Netgear WN2500RP Review

ahoffman 17 februari 2012, 10.761 views

Netgear WN2500RP

Pluspunten

• Degelijk, eenvoudig in te stellen, goede webinterface met monitoring mogelijkheden. Statistics, connected devices. Dezelfde soort interface als de 3700 series router.

Minpunten

• Het SSID wordt gewijzigd waardoor het niet een heel groot WIFI netwerk wordt, maar verschillende SSID's hebt. Daarentegen is de rest wel echt extended.

Beheerbaarheid Score: 5
Het apparaat staat nu enkele uren in huis. Pre-order en geleverd door 4Launch.
De WN2500RP wordt gebruikt om het netwerk te vergroten in verband met het bereik. Sinds de verhuizing naar ons nieuwe huis is het bereik van alle apparatuur afgenomen, dat moet door de constructie van het huis komen.
Omdat UPC een waardeloze modem/router levert heb ik een Netgear 37av gekocht, over die router ben ik zeer tevreden met dualband interface. Omdat Netgear goede producten levert en de recenties erg goed waren ben ik afgestapt van LinkSys (waar ik sinds de latere modellen niet tevreden over ben).

Om het netwerk te vergroten heb ik deze WN2500RP besteld.
Het apparaat is qua design redelijk gelijk aan de 3700 router serie.
Het aansluiten op het bestaande WIFI netwerk was bizar simpel door WPS.
1x WPS drukken op de repeater en 1x op de router. Dit nog eenmaal herhalen om ook de 5 GHz band te activeren.

Het apparaat heeft beslist ook een heel groot minpunt.
Het doel van een range extender is het netwerk uitbreiden, je verwacht hetzelfde SSID te zien. Maar ik las al iets in de handleiding waar ik niet blij van werd: er komt een "_EXT" achter het SSID te staan. Met andere woorden; je kunt dus niet rondlopen met een wireless device en het signaal laten overpakken door het volgende accesspoint / router. Groot minpunt dus!
Maar wel realiseren dat het een thuisproduct is en geen duur zakelijk product waar je deze functionaliteiten wel mee hebt.
Afgezien van de "2GEXT" of "5GEXT" toevoeging aan het SSID werkt de rest wel als een range extender. Mijn DHCP reservering werd netjes meegenomen.

Bij het geven van de punten heb ik de featureset drie sterren gegeven vanwege het SSID wat ik een tegenvaller vind. Wanneer ik nu met de laptop in de buurt van de range extender ga zitten staat in Windows 7 mijn voorkeursnetwerk toch de router bovenaan en dus zal Windows dat netwerk kiezen met een minder signaal.

• Dell Latitude E6500
  • Netgear WNDR37AV
  • Sony Ericsson Xperia ARC

Heb jij ook een Netgear WN2500RP?

Hoi,
Ik wil dit product misschien binnenkort ook gaan kopen. Ik heb wel nog een vraagje: behoud dit AP wel het lokale netwerk van de router? Dus als je bijv. een NAS aansluit op het 'echte' netwerk van de router, kun je die dan nog benaderen via het Acces Point?

Laat maar, ik zie net dat deze alleen een draadloos netwerk uitbreid, niet via een ethernet kabel.

[Reactie gewijzigd door SpaceK33z op 2 maart 2012 09:27]

Voor een ethernet kabel kun je bijvoorbeeld de 3700 series router kopen, die bekabeld aansluiten en vervolgens als repeater inzetten.
je kan toch op de config pagina , de SSID en het kanaal aanpassen naar hetzelfde van je router?
Zo heb je geen 'extra' SSID's?

Ik heb ook interresse in dit toestel, maar je doet me nu twijfelen :s
Ik denk dat een apart SSID juist een voordeel is!
Als je hetzelfde SSID houdt heb je geen controle over welk AP hij pakt. Dan pakt hij misschien toch het zwakke signaal; of hij houdt het vast terwijl je door huis loopt.

Het overpakken van APs klinkt mooi maar waar besteed je meer tijd aan: rondlopen of zitten? M.a.w. als je ergens zit, weet jij het beste welke AP hij het best kan pakken.
Ik heb de bovengenoemde extender al een week of 8 in gebruik. Je kan wel degelijk dezelfde SSID gebruiken. Hij komt wel met een waarschuwing dat het niet wordt geadviseerd en daar ben ik het wel mee eens. Je houdt dan immers controle over welk netwerk je wilt gebruiken.
Ik wilde hier een korte review aan wijten maar zie dat jij de punten al gedekt hebt. Heb hem teruggebracht naar de winkel omdat hij inderdaad aparte SSID's aanmaakt en dat wilde ik persé niet hebben, dan had ik net zo goed een los AP erbij kunnen kopen.

Nu de Linksys WAP300N gekocht en die doet wel precies wat ik wil - samensmelten tot één SSID waarbij het zelf roamt naar het sterkste signaal.

Wat betreft het bereik vond ik hem toch minder, bovendien werkte bij mij de wireless-to-ethernet bridge die er in zit voor geen meter, ik moest alsnog een utp-kabel naar poort 1 verbinden om de andere 3 van signaal te voorzien (nu had ik die bekabeling toch liggen, dus dat was geen issue). Had dit allemaal goed gewerkt was het een goed apparaat geweest voor de prijs. De WAP300N is praktisch gezien duurder, want voor 50 euro doet die maar één band (2,4 óf 5) en heeft geen switch, maar het bereik versterkt hij stukken beter (voor ons dan toch).