Corsair Hydro Series H100 Review

Julian 15 maart 2012, 5.252 views

Corsair Hydro Series H100

Pluspunten

• Koelvermogen
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• Geluidsproductie
  • Bouwkwaliteit

Geluidsproductie (min) Score: 2
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 4
Om te beginnen even twee plaatjes van de build:

Nexus Prominent R

H100 build

Dan een korte toelichting op de positieve en negatieve eigenschappen van de H100, zoals ik die heb ervaren na een week of twee gebruik.

Positief zijn de koelprestaties en de prijs. De prijs is inclusief 5 jaar garantie, wat de prijs extra interessant maakt. Nadeel daarbij is wel dat de garantie niet loopt via de winkel waar je hem hebt gekocht. De enige reden dat ik geen 'zeer goed' geef voor de prijs, is dat je tegenwoordig voor zo'n 140 euro ook al een complete 'echte' waterkoelingsset hebt, b.v. de EK-KIT H3O 120 LTX, of een XSPC Rasa 750 RS240.

De koelprestaties vind ik goed, met name als de processor echt heel veel hitte kwijt moet wordt het verschil met de betere luchtkoelers duidelijk. De set houdt mijn i7-2600k @ 5015 Mhz koel genoeg voor games en prime95. Om LinX te draaien bij die snelheid (en een vrij hoge VCore 1,5V) moet ik wel de kamertemperatuur verlagen, anders ga ik over de 80 graden celsius heen.

Negatief zijn vooral de bouwkwaliteit en de geluidsproductie. Daarnaast is de modbaarheid van een all-in-one systeem natuurlijk vrij laag ;). Wel een tikkie lastig want de buizen naar de radiator zijn vrij kort. Ik moest om de radiator op de bodem kwijt te kunnen een opstelling bouwen met twee fans, dan twee lege 38mm dikke fans, dan de radiator en dan weer twee fans. Met een kleinere videokaart dan de (gigantische) Asus GTX570 DirectCUII gaat het makkelijker.

De geluidsproductie van de meegeleverde fans is veel te hoog. Op zich niet zo'n probleem, ze zijn gemakkelijk te vervangen.

Wat vervelender is, is dat veel H100's last hebben van lucht in het systeem, dat in de pomp blijft hangen. Op zich niet raar, het systeempje heeft geen reservoir, dus geen plek om lucht te 'stallen'. Als de lucht (op de verkeerde plek) in de pomp gaat zitten, dan klinkt die als een oude harddisk, maar dan harder. Het kan in veel gevallen opgelost worden door de pomp een ietsje lager voltage te geven (gek genoeg), magoed dat is natuurlijk niet de bedoeling. In mijn specifieke geval begint het geluid gemiddeld eens per dag, een volledig powercycle (en wat gorgelend geluid daarbij) lost het dan weer voor even op.

edit: heb de pomp nu achter een fancontroller hangen (Noiseblocker NB Speed Control) die altijd op max staat, en dus een ietsje lager voltage geeft dan de voeding, vanwege het verlies in de variabele weerstand. Dat heeft het probleem opgelost, ik kan weer weken achtereen up zijn zonder het vervelende geluid. Voorheen kwam het geluid elke paar uur terug, heb nooit langer dan 10 uur kunnen werken ermee. Het blijft natuurlijk raar dat dit nodig is. Het zegt ook iets over de interne werking van het apparaat. Het lijkt erop dat de pomp zich vreemd gaat gedragen als er een voor de unit te hoge spanning gegeven wordt. Overigens heb ik een voeding van Corsair.

Dat brengt me meteen op de bouwkwaliteit. Gezien de vele problemen is de pomp dus wel een issue. Daarnaast zijn er nog een paar issues. Veel mensen, ikzelf incluus, krijgen hun radiator al vast voorgedeukt binnen. Nu is dat met spijkerbroeken prima, met een computeronderdelen vind ik het toch niet de bedoeling. Ik heb zelf met een smal schroevendraaiertje een hoop koelvinnetjes weer wat rechter gebogen. Het laatste issue is de fancontroller. Die geeft voor veel mensen issues, zoals dat de fans niet van snelheid veranderen als je een ander profiel kiest. Bij mij is het zo dat de combinatie H100 - Noiseblocker PL-2 niet goed werkt. De fans stoppen regelmatig, en spinnen dan weer op. Ik heb het niet getest met de originele fans, aangezien ik toch een fancontroller heb heb ik ze daar meteen aan gehangen.

Heb jij ook een Corsair Hydro Series H100?

Bouwkwaliteit is echt iets dat je gewoon objectief kan constateren, niet zomaar 'een mening'. Ook kan je nagaan hoe veel klachten er over een bepaald product zijn. Het forum van Corsair staat er vol mee. Ik heb al meerdere mensen gezien die meer dan één exemplaar hebben moeten RMA'en om eindelijk een goed werkende unit te krijgen!

Lucht wil naar boven, uiteraard! Maar als ze dit gesloten systeem goed hadden gebouwd dan had het gewoon goed gewerkt. Een installatie met de rad beneden behoort gewoon tot de mogelijkheden. Er wordt niet tegen geadviseerd, niet in de (ultra korte) installatiehandleiding, niet op de website en ook niet door de actief modererende mensen van Corsair op het forum. Vind je ook niet dat als mijn opstellingen niet goed zou zijn, dat ergens vermeld zou moeten zijn?

En hoe verklaar jij trouwens dat het geluid weggaat als ik een power cycle doe, vanuit jouw theorie dat de lucht in dit systeem toch bovenin blijft zitten?

Fijn om te horen dat verbogen finnetjes jou geen ruk uitmaken! Als je met weinig genoegen neemt hoef je je ook niet zo vaak te ergeren, dat lijkt me prettig. Helaas heb ik nog niet hetzelfde zen-niveau bereikt als jij. En het leek me ook wel nuttig om te vermelden, aangezien veel andere mensen toch ook onbeschadigde hardware verwachten. Althans, als ze het nieuw kopen.

Mijn excuses als ik te onduidelijk was in het stukje over de fans. Ik bedoelde te zeggen:

Bij mij is het zo dat de combinatie H100 - Noiseblocker PL-2 niet goed werkt. De fans stoppen regelmatig, en spinnen dan weer op. Ik heb het niet getest met de originele fans. Omdat ik geen oplossing kon vinden voor dit probleem en aangezien ik toch een fancontroller heb heb ik ze ten einde raad daar maar meteen aan gehangen. want direct ingeplugd in de H100 wilden ze niet goed werken

En over je opmerking over geluidsproductie: het is niet voor niets dat ik werk met de genoemde fans, zoek de specs eens op zou ik zeggen. En dan heb ik ook nog een fancontroller. Dat zou toch iets moeten zeggen over hoe serieus ik de geluidsproductie van mijn computer neem.... Jou zou het waarschijnlijk geen ruk uitmaken, maar ik heb de H100 specifiek gekocht als belangrijk onderdeel van een stille PC. De koeler die ik voor de H100 had was het lawaaigste element in mijn conputer.
Heel goed, dit soort antwoorden hou ik van :Y

Neem even van mij aan dat het er op die enkele foto uitziet alsof je systeem een behoorlijke bak herrie zou -kunnen- maken, puur en alleen kijkend naar die foto.

Na een power cycle? Het enige wat ik zou denken is dat je dan een hoopje kleine belletjes hebt, in plaats van een enkele grote bel. Die verzamelen zich weer en, ach, de rest van het verhaal vertelt zichzelf wel.

Ik neem dan ook maar aan dat de PL-2 buiten een soort van werkbaar bereik van de H100-controller vallen. Als jij er niets over hebt kunnen vinden wil dat volgens mij alleen maar zeggen dat die combinatie nog niet eerder is geprobeerd.

Afijn, als afsluiter dan toch maar een vraag. Waarom voor een H100 gaan als je zoveel geeft om geluidsproductie? Waarom dan niet gelijk een leuke Noctua NH-D14 of Silver Arrow of iets dergelijks pakken?
Ik niet van jouw soort reacties =P Veel te denigrerend. Je maakt zelf mooie reviews, dan zeggen dat bouwkwaliteit 'een eigen mening' is en dat verbogen vinnetjes geen ruk uit zouden maken bij mijn 'amateur'-review vind ik nogal flauw.

Je theorie over grote en kleine belletjes heeft me nog niet overtuigd. Ik mis een stukje onderbouwing.

De combi PL-2 - H100 is wel eerder geprobeerd uiteraard, want de PL-2 is een erg bekende fan voor wie van stille computers houd, hij wordt dan ook veel gebruikt. Ik heb één persoon op een forum gezien die dezelfde combi had, en ook hetzelfde probleem. Maar het is toch belachelijk dat een courante fan niet werkt in de H100? Hoe moeilijk is het om een fancontroller te maken? Volgens mij zijn slecht werkende fancontroller heel zeldzaam. Ken jij er nog meer?

In antwoord op je vraag: het gaat me uiteraard niet ALLEEN om geluidsproductie, je hebt kunnen lezen dat ik mijn 2600k 24/7 op 5015 Mhz draai. Het gaat mij op de balans (daar heb je hem weer: zen) van power en geluidsproductie. Een waterkoelingssetje met een 240mm rad, 4 stille doch krachtige fans en een fancontroller was precies de invulling daarvan die ik zocht.

[Reactie gewijzigd door Julian op 17 februari 2012 20:46]

Och, ik heb zelf her en der gelezen dat het praktisch niets uit zou maken, en heb zelf een H70 en K920 kunnen testen. Dat er een aantal verbogen waren, tsja, maakte uiteindelijk misschien een graad of 2 uit. En dat kun je ook zien als meetonnauwkeurigheid of wijten aan een net wat hogere kamertemperatuur.

Moet ik wel zeggen dat ik die PL-2 zelf specifiek niet kende, ik hoor voornamelijk (goeie) verhalen over de GT AP-14 van Scythe, ook een veelgebruikte fan bij dit soort opstellingen.

Toevallig ken ik nog een slechte / matige fancontroller waar ik zelf ervaring mee heb. De Aerocool Touch-2000. Ding kost ~30 euro en daarbij kun je de fans niet eens normaal op een minimum stand vast laten draaien, dan flipt de controller 'm compleet en krijg je ongeveer wat jij beschreef. Moest ik standaard mijn fans minimaal op 1100rpm laten draaien wilde ik dat het ding normaal functioneerde. Hing ik ze dan aan een Zalman MFC-1 (geloof ik) en gebruikte ik de T-2000 alleen maar om rpm af te lezen, kon de Zalman de fans wel stabiel rond de 800 rpm houden. En dat verschil is serieus merkbaar. :Y

Dus ja, het bestaat. Ik weet niet of het kan liggen aan te weinig vermogen door de controller, want teveel was het in mijn geval zeker niet. Het is dus vrij zeldzaam, maar komt zeker voor.

En, tsja, ik geef ook om die balans. Maar dan kijk ik niet primair naar LinX resultaten, dan gaan de fans sowieso wel op max maar /care.. Ingame performance telt voor mij, en daar kan ik ze met een custom profiel gewoon zo traag mogelijk laten draaien zonder moeite (nu wel winter natuurlijk en het betreft een Lynnfield i5-750 @ 3,9GHz ipv een i7-2600K @ 5,0..). Mja, voor mij voldoen een hoop koelers met gemak en is het een kwestie van wat mij persoonlijk qua vormgeving / uitstraling het meest aanspreekt. Voor iedereen is die balans echter anders dus ja, lastig zeggen.

Mja, check zo je DM eens ;)
OK dan ben je het in elk geval eens met de stelling dat de H100 niet zo'n goeie fancontroller heeft, en dat dat zeldzaam is. Had ik zelf niet verwacht van Corsair.

Je zou voor de lol eens een pl-2 moeten aanschaffen, ze kosten weinig, ze monteren makkelijk, ze verplaatsen veel lucht en ze zijn toch stil. Het is nauwelijks de moeite om ze te dimmen in veruit de meeste systemen.
Waarom? Omdat je veel fans ziet ?

Heb er hier negen 120mm in zitten en die pc is overall stiller dan de meeste kennissen/fam om he heen die het met minder doen. Kwestie van goede fans en de juiste rpm. Gewoon aan een oldscool Zalman Fancontroller.
Ik heb zelf een H60. Ervoor had ik een H50 en door (je raadt het wel) lucht in de pomp, die veel herrie maakte, mocht ik deze inruilen. Ze zeiden: als je het teveel stoort, stuur maar op. Omdat ze toen de overstap maakten van H50 -> H60, kreeg ik een H60 terug gestuurd.
Bij de H60 is er ook veel geluid spijtig genoeg en ik heb geen zin om opnieuw door geheel de RMA procedure te gaan en 2 weken zonder CPU koeler te zitten (was ongeveer 2 weken).
Dus, soortgelijke ervaringen dus :)
Je zou de inmiddels breed geaccepteerde fix kunnen proberen, het voltage IETS verlagen. B.v. door hem aan een fancontroller te hangen. Er was ook gebruiker op het Corsair forum die Molex verlengsnoertjes gratis verzond, met een ingebouwd weerstandje dat het voltage iets verlaagde. Daar heeft hij veel mensen blij mee gemaakt, totdat het gebanned werd door Corsair....

Kortom: probeer de molex-stekker eens aan een fancontroller te hangen en verlaag het voltage IETS, als in niet meer dan 0,5V op de 12V. Werkt dat, dan kan je zelf een verlangkabeltje met weerstandje solderen, dan ben je ervan af.

Ik ga zelf deze H100 waarschijnlijk wel RMA'en, mijn computer staat 24/7 aan ik heb geen zin om telkens te moeten rebooten omdat Corsair zijn Quality Control niet op orde heeft.
Nou, ik vind dat ik genoeg betaald heb voor een product dat op zijn beloofde specs werkt. Ik bedoel maar, het is hetzelfde alsof je een sportwagen koopt maar er niet voluit mee mag gaan, want dan schudt hij uiteen.
Als ze een product op de markt uitbrengen, moet deze maar werken zonder problemen zonder dat de klant aanpassingen moet doen die nadelig zijn op de performance.
Vind ik ook, daarom heb ik ook een vrij lage beoordeling gegeven voor dit product.

[Reactie gewijzigd door Julian op 17 februari 2012 21:39]

hoe koelt deze koeler tegenover een luchtkoeler?
Hij is qua koeling duidelijk beter dan mijn Scythe Mugen 2 rev B. Vooral als de processor echt goed heet wordt presteert de H100 gewoon goed.

Het verschil is echter niet ENORM en je moet daarbij in gedachte houden dat ik nu vier fans gebruik om de boel te koelen (twee keer push en twee keer pull) versus één fan op de Scythe.

Al met al voor mij de moeite waard, ik had mijn i7-2600k niet op 5015 Mhz gekregen met de Scythe waarschijnlijk.

Als ik alles opnieuw mocht beslissen dan zou ik echter een andere waterkoelingsset hebben gekocht, een XSPC Rasa 750 RS240 b.v.
Ik zit namelijk al een poosje te twijfelen om een H100 te nemen maar het moet wel de moeite waard zijn op mijn Promilatech Megahalem te vervangen, die houd mijn 2600K op 40 graden @4,5Ghz met ook push pull

[Reactie gewijzigd door Streepje op 17 februari 2012 14:35]

je kunt dan denk ik beter zo'n zelfbouw setje van xspc halen die heb je ook al voor 120-130 euro.

Ik denk dat als je het geld op kunt brengen voor een h80 of h100 je beter af bent met een custom setje. Maar dat vergt natuurlijk wel meer onderhoud aan je pc. Maar zal waarschijnlijk wel betere prestaties geven.
oke bedankt voor de nuttige info :) ik houd het maar gewoon bij me lucktkoeler. Die 40 graden is trouwens tijden het gamen (bf3)
Graag gedaan, game ze!

De H100 is alleen interessant voor als je verder wilt overklokken dan je luchtkoeling toestaat. Maar in dat geval kan je eigenlijk ook weer beter een 'echte' waterkoelingsset kopen. De H100 is voor de luie tweaker =)
1.5V?!

Kun je de 5Ghz niet bij een wat lager voltage halen, want dit is behoorlijk hoog voor een 2nd gen i7!
gelul mijn2600k loopt op 5 GHZ met een mugen 3 op 1,45 volt.
Je zegt het al zelf, JOUW 2600k heeft 1.45V nodig. Ik heb je nog niet gezien in de LinX Stable Club trouwens. Is hij LinX-stabiel op 5 Ghz met dat voltage? Of lul je maar wat, om je eigen woorden te gebruiken.
standaard voltage( maar dat weet ik niet zeker want ik heb hem via me moederbord software op extreme gezet)
.... Dan denk ik niet dat het de moeite waard is de H100 te kopen. Het lijkt me niet dat je van plan bent nog verder te overklokken en 40 graden (onder zware load neem ik aan?) is prima.
Heerlijk zo'n review waar je lekker kritisch op kunt reageren..
Negatief zijn vooral de bouwkwaliteit en de geluidsproductie.
Bouwkwaliteit, afijn, eigen mening. Geluidsproductie? Kijk eens naar je eigen opstelling.. Met 4 fans in plaats van de standaard 2 en een lekkere luchttunnel, dat gaat hard ja.
Lucht wil in een vloeistof naar boven. Dat de radiator in jouw opstelling lager zit dan je CPU-blok / pomp helpt daar natuurlijk enorm bij, want dan dwingt de lucht zichzelf wel naar je pomp en, ja, daar wil je het niet hebben.
Het is een radiator met behoorlijk wat koeloppervlak, een paar verbogen vinnetjes maken geen ruk uit.
Daar mag je deze unit niet op afrekenen, hooguit je fancontroller.