Specificaties 10,1" (1024x600), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1011PX-BLK114S Review

118226 20 februari 2012, laatste update op 20 februari 2012, 1.548 views

Asus Eee PC 1011PX-BLK114S

Pluspunten

• Afmetingen en gewicht (zeker ook de adaptor)

Minpunten

• Te traag om lekker te werken
  • Asus produceert verschillende versies bij 1 versienummer en het is niet duidelijk welke versie je koopt.

Waarom een Asus 1011PX
Ik ben al redelijk lang OSX fan en werk thuis met veel plezier op mijn iMac. Ik heb echter ook een aantal devices waar geen OSX software voor is. Zo is bijvoorbeeld de software voor Samsung Galaxy telefoons/tablets wel beschikbaar voor OSX maar ondersteund het slechts 2 telefoons en 1 tablet. Mijn galaxy s plus wordt niet ondersteund. Zo heb ik ook nog een gps en een sporthorloge waarvan ik graag de tracklogs wil uitlezen.
Er zat dus niets anders op om een Windows versie in huis te halen. Ik heb wat geexperimenteerd met een virtual machine, dual boot en specifieke OSX oplossingen maar die werkten voor mij toch niet lekker. Een goedkope netbook met Windows 7 leek voor mij de oplossing.

Hoe voldoet de Asus
Voor wat ik er mee wil doen voldoet de netbook prima. Er zit een dual core Atom N570 processor in op 1.66GHz, 1GB intern geheugen, een 10.1" 1024x600 scherm en een, voor mijn toepassing, riante 320GB harddisk. Wifi N wordt alleen ondersteund in 2.4GHz, maar ik had mijn netwerk toch al naar 2.4GHz terug gebracht omdat mijn Samsung telefoon ook alleen de 2.4GHz ondersteund. Er zit een 3cell accu in die het ongeveer 2 uur uithoud, maar ook dit zal met mijn gebruik meer dan voldoende zijn. De adaptor is prettig klein.

Gevalletje jammer maar helaas
Standaard wordt de netbook met 1GB intern geheugen geleverd, maar er wordt maximaal 2GB ondersteund. Aan de onderkant zit een klepje waar je volgens het boekje het geinstalleerde geheugen zou kunnen vervangen door een 2GB SO-DIMM. Aangezien ik nog een 2GB had liggen heb ik het klepje maar eens open geschroeft. Tot mijn verbazing keek ik tegen de achterkant van het moederbord aan. Na wat googlelen leerde ik dat er verschillende versies van de 1011PX zijn. Sommigen hebben een SO-DIMM slot en anderen het geheugen vastgesoldeert op het moederbord.

Meegeleverde software.
De Asus wordt geleverd met Windows 7 starter. Voor de mogelijkheden die de hardware biedt een prima OS. Er staat nog een virusscanner op, die ik vanwege slechte reviews meteen verwijderd heb. De starter versie van Office die standaard geinstalleerd is, is wel aardig. Voor de rest staat er wat Asus specifieke software op. Er is ook de mogelijkheid om er standaard een dual boot van te maken, maar na 1 keer opstarten in de Asus (ik neem aan) Linux versie besef je al snel dat je dit meteen kan verwijderen. Het werkt eigenaardig en is ook nog erg traag. Windows 7 start snel genoeg op uit hibernate om deze functie overbodig te maken.

De Asus is voor mij prima, geldt dat voor iedereen?
Daar is vrij simpel een antwoord op te geven: zeker niet! Er zijn drie punten waar terdege rekening mee gehouden moet worden:
De belangrijkste is de snelheid. De snelheid van de laptop houdt niet over. Nu is dat in mijn geval niet zo erg. Ik hang mijn device er aan het laat hem gewoon de boel overzetten, maar ik zou er niet aan moeten denken om echt er mee te werken. Eigenlijk is alles behalve browsen al te veel voor het machientje en zelfs browsen gaat op mijn tablet beter.
De ergonomie van het apparaat is onder de maat. Het toetsenbord is klein en de knoppen werken niet lekker. Regelmatig gebeurt het dat ik voor mijn gevoel een toets wel ingedrukt heb maar de letter verschijnt niet op het scherm. Verwacht niet dat je prettig een heel verslag hier mee zou kunnen typen. De trackpad is aan de kleine kant en heeft dezelfde texture als de rest van de behuizing. Persoonlijk vind ik een glad trackpad fijner. Het trackpad ondersteund wel scrollen met 2 vingers maar mij lukt dit niet altijd.
De standaard resolutie van het scherm is 1024x600. Het is mogelijk om het scherm op 1024x768 in te stellen. Hierbij wordt alles in de hoogte een beetje samen gedrukt. Het kan wel, maar ziet er niet zo mooi uit. 1024x600 is redelijk beperkt.

Zou ik de Asus aanraden aan iemand
Voor iemand die op zoek is naar een windows systeempje voor die paar dingen die niet onder OSX of Linux werken is dit best een aardige oplossing. Voor iedereen die meer of andere verwachtingen van een netbook heeft zou ik deze Asus ontraden. De eerste Atoms waren traag maar zelfs deze dual core (met HT) is nog steeds te weinig om prettig met Windows 7 te werken. Wat dat betreft zou ik iets meer geld uitgeven en een Asus 1015BX kiezen. Deze heeft AMD C60 dual core processor die sneller is dan de Atom. Als bonus krijg je er dan nog een betere videokaart, een hdmi uitgang en grotere accu bij. Net als bij de 1011PX zijn er van de 1015BX ook afwijkende versies in het wild te vinden. Er schijnen ook 1015BX met usb3 te bestaan.

Voor studiedoeleinden is het toestenbord en scherm van de 1011PX te klein. Dit kan natuurlijk worden opgelost met een extern toetsenbord en monitor. Het prijsverschil met een 13" of 15" laptop wordt dan wel weer een stuk kleiner, zeker aangezien die laptop over een veel snellere processor beschikt.

Voor de echte tweakers is er nog de mogelijkheid om de harddisk te vervangen voor een SSD. Zeker met een 1011PX waarbij het geheugen kan worden uitgebreid is er dan, denk ik, wel een leuk systeempje van te maken.

Ik ben wel blij met net netbookje. Het neemt weinig plek in en doet wat het moet doen, voor mij. Wil je een device voor bijna dagelijks gebruik dan zou ik bij consumeren van content (webbrowsen, e-mail, films kijken) een tablet adviseren en bij produceren van content eerder een laptop.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1011PX-BLK114S?

Goede review! Al denk ik dat je voor minder dan 200 euro niet teveel eisen moet stellen. Wie voor echte snelheid gaat, kan beter deze netbook kopen: pricewatch: Asus Eee PC 1225B-SIV040M
(AMD Fusion, 4GB geheugen, 1366x768 resolutie)
Je hebt helemaal gelijk. Je krijgt voor 200 euro aan snelheid. De netbook is wat dat betreft zeker niet overprijst. Ik hoop mensen wel duidelijk te maken dat 200 euro aan snelheid niet zo gek veel is. Het kan genoeg zijn en dan heb je een prima netbook.