Specificaties Inkjet all-in-one (Kleur) met Ethernet - Bekijk alle specificaties

Canon Pixma MP970 Review

Mad_Cookie 8 oktober 2007, laatste update op 8 oktober 2007, 5.653 views

Canon Pixma MP970

Pluspunten

• Beschikt over
  • 7 cartidges, zodat photoprinting apart je portomonee belast
  • een netwerk aansluiting
  • optioneel een BlueTooth verbinding (koop een Canon BT20 USBstick)
  • een degelijke scanner met negatieven optie (standaard)
  • een aparte invoer zoals de meeste printers, maar tevens een onderliggende cassette voor een pakje papier
  • duplex unit (dubbelzijdig printen)
  • groot en helder display
  • multi media card readers (achter een ander klepje)
  • CD print module voor het printen van ROMs (printables)

Minpunten

• Heeft geen fax functie(mocht je die nodig hebben)
  • geen wireless printen (hey, de printer komt je printje toch niet brengen)
  • doet mee aan het motto "lever geen USB kabel standaard mee" (bij ieder USB apparaat stoppen ze een kabel in je doos, behalve bij printers.. want die heeft iedereen nodig en kun je dus op verdienen)

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 5
Inktverbruik Score: 4
De afgelopen maanden zat ik, na jarenlange ondersteuning door good ol' HP DeskJet 930c, ineens zonder printfunctionaliteit. De oude vertrouwde was het niet meer eens met het gebruik van niet-HP materialen. Gezien de eerdere problemen met bereiken van de 930c op het netwerk (via de USB op de DrayTek) had ik meer zoiets van , die zal wel opgeven binnenkort.

Dus.. op zoek naar een waardige vervanger (dat blijkt niet moeilijk, want de afdrukkwaliteit van hedentendage modellen is dermate voorruit gegaan t.o.v. die van (inmiddels) 7 jaar geleden). Om meteen de HP4470 scanner te vervangen (wat staat zo'n los ding toch altijd niks te doen in de kast) koos ik voor de Multifunctional oplossing.

Alle bekende merken hebben wel een multifunctional in hun aanbod, maar niet iedere printer heeft de opties waar je dan over wenst te beschikken. In mijn vergelijk viel Epson af wegens ontbreken van een NIC 10/100(/1000) en Lexmark en Brother heb ik altijd moeite mee gehad, dus die heb ik niet eens opgezocht. Bleven over HP (7000 series) en Canon. Na voors en tegens tegen elkaar te hebben geschrapt viel mijn keus op de MP970 van Canon (die per 1 oktober mondjesmaat leverbaar is).

Inpakken en Uitpakken
Bij toeval wist een favoriete fotografie handelaar het product snel op voorraad te krijgen en dan ook nog eens tegen een scherpe prijs, dus ik meteen halen. Inpakken en wegwezen (met een stationwagen is dat nooit een probleem. Kom echter niet in je Smart of op de fiets, want van die doos kun je een strandtent op Bloemendaal maken). Thuisgekomen had ik heel even een gaatje in de agenda weten te maken tussen thuiskomst en eten, dus mooi even uitpakken en kijken hoe en wat. Er zit zo'n kleurplaat voor dummies bij (want die 2 dikke boekwerken liggen meestal gelijk in de kast) waarop een 2-deling is gemaakt op voor- en acherzijde (Ikea-style plaatjes)

Harde waren
Op de voorkant volg je de aanwijzigen om het apparatus enormus te voorzien van benodigdheden als cartidges (7 stuks), papiercassette en andere meuk (nadat je eerst alle oranje stickers hebt verwijderd, waarvan de fabrikant altijd een overschot heeft en om reden daartoe je nieuwe printer maar vol plakt.
Koste me 10 minuten vanaf het moment van 'doos openen' tot het moment van 'klaar voor power-on'. De volgende stap is de software (drivers en tools) installatie op je werkstation, laptop en/of server (de achterkant van de Ikea handleiding. Die heb ik moeten opschuiven naar laat op de avond wegens volle agenda.

Drivers en Software
De software installatie bestaat uit 2 ROMs (Canon heeft terecht het idee dat niet iedereen al beschikt over een DVDRom speler en split de installatie dus over 2 CDRoms). Je kunt alle opties aan of uit vinken tijdens de installatie en wordt dus niet ongewenst opgescheept met de toeters en bellen als je enkel de drivers wilt. In mijn geval was ik nieuwsgierig en heb alles geselecteerd toen ik de installatie liet lopen op mijn administratie werkplek (waar hij het meest gebruikt zal worden). Ook hoef je niet eerst een USB connectie te maken, maar kun je de UTP kabel (die aan de andere kant al aangesloten is op een actief netwerk) in je NIC proppen en herkent de software installer op basis van MAC de printer op het netwerk tijdens een scan (duurt niet lang).

Instellen

Stuurprogramma instellingen
Gezien de kosten van Inkt, die vooral bij nieuwe modellen bepaald kunnen worden door gebrek aan '2nd hand suppliers', kies ik altijd voor de "draft" als standaard, zodat niet iedere brief 50 gram zwaarder is door de gebruikte inkt. In dit geval hoeft dat eigenlijk niet, gezien de printer veschikt over een processor die ook het inktgebruik tegen gaat (1pl dotjes, energy savings, auto-fine standen en nog veel meer poeha). Toch maar even gedaan, zodat het vergelijk tussen de good ol' 930c en de MP970 gedaan kon worden... een woord: Wauw! (ok, ok.. met leesteken) Ik ken veel printers en veel kwaliteitsverschillen gezien mijn werk in onze hobby, maar petje af!
Verder kun je natuurlijk van alles instellen, maar dat gaan we lekker zelf ervaren, anders wordt de reviewer misselijk van de tekst blokken

Printer instellingen
Op de printer zitten allerlei deurtjes en klepjes achter dat slikke design van Canon (als ķe dicht is is het een groot silver met warte randjes blok op je bureau, want groot is hij wel, maar dat wist ik voor de koop al). Bovenop zit een klepje in de scannerklep met de bediening en een helder en redelijk groot LCDtje. De draai-jog met cursor ring geeft een echt iPod gevoel.. werkt als een tierelier en iedere domme gans kan er mee overweg. Dat is wat we willen!, eenvoud.
Per onderdeel heb je een icon in het menu en af en toe heb je een toegevoegde aparte knop nodig om je keuzes te bepalen, maar er komt geen boekje aan te pas, al kun je het woord printer nog niet spellen. Even scrollen brengt je bijvoorbeeld bij de scan mogelijkheden en daar wil je natuurlijk even mee spelen...hey! het werkstation wordt gezien op het netwerk... ff scannen, doe maar in kleur...naar PDF..bzzzzzz klaar! en nu?... hobbel ik naar de PC in kwestie, staat daar vrolijk een PDFje op me te wachten ter review! geweldig! het lijkt wel een professionele repro unit waar je mee mag spelen op kantoor!

Heb jij ook een Canon Pixma MP970?

Is er iemand die deze printer via een netwerk heeft kunnen benaderen? Ik vind de software die Canon meelevert niet bepaald vriendelijk en ik krijg hem met geen mogelijkheid gedeeld op mijn netwerk :(
Ik heb vorige week een MP800 aangeschaft. (GEWELDIG!!!) Review daarover volgt nog. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat de MP970 nog wat uitgebreider is. Veel printplezier.
Goede review, erg grappig op gezet wat natuurlijk wat fijner leest.

Enige wat ik mis is waarom je de prijs een wat lager punten aantal hebt gegeven. Is de prijs te hoog voor de kwaliteit die hij levert of omdat deze printer duurder is dan andere printers?
Ik denk dat dit een geweldige fotoprinter is en een combinatie is van de IP6600D en de MP800. De printer heeft zowel 6 kleurstofpatronen CLI-8 voor een geweldig kleurengamut (cyaan, magenta, geel, fotozwart en bovendien de fotokleuren: fotocyaan en fotomagenta) en is daarmee een echte fotoprinter. Bovendien heeft hij ook nog een zevende pigment zwarte PGI-5Bk patroon dat diepzwarte, veegvaste- en watervaste afdrukken garandeert op gewoon papier: dit was vaak een probleem bij gewone fotoprinters die vaak alleen maar een dunne CLI-8 fotozwartpatroon hebben, dat helaas niet veeg- en watervast is op gewoon papier. Eindelijk dus die zwarte pigmentinktpatroon ! Ik denk dat Canon binnenkort ook een A3+-versie gaat maken met dezelfde printkop (zoals de A4 IP8500 dezelfde printkop heeft als de A3+ i9950)..
heeft iemand ervaring met het scannen van film en/of negatieven. hoe is de kwaliteit van de scan, het gemak etc. Soms leesje dat een negatievenscanner is ingebouwd en op andere sites staat dat je een adapter nodig hebt???? Is een dergelijke adapater dan mee geleverd of moet je die er dan bij kopen?
Net heb ik hem ook in huis gehaald. Een superprinter! Vooral dat scannen is inderdaad erg makkelijk.

Ik heb ook al negatieven gescand. Dat ging heel makkelijk. Er zit een negatievenhouder bij.
Werkt die MP970 goed onder Vista 64-bit?
Je kan hem niet via Wifi benaderen, klopt dat?

[Reactie gewijzigd door LaptopRookie op 18 juni 2008 16:46]

Bedankt voor de review. @LaptopRookie, er staat idd in dat hij niet via wifi benaderbaar is, maar als je hem in een wifirouter stopt lukt dat je vast wel...
De MP980 heeft wel standaard wifi, volgens de Canon site, maar die heeft 6 cartridges en is zo te zien echt een ander apparaat.

[Reactie gewijzigd door Octopuz op 28 oktober 2008 21:35]

Mooie review
Ik heb een verzoek aan iemand die een mp970 heeft en een draadloze router

Ik wil ook mijn pixma 970 aansluiten met een netwerkkabel op een d-link855.
(niet aan de usb poort van de router maar gewoon een netwerkpoort gebruiken)

Vervolgens wil ik van een laptop draadloos kunnen printen zonder een andere pc aan te hebben.

werkt dit? Zou iemand dit willen / kunnen proberen?

(ik heb nu nog geen draadloze router)

veel dank _/-\o_