ARCTIC Accelero Xtreme 7970 Review
Ik heb de koeler nou een week draaien. Temperatuur verschilt best goed; 10*C idle ~ 20*C load (fan op auto). Wat wel een ENORM verschil is, is het geluid in vergelijking met de reference koeler. Deze draait zowel idle als full load vrijwel onhoorbaar.
Wat mij alleen erg tegenviel was de installatie: Je moet ontzettend klooien met de G1 koel/lijmpasta die je van AC erbij krijgt. Vooral de heatsinks die je op de vrm's moet plaatsen moet ontzettend nauwkeurig gebeuren, anders loop je de kans het hele gebeuren kort te sluiten. Daarnaast moet de pasta volgens de handleiding 5 uur drogen, maar in mijn ervaring zaten de heatsinks nog niet lekker vast. Ik heb de kaart uiteindelijk een nacht laten liggen en toen zat 't goed. Daarnaast viel het mij...
Pluspunten
Koelt goed Fluisterstil Handleiding in Nederlands
Minpunten
Lange installatie tijd Geklooi met koel/lijmpasta op lastig plekken 4cm groter dan het 7970 PCB Groot risico om je kaart kort te sluiten Handleiding zit niet in de verpakking; die moet je op de site opzoeken.
Eindoordeel
Wat mij alleen erg tegenviel was de installatie: Je moet ontzettend klooien met de G1 koel/lijmpasta die je van AC erbij krijgt. Vooral de heatsinks die je op de vrm's moet plaatsen moet ontzettend nauwkeurig gebeuren, anders loop je de kans het hele gebeuren kort te sluiten. Daarnaast moet de pasta volgens de handleiding 5 uur drogen, maar in mijn ervaring zaten de heatsinks nog niet lekker vast. Ik heb de kaart uiteindelijk een nacht laten liggen en toen zat 't goed. Daarnaast viel het mij ook tegen dat de koeler zo'n 4cm langer is dan het toch al grote 7970 pcb. Dus kijk of hij in je kast past!
Dus hou er rekening mee dat je je kaart minimaal 6 uur uit je systeem hebt voor het knutselen. Mijn advies voor voor mensen met weinig geduld: Ga voor een 7970/-50 met een non-reference koeler. Scheelt een hoop gehannes.
Heb jij ook een ARCTIC Accelero Xtreme 7970?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (10)
Echt niet te vatten dat ze standaard z'n slecht koeler op hig-end kaartjes durven te gebruiken.
Het word heet en lawaai is .... geen commentaar. Erg jammer dat de kaartjes met beter koeling, zo lang op zich lieten wachten anders had ik Asus DC-2 , XFX Double Dissipation of Powercolor gekocht. Wat ik ook veel zie, is dat er wel vaak moeilijker leverbare artikelen bij Alternate te koop zijn, maar die hebben echt van die opportunistische prijzen.
heb er niet zoveel vertrouwen in dat ie echt binnenkomt.
had ik daar een xfx 7970 dd black edition besteld, na een maand nog niks...
heb toen maar 2*7950 sapphire genomen, nu wachten op die koeler want de reference koeler is niet om aan te horen en koelt zeer slecht!!!
Ik heb hem voor de zekerheid een uur of 3 laten liggen en kon toen aan de gelijmde blokjes de kaart optillen.
Dus dan weet je dat.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/232182/bigboss.jpg?f=community)
/u/317788/crop69e7a4b2ea137_cropped.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/213881/alienware.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/251691/poke.jpg?f=community)