Specificaties 4,27" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart Review

cd94 18 februari 2012, laatste update op 19 februari 2012, 654 views

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart

Pluspunten

• Super snel, lekker scrollen en gamen zonder enige hapering
  • Scherm heeft hele diepe en mooie kleuren
  • Dun! Slecht's 8 milimeter op haar dunste punt
  • Erg mooi vormgegeven

Minpunten

• Accuduur wel heel erg krap

Na altijd alleen maar nokia's gehad te hebben vond ik het onderhand wel eens tijd voor een leuke smartphone. Na het lezen van vele (p)reviews, onder andere die van tweakers, sprak de Galaxy SII mij toch wel heel erg aan. De reden dat ik voor deze telefoon heb gekozen is dat deze toendertijd het snelste was wat er te koop stond, en toen vodafone toen met een leuke aanbieding kwam was ik helemaal om.

Software
De Galaxy-smartphones van Samsung draaien allemaal op het welbekende Android, en de Galaxy SII is daar dan ook geen uitzondering op.
Android is wat mij betreft een prima besturingssysteem en als ik de reviews van de nieuwste versie, Ice Cream Sandwich, mag geloven word het alleen nog maar beter. Android onderscheid zich een beetje door het grote aantal beschikbare apps en de vrijheid die Google's besturingssysteem je schenkt. Je hebt standaard namelijk 7 homescreens die geheel naar eigen invulling kunnen worden ingedeeld. Denk hierbij aan buttons voor Social Media, handige Agenda-overzichten, snelkoppelingen en natuurlijk een hele berg widgets.
Helaas heb ik niet enkel lof over Android. Ik vind bijvoorbeeld de mappenstructuur erg onoverzichtelijk, er zitten mappen bij als 'burstlyimgageCache' waarvan ik geen idee heb wat de doorsnee consument met deze content moet. Verder heb ik ook vaak last van vastlopers, hoewel dit natuurlijk niet allemaal valt af te schuiven op Android zelf, maar ook op de apps zelf, loopt de ingebouwde browser bij mij nog wel vrij regelmatig vast waarbij ik vaak enkele minuten moet wachten voordat de telefoon weer naar behoren functioneert.
Afgezien van deze paar minpuntjes ben ik een tevreden gebruiker van Google's mobiele besturingssysteem en kan ik niet wachten tot ik een update krijg naar Android 4.0.

Hardware
De Galaxy SII was bij aanschaf van het toestel veruit het snelste mobieltje dat er te koop was. Na altijd alleen maar Nokia's gehad te hebben, welke hardware herbergen waarvan ik de specificaties niet op durf te zoeken, voelde de Galaxy gewoon supersnel aan.
De smartphone word aangedreven door een krachtige 1,2 Ghz dual core processor, uit de stal van Samsung zelf, en deze dual-core is gewoon heel er rap. De plaatjes worden door een Mali-400 GPU op het scherm getoverd en tijdens het draaien van games heb ik nooit hinder ondervonden. Verder beschikt de Samsung over 1 Gigabyte werkgeheugen, wat ruim volstaat.
Ik heb voor de geintresseerden ook nog de benchmark: 'Smartbench' gedraaid, welke een vrij aardige indicatie levert wat betreft snelheid en gpu-power.

Scherm
Het scherm van de Galaxy SII vind ik echt heel erg mooi. Het betreft een Super Amoled+ scherm en deze laten zwart zien door de desbetreffende pixels gewoon uit te schakelen, waardoor zwart ook echt zwart is. De overige kleuren brengen het er ook ruim voldoende vanaf en al met al vind ik dit zonder twijfel het allerbeste scherm dat ik ooit op een mobiel apparaat heb gezien.
Samsung heeft er voor gekozen om er een Guerilla glaslaag op te zetten, deze belet de gebruiker er wel vrij aardig van om krassen op het scherm te maken.
De maximale helderheid is in principe wel voldoende, al kan ik me voorstellen dat de Spaanse gebruikers hier en daar wel de nodige moeite krijgen met het aflezen van de display. Dit omdat het scherm in de felle zon nog wel wat moeilijk te lezen is, al hebben wij daar in ons koude kikkerlandje waarschijnlijk niet heel erg veel last van :).

Accuduur
De Galaxy-smartphone word door een 1650mAh accu van stroom voorzien en deze is voor de meeste gebruikers de eerste paar maanden ruim voldoende om bij normaal gebruik het een dagje vol te houden. Echter, nu ik hem al een half jaar in bezit heb, loopt de accuduur bij mij wel heel erg terug naarmate de tijd vordert, Wanneer ik nu overdag WiFi aan heb staan is de telefoon op het begin van de avond al helemaal leeg, en moet deze alweer aan de oplader.

Bouwkwaliteit en Design
Het mobieltje voelt vrij stevig aan, afgezien van het achterklepje is het materiaal vrij robuust en niet makkelijk te buigen. Enige nadeel is wel dat het scherm bij mij na enkele maanden al ietsje los begon te raken, en aan 1 kant al bijna over de rand heen kwam.
De verantwoordelijke designer van de Galaxy SII heeft wat mij betreft puik werk geleverd. Ik vind de Galaxy smartphone echt heel erg mooi en hoewel het uiterlijk natuurlijk wel het een en ander wegheeft van Apple's populaire mobieltje vind ik hem er gewoon lekker strak uitzien.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S II i9100 Zwart?

Eerste uitgebreidde review hier op tweakers, dus feedback is altijd welkom!
Maximale score voor betrouwbaarheid, maar je geeft wel aan dat ie met enige regelmaat vastloopt? Dat is toch geen 'minpuntje' meer? Verder raakt het scherm na enkele maanden al los? Dan vind ik 4 sterren voor bouwkwaliteit eigenlijk nog erg veel...

Verder nette review, maar kan wellicht nog wat meer gebruikservaringen van het ding bevatten :)