OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB Review

JoSchaap 17 februari 2012, laatste update op 17 februari 2012, 786 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB

Pluspunten

• performance
  • geluidsproductie
  • installatiegemak

Minpunten

• instabiliteit
  • onbetrouwbaarheid

Even als kant-tekening deze review reflecteert mijn persoonlijke ervaring met de 60GB variant (dus exact dit product, de 120GB lijn heeft voor mij een veel betere score)

Voor de ontwikkelomgevingen op kantoor een 12 tal van deze SSD schijven aangeschaft.

Prima performance, en heerlijk snel werken, maar helaas zo onbetrouwbaar als de cassettebandjes van vroeger :(

Alle omgevingen zijn uiteraard correct geconfigureerd voor het gebruik van SSD's met dingen zoals automatische defragmentatie uitgeschakeld.

na 3 maanden bootte de eerste pc al niet meer I/O errors en read/write fails, een dag later compleet dood en werdt de SSD niet meer gevonden. al snel begon er elke 2 a 3 maanden nog een uit te vallen..
nu inmiddels 1,5 jaar later zijn ze allemaal vervangen en begint de als eerst vervangen ssd weer kuren te vertonen.

Een aantal computers hebben we in combinatie met bijbetaling inmiddels van de 120 GB variant voorzien, deze lijken geen stabiliteitsproblemen te hebben.

eerste gedachte was uiteraard, een bad batch.. echter nu ook de reeds al eens vervangen SSD's uit beginnen te vallen en we het einde van de garantieperiode naderen, durf ik er toch wel een iets minder positieve review over te schrijven.

SSD's werden allen gebruikt als OS-schijf in DELL PowerEdge machines met Windows 7
Voornamelijke werkzaamheden, VB.NET/ASP.NET programmeer en compilatiewerk

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB?

Ik heb soortgelijke ervaring met de Vertex 2 serie, zowel de 60 als de 120gb versie, maar moet zeggen dat ik sinds de laatste firmware update (uitgevoerd dec 2011) geen problemen meer gezien heb (100+ systemen)
Eer firmware upgrade doet idd wonderen! Bij mij starte de computer niet meer. De SSD installatie was corrupt. Firmware upgrade> Schone installatie en draai nu 6 maanden stabiel!

Link firmware: http://www.ocztechnology...._2,_Vertex_LE,_Agility_2/

[Reactie gewijzigd door guidonno op 17 februari 2012 11:03]

Bedankt voor de tips, gelukkig heb ik deze schijf ingeruild voor een SATA6G examplaar van Corsair.
Ik had het bekende 'suspend' probleem; na de slaapstand geen hardeschijf. Dit zou op te lossen zijn met een CMOS reset. Niet geprobeerd, de betreffende winkel was zo vrij om het om te ruilen. :)

Verder zijn de nieuwe SandForce firmwares (aangepast door fabricant) bijna beschikbaar voor alle SSD's met een Vetrex controller. :)