HP EliteBook 8760w (LG672EA) Review

Wammes Waggel 19 februari 2012, laatste update op 19 februari 2012, 3.659 views

HP EliteBook 8760w (LG672EA)

Pluspunten

• Beeldscherm
  • Beeldscherm
  • Beeldscherm
  • Degelijkheid
  • Uitbreidbaarheid
  • Prestaties

Minpunten

• Leest geen Blueray
  • Lastig te bedienen knopje DVDbrander
  • Luidsprekers

Hoofdreden voor mijn aanschaf van deze computer: het beeldscherm.
HP is een van de weinige leveranciers (misschien wel de enige) die notebooks levert die zijn uitgerust met iets anders dan een TN-scherm. Dit notebook is voorzien van een IPS-beeldscherm. Niet perfect, maar zeer veel beter dan TN.
HP is er uitstekend in geslaagd om dit verborgen te houden. Zelfs als je weet dat ze bestaan kost het nog moeite om ze te vinden. HP vermijdt de term IPS en gebruikt de marketingkreet "Dreamcolor".
Vervolgens is in webwinkels niet te zien of een systeem wel of niet een dreamcolorscherm heeft (met heeft het bij alle modellen over "optioneel dreamcolor" of "nauwkeurige kleurcontrole"). Dat is alleen te zien aan het HP-typenummer (wordt door enkele webwinkels niet eens getoond).

Helaas is het slechts een full-HD scherm (1920x1080) - oudere modellen (8740w) hadden schermen tot 1920x1200 (een stuk duurder, dat wel). Voor beeldbewerking had ik toch liever die extra beeldhoogte gehad.

Eerste exemplaar had gekleurde vlekken linksonder (groen/rood), waarschijnlijk te wijten aan een fout in de led-backlight. Zonder problemen omgeruild voor een ander examplaar, en die was in orde.
Voor het terugsturen is het makkelijk dat je, als je het opstarten onderbreekt door op ESC te drukken, de mogelijkheid hebt om Windows te herinstalleren.

Algemeen: Groot, degelijk, betrouwbaar, zwaar. Alles doet wat het moet doen.

Scherm: al met al is dit beeldscherm een verademing. Helderheid is groot genoeg voor gebruik buiten - zolang het niet in de volle zon op het strand is (maar dat heb ik niet geprobeerd - ik ben er wel vrij zeker van dat dit systeem er niet zal wegwaaien). Kijkhoek is beter dat vorige laptop (Sony Vaio VGN-FW51JF); die heeft prima kleurweergave, dat wel (wide gamut), maar je moest er wel recht voor gaan zitten.

Gewicht: behoorlijk zwaar, zie specs.
Afmetingen: ik had wat moeite om een passende rugtas te vinden - is een Targus A7 geworden.

Vingerafdruklezer: werkt prima - ik gebruik nu een password en omzeil dat met vingerafdruk. Bevalt prima.

Smartcardlezer: tja, wat moet je daar nou mee..... Ik heb ergens wat software gevonden (VisualChipknipLE) zodat ik er mijn chipknipsaldo mee kan zien. Is overigens niet voor RFIDkaarten, alleen voor kaarten met contactvlakjes - dus een OVchipkaart kun je er niet mee uitlezen.

Dode pixels: Met veel moeite heb ik 1 halfdode pixel kunnen ontdekken. Ieder klein stofje op het scherm heeft veel meer effect, dus in de praktijk is dit volstrekt acceptabel.

Lawaai: Als het systeem aan staat en bij huis-tuin-en-keukengebruik is een zacht geruis te horen van een ventilator. Als het systeem zwaarder belast wordt gaat-ie wat harder blazen. Alleszins acceptabel vind ik - maar smaken verschillen.

Toetsenbord: lekker groot en prima bruikbaar; de toetsen hadden wat holler mogen zijn naar mijn smaak. Bij blind typen is het voor de vingers nl. niet te voelen of ze op het midden van de toetsen zitten.

touchpad: lekker groot, prima te bedienen.

Uiterlijk: ziet er oerdegelijk uit. Veel metaal i.p.v. plastic. Met name rond de connectors voor USB en ethernet e.d. lijkt me dat dit de kans verkleint dat je iets beschadigt door statische elektriciteit (ja, zo heb ik wel eens een HDMI-uitgang onklaar gekregen).

Accu: dit systeem trekt veel stroom. De voeding is dan ook behoorlijk groot. Het IPS-beeldscherm en de i7-processoren zijn daar de oorzaak van. Normaal gesproken heb ik de voeding er aan zitten dus ik vind de accuduur niet zo van belang.
Heb een keer gekeken hoe lang de accu de boel draaiend houdt en dat bleek ca. 2u33m te zijn. Toen kwam de eerste waarschuwing dat de accu nog maar 7% vol was. Drie minuten later schakelde het systeem zichzelf uit.

Bijgeleverde software: Office, HPspul voor vingerafdrukken en wachtwoordbeheer (daarmee kun je op Windows en op websites inloggen via je vingerafdruk - die software vult dan je username/password in). Sommige dingen heb ik er meteen afgegooid (Office zonder licentie, virusscanner met beperkte licentie) maar er zitten ook handige dingen tussen. Er zitten ook DVDs bij met Windows 7 en systeemspecifieke drivers. Wel prettig, vind ik - ik voel me altijd wat ongemakkelijk bij het idee dat je na vervanging van een kapotte harde schijf moet gaan zoeken naar installatiemedia.

Prestaties: de harde schijf is voor mij de enige beperkende factor. Wie na aanschaf van dit systeem nog geld over heeft, kan er een SSD in zetten. Er is nog plaats voor in HD-bay 2 (de meegeleverde HD zit in bay 1 - en daar schijnen niet alle SSDs in te passen - wel in bay 2).

Windows Experience Index:
  • Processor: 7,4
  • Memory (RAM): 7,6
  • Graphics: 7,1
  • Gaming graphics: 7,1
  • Primary hard disk: 5,9
Geheugen: er zijn vier slots, waarvan er standaard eentje een module van 4GB bevat. Ik hen er nog 3x4GB bijgezet - erg eenvoudig. Twee slots zitten onder het toetsenbord, de andere twee aan de onderzijde. De slots aan de onderzijde zijn geheel zonder gereedschap toegankelijk. Voor het verwijderen van het toetsenbord is een schroevendraaier, een pincet en wat handigheid nodig. 16GB is riant - ik heb er bv. (onder Windows 7) met Virtualbox een vijftal virtuele Linux-systemen op gedraaid met elk 1GB geheugen. Draait allemaal vlekkeloos (en de ventilator gaat er niet eens harder van draaien).

Instructiefilmpjes voor het sleutelen en schroeven staan op de website van HP (http://h20464.www2.hp.com/csr.htm?prodSeriesId=5071180) - aanrader voor de tweaker! Voor offlinegebruik is er nog een PDF: HP EliteBook 8760w Mobile Workstation Maintenance and Service Guide (Document Part number: 649165-001, op http://bizsupport2.austin.hp.com/bc/docs/support/SupportManual/c02847569/c02847569.pdf)

Het viel me verder nog op dat de prijs van dit systeem in Nederland aanzienlijk lager ligt (honderden euro's) dan in bv. Duitsland. Zie de prijsvergelijker: http://geizhals.at/?in=&fs=LG672EA

Minpuntjes:
  • kan geen Blyray-disks lezen
  • aan/uitknop blijft wel eens steken als ik 'm scheef indruk (gaat-ie uit i.p.v. slapen...)
  • na dichtklappen zit er wat speling tussen beeldscherm en laptop (eerste exemplaar zat wel goed dicht)
  • openen onderzijde gaat wat zwaar (eerste exemplaar ging makkelijker)
  • geen verlicht toetsenbord
  • de stekker van de voeding steekt nogal ver uit (aan de achterzijde)
  • het knopje om de DVDbrander te openen is wat lastig te bedienen
  • luidsprekers zitten aan de voorzijde, naar beneden gericht.

Heb jij ook een HP EliteBook 8760w (LG672EA)?

Prima review!

Een mooie laptop, ik vind 'm zelf nogal duur.
Je hebt gelijk dat IPS schermen niet vaak voorkomen in een laptop, maar ze zijn er wel. De 15.5 inch VAIO S heeft ook een 1080p IPS scherm voor zover ik weet.

Maar je betaalt natuurlijk ook voor de goede elite-book ondersteuning en de Quadro videokaart.
De SE heeft een TN scherm. Maar wel een met de beste kijkhoeken die we tot nu toe op een TN scherm hebben gezien. Het is geen IPS. En al helemaal geen wide-gamut IPS.

Ik vind overigens de 'defecten' die je hebt gevonden vrij schandalig voor iets in deze prijsklasse. Iets wat zoveel kost moet gewoon perfect zijn.

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 20 februari 2012 01:09]

Wat bedoel je met:
Bedoel je qua afmetingen niet of bedoel je qua compatibiliteit niet ? Ik had een crucial M4 in de 8560w zitten. Lekker op Sata 600 raggen maar dat gaf random crashes ook na de crucial updates. Maar dat was wel met OSX erop. Ik heb er toen een seagate Hybrid ingezet.

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 20 februari 2012 10:14]

Het gaat hier meer om het verschil in afdekkap van een ssd t.o. die van een hdd (direct boven de aansluitconnectors). Bij de meeste ssd's loopt dit recht en bij een hdd is hier een hoek uit.
Er zit in de 8760w namelijk een stuk van de speaker wat uitsteekt boven de connector. Zodat je een ssd niet op de connectors krijgt geschoven.
Gewoon hdd wisselen van bay en het past allemaal. (helaas 2 SSD niet!?)

Met mijn vertex3 had ik ook vaak random crashes. Maar na uiteindelijk een update van de intel RST driver is dit probleem verholpen.

Ben erg tevreden met mijn bakbeest.
Dat is een probleem van de vertex 3, niet van de elitebook. De gebruikte firmware is gewoon zo gammel als wat en de specs zijn een dik leugen. Jammer dat er nog steeds mensen zijn die dat niet weten.
Klopt helemaal! Maar ben nu toch wel dik tevreden over de vertex 3 zoals die nu draait. En dat is nu zo'n 3/4 jaar zonder problemen.
vind hem ook te duur en er zit niet eens blue ray drive bij voor die prijs
Iemand die dit koopt gaat niets hebben aan een blu-ray drive. Een workstation koop je om op te werken. Ik zou de blu-ray drive toch vervangen door een caddy zodat er een extra harde schijf inkan.