Club 3D Radeon HD 2900 XT 1024MB GDDR4 Review

Vcore Xtreme 8 oktober 2007, laatste update op 12 oktober 2007, 4.060 views

Club 3D Radeon HD 2900 XT 1024MB GDDR4

Pluspunten

• Prijs / Kwaliteit
  • Benchmark resultaten
  • Normale verpakking
  • Uiterlijk van kaart
  • Tempratuur

Minpunten

• Herrie op 100% fanspeed
  • Score van 5,8 met Winsat?
  • Prestaties in spellen

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Heb gisteren de Club3D HD2900XT 1GB aangeschaft.
Wat mij meteen opviel was de doos eindelijk is een normaal formaat.
Vergeleken met de enorme dozen van andere fabriekanten is deze lekker compact 30x20x7 cm.
Het openen van de doos gaat goed het is van stevig karton en je kan het product zonder moeite en de doos te beschadigen eruit halen.
Na het openen van de binnenste doos viel mij ook op dat alles er gewoon in past en netjes in de doos ligt.
Je krijgt er ook drie spellen bij Half-Life 2 Episode 2, Portal, Team Fortress 2
Een minpuntje naast engels en duits er zit geen nederlandse gebruiksaanwijzing bij.
Dat is toch wel een beetje jammer aangezien het een nederlands bedrijf is en erop de doos wel een kleine nederlandse beschrijving staat.
Voor de mensen die niet zo technisch of goed in engels zijn toch altijd wel makkelijk.

Nadat ik de kaart uit de folie had gehaald zag ik dat deze een stuk kleiner was dan mijn 8800 GTX maar minstens zo indrukwekkend.
Met een mooie rode printplaat en koeler ziet de kaart er prachtig uit.
Op de achterkant zit een soort frame waaraan het koelblok zit gemonteerd.
Dit frame is netjes zwarte gespoten en afgewerkt en zorgt voor een stevig geheel.
De instalie van de kaart was gemakkelijk en neemt zoals bekend 2 slots in.
Deze kaart kun je op twee manieren van stroom voorzien via een 8 pins PCI-e stekker of via 2x 6 pins PCI-e stekker.
Nog even mijn beeldschermen aansluiten d.m.v. twee transparante DVI / VGA verloopjes.
Wat er toch veel netter uitziet als die creme kleurige dingen.

Toen ik mijn pc opstarte verwachte ik een hoop geluid van de koeler (waar iedereen over klaagt) maar dat valt reuze mee.
Alleen als die 100% staat is het wel een enorm kabaal maar hij koelt dan ook wel perfect.
Alleen denk ik niet dat op de automatische stand ooit 100% zal draaien.
Toen mijn pc was opgestart moest ik de drivers en software installen.
Dat ging vrij gemakkelijk via de site van ATI waar voor elk besturingssysteem van Linux t/m Apple, Windows 98 t/m Vista en van 32 t/m 64bit drivers en software beschikbaar waren.
In mijn geval Vista Ultimate 64bit en naast de drivers krijg je er ook ATI Catalyst bij.
Met de ATI Catalyst Control Center (CCC) kan je de instellingen van de kaart makkelijk aanpassen naar je eigen wensen.
CCC is makkelijk terug te vinden rechts onderin het systeemvak van je bureaublad.

Na het installeren van de drivers en software ben ik gelijk gaan testen met 3DMark06 en de score was heel goed naar mijn mening i.c.m. Intel QX6850 op 3.0GHz was de score 11856 3DMarks !

Toen was het tijd om de kaart te overklokken.
Standaard loopt deze op 740MHz / 2000MHz.
Nadat ik Rivatuner had geinstalleerd was dat 850MHz / 2200MHz i.c.m. Intel QX6850 op 3.6GHz haalde mijn HD2900XT een 3DMark06 score van 13329 3DMarks.
Op deze instellingen ook nog even 3DMark05 getest en dat was een hele goede score van 21263 3Dmarks.
Ik kwam dus al snel tot de conclusie dat er nog veel meer uit te halen is.
Nadere benchmark resultaten volgen nog.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden over deze kaart.
Deze kaart doet het in 3DMark benchmarks heel goed daarom heb ik deze ook gekocht.
De prijs / kwaliteit verhouding van de Club3D HD2900XT 1 GB is zeer goed

Heb jij ook een Club 3D Radeon HD 2900 XT 1024MB GDDR4?

Leuke review. Ik meen dat ik wel eens een test had gelezen waarin de 1Gb versie nauwelijks beter presteerde dan de 512Mb versie. Maar dit ziet er toch wel veel belovend uit :D
ik heb die niet gelezen maar ik weet 1 ding weet ik zeker deze kaart is heel erg goed.
en hoe is de performance irl? dx9 en dx10 games, alle eyecandy op max, vsync aan aa op 4x bijvoorbeeld en dan 1280x1024 ofzo?

Het is wel leuk dat je 3dmark06 score hoog is maar in vrijwel elke review maakt een 8800gtx op stock speeds gehakt van de 2900xt dus ik ben erg benieuwd hoe je geoverclockte 1GB kaart het doet.

ow ja, in het kader van de reviews die via google zo te vinden zijn vraag ik me af waarom je een 2900xt gekocht hebt terwijl je al een 8800gtx had.

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 4 oktober 2007 15:57]

Mijn Club3D HD2900XT 1 GB maakt op stock gehakt van de 8800GTX
Die had een score van 10568 3DMarks met de zelfde hardware als ik gebruikte met de HD2900XT.
Wat heb je nou aan gehakt? Een hamburger is veel lekkerder. Hiermee wil ik eigenlijk zeggen dat er te veel wordt uitgegaan van een 3dMark score. Leuk hoor, die cijfertjes, maar die zeggen verder niets over de gerealiseerde beeldkwaliteit en frames per seconde.

Daarom hecht ik ook totaal geen waarde aan 3dmark scores. Het wordt pas interessant als je er timedemo's van bepaalde games bij gaat draaien en vergelijken.

Verder denk ik wel dat de 2900XT goed te vergelijken is met een 8800GTX, dus ik heb persoonlijk niet echt een voorkeur tussen die twee. In de ene benchmark scoort de ATI weer beter en in de andere de NVidia. Zodra direct10 een beetje op gang komt zullen er duidelijkere resultaten komen.

De tijd zal het leren.
3DMark zegt niks over reallife performance;)
Welke reallive performance ?
Reallive performance zegt niks.
Net zoals al die andere 'ik kijk niet naar de 3DMark score'

Als je niet weet welke spellen je in de toekomst gaat spelen waar moet je dan op afgaan. De kleur van de PCB ?
Persoonlijk ga ik dan toch liever voor een 3DMark score.
Een 8800 GTS 640Mb OC GPU@690Mhz RAM@2000Mhz kan 12.5k in vista 64x, ook met een Q6600 OC @3Ghz.

Ik denk dat jij eens je GTX moet gaan OC'en en dan kom jij ook over de 13329 3DMarks.
Ja weet ik heb ik allang gedaan maar die 13000 score moest ik ook mijn CPU voor overklokken tot 3.6GHz met de 8800GTX.
Bij de HD 2900XT heb ik mijn CPU nog niet overgeklokt en ik zit al over de score van mijn 8800 GTX heen
2900XT maakt echt mooie gehaktballetjes van de nvidia kaart, in alle revieuws soms zijn ze ietsje beter maar over het algemeen scoort de ATI kaart veruit het beste.

Maarja nvidia komt al bijna met de 9 dus mag ook wel:P
dan mag jij mij wel eens vertellen waar je dat op basseert, want voor zover ik weet (kijk bijvoorbeeld op de vga charts van tomshardware.com) komt de HD2900XT niet in de buurt bij een 8800GTX, al helemaal niet op hogere resoluties
mee eens, ATI scoort beter als beide kaarten rond de 100fps presteren, maar bij 60 fps merk je al dat nvidia kaarten het beter bijhouden (8800GTS 640mb)

deze kaart is ook best vergelijkbaar met de 8800GTS, bijna 14k te halen met deze kaart.

maar wel leuk dat je ze allebei hebt :P kijk zelf maar welke het lekkerste presteerd.... als ik jou was ging ik voor de stillere en tevens de betere :P
Hoop dat die snel komt de nieuwe kaart van NVIDIA kan echt niet wachten
Op tomshardware hebben ze een 512 MB HD 2900XT die niet is overgeclocked ( en in 3d mark sneller is! ), dit is een overgeclockte 1 GB versie dus die zal het nog wel een tikkeltje beter doen :D
vergeet ook niet het ddr4 geheugen van de 2900 xt 1gb. (8800 heeft ddr3)
Vergeet ook niet ff de brakke driver support van ATI/AMD mee te nemen in je eindconclusie! :P