Zalman Fatal1ty FC-ZE1 Zwart Review

Vcore Xtreme 12 oktober 2007, 4.850 views

Zalman Fatal1ty FC-ZE1 Zwart

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Afwerking
  • Stevigheid
  • Deurtje in zijkant
  • Installatie gemak
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Beetje veel reclame
  • Erg zwaar
  • Prijs (maar je hebt wel kwaliteit)
  • Geen voeding

Heb de Zalman Fatal1ty sinds januari 2007 in mijn bezit.
Na een lange zoektocht naar een nieuwe behuizing was er voor mij geen twijfel moogelijk de Zalman FC-ZE1 Fatal1ty moest het worden.
Zo ongeduldig als ik ben ging ik opzoek naar een winkel die hem op vooraad had.
Na een paar telefoontjes had ik er een gevonden bij mij in de buurt en dat was Goris Elektronika in Delft.
Heb hem die zelfde dag nog opgehaald en tot op de dag van vandaag nog geen moment spijt van gehad.

Algemene beoordeling
Ik ben in het algemeen erg te spreken over de Zalman FC-ZE1 Fatal1ty.
Het is een zeer stevige en in mijn ogen mooie behuizing.
Ook dit is weer een kwaliteitsproduct van Zalman.

Bouwkwaliteit en afwerking
Doordat de kast van 4mm dik aluminium is gemaakt is deze heel stevig
maar ook erg zwaar.
Het gewicht van de Zalman FC-ZE1 Fatal1ty is 12kg en is daarom ook niet echt geschikt voor lanparty's.
De kast is zeer netjes afgewerkt de gehele buitenkant is egaal zwart gespoten en heeft geen scherpe hoeken of randen.
Ook de binnenkant is geheel zwart gespoten en ook hier geen scherp hoekje of randje te bekennen.
Het zijpaneel is een deurtje met een plexiglas venster dat makkelijk vanaf de voorkant te openen is d.m.v. een schuifje.

Inbouw- mogelijkheden
De Zalman FC-ZE1 Fatal1ty heeft voldoende inbouw mogelijkheden.
Deze kast is geschikt voor ATX en microATX moederborden.
Door het grote rechter zijpaneel te verwijderen kan het moederbord makkelijk gemonteerd worden.
Er zijn 4 externe 5,25 inch bays aanwezig met daaronder 1 Externe 3,5 inch bay.
Voor het vastzetten van bijv.(cd/dvd branders, floppydrive of cardreader) moet het kleine rechter zijpaneel worden losgeschoefd om bij de bevestigingspunten te komen.
Ook is er een uitneembare kooi waarin je 3 Harde schijven(3,5 inch) kunt plaatsen.
Om deze kooi te verwijderen moet ook weer het kleine rechter zijpaneel losgeschoefd worden om bij de bevestigingspunten te komen.
Doordat deze kooi richting het deurtje is geplaatst kun je de harde schijven er makkelijk ingeschuiven en worden d.m.v. een stangetje vast gezet.
Aan de achterkant vinden we 7 PCI uitbreidingssloten met daarboven een opening voor het I/O shield.
Het is een brede kast met als voordeel dat er tussen het zijpaneel en de geinstalleerde hardware 9 cm ruimte is.
Wat handig is voor bijvoorbeeld een pomp of waterreservoir i.v.m. waterkoeling.
Ook kan er op de plaats waar de 120mm casefan zit een 120mm radiator(max.170mm x 140mm) geplaatst worden.

Koelings- mogelijkheden
De Zalman FC-ZE1 Fatal1ty is voorzien van 3 Rode LED casefans.
Achter 1x 120mm Red LED casefan en voor 2x 92mm Red LED casefan .
Dit zorgt voor een redelijke airflow in de kast.
Doordat dat de 92mm fans direct voor de kooi van de harde schijven geplaatst zijn worden deze goed gekoeld.
Verder is er beperkte interne ruimte voor een waterkoelingset.

Mijn eind oordeel
Door het materiaal wat is gebruikt is het een zeer degelijke maar zware behuizing.
De afwerking is wat mij betreft perfect zowel de binnen als buitenkant zijn zeer netjes afgewerkt.
Er zijn veel waarschuwings teksten en reclame op de kast terug te vinden.
Wat ik persoonlijk wel mooi vindt maar andere weer niet.
De prijs is tegenwoordig wel redelijk als je kijkt wat je er voor terug krijgt.

Heb jij ook een Zalman Fatal1ty FC-ZE1 Zwart?

Hijs mooi heh?

@Survey
Kopjes gebruiken leest wat makkelijker, verder goede survey.
het ziet er iets verzorgder uit als je met kopjes e.d. gaat werken.
wel aardige review verder, maar nog niet af.
Niet een goede review imho, kijk nog eens naar het werk van anderen en probeer zo meer zelf aan je eigen review toe te voegen, wat hier staan zijn simpele feiten die mensen ook kunnen zelf bedenken zonder zelf die kast te hebben aangeschaft., moet je juist feiten geven die ze niet hebben. ;)
ziet er echt zon case uit die zijn geld niet waard is.
doe mij maar een antec nine hundred.
maar ah ik heb al een CM Stacker.
Het is zonde dat deze behuizing vol staat met Fatalitiy logo's, dat had wat subtieler gemogen. Zou hij meteen niet zo druk ogen en imho een mooie behuizing zijn :)
Nou deze case is zijn geld echt wel waard het hele product is van perfecte kwaliteit en 100% aluminium
die CM Stacker kan je dat niet zeggen ik vind de binnen kant verschikkelijk lelijk en voor dat geld had ik wel meer verwacht.
Dat is gewoon een gevalletje standaard binnenkant
De kwaliteit mag ook wel voor een case van +- 300 euro oid?
ik wil even niet heel erg vervelend zijn maar wat bedoel je met
binnen kant verschikkelijk lelijk
Dat is gewoon een gevalletje standaard binnenkant
de binnenkant van een kast maakt toch helemaal niet uit. voor sommige mensen maakt de buitenkant nog iets uit. maar zelfs dat is een beetje overrated.
Als je een venster in je zijpaneel hebt vind ik het niet echt mooi om tegen zo'n metaalkleurige standaard binnenkant aan te kijken.(antec nine hundred)
Sommige kasten kosten een vermogen en dan mogen ze toch ook wel een beetje aan de binnenkant denken.
Schiet even een paar plaatjes van je setup. Dat is altijd leuker om te zien dan die plaatjes die van t internet zijn gevist. Mooie kast overigens, alleen hou ik t bij mijn Stacker (original) voorlopig. Alhoewel die Cosmos lijkt me ook wel wat :9