Hitachi Travelstar 5K160 HTS541616J9SA00, 160GB Review

tweak_dude 2 april 2008, 1.055 views

Hitachi Travelstar 5K160 HTS541616J9SA00, 160GB

Pluspunten

• Gunstige prijs per GB

Minpunten

• Geluidsproductie

Deze schijf heb ik ter vervanging van de 60GB Seagate 5400.2 schijf in mijn Macbook, die toch wat krap werd. Ik heb dit model in plaats van de Seagate 5400.3 gekozen vanwege de langere prijs. Seagate heeft eigenlijk mijn voorkeur vanwege (de voor mijn gevoel) redelijk hoge betrouwbaarheid. Wat ook meespeelde is dat volgens een review op Storagereview de 5k160 iets beter presteert en een vergelijkbare geluidsproductie heeft.

Ik ga hier geen uitgebreide performance vergelijking doen, dat heeft men bij Storagereview denk ik al voldoende gedaan. De performance valt me eigenlijk een beetje tegen. Ik had namelijk een betere performance verwacht dan van de Seagate 5400.2 maar ik merk in het dagelijks gebruik helemaal geen verschil. Niet dat die echt traag was, maar de benchmarks lieten toch een duidelijk verschil zien.

Nu komt echter het voor mij belangrijkste punt: de geluidsproductie. Hier kan ik duidelijk over zijn: die ligt duidelijk hoger dan bij de Seagate 5400.2 (idle en in het bijzonder seek). Het is natuurlijk subjectief maar de 5k160 hoor ik zonder omgevingsgeluid altijd (soort geruis), terwijl de 5400.2 niet boven het idle geluid van de Macbook uit kwam (seek was net te horen).
Nu is deze vergelijking qua geluid niet helemaal eerlijk omdat de 160 GB 5k160 meer platters heeft dan de 60GB 5400.2 dus ik weet niet hoe groot het verschil in geluidsproductie tussen beide modellen is toe te schrijven.
Als iemand hier nog iets zinnigs over te zeggen heeft hoor ik het graag.

Als je qua geluid niet zo kritisch bent, of een wat luidruchtigere notebook hebt (Macbook is idle vrij stil) krijg je met deze schijf veel GB/ :)

Heb jij ook een Hitachi Travelstar 5K160 HTS541616J9SA00, 160GB?