Mitsubishi HC910 Review

mambo No5 7 oktober 2007, laatste update op 21 november 2012, 1.948 views

Mitsubishi HC910

Pluspunten

• Veel verschillende ingangen voor videofeeds
  • Ondersteuning voor 720p / 1080i
  • Lage geluidsproductie
  • Weergave van kleuren

Minpunten

• Regenboorgeffect her en der aanwezig
  • Geen native HD resolutie
  • Geen native resolutie via D-sub

Contrast / helderheid Score: 4
Geschiedenis
Als vervent bezoeker van Audio en Hifi leek het me op een gegeven moment een strak plan om een thuisbioscoopje op mijn kamer in te richten. Na een paar jaar dromen heb ik uiteindelijk via mijn werkgeverd een InFocus LP580 kunnen regelen. Aangezien deze al een geruime tijd in een archief stof stond te happen kon ik het geheel gratis mee naar huis nemen (waarvoor overigens nog mijn dank; bedankt baas. :P) Deze heb ik een geruime tijd gebruikt als uitgebreid bureaublad op de pc (films kijken; gamen) en als bioscoopprojector voor DVD's. De InFocus had ik via D-sub aan de pc aangesloten en via een S-video kabel aan mijn stand-alone dvd speler.

Helaas is de combinatie S-video en een 11 jaar oude beamer niet echt top te noemen; het beeld was in deze combi gewoon ronduit korrelig. Dit was dus ook van mijn redenen om deze te gaan vervangen naast de geluidsproductie en de leeftijd.. De volgende stap was het bij elkaar zetten van de eisen die ik aan een nieuwe beamer zou stellen. Hieronder vielen het budget, resolutie (720p input) en geluidsproductie (zo min mogelijk). Een voorkeur voor een bepaald merk heb ik nu eenmaal niet echt, dus gelukkig was dat geen criterium. na wat rondspeuren en reviews lezen kwam ik er achter dat de range voor mij nogal beperkt was door het budget; een beetje beamer kostte al gauw ¤ 1200,-, wat me dus net iets te veel was op dat moment. Op dat moment besloot iuk het dus maar uit te zingen met ye 'olde InFocus tot de prijzen een stuk gunstiger zouden zijn...

...totdat ik na een paar maanden stomtoevallig in de Hema (jawel :+) de Mitsubishi tegen kwam als ex demomodel voor een voordelig prijsje...

Na wat thuis research op internet bij gebruikerservaringen en reviews in het algemeen te hebben gepleegd was mijn keuze gemaakt. Een kort fietstochtje en een banktransactie later stond ik thuis met de Mitsubishi in mijn bezit. :)

De buitenkant en accessoires..

Zoals men pleegt te zeggen: de eerste indruk is de meest blijvende. Gelukkig stelt de Mitsubishi me hierbij niet teleur. Na wat karton en piepschuimperikelen en het uitpakken van de accessoires komt het belangrijkste onderdeel naar boven: de beamer zelf. Het eerste wat me opvalt is zijn gewicht. vergeleken met de Infocus is dit letterlijk een vedergewicht (respectievelijk 7670 en 2900 gram). Ook zijn e afmetingen een stuk kleiner, maar wat wil je ook met zo'n generatiekloof ;)

De Mitsubishi is gefabriceerd van plastic en is uitgevoerd in een two-tone kleurstelling. Het "deksel" en een sierring rond de lens zijn uitgevoerd in metallic zilver, de body is uitgevoerd in het lichtzwart (neigt meer naar antraciet dan "echt" zwart). Aan de zijkant is er een mogelijkheid om een stoffilter te monteren bij de lucht-intake. Gelukkig is men zo vriendelijk geweest om de houder met een filtertje mee te leveren. Het filter is met de houder doodsimpel te bevestigen en kan desgewenst ook vastgemaakt worden met een bijgeleverd schroefje. In mijn situatie is dit niet nodig; bij normaal gebruik zit het filter er stevig genoeg op om tijdens het verplaatsen van de beamer er niet uit zichzelf af te vallen. De Mitsubishi maakt in ieder geval qua bouwkwaliteit al een goede indruk. al had ik het persoonlijk mooier gevonden als men het deksel in dezelfde kleur uitgevoerd hadden als de body.

Aan de achterkant vinden we vervolgens een fors aantal aansluitingen;
  • 1 stroominvoer
  • 1 DVI-D input (ondersteund HDCP)
  • 1 serieële poort (convertor naar rs232 word meegeleverd)
  • 1 D-sub analoge ingang (ondersteund ook component)
  • 1 set component ingangen (3 x tulp; Y - Pb/Cb - Pr/Cr)
  • 1 S-video in
  • 1 composiet (tulp) ingang
Daarnaast zit er ook een ontvangstoogje voor de afstandsbediening aan de achterkant. De Mitsubishi ondersteunt geen audio-in en heeft dus ook geen mogelijkheden om audio af te spelen, maar dat is wat mij betreft geen nadeel. Het gros van de thuisgebruikers met een thuisbioscoop zal het geluid toch wel via een stereo laten lopen en mijd speakertjes in beamers als het even kan. :)

Boven in het deksel zitten knoppen om de meest gebruikte functies aan te sturen. Onder andere de powerknop en besturing voor het OSD kunnen we hier vinden. De knoppen zijn van eenzelfde kleur als het deksel en zijn groot genoeg om met een wijsvinger bediend te worden. Bij het indrukken valt er een duidelijke klik te voelen, al hoef je de knoppen niet echt ver in tr drukken. Ook zijn er bovenop twee ledjes te vinden met statusmeldingen van de beamer.

Het scherpstellen en zoomen van het beeld gebeurd handmatig door twee schuifregelaars boven de lens te verschuiven. Ook dot gaat prettig zwaar en zorgt dat je handmatig precies de juiste setting in kan stellen. De weerstand is in ieder geval dusdanig dat de instelling bewaard zal blijven als je het apparaat even moet verplaatsen. Aan de voorkant zien we (hoe kan het anders :+) de lens, een lensdop aan een koortje en een tweede infraroodoogje voor de afstandsbediening. Ook hier geld dat de lendsdop een prettige weerstand heeft en daardoor tijdens transport goed zal blijven zitten.

De beamer is door 3 verstelbare pootjes (twee aan de achterkant en een onder de lens) goed te stellen en vergt daardoor niet erg veel tijd om goed neer te zetten. Ook de aansluitingen veroorzaken geen problemen en houden de kabels goed op hun plaats.

Mitsubishi levert met de HC910 een aantal accessoires mee. In de verpakking zitten diverse handleidingen (qua talen dan, de inhoud is verder gelijk), een serial naar rs232 converter, een D-sub monitorkabel en twee stroomkabels (een voor de USA en een voor Europa). Daarnaast word er ook een afstandbediening en een setje AAA batterijen meegeleverd. De afstandbediening is overigens behoorlijk klein vergeleken met de diverse bakstenen die overigens voor afstandbediening door moeten gaan, maar dat is verder niet echt een probleem. De knopjes lichten bij elke knopdruk ongeveer 4 seconden op, wat het bedienen in het donker erg makkelijk maakt.

Gebruik met een dvd speler..

Na het aansluiten kon ik eindelijk aan de slag met het allerbelangrijkste te beoordelen: de beeldkwaliteit! Voor het afspelen van dvd's heb ik een Denon DVD-1910 in mij bezit, uitgerust met een DVI-D uitgang en de mogelijkheid om dvd's op te schalen tot maximaal 1080i. Als eerste heb ik mijn dvd speler via DVI aangesloten op de beamer en de output hiervan op 720p ingesteld. Na het inschakelen van de beamer vallen me een paar dingen op;
  1. De beamer is in vergelijking met de vorige geluidsloos.. (afgezien van een fan die je lichtjes hoort blazen, maar dat valt amper op)
  2. De lichtopbrengst is (zelfs in de spaarstand) indrukwekkend..
  3. Het omschakelen tussen de verschillende inputs duurt gevoelsmatig wel wat langer.
Als eerste heb ik de dvd Cars er in gestopt voor een paar fragmenten. Mijn eerst reactie: wow... Een vergelijking met de oude InFocus kan ik eigenlijk niet maken, maar het beeld is gewoon overweldigend goed. Wellicht dat ik dit teveel met de voorgaande situatie vergelijk, maar ik kan niets anders dan onder de indruk zijn. Dit word overigens bevestigd door een onafhankelijke derde partij: ons mam :P. Na een aantal scenes gezien te hebben besluit ik om de dvd speler terug te zetten op de versterker en het geheel maar tijdelijk via S-video met elkaar te verbinden. Een DVI kabel met voldoende lengte heb ik namelijk niet in huis, waardoor ik voorlopig even moet improviseren.

Nadat alles terug gezet is besluit ik om nogmaals een paar scenes te bekijken van Cars, alleen nu via S-video. De kwaliteit die vervolgens op het scherm geprojecteerd word verbaast me vervolgens; deze is een stuk minder dan met DVI, maar nog altijd beter dan met een D-sub via de InFocus. Blijkbaar lag het kwaliteitsverlies van het S-video signaal niet aan de dvd speler of de kabel, maar puur aan de antieke interface van de InFocus; iets wat ik dus totaal niet verwacht had.

Nadat ik genoeg heb gespeeld met de dvd's besluit ik om het menu eens te verkennen. het hoofdmenu bestaat uit een simpel balkje dat zich naar beneden uitbreid bij het openen van de diverse opties. In het menu valt een scala aan mogelijkheden in te stellen, waaronder de standaard settings als Brightness, Gamma, kleurtemperatuur, etc. etc. Hier valt ook in te stellen welk type signaal de beamer over de diverse aansluitingen kan verwachten en onder welke aspect ratio. Gelukkig valt het aspect ratio ook on te stellen via een snelknopje op de afstandsbediening.

Gebruik met een pc..

Om ook te kunnen gamen sluit ik mijn pc via D-sub aan op de Mitsubishi. In de eerste instantie probeer ik meteen met powerstrip de output in te stellen op de native resolutie van de Mitsubishi (1024x576), maar deze word niet geaccepteerd. Wat naslag in de gebruiksaanwijzing leverd op dat vrijwel alle resoluties via D-sub terug geschaald worden naar 768x576. Uitzonderingen hierop zijn 640x400 en 1280x1024; deze worden respectievelijk naar 924x576 en 720x576 geschaald. De enige manier om volledig gebruik te kunnen maken van de volledige resolutie is volgens de handleiding via de DVI aansluiting. Bummer dus :(. Uiteindelijk kies ik maar voor 1024x768 als resolutie; een compromis tussen de ruimte (en onscherpte) van 1280x1024 en het gebrek aan ruimte (maar wel scherpte) 640x480. Wel kan de beamer het geheel stretchen naar de volledige breedte, maar door de volledig andere beeldverhoudingen ziet dat er dus niet echt tof uit. Wat spelen met de verhoudingen in de mediaspeler lost dit probleem vervolgens grotendeels op voor films, maar voor games is het wel een klein gemis om niet de native resolutie te kunnen gebruiken.

De nukken van het beestje..

Zijn er dan ook nadelen te vermelden voordat ik de HC910 verder de hemel in prijs? Jazeker. Als eerst e heeft de Mitsubishi af en toe last van het -onder de DLP beamers- gevreesde regenboog-effect. Bij snel bewegende scenes met een hoog contrast (ik denk aan een actiescène in Band of Brothers, welke behoorlijk kleurarm is opgenomen) is er af en toe een regenboogje te bespeuren. Daarnaast kan het apparaat helaas niet overweg met de native resolutie via Dsub, waardoor je je computerbeeld vrijwel altijd enigszins geschaald te zien krijgt.

Videosignalen van een HD standaard (720p, 1080i) worden wel geaccepteerd door de beamer, maar in alle gevallen terug geschaald naar de native resolutie van 1024x576. Gelukkig is dit in dezelfde verhouding als de HD signalen, waardoor er weinig kwaliteitsverlies op te merken is. Helaas kan ik de beeldkwaliteit niet vergelijken met een full HD beamer, om de simpele reden dat ik die niet heb.

Concluderend:

Al met al is dit voor mijzelf een koopje geweest. De beeldkwaliteit en de features zijn voor mij de doorslaggevende redenen geweest om deze beamer te kopen. Doordat de Mitsubishi zo veelzijdig is zal hij voor velen een uitstekende keus zijn. Als home-cinema beamer kan ik hem in ieder geval aanraden. :)

8/10

Heb jij ook een Mitsubishi HC910?