te maken hebben, of dat ik wat instellingen beter uitschakel.

Ook de Zune-software heb ik nu meer gebruikt. Waarom mensen dit een last vinden weet ik niet. Het is misschien makkelijker plug & play, maar de software convert al mijn films wel zonder foutjes. Eigenlijk vind ik de software er prettig uitzien, toekomstgericht voornamelijk met Windows 8.

Al bij al, een tevreden gebruiker van de Samsung Omnia W.

UPDATE 05/06:
In de vorige update was het dataverbruik me opgevallen, maar wat zoeken op internet heb ik wat instellingen afgezet. Nu verbruikt hij minder als mijn vorige Android toestel. Ik kom toe met 100-150MB per maand, dit door facebook, chats, en surfen. De meeste apps gebruik ik wel met wifi, maar ben toch tevreden dat ik nooit over mijn limiet geraak.

Batterij gaat momenteel 2 dagen mee. Brightness op medium zetten doet wel wonderen. Het toestel is ook nog maar 1 keer vanzelf herstart wat ik zeer acceptabel vind. In de 2 maanden dat ik android had gebeurde dit toch wekelijks.

Foto's kan ik op het werk niet uploaden dus die komen vanavond of morgen.

Heb jij ook een Samsung Omnia W i8350 Zwart?

Toffe review, leest snel weg een heeft een goed beeld van jouw impressies :) Ik heb zelf ook een Windows Phone omdat ik het veel mooier vind dan de andere opties.

Microsoft heeft trouwens aangekondigd dat de grootte van bestanden op Skydrive zal aangepast worden naar 300MB per bestand. Ik denk dat ze bewust niet te hoog willen gaan voor het gevaar van piracy (zie Megaupload ;) )

Verder top toestel voor dit geld. Denk niet dat er veel alternatieven te vinden zijn die het even goed doen!
Hoi Hashoemplil, bedankt voor je complete review!
Ik heb hetzelfde toestel en ben eigenlijk wel benieuwd welke instellingen je hebt verandert om het dataverbruik te beperken? Want ik zit na 1 dag al op 31MB :?
Alvast bedankt!
JokerLash,

Ik heb GLONASS en "Use sensor aiding" afgezet, bij feedback in settings heb ik feedback verzenden uitgeschakeld. Updates altijd laten uitvoeren via WIFI instellen, en dataconnectie staat natuurlijk aan maar ik zet raoming volledig uit.

Niet alle redenen zullen met dataverbruik te maken hebben, maar vooral geen raoming en die feedback verzenden zullen helpen. Nu gebruik ik toch nooit meer als 150Mb per maand. Ik zit natuurlijk wel vaak op WIFI, en bekijk geen youtube-filmpjes via 3G.

Hopelijk helpt dit voor jou ook.
Bedankt ik heb de instellingen aangepast, ik ben benieuwd wat het resultaat is.
Mooie review, vraagje: ondersteund dit toestel wel een goede multi touch technologie. Bij mijn vorige Android was er namelijk een probleem waarbij de multi touch alleen werkte als ik een foto of webpagina wou in/uit zoomen, bij bijvoorbeeld Maps kon de map ineens raar gaan draaien. Ik hoor je hier niet negatief over dus het zal wel goed zitten maar toch vraag ik het maar even.
Momenteel nog geen slechte ervaring gehad met multi touch werken. Ook met de navigatie hier nog geen fouten in gezien. Zelf gebruik ik navigatie enz wel enorm weinig dus kan hier niet verder op ingaan.
hoi

hoe zit het met dat het een windowsphone is en qua apps. de gangbare apps te verkrijgen?

en qua ruimte de 8gb? kun je die 8 gb ook echt gebruiken of gaat er nog iets vanaf omdat windows erop staat? En zit die 8gb snel vol als je maar weinig muziek op hebt staan?

gr tim