Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB Review

Mnix91 10 oktober 2007, laatste update op 10 oktober 2007, 1.676 views

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB

Pluspunten

• Goedkoop
  • Stil

Minpunten

• Access time

Algemeen
Voor mijn nieuwe systeem heb ik twee van deze schijven aangeschaft, om ze in raid 0 te zetten. Al snel kwam ik bij deze schijven uit aangezien ze snel en stil zijn.

Prestaties
Ik heb deze schijven dus in raid 0, waardoor ze iets sneller zijn dan 2 van deze schijven zonder raid configuratie.
Ik heb ze gelijk even door HD Tune gehaald, zie hieronder:
Ik heb mijn grafiek even vergeleken met gegevens van andere hardeschijven en toen viel mijj op dat de access time van deze schijven hoger ligt, dan bij andere schijven. Al met al vind ik het allemaal nog snel gaan, maar dit komt omdat ik de overstap tussen deze en mijn vorige pc gigantisch is.

Stabiliteit, betrouwbaarheid & compatibiliteit
Allemaal dik in orde. Nog geen errors e.d. gehad. Installeren van de schijven was zo gepiept en de schijven werden direct herkend.

Geluidsproductie
De schijven hangen in een CM Cavalier met open zijkant maar je hoort de schijven heel af en toe dat is echter maar zeer kort en dus niet hinderend.

Warmteproductie
Ook dik in orde ;) schijven zijn meestal rond de 30 graden wa tnaar mijn mening netjes is. De schijven worden ook nog koel gehouden door een 80mm fan voorin de kast.

Ik heb er 89 euro voor betaald bij Cool-prices. En dat is in vergelijking met andere 500 gig hardeschijven goedkoop aangezien je daarvoor zo'n 10 tot 20 euro meer voor neertelt.

Mocht je nog opmerkingen hebben plaats ze bij de comments, dan kan ik eventueel mijn review bijschaven.

• Intel Core 2 Duo E6700 (S775, 2x2.67GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed)
  • Asus P5KR met onboard Intel RAID controller
  • Corsair TWIN2X1024-6400C4
  • Asus GeForce 8600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) EN8600GT/2DHT/256M
  • Zalman ZM600-HP 600W (ATX, Heatpipe)
  • Windows XP Media Center 2005

Heb jij ook een Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB?

ik heb er ook 2 en ben er zeer tevreden mee, snel en weinig herrie :)
Je zou er bij kunnen zetten in wat voor kast je ze hebt gezet, aangezien de geluidsproductie daar natuurlijk wel van afhankelijk is. Ik heb zelf ook 2 van deze in RAID 0, en heb toch nog last van wat resonantie in een Antec Sonata II kast welke van die rubberen ringetjes heeft voor de 'harde schijf ophanging'.
Vandaar dat ik wel benieuwd ben naar je behuizing :)
tevens is de warmteproductie ook afhankelijk van de behuizing!

Verder ik was ook heel erg aan het kijken wat voor schijven ik wilde uiteindelijk voor de nieuwe seagate 7200.11 schijven gegaan 500 gig. 3 stuks raid 5 uit te breiden naar 8 in totaal. raid 5 waarvan 1 hotswap. zal binnenkort (krijg ze vanaaf binnen) een reviewtje hiervan plaatsen.
N.a.v. de door jouw genoemde punten de review aangepast ;)

Ik heb ook naar die seagates gekeken, maar ik vind die toch wel iets te duur voor hardeschijven.

[Reactie gewijzigd door Mnix91 op 10 oktober 2007 11:36]

ik heb zon lompe Chieftec Dragon kast, zonder rubbertjes en andere fratsen. En ik heb totaal geen last van herriemakende Samsung Spinpoints :)
Heb er hier twee Samsungs, de hier gereviewde 500GB en zijn kleinere 400GB broertje, in open USB behuizingen (zonder deksel, zijkanten) liggen. Nagenoeg onhoorbaar. Ondanks dat er geen actieve ventilatie is, worden de schijfjes inderdaad slechts "hand warm".
De huidige series Samsung schijven zijn wat mij betreft ook zeer goeie kandidaten om in een HTPC te zetten. Ik kan de bevindingen in deze review alleen maar bevestigen.

[Reactie gewijzigd door Squeeky op 10 oktober 2007 09:57]

Eindelijk de review die ik zocht!

Ik wil ook overstappen naar 2*T166 op Raid - 0, vandaar...

Is het systeem echt merkbaar sneller met het uitpakken van bestanden, laden windows,games enzo?
Of is het gewoon te zien aan de benchmarks?

Verder korte maar goede review :)
Ik heb even gedraaid zonder raid en dat ging toch wel een stuk langzamer dan dat ik de schijven in raid heb, vooral dvds uitpakken gaat snel, maar windows opstarten ook ;)
Ik heb de 400 GB versie, maar deze maakt lawaai alsof het niks is. De schijf maakt de hele tijd een soort pruttelent geluidje. Ik denk niet dat het aan mijn kast ligt: de Antec Sonata III
Windows Vista? zo ja je automatische search indexing uitzetten. als je er een andere hdd opzet heb je namelijk precies hetzelfde de schijf wordt nagenoeg constant door Vista geindexeerd.
Nee ik heb XP, en volgens mij heb ik geen search indexing aan staan ofzo. al die programma's gooi ik er altijd gelijk af.

[Reactie gewijzigd door martijn00 op 10 oktober 2007 11:10]

Ik heb zo'n schijfje gewonnen met de zomerprijsvraag van PCM en ben zeer blij mee. :P
Maar echt stil is die niet te noemen, bij lees en schrijfactie hoor je hem wel duidelijk.
En dat het schijf hand warm wordt klopt ook niet. (buiten de kast)
WD 3200 die plaats heeft gemaakt voor deze schijf was koeler en iets stiller.
Samsung is wel lekker snel
Ik heb gister 1 keer gehad dat ie echt ratelde en dat was toen ik de netwerk share uitschakelde, verder nog niet.
Ik heb zelf de 320gb variant in raid0 hangen en los daarbij de 500gb. Het geluid in idle stand is zeer goed te noemen, nagenoeg stil. In seek maken ze denk ik iets meer geluid dan andere schijven (het type pruttel geluid is ietsjes scherper dan ik toendertijd met mijn maxtor 200gb hoor). Moet wel daarbij zeggen dat ik er weinig tot niks van merk omdat ik ze in de elastiek van de antec solo heb hangen wat geen resonantie oplevert.

Heb trouwens laatst wel helaas een RMA moeten melden voor mijn 500gb, ik gok erop dat het domme pech is dat er een bad sector is ontstaan. Weet eigenlijk niet of deze schijven geschikt zijn om als download/upload schijf te gebruiken. Heb een 30mbit up & down connectie dus hij was wel 24/7 flink bezig :P.

over de temps: 29/30 graden in load bij kamertemp van 22 graden. Ze worden actief gekoeld door 2*92mm fans (7v).

Kan erbij melden dat de samsung ook stil is in een externe behuizing (Antec MX-1). Maar dit betreft wel een goede case met allemaal siliconen strips en dergelijke.

[Reactie gewijzigd door MannyMo op 10 oktober 2007 10:35]

[quote]In seek maken ze denk ik iets meer geluid dan andere schijven (het type pruttel geluid is ietsjes scherper dan ik toendertijd met mijn maxtor 200gb hoor)[/b]
Een scherper geluid hoeft nie tharder te zijn, he tlijkt alleen maar zo.

Ik hoop niet dat mijn schijven ook overlijden, want dan ben ik al mijn muziek kwijt en dat vind ik een ramp:p
Ik ben zelf vooral een downloader, maar wel met een magere verbinding van 4 Mbit down en 1 Mbit up, verder is het bij mij voor alsnog niet 24/7 (wacht maar tot ik de Cosmos heb }> ) dus bij mij zal het niet zo'n vaart lopen :)
Goede review,

Heb zelf deze schijf ook in gebruik en kan me volledig vinden in de bevindingen van de reviewer. Zeer goede betrouwbare en stille schijf voor een scherpe prijs.
je tekst klopt niet, je zegt eerst zelf dat de Acces time hoger ligt dan bij andere harde schijven tenslotte zet je het bij positiefe eigenschappen 8)7
Whoops foutje.... aangepast ;)