Panasonic Viera TX-P50VT30 Review

san.okk 7 augustus 2012, 1.786 views

Panasonic Viera TX-P50VT30

Pluspunten

• design en afwerking (one-sheet-of-glass)
  • beeldkwaliteit overall (subliem)
  • responsetijd i.c.m. PS3
  • incl. 3D brillen + Wifi module
  • fijne afstandsbediening (en leuke iPhone/iPad app)
  • prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• VIERA-Connect (beperkt aanbod, trage ontwikkeling)
  • grote voet (i.v.m. gewicht, staat daardoor redelijk ver van de muur)
  • geen picture-in-picture tijdens guide-functie (detail)
  • menu-structuur i.c.m. DNLA. Het pauzeren van films gaat vaak mis waardoor film weer bij begin begint.
  • inbrandgevoelig. Vooral voor de kritische gebruiker.

Inbrandgevoeligheid Score: 3
Sinds 3 weken in het bezit te zijn van de TX P50VT30. Na lang oriŽnteren en vergelijken kwam ik uit bij de VT-serie van Panasonic. Het prijsverschil met de GT-serie bedroeg zon 300 euro. Echter gaf het design (one-sheet-of-glass) en de betere zwartwaarden de doorslag.

De tv uiteindelijk besteld bij de BCC. Ze wilden de prijs netjes matchen (500 euro verschil..)

Over de betrouwbaarheid kan ik nog weinig zeggen gezien de korte gebruiksduur. De eerste indruk is erg positief. Ik zal over een paar maanden mijn bevindingen toevoegen. De levering van het toestel is zeer compleet. Alle audio/video adapters zijn aanwezig en de TV wordt daarnaast geleverd incl. 2x 3D brillen en een Wifi adapter.

De uitwerking van Viera Connect laat nog wat te wensen over. Je merkt dat ze op dit gebied duidelijk een achterstand hebben op de concurrentie. Zo ontbreken bijvoorbeeld uitzendinggemist en RTL gemist in de Market.

De menustructuur en mogelijkheden zijn zeer compleet en overzichtelijk te benaderen. Zeker voor de veeleisende gebruiker zal deze tv niet snel vervelen.

UPDATE: 05-2012

De plasma bevalt nog steeds goed. Ik heb nog geen negatieve punten gevonden. Van inbranden en ghosting is bij mij geen sprake. Ik speel regelmatig Battlefield 3 (SAND3R-83, PS3) en dat is i.c.m. deze tv een verademing.

UPDATE: 08-2012

De VT30 is inmiddels kosteloos vervangen voor de VT50. Dit had te maken met sporen van inbranden van logo's en bepaalde vlekken door het spelen van Battlefield 3 op de PS3. Al met al niet heel storend maar bij effen kleuren zeker zichtbaar. Ik zal dan ook t.z.t. een nieuwe review plaatsen van de VT50. Ik wacht hier wel even mee totdat die ingespeeld is. Ik probeer nu wel rekening te houden met logo's ed. Vooral de beginperiode zijn ze hier toch gevoelig voor.

• Playstation 3
  • Macbook Pro
  • Harman Kardon AVR (+Infinty 5.1 setje)
  • Apple TV (2012)
  • Windows 7 laptop
  • Windows 7

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P50VT30?

Reviews door de redactie

Ik heb zelf de Panasonic TX-P55VT50 ben zelf goed te spreken over het beeld, geluid is redelijk, bediening werkt goed, gebruik de pad niet is niet stabiel.
Maar heb een groot probleem en dat is het inbranden van de logo's, heb hem eerst 200 uur in de standaard fabrieks instellingen laten staan volgens verkoper zou hij in de cinema stand moeten staan de eerste 200 uur maar dat was geen kijken, slechte kleuren enz.. Je moet er van uit kunnen gaan dat Panasonic in de standaard instelling goed beeld moet geven en geen inbranding kan geven, zou je dit in de stand dynamic zetten dan krijg je dus een hogere contrast beeld en dan zou het wel mogelijk zijn. Ik had ook gelezen op internet dat de logo's lichtjes van plaats veranderen om inbranden te verkomen en dat het tegenwoordig niet meer voorkomt dat dit gebeurd, maar helaas is dat niet zo......
Hoe kan je de inbranding zien, op lichte kleuren is het goed te zien tijdens de reclamen uitzending vooral met geel van de Jumbo reclame, zie ik RTL4 en Net 5 en 2 schuine streepjes van RTL 7 lichtjes staan en rechts NL 1 en de symbolen van de Olympis spelen, bij zwarte of donker beelden of als hij uit staat zie je niks. Heb al 2 uur een sneeuwbeeld laten zien om de mogelijke inbranding of na-ijleffect weg te halen maar dat wil ook niet helpen, zal hier wel mee moeten leven.
Heb TV bijna 2 maanden in bezit.
2 maanden vindt ik wel erg snel. Zoals Adlermann al aangeeft zou ik de THX ook aanbevelen. Je zou kunnen kijken of de doorlopende balk nog effect heeft. Zo niet, zou ik e-care langs laten komen.

voor een goede test kan je wat effen kleuren op een USB stick zetten. Bij groen was het bij mij het meest duidelijk. De monteur van e-care zal dit ook doen en daar de foto's van laten controleren door panasonic. In mijn geval is toen een replacement aanvraag gedaan bij pana. Deze is akkoord bevonden en de tv is kosteloos omgeruild.
Heb je er nog steeds last van? Ik heb de VT50 nu zo'n maand in huis en heb al wel wat sporen gevonden. Het bekende NED1 logo werd tijdens de olympische spelen zichtbaar en de OS ringen idem dito. Het valt mij nu niet meer op (waarschijnlijk weggetrokken).

Ik probeer er ook niet meer zo op te letten. Wellicht ga ik over een jaartje weer is op onderzoek.
De standaardinstellingen zijn veel te vel de eerste weken! Je moet hem in thx cinema zetten de eerste 200 uur (of professional) met contrast op ongeveer 50%.

sowieso zijn de andere beelmodi nutteloos omdat ze shifting gamma hebben en een niet standaard kleurenpalette.