Linksys WRT54GC Compact Wireless-G Broadband Router Review

PhaNt 10 oktober 2007, 4.395 views

Linksys WRT54GC Compact Wireless-G Broadband Router

Pluspunten

• Formaat en vormgeving
  • Makkelijke installatie
  • Helder en uitgebreid menu

Minpunten

• Installatie wizard blijft hangen op foutmelding
  • 1 antenne
  • Antenne is niet vervangbaar

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 3
Ik was op zoek naar een router om mijn internet te delen met andere laptops in mijn woning (appartement alles op 1 verdieping). Het ADSL modem staat naast mijn Desktop pc en die gebruik ik voor het 'zware' internet werk. Dus mijn desktop moest met een kabel worden aangesloten en de rest draadloos. Omdat de laptops alleen worden gebruikt voor mail checken en een beetje surfen waren mijn eisen beperkt. Vervolgens op prijs gaan kijken naar de mogelijkheden en direct viel de Linksys WRT54GC op: goedkoop en Linksys! 1 antenne en 4 lan poorten dus perfect voor mijn situatie.

35 euro verder doe ik de doos open en direct wordt ik verrast door de afmetingen van het apparaat: heel klein en erg strak vormgegeven. Middels een cd-rom wordt stap voor stap het aansluitproces uitgelegd, zowel grafisch als textueel. Toen alles was aangesloten ging de wizard tests uitvoeren en hier liep het vast. Telkens de foutmelding dat er iets verkeerd was aangesloten en dat de tests mislukten. Maar onderin mijn scherm zag ik duidelijk dat mijn pc inmiddels verbonden was met iets en bij het opstarten van mijn browser had ik direct het vertrouwde google-schem voor me.

Op het bijgeleverde 'problemen oplossen' papiertje stond het probleem van de foutmelding niet, maar wel het ip adres en wachtwoord om op de router in te loggen. Een woord: SCHITTEREND! Ik ben nieuw met Linksys en dit zag er zo strak, netjes en helder uit. En zo werkt het ook. Binnen 15 minuutjes was het standaard ip van de router veranderd, het wachtwoord veranderd, 128 bit web encryptie ingesteld (kan alleen HEX en geen ASCII) en MAC adres filtering ingesteld.

Inmiddels zit ik alweer 3 uurtjes heerlijk te werken op mijn laptop en staat mijn desktop op volle toeren te 'ratelen'. Dus kortom ik ben ontzettend tevreden met deze zeer betalbare oplossing!

Heb jij ook een Linksys WRT54GC Compact Wireless-G Broadband Router?

Ik heb al een paar jaar een wrt54G (dus zonder de C) en werkt inderdaad perfect. Heb er firmware opgezet van ddwrt.com en daarmee kan ik de power van de antennes instellen.

Waarom zou je de antenne willen vervangen trouwens?

Je kunt er wel een extra aansluiten.
Linksys zijn de betere routers , ik heb de WRT54G ,alles perfect werken .
wep/wpa simple in te stellen , standaard poorten staan gewoon open .

en poorten instellen is een klus van niks .

Alleen zat er bij geen begeleidend briefje :met wel ww de router te bereiken was .(heel simple gewoon admin en geen inlognaam .
er zit een antenne klepje op de bovenkant, kun je een andere antenne op aansluiten.
Hoe gaat deze router om met bijv. bittorrent ? Ik heb nu als vervanging van mn Linksys WRT54GL een goedkoop routertje van SMC staan en bij downloaden met bittorrent wordt mn hele internet supertraag (upload en aantal connecties al beperkt in de BT-client). Mn vorige linksys had hier totaal geen last van, maar hoe zit het met deze Linksys wrt54gc?? Zou nl. een goedkope vervanging.
Hoeveel meter bereik heb je met deze router?
wij hebben de wrt54gc ook thuis staan, zelfs 3 verdiepingen hoger hebben we nog bereik, niet vol, maar voldoende om met 300kb/s te downloaden enzo. Werkt perfect, prima ding.