Specificaties 250GB HDD (SATA-150) - Bekijk alle specificaties

Maxtor DiamondMax 10 250GB , 250GB Review

MRTNbos 12 februari 2008, 1.445 views

Maxtor DiamondMax 10 250GB , 250GB

Pluspunten

• Goede service van Maxtor
  • Als de schijf werkt doet tie et goed

Minpunten

• Snel uitval
  • onbetrouwbaar
  • Warmteproductie

Ik heb deze schijf nu al zo'n 2jaar, en ik zal mijn mening van de schijf delen.

Ik kocht destijds 2 van deze schijven om ze als raid 0 (stiped set) te gebruiken. Destijds kosten ze 99,- / stuk, maar aangezien ik met een 20gb schijf zat, leek me een 1malige dure upgrade wel verantwoord. Achteraf gezien heb ik er spijt van!

Mijn systeem is als volgt:
Mobo: Asus A7n8xe-deluxe
CPU: AMD Athlon 3200+
gpu: Sapphire Ati Radeon 9600 XT
1gb (2x 512mb) dual channel MDT geheugen

De sata bios herkende de schijven direct, hoewel ik het jammer vind dat ik de schijven niet vanuit de bios kan instellen. Dit zorgt er o.a. voor dat het booten van de schijf waarvan je wilt erg lastig kan zijn. Dit heeft echter met m'n mobo te maken en niet met de schijven.

Vanaf het begin af aan werd er soms een schijf hiet herkend door de bios. Aanvankelijk dacht ik dat dit de schuld van m'n mobo was, maar nu schuif ik het op de schijven. Met andere sata producten heb ik nm nooit last (dvd-brander). Na een half jaar crashte mn eerste schijf. Via Maxtor heb ik wel netjes een nieuwe gehad, maar het resultaat was wel dat ik alles kwijt was!

Tot nu toe heb ik al heel veel pogingen gedaan om de schijven aan de praat te krijgen, maar tot nu toe steeds hetzelfde: voor een tijdje doen ze het, maar zonder reden vallen ze uit. Momenteel krijg ik ze striped niet meer aan de praat. Ik hoop dat ik ze in m'n nieuwe systeem (wat ik binnenkort hoop te kopen) nog 1x aan de praat krijg, zodat ik de data eraf kan halen voordat ik ze weggooi!!

Ook heb ik aan de warmte gedacht, de schijven zaten eerst zonder koeler boven elkaar, en dan werden ze behoorlijk warm. Nu staan ze uit elkaar, met een 120mm fan erop.

Al met al heb ik het een beetje gehad met Maxtor, en ik koop er nooit meer iets van.

Naar aanleiding van de opmerking van Flopteron ben ik weer een nieuwe poging begonnen. Ik heb met veel moeite de data kunnen redden van wat er nog op de raid 0 combinatie stond. Vervolgens heb ik contact met Maxtor opgenomen (of seagate wat je wil). Na veel politiek geschipperd te hebben kreeg ik het voor elkaar dat Seagate mij 2 nieuwe hd's van een ander type opstuurd. Ik heb nu 2x Maxtor diamond max 21 250gb, 8mb cache.

Ik hoop dat deze beter presteren. Ik heb ze laatst ingebouwd en de tijd zal uitwijzen of deze hun taak normaal zullen doen...

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax 10 250GB , 250GB?

nou, beetje vreemd, je bouwt een stripe set, er valt een schijf uit en je klaagt dat je alles kwijt bent? hallooow... Dat is een risico wat je vooraf al goed weet.

Bovendien, binnen die 2 jaar had je volgens mij nog makkelijk garantie kunnen claimen op de schijf(ven) die niet goed werkt.

Ik moet er wel bijvertellen dat maxtor natuurlijk niet de beste naam heeft qua kwaliteit maar als je klaagt dat je schijf niet goed werkt en steeds uitvalt en je doet er niets aan, dan vraag ik me af waar het probleem dan echt zit.
Ik geloof dat maxtor door Western digital is overgenomen, en WD hanteert standaard 2 jaar garantie dus ik denk dat je het evt wel had kunnen proberen. Mailen doet geen pijn :)
Maxtor was door Seagate overgenomen niet WD :)
Het probleem dat je noemt over het niet herkennen van je bios heb ik ook gehad op een nf2.
Ook dat ze tijdens gebruik af en toe tikten en opnieuw moesten opspinnen.

Na het verwisselen vernieuwen van de sata kabels van beide schijven heb ik het probleem NOOIT meer gehad.

Misschien het proberen waard!

Suc6 met je nieuwe systeem!

[Reactie gewijzigd door eriktenburen op 11 oktober 2007 11:10]

Dit type schijf is werkelijk de slechtste van zijn soort.

Bij mijn vorige bedrijf was er een uitval van 20% binnen 1 jaar.

Met een andere grootte of een ander type (Maxline) had je dit niet gehad.
Ik heb ook garantie geclaimed en gehad, en uiteraard wist dat ik een iets hoger risico liep door een stripe set te maken. Maar als ik oude IDE schijven heb die jaren werken onder redelijk extreme omstandigheden. (ik ging er niet al te zachtzinnig mee om: gooien, terwijl de pc aanstaat omwisselen enz.). En als ik dan 2 nieuwe hd's koop, ga ik er wel vanuit dat als ik ze 1x goed inbouw de boel de komende aantal jaren normaal werkt!

Ik heb ook wel eens andere sata kabels geprobeerd, maar ook dat heeft geen resultaat gehad. Zoals altijd: tijdelijk werkt de boel, maar na een korte ongedefineerde tijd valt de boel toch weer uit.

Ik heb gelezen dat ik lang niet de enige ben met dit probleem, dus in dat opzicht ben ik blij dat het waarschijnlijk niet aan mij ligt. Ik ga binnenkort maar eens 2 andere kopen, en hopelijk gaat dat beter!
Interessant om te lezen over deze problemen. Tot op heden heb ik nooit problemen gehad met uitval van Maxtor schijven, mits ze goed gekoeld werden.

Sind 2 jaar heb ik de 6L250S0 van Maxtor, die vrijwel gelijk is aan de hier vermeldde drive. Op zich doet de schijf het wel goed, maar Speedfan wijst op naderende problemen met een fitness van 57%. Zelfs 2 oude 120GB SATA schijven krijgen 95 en 98% voor fitness. Problemen zijn de Start/Stop, Spin Retry en Power Cycle Count en de Spin High Current.
Ik heb de kabels al gewisseld, de controller in AHCI mode gezet en actief ingezet voor het wisselbestand. De schijft blijft echter verslechteren.

Ik denk dat het toch tijd wordt de schijf preventief te vervangen.