Specificaties Videokaartkoeling (actief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Arctic Accelero Xtreme 7970 Review

Draecko 16 februari 2012, laatste update op 12 april 2012, 2.096 views

Arctic Accelero Xtreme 7970

Pluspunten

• Koelt goed
  • Fluisterstil
  • Handleiding in Nederlands

Minpunten

• Lange installatie tijd
  • Geklooi met koel/lijmpasta op lastig plekken
  • 4cm groter dan het 7970 PCB
  • Groot risico om je kaart kort te sluiten
  • Handleiding zit niet in de verpakking; die moet je op de site opzoeken.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Ik heb de koeler nou een week draaien. Temperatuur verschilt best goed; 10*C idle ~ 20*C load (fan op auto). Wat wel een ENORM verschil is, is het geluid in vergelijking met de reference koeler. Deze draait zowel idle als full load vrijwel onhoorbaar.

Wat mij alleen erg tegenviel was de installatie: Je moet ontzettend klooien met de G1 koel/lijmpasta die je van AC erbij krijgt. Vooral de heatsinks die je op de vrm's moet plaatsen moet ontzettend nauwkeurig gebeuren, anders loop je de kans het hele gebeuren kort te sluiten. Daarnaast moet de pasta volgens de handleiding 5 uur drogen, maar in mijn ervaring zaten de heatsinks nog niet lekker vast. Ik heb de kaart uiteindelijk een nacht laten liggen en toen zat 't goed. Daarnaast viel het mij ook tegen dat de koeler zo'n 4cm langer is dan het toch al grote 7970 pcb. Dus kijk of hij in je kast past!

Dus hou er rekening mee dat je je kaart minimaal 6 uur uit je systeem hebt voor het knutselen. Mijn advies voor voor mensen met weinig geduld: Ga voor een 7970/-50 met een non-reference koeler. Scheelt een hoop gehannes.

Heb jij ook een Arctic Accelero Xtreme 7970?

Heb het via Azerty besteld. Ik wacht nou 2 weken , hopelijk krijgen ze het snel binnen.
Echt niet te vatten dat ze standaard z'n slecht koeler op hig-end kaartjes durven te gebruiken.
Het word heet en lawaai is .... geen commentaar. Erg jammer dat de kaartjes met beter koeling, zo lang op zich lieten wachten anders had ik Asus DC-2 , XFX Double Dissipation of Powercolor gekocht. Wat ik ook veel zie, is dat er wel vaak moeilijker leverbare artikelen bij Alternate te koop zijn, maar die hebben echt van die opportunistische prijzen.
Mij vertelden ze dat ze 13 maart de levering verwachten.
Waar heb je deze uiteindelijk besteld? Ik ben namelijk nog op zoek, maar nergens voorraad lijkt het :'(
Direct bij Artic Cooling in de webshop. 6-10 dagen levertijd met fedex. Je komt alleen wel duurder uit, echter de prijs van azerty is volgens mij ook vrij rooskleurig.
Jammer van de slechte verkrijgbaarheid, welke kast heb je eigenlijk? Ik hoop dat ie in mijn Fractal design R2 past...
Met moeite in n antec 1200.
ik heb hem ook besteld bij azerty op 7 februari, krijg ik ook de mail van 13 maart, pfff...
heb er niet zoveel vertrouwen in dat ie echt binnenkomt.

had ik daar een xfx 7970 dd black edition besteld, na een maand nog niks...
heb toen maar 2*7950 sapphire genomen, nu wachten op die koeler want de reference koeler is niet om aan te horen en koelt zeer slecht!!!
ik heb de accelero's op 6970 kaarten zitten en ik deel je ervaring wat betreft de "koelpasta/lijm" het is echt apart spul, na 5 uur kon ik het nog vloeiend uitsmeren en na een uur of 8 begon het beetje stroperig te worden. Maar na nachte lekker liggen op een warme kamer was het wel sterk. Je kan het makkelijk los trekken als dat moet, maar het zit ook stevig vast. Een heatsinkje valt er niet zomaar vanaf. Maar ik raad voor de ram chips enzotech low profile ram heatsinkjes aan, die plakken muurvast met 3M tape
Ik heb gister weer een nieuwe accelero op een 7970 geplakt. Er zit tegenwoordig 1 tube thermal glue bij dus je hoeft niets meer te mixen. Ook hoeft dit spul volgens de handleiding maar 1 uur te 'drogen'.
Ik heb hem voor de zekerheid een uur of 3 laten liggen en kon toen aan de gelijmde blokjes de kaart optillen.

Dus dan weet je dat. :)
Nice. Mooi dat ze zich verbeterd hebben.