Specificaties 13,3" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus U31SD-RX260V Review

CT 24 februari 2012, 2.264 views

Asus U31SD-RX260V

Pluspunten

• lekker licht
  • makkelijk upgradebaar
  • goed verkrijgbaar

Minpunten

• veel bloatware (is al jaren zo bij asus)
  • accu 6cel kan beter
  • geen usb3 en geen hyperthreading
  • slecht geluid (echt slecht.. niet notebook kwaliteit slecht)

24-2-2012 8cell batterij review (+batterij sectie)
16-2-2012 eerste plaatsing

Bouw / design / keyboard
Hiervoor had ik een Asus (UL30VT) en een Acer(3830TG). De bouwkwaliteit is denk ik net iets beter dan de Acer, maar dat is alleen omdat er her en der metaal (alluminium?) gebruikt is.
Tevens vind ik het toetsenbord van de Asus prettiger (is al jaren hetzelfde op de 13" notebooks) omdat alle toetsen net zo groot zijn en precies naast elkaar geplaatst zijn.
Verder zitten er USB poorten aan beide kanten van de notebook, dus al ben je links of rechtshandig, het komt altijd uit.

Scherm
Het scherm kan ik kort over zijn: wat je gewend bent in deze prijsklasse en eigenlijk de afgelopen jaren..
beetje flets, glossy, en geen goeie inkijkhoek tenzij je er recht voor zit.. maar prima helderheid.
Dus niet slecht maar ook zeker geen topper.

Touchpad
Door de soort 'brushed steel' afwerking van de palm-rests en het touchpad (dat overigens niet steel is maar gewoon plastic) voelt het pad wat raar aan. Na een tijdje moet ik zeggen dat het erg prettig werkt. Zoals mijn oude Asus (die een soort putjes had) geeft ook deze touchpad een goed 'ruw' oppervlak met een 'design' uiterlijk. De synaptics driver met al zijn opties kunnen we kort over zijn: alles kan (gestures, pinching, flicking, two finger scroll, threefinger etc..)

Snelheid
Ja de Pentium B950 ... wat is dat nu weer zou je denken.
Het is een core i3 zonder hyperthreading. Dus ben je niet de hele dag aan het video encoderen of rar files uitpakken of wat voor CPU intensieve taak ook dan kan je de CPU beschouwen als een i3 zoals je gewend bent. Tevens mist ook de 'instructieset' die vooral virtual machines beter laat draaien. Dus gebruik je veel (bijv.) VMWare dan is deze notebook niet voor jou.
Zoals bij de gewone i3 is ook de HD3000 aanwezig en ik heb het zaakje naast een echte i3 gehad, en je merkt inderdaad geen verschil in de praktijk. (ik merkte in ieder geval niks). Benchmark technisch zal het tot 1/2 kunnen schelen, puur omdat er dan echt op hyperthreading wordt getest.
Dus een prima snelle laptop (zelfs voor programmeren waar ik 'm voornamelijk voor gebruik).

Video
Naast de HD3000 is er een GT520M aanwezig welk via Optimus geschakeld is.
Dus met de Nvidia software (die je overigens gewoon kan updaten via nvidia.com, er is geen driver hack nodig voor deze notebook) kan je zorgen dat alleen de 'zware energie verbruiker' videokaart gebruikt wordt door programma's die het nodig hebben (games, 3d editting .. etc)
Er is tegenwoordig ook een GT520MX welke hetzelfde is als een GT520M maar dan een wat hogere kloksnelheid.
Daarom heb ik EVGA Precision geinstalleerd. Zie toegevoegde afbeelding om te zien tot hoe ver ik de videokaart kon pushen. Op 850/1700/850 doet hij het nog prima en kan je bijv. Skyrim op medium spelen tussen de 20 en 60 FPS. De GT520MX draait standaard overigens op 900/1800/900 en dat lukt ook maar dan wilt hij nog wel eens naar de 99+ graden gaan, dat vind ik toch te heet. Op mijn huidige instellingen gaat de temp. niet hoger dan 86C.

Accu Batterij
Dit is wel een tegenvaller, hij is maar 6cell 47300mWh, terwijl de acer standaard al 64800mWh was. Dus dit is al meer dan 2uur minder accu tijd dan de acer (die 6 uur was).
Met 4 uur moet je het doen. Ik heb wel de A42-u31 (8cell) accu besteld en die is 58000mWh, daarmee hoop ik op de 5uur+ te komen. Als deze accu binnen is zal ik de bevindingen toevoegen aan mijn review.
edit
Met de 8cell A42-U31 heb je geen 58000mWh zoals ik dacht, maar 77000mWh! Dus dat is goed voor 7:30h normaal gebruik... een enorme verbetering! Dus nu ben ik een stuk meer tevreden met de notebook, want een dag op batterij kunnen werken was wle een vereiste :) Al maakt het de notebook wel +/-60euro duurder, maar je hebt dan wel een extra batterij voor in je tas :)

Speakers
Op de notebook staat met design letters 'altec lansing' geschreven. Maar de speakers zijn waardeloos. Voor simpele systeem geluiden prima, maar zelfs met de enhancements van windows is het geluid dof, schel en zacht. De Acer 3830TG had veel betere speakers. Geluid was wat voller en je kon ze bijv gebruiken om een youtube filmpje met meerdere personen te kijken. Bij deze Asus grijp je snel naar een koptelefoon, want zelfs met het geluid op max hoor je amper waar over gesproken wordt... erg raar en slecht.

Fan / hitte
De notebook blijft voor een i-core (sandy bridge) laptop aardig cool. Nergens zal de notebook heet aanvoelen en ook de lucht die uit de notebook blaast zal niet brandend heet zijn.
De ventilator heeft (zo te horen) 4 standen (uit, zacht, medium, maxium) tussen uit en zacht zal tijdens normaal werk geschakeld worden. Bij het gamen zal snel tussen medium en maxium geschakeld worden.
Op maxium is de notebook wat luid (als de omgeving stil is). Maar vaak is er dan een game bezig incl geluid / headphone. Overigens is het niet hinderlijk luid.

Upgrades
Omdat geheugen "niks" (~15 euro) kost heb ik er een 4GB 10600 13333 SODIMM bij geplaatst. Je schroeft een luikje open en je drukt het geheugen erbij. Erg makkelijk dus!
Vervolgens heb ik een 7200 RPM schijf (de Hybrid momentus XT met 4GB SSD cache) erin geplaatst inplaats van de standaard 5400RPM schijf.
De laadsnelheid van windows en het starten van programma's zijn hierdoor dramatisch verbeterd.
(16sec. en je bent van geheel uit op de windows desktop)
Overigens zou dit voor elke laptop gelden die geleverd wordt met een 5400RPM schijf.
Maar omdat het vervangen van een harddisk zo simpel is in deze asus, en omdat bij mijn werkzaamheden op de pc zelden de CPU de bottleneck is heb ik de gok eens gewaagd.

Heb jij ook een Asus U31SD-RX260V?

Mooie review! Duidelijk omschreven welke punten wel een pluim verdienen en welke niet.

Ik ben zelf nou ook al een tijdje (een maand of 3) de eigenaar van een Asus U31SD. Hiervoor heb ik een Asus EEE 1000H gehad, voor mij was deze snelheid wel weer even wennen.

De enige upgrade die ik heb toegepast bij deze laptop is het upgraden naar 8GB RAM. Verder ben ik wel tevreden over de accuduur (als ik er normaal mee werk, gaat ie toch wel een uur of 4-6 mee).

De bouwkwaliteit van de laptop vind ik ook netjes, het enige wat ik minder vind zijn de rubberen nopjes op de onderkant van de laptop.. ik ben er al drie in de eerste 4 weken kwijtgeraakt! Nou had ik gelukkig op mijn stageplaats nog 'reserve' nopjes liggen, die wel fatsoenlijk blijven plakken :-)

Opzich voor een laptop als deze mocht het geluid ook inderdaad beter, maar wat mij betreft kan het er wel mee door. Heb geen problemen om met deze laptop een muziekje op te zetten of om een Youtube filmpje te bekijken.

Ik heb een dualboot met Windows en Ubuntu 11.04 en ik moet zeggen dat ik in het begin even moeite had om in Ubuntu de grafische kaart werkend te krijgen, maar op ubuntuforums.org is hier een prima thread over waarin beschreven wordt hoe je optirun kunt laten draaien d.m.v. Ironhide.
Link: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1763742