Specificaties Hardeschijfkoeling (passief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Silentmaxx HD-Silencer Rev. 2 Review

TroaS 4 oktober 2007, 2.968 views

Silentmaxx HD-Silencer Rev. 2

Pluspunten

• Stil
  • Koelt prima
  • Kwaliteitsmateriaal
  • Handleiding gewoon bijgeleverd.

Minpunten

• Niet de goedkoopste

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Er zijn al wat reviews over deze Silencer, maar ik denk dat ik toch wat nuttige informatie kan toevoegen.

Waarom deze HD-koeler?
Ik heb de Arctic Cooling Silentium T1 Pro gekocht (zie hier de Productreview), maar ik was niet tevreden over de tril- en geluidsdemping van de HD-muffler. Daarom ging ik op zoek naar een losse hardeschijf-koeler. Na twee reviews van deze site gelezen te hebben, waarin een aantal harde schijfkoelers/geluidsdempers getest werden (deze en (deze), heb ik gekozen voor de overall-winnaar: de Silentmaxx HD-Silencer Rev. 2. Het gaat mij dus vooral op de geluidsdemping, eigenlijk niet om de temperaturen.

Verpakking / accessoires
De demper zit in een stevig kartonnen doosje, veilig opgeborgen tussen wat schuim. In tegenstelling tot eerdere reviewers zat er bij mij wel een mooie handleiding bij: een Duitse en een Engelstalige. Verder nog wat ‘silicon films’, een ‘HD-spacer’ en een zakje met 4 schroeven (om de Silencer in de kast te schroeven) en een kabel om de Silencer te aarden (?).

Inbouwen van de HD
De instructies zijn duidelijk. Tenminste, de plaatjes zeggen al genoeg. Het is allemaal goed te doen, maar hier nog een paar opmerkingen:
- Zorg dat de Silencer niet uit je hand schiet bij het losdraaien van de schroeven van het afdekplaatje. Die zitten muurvast, en schieten ineens los.
- Doe vooral rustig en voorzichtig bij het opplakken van het siliconenvelletje. Het plakt als de neten, en weer lostrekken gaat niet (makkelijk).
- Het siliconenvel is vierkant, dus het maakt niet uit hoe je hem op plakt. Over de lengte van de Silencer is hij niet lang genoeg, maar plak hem aan de voorkant (waar de kabels komen) gelijk aan de Silencer, want achterin vult de HD-spacer nog 1cm op.
- Let op wat de voor- en achterkant is, zeker als je de voor- en achterplaatjes eraf geschroeft heb.

Inbouwen van de Silencer
In principe kun je na de installatie van de harde schijf de Silencer in een 5,25” bay schroeven, maar dat ging bij mij niet zo makkelijk. Zoals aan het begin gezegd heb ik een AC Silentium kast, en bij AC hebben de bays een speciale vorm: ze zijn breder dan normaal. Dit komt omdat je de DVD/CD-speler (of Silencer ;))op andere manier moet installeren. Je klikt links en rechts een soort schuif aan de speler vast, die in de schroefgaten van de speler grijpen. Daarna schuif je het hele boeltje netjes naar binnen, en met een klik zit alles goed en stevig vast. Voordelen: minder trilling (die schuif heeft een licht verende werking) en geen schroeven, dus lekker makkelijk erin en eruit halen. Echter, bij de Silencer zitten de schroefgaten op een andere plek dan bij een speler. Gelukkig is de onderlinge afstand tussen de twee gaten wel gelijk, dus het schoof gewoon de kast in. De Silencer steekt nu wel zo'n 4 cm verder de kast in dan een DVD/CD-speler. Maar dat is verder geen enkel probleem. Sterker nog, de Silencer heeft hierdoor meer vrije lucht om zich heen, en kan dus beter koelen.
Alhoewel niet veel mensen dezelfde situatie zullen krijgen, vond ik het wel de moeite waard om het even te vermelden. Je weet maar nooit….
Als de Silencer eenmaal hangt, kunnen de kabels erin. Als laatste klem je het aardedraadje aan de Silencer en aan de kast, door de ringen aan de beide uiteinden bij een schroef in te klemmen. Het zal wel nodig zijn…

Prestaties
Allereerst wil ik de geluidsdemping belonen met een dikke pluim. Alleen de seeks zijn nog licht te horen, de trillingen (en dus het hele resoneren van je kast) en het draaigeluid zijn volledig verdwenen. Alhoewel je natuurlijk volledige stilte kunt eisen, werkt deze Silencer zeker 80% van het geluid weg. Ik heb geen metingen om deze bewering te onderbouwen, maar volgens mij overdrijf ik niet. Voor nog minder geluid moet je je kast beter gaan isoleren, lijkt me.
De koelprestaties zijn ook prima, al heb ik de Silencer hier niet primair voor gekocht. Volgens Speedfan ligt de temperatuur ongeveer rond de 23 graden, met een lichte stijging bij zwaar gebruik. Lijkt me een hele mooie score voor een Samsung Spinpoint T166 (7200rpm, 500GB). En extra fan lijkt me dan ook zwaar overdreven, dus daarom heb ik voor de modbaarheid maar geen beoordeling gegeven.

Voor ruim 35 euro was hij mijn bezit. Tja, toch wel wat geld. Maar een betrouwbare en goed presterende geluidsdemper die jaren mee kan is me dat best waard.

Voor een paar tientjes ben je van nagenoeg al je HD-geluidsoverlast af. Alleen de seeks hoor je nog licht, maar anders kun je alleen nog aan je frontpanel-LEDje ziet of er gewerkt wordt achter de voorkant… :)

Heb jij ook een Silentmaxx HD-Silencer Rev. 2?

Goede review, duidelijk geschreven. Ik denk dat ik er ook maar ééntje mee bestel voor het systeem dat ik aan het bouwen ben.

Aan een review als deze heb je iets. :)
Keurig verslag, vooral de kleine details over inbouw en dergelijke kan ik zeer waarderen. De prestaties zijn meestal wel in een of andere test te vinden. Dus ik mag anderen aanraden aan deze review een voorbeeld te nemen. _/-\o_
Nette Review!
Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een koeler of demper voor mijn hardeschijven..
En deze ziet er ook nog eens super uit!
Wel staat je CPU koeler de verkeerde kant op, de fan moet namelijk naar de achterkant van je kast blazen.. :)
Nette Review!
[...]
Bij de meeste systeemen wel jah. Maar TroaS heeft dit zeker wel goed gedaan. Kijk maar eens naar deze afbeelding:
Ligt er maar helemaal aan wat voor een kast je hebt, maar ben eigenlijk even tevreden met de Zalman 2HC2 als de Silentmaxx. Dit omdat mijn kast uit dik staal bestaat en gedempt is met loodbitumen/schuim. De trillingen welke de Silentmaxx. dempt, worden al gedempt door de kast zelf. De 2HC2 laat verder meer airflow toe, en ze zijn mij primair gebruikt als acoustische ontkoppeling.

Moet bekennen, persoonlijk vind ik de Silentmaxx ook mooier, maar was me met het huidige systeem niet waard. Dan zou ik zo 180-200 euro extra kwijt zijn geweest aan hardeschijfkoelers (had 9 schijven boven elkaar).

Enkele negatieve punt welke ik vond bij inbouwen van de harde schijf in een Silentmaxx, was die plaklaag. Ik kreeg hem niet zonder lucht ertussen aangebracht, plakte aan alle kanten, en toen het er helemaal in zat, bleken niet alle schijven meer te passen. Luchtbellen er uit gekregen door op die plekken in te snijden.

Kortom, heb je geen gedult, ben je het inbouwen snel beu.
De Nexus DiskTwin is wel een stuk voordeliger en presteerd qua geluidsdemping naulijks onder deze. Van beide is ook een review te vinden hier op t.net :)
weet niet of het aan je kast ligt mar volgens mij heb ik de zelfde proc koelder en die moet toch echt de ander kan op blazen achter de kast uit
Beetje jammer dat je niet eerst de reacties hierboven leest, het antwoord staat bij de reactie van ActionKip...
Ik vraag me alleen af of het, qua koeling, wel OK is om de schijf in de Silentmaxx-behuizing in zo'n "dode hoek" als waar je je ODDs plaatst te zetten.
Ik bedoel, daar komt toch niet echt veel lucht langs, of zou die aluminium behuizing van de Silentmaxx dan voldoende zijn om weer ongeveer dezelfde temperaturen te krijgen als bij lucht-koeling?

Het lijkt me namelijk best verstikkend voor zo'n schijf om in zo'n behuizing te plaatsen en dan bovenin dat rek.
Ik heb dan best een goede doorstroming in m'n kast, een 120mm ventilator achterin en nog een van 140mm bovenin, dan ligt de halve voorkant zowat open met een filter ertussen en nog een kleiner gefilterd gat aan de zijkant.
Maar op de plaats waar die Silentmaxx zou zitten, zit deze toch niet echt in die luchstroom lijkt me.
Of maakt dat dus niet uit?
Ik gebruik de behuizing nu al 4 jaar op de manier zoals op de foto's, en heb nooit gemerkt dat de HDD daar last van heeft. Temperaturen blijven altijd binnen de veilige marges, ondanks jouw juiste constatering dat het geheel niet ideaal geplaatst is qua luchtstromen.