Samsung SpinPoint T166 HD321KJ, 320GB Review

MannyMo 12 oktober 2007, 2.104 views

Samsung SpinPoint T166 HD321KJ, 320GB

Pluspunten

• goede prijs
  • prestaties in raid zijn goed
  • stil in idlemode
  • koel

Minpunten

• seekmode zijn ze wel hoorbaar

Deze Samsung is de 2platter versie van de iets bekendere 500gb variant.

Algemeen:
Ik heb toendertijd 2 gekocht om ze in een raid0 te plaatsen. Reden van aankoop was een goed geprijsde stille en betrouwbare schijvensetje.

prestaties:
heb ze dus in raid0 zitten icm onboard intelraid (Asus P5B-E mobo ). resultaten van de hdtachtest kan je zien via bijgevoegde plaatjes. Naar mijn mening vrij goed, er is een merkbaar verschil tussen wel of geen raid. Als ik me niet vergis is de samsung niet het snelste jongetje van de 320gb schijven, maar daarvoor heb ik ze ook niet gekozen.

geluidsproductie:
De samsungs staan redelijk bekend erom dat ze stil zijn in idle-mode en iets scherpere geluid produceren in seekmode. Komt overeen met wat ik hoor. Ik heb ze opgehangen aan elastiek van de Antec Solo waardoor er geen resonantie is. Idlemode worden de hdd's overstemt door de airflow. In seek hoor ik de schijven wel maar niet storend. (afstand 1meter ongeveer)

betrouwbaarheid:
tsja ze doen het nog steeds, mijn pc staat 24/7 aan dus tot nu toe niks over te klagen.

warmteproductie:
Ze worden actief gekoeld, omdat ze in raid zitten kan ik geen temps halen uit programma's zoals speedfan. Als ik mijn hand erop leg is hij koel te noemen.
Misschien vergelijkend materiaal: Mijn Samsung 500gb zit in een externe case (Antec MX-1 zie andere review) en die word ook actief gekoeld en heeft volgens speedfan idle 26 graden. Kamertemp ligt rond 21/22 graden.

Prijs:
toendertijd 85 euro voor betaald, ze zijn nu rond de 70 euro. Ze hadden de beste prijs/GB verhouding dus dat was zeer goed te noemen.

• Asus P5B-E, onboard Intel Raid
  • Antec Solo
  • 2*Nexus 92mm intake
  • Intel E6400 met scythe Ninja+Nexus 120mm
  • MSI 7900GTO met originele cooler
  • Corsair 520W
  • 1*Nexus 120mm outtake
  • Windows XP

Heb jij ook een Samsung SpinPoint T166 HD321KJ, 320GB?

Die van mij draait op 60 mb/s....
welke CPU en graka (met koolers) gebruik jij MannyMo?
kan een invloed hebben op de temps
bedankt voor jouw review!
Ik denk zelf dat het vrij weinig invloed heeft wat erachter zit, omdat de hdd's voorin zitten met 2 intake fans. Maar heb voor de volledigheid maar de rest van mijn systeem ingevuld.

De casefans worden aangestuurd door Q-fan.
intake (2*92mm): 1000rpm
outtake(120mm): 790rpm
Heb ook 2 van deze schijven alleen nog niet in Raid omdat ik mijn data nog niet kan wegzetten

Ikben er ook erg over te spreken en komt overeen met wat jij zegt in je review, niet de snelste van de klas maar heerlijk koel en betrouwbaar.

Bij mij worden ze In een antec P160w gekoeld door een aerocool turbine 1000rpm en worden 27 tot 30c
Bij mij is deze topschijf idle 23 graden, actief gekoeld met een 80mm fan die er overheen blaast. Hij doet goed z'n werk naar mijn mening, alhoewel het seeken inderdaad wel een geluidje achter laat.
Hangt van je kamertemperatuur ook af. Ik denk dat het zo in mijn kamer rond de 23 graden is met gesloten raam, raampje open is denk 21/22. Het is nu rond de 15/16 graden buiten?

[Reactie gewijzigd door MannyMo op 12 oktober 2007 14:05]