Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties HTPC, 3 interne bays - Bekijk alle specificaties

Lian Li PC-V352B Review

Phuncz 31 januari 2013, laatste update op 10 juli 2014, 2.802 views

Lian Li PC-V352B

Door de frustrerend moeilijke installatie en strikte beperkingen kan ik deze case niet aanraden voor uitgebreide builds. Helaas een mooie case die door zijn kritieke fouten in het design nooit maximaal te benutten is.

Pluspunten

• zeer hoogwaardige kwaliteit
  • zeer compleet (SD kaartlezer, USB 3.0, eSATA, alle fans, fancontroller)
  • koeling is bovengemiddeld efficient

Minpunten

• belachelijk ingewikkelde installatie
  • zr beperkte mogelijkheden CPU koeling en type videokaart
  • voedingscompartiment zeer klein

Nadat ik mijn Silverstone SG02-F te klein vond te worden voor mijn systeem, besloot ik iets groters te zoeken en ook iets dat wat degelijker was vormgegeven. Na de blokjes van Lian-Li te hebben overwogen, viel mijn keuze op de PC-V352 omdat, in tegenstelling tot de PC-V353, deze meer (3 ipv. 2) harddisks kon houden evenals een dubbele 5,25" voorziening die ik nodig had voor mijn SATA backplane. De PC-V351 viel dan weer af omdat hij op het eerste zicht hetzelfde leek als de PC-V352 maar dan zonder de SD-kaartlezer (handig!) en zonder USB 3.0 poorten.

Echter waar ik me niet op had voorbereid was de ronduit slechte vormgeving vanbinnen. Ik heb 4 uur nodig gehad om alles een beetje netjes te kunnen plaatsen, om dan tot de conclusie te komen dat mijn videokaart niet past ! Het betreft een XFX Radeon HD 6870 Dual Fan, dat is zelfs niet een exorbitant groot exemplaar met 3-slot cooler, maar gewoon een 2-slot videokaart zoals de meeste tegenwoordig. Het probleem zijn de heatpipes. Deze steken juist boven de PCB uit en daar is de kast helemaal niet op berekend.

Daar bestaan natuurlijk aftermarket koelers voor, zou het niet zo zijn dat de power connectors helemaal niet aangesloten kunnen worden omdat ze zich bovenaan de videokaart bevinden. Hiermee vallen alle AMD high-end kaarten sowieso af en bij het schrijven van de review ben ik enkel op een Geforce GTX 560 Ti gekomen, dankzij een tweaker, die niet te groot is en de power connectors aan de zijkant heeft.

EDIT: na het vinden van een geschikte videokaart (Radeon HD 7770) met een koeling niet groter dan de PCB en powerconnector aan de zijkant, blijkt het dat er zelfs maar 1mm overblijft tussen videokaart-PCB en hoogte van de kast. Let dus ZEER goed op dat de kaart niet te groot is !

De kast was duidelijk nooit deftig getest geweest voordat het in productie ging want zowat elk hardware component inbouwen vereist enorm veel onnodig werk. Het vervangen van een hardeschijf betekent dat je de motherboardtray eruit moet halen, zo is het ontworpen. Maar voor de meeste mensen wil dat betekenen dat je verschillende kabels moet loskoppelen om de tray eruit te krijgen. Dat wil echter ook weer zeggen dat de zijpanelen eraf moeten, wat wil zeggen dat je 12 schroeven moet losmaken en 7+2 thumbscrews losdraaien. Dit probleem heeft de PC-V351 niet, kom ik later achter, omdat de motherboardtray niet de toegang tot de hardeschijven blokkeert.

Maar ook de CPU koeler is niet vrij van eisen. Hij mag niet hoger zijn dan de videokaart-PCB want anders krijg je hem niet in of uit de kast. Evenals het gewoon openen van de kast. Want de kast is zo precies gemaakt, dat elke verbuiging door bv. de motherboardtray ervoor zorgt dat je soms alle schroeven moet losmaken (zijkanten, motherboardtray, voeding) om hem terug in elkaar te krijgen, zodat de schroefgaten uitkomen. Om de zijkant de monteren waar de SATA backplane zich bevind in de dubbele 5,25" bays, betekent dat ik de backplane omhoog moet trekken want anders past de zijkant niet. Dit is wederom een voorbeeld van de perfecte kwaliteit en de waardeloze ontwikkeling.

Met de voeding heb ik nog zeer veel geluk gehad want op een bepaald moment dacht ik dat hij ook al te groot zou zijn. Het is een Antec NeoPower 650W, deze had ik specifiek gepakt omdat ie juist NIET te groot is en in deze behuizing is het al behoorlijk krap. Gelukkig is het een modulaire voeding want anders kan je nog wel eens zeer weinig plaats hebben voor je kabels.

Na een aantal uren getest kan ik concluderen dat de enkele 80mm fan die aan de motherboardtray vast zit, niet voldoende is om twee 5400rpm hardeschijven koel te houden. Op een termijn van 4 uur is n van de schijven geindigd boven de 50C, wat nu nog meevalt maar in de warmere maanden voor te hoge temperaturen zal zorgen. Het werd geleidelijk aan warmer, tot het na een 4-tal uren stabiliseerde. Ik vermoed dat het aluminium van de gehele behuizing alle warmte had opgenomen en zo niet meer kon rekenen op pasieve warmteverdeling.

EDIT: vreemd genoeg kan ik dit fenomeen niet meer aantreffen na de 2de installatie. Ik heb de schijven aan de boven- en onderkant van de bracket gemonteerd, mogelijk is dat de oplossing geweest.

Fel LED'je...

Zelf ben ik een geduldig persoon en kan ik met frustratie wegens niet-meewerkende hardware meestal zeer goed om. Deze kast heeft dat geduld getest en ik kan verzekeren dat er velen zullen zijn die eindeloos gefrustreerd zullen zijn bij het inbouwen van componenten. Ik kan deze kast enkel aanraden voor gebruikers van standaard spullen zoals een boxed CPU koeler en geen extra videokaart.

Ondertussen heb ik de kast terug ontmanteld en steekt mijn hardware terug in de Silverstone SG02-F. Wat me opvalt na het assembleren van die laatste valt me op wat voor een gigantische videokaarten er passen in het systeem, terwijl in de Lian-Li PC-V352, die toch makkelijk 20% groter is, dat helemaal niet het geval is.

EDIT 18/05/2012:

Na geen succes te hebben met het proberen te verkopen van de kast, ben ik voor de minder leuke optie gegaan: zoeken naar een geschikte videokaart en het allemaal proberen passend te krijgen. Ondertussen is de Radeon HD 7770 uitgebracht en deze biedt voldoende vergelijkbare prestaties als mijn HD 6870, maar de kritieke verschillen zijn de bescheiden koelers die niet in de hoogte uitsteken evenals, zr belangrijk, de PCI-e power connector aan de zijkant ipv. traditioneel de bovenkant.

De kaart geinstalleerd op de moederbordtray. De fan van de CPU koeler heb ik middels zip-ties aan de onderkant van de heatsink bevestigd zodat het in de kast past.

Hier zie je de PCI-e power connector van de videokaart aan de zijkant van de grafische kaart zitten, ipv. de typische plaatsing aan de bovenkant. De kaart is ook 5cm korter dan de Radeon HD 6870 die ik hiervoor had dus ik kom nu wel aan al mijn SATA connectors op dit moederbord.

Ook al is de koeling van de grafische kaart even groot als de PCB zelf, dit had geen millimeter mogen schelen of het had nooit gepast. Nogmaals het bewijs dat men bij Lian-Li deze kast nooit getest heeft voordat ze in productie gingen.

Hier is alles geinstalleerd en je ziet de zeer beperkte ruimte voor de voeding. Dit exemplaar heeft een 15cm diepte, wat weinig is voor 650W. Zou de voeding dieper zijn, zou het quasi onmogelijk zijn om hem in te bouwen. Let hier ook dus mee op.

Nogmaals een voorbeeld van het gebrek aan logica en testen voor het in productie te nemen: een fancontroller, voor de casefans, bevestigd aan de moederbordtray. Dat wil dus zeggen dat zodra je iets moet veranderen buiten het RAM, je deze ook zal moeten loskoppelen. Zoals veel kabels in de hele behuizing, trouwens.

Uiteindelijk mag er echter wel een serieus pluspunt genoemd worden: de koeling is bovengemiddeld voor dit formaat kast. Het geluidsniveau is zr stil maar de koeling is toch goed. Dit heeft waarschijnlijk ook te maken met de volledig aluminium opbouw, maar het verdient de melding zeker.

Aanpassing 16-02-2012: spellingsfout, kort stukje over hardeschijftemperatuur, foto toegevoegd, foto aangepast, modbaarheid rating verhoogt na meerdere kritieken

Aanpassing 18-05-2012: toevoeging 2de installatiepoging, een extra pro- en contra argument

Aanpassing 20-05-2012: extra uitleg bij sommige stukken + herziening HDD koeling

Aanpassing 31-01-2013: andere imagehosting, spellings- en grammaticafouten verbeterd

Heb jij ook een Lian Li PC-V352B?

Wel grappig dat de modbaarheid voor de case zo laag is aangezien het wel een Lian Li is..
Veel kun je niet modden buiten wat gaten zagen aan de voorkant, maar dan koop je beter rechtstreeks de PC-V353. De zijkanten levert je niet veel op tenzij je graag enkel tegen de videokaart aankijkt. Waterkoeling gaat er bijna onmogelijk inpassen of je moet redelijk wat ruimte opofferen om dan tot de conclusie te komen dat er te weinig airflow is.
Het probleem zijn de heatpipes. Deze steken juist boven de PCB uit en daar is de kast helemaal niet op berekent.
Is het niet berekend?
Ga dan naar een spellingssite ipv tweakers als je zo graag wil verbeteren, het is wel zo fijn voor de auteur van deze review om inhoudelijk te reageren.

Het is een erg mooie kast, maar niet gemaakt voor een uitgebreidde setup. Ik zie op je foto's een tray zitten voor 3 hdd's, mits deze allemaal gevuld zijn zit je al gauw aan de limiet voor deze case qua warmteafvoer.
Qua modbaarheid heb je ook beperktere mogelijkheden, maar het een en ander is er toch aan te passen, op internet zijn er aardig wat mods te vinden met dergelijke kasten.
Je hebt gelijk, ik heb het verbeterd ;)
Notepad heeft geen spellingscontrole...
Waarom heb je voor een kast van dit formaat gekozen? In het algemeen dus, nog losstaand van de hardware die erin gaat.

Dit soort kasten zijn bedoeld voor een htpc die je onder de tv kwijt moet, waar weinig ruimte is. Voor een dergelijke htpc heb je weinig meer nodig dan een simpele processor, een heel eenvoudige videokaart (liefst onboard), een goede geluidskaart en een stille koeling. Je gaat er toch niet op gamen, en voor films heb je aan onboard video genoeg.

Toch heb je geprobeerd om een behoorlijke game-machine in deze kast te bouwen. Sorry dat ik het zeg, maar je had kunnen weten dat het niet de slimste oplossing is. Voor game-pc's met onder andere een drieslots-videokaart zijn uitstekende midtowers gemaakt, met de nodige koeling en de nodige ruimte. Om die reden vind ik het de kast niet waardig om zo'n lage score te ontvangen, simpelweg omdat hij niet is gebruikt waar hij voor is gemaakt.

Uiteraard mag je het met me oneens zijn, dan hoor ik graag waarom :)
De rating die ik gaf gaat over het feit dat alles in deze kast zo moeilijk is om te doen. Tenzij je alle kabels enorm lang maakt en op het moederbord legt, krijg je nooit de motherboardtray eruit zonder de zijpanelen open te doen en dat betekent 12 kleine schroefjes losdraaien. Het grappige is dat ze wel duimschroeven voorzien voor een CD/DVD drive te monteren, maar onmogelijk dat je daar aan geraakt zonder een schroevendraaier en dan nog moet je de hele 5,25" module uit de kast halen om ze los te maken. Evenals de hardeschijven: om daar aan te komen moet de hele motherboardtray eruit.

Waarom ik voor deze case heb gekozen, staat in de eerste zin van mijn review: omdat mijn Silverstone SG02F te klein is en deze is ongeveer 20% groter. Hij is even diep maar wat breder en een pak hoger. Aangezien al die hardware wat ik erin heb proberen te krijgen ook in die Silverstone paste, leek me het logisch dat dat in een grotere kast ook zou moeten passen. Ik dacht dat Lian-Li ook wel wist wat ze deden, ik zag genoeg reviews die positief waren. Maar naderhand bekeken zie ik dat die vaak een zeer basic install deden met een enkele schijf, geen videokaart en geen cable management.

Een HTPC kan in een vl kleinere kast kwijt hoor, toestellen ter grootte van een DVD speler is niet moeilijk om te doen. Hetgeen jij opnoemt steekt hier in een case niet groter dan een klein boterhammendoosje. Ik heb de indruk dat je ervan uitgaat dat een PC voor de helft gevuld moet zijn met lucht en lege ruimtes. Dat is niet mijn filosofie.

De vorige generatie van Lian-Li, de PC-V351, kon trouwens wl grotere videokaarten herbergen, doordat Het is gewoon een slecht doordachte kast, omdat je niets aan die 280mm lengte. De meeste videokaarten hebben de power connectors bovenaan, waar deze kast geen plaats voor heeft, tenzij je videokaart maar 20cm lang is.

Vergelijking:
PC-V351
PC-V352
Je ziet dat de V351 ongeveer een 2-3cm meer ruimte heeft voor de videokaart n uitsparingen voor de power connectors, de V352 heeft beide niet.

[Reactie gewijzigd door Phuncz op 16 februari 2012 17:04]

Duidelijk.

Het enige argument wat ik zelf zou kunnen noemen om een grotere kast te kiezen (let op: hier komt een mening) is kabelmanagement en een betere airflow. Mijn Corsair Carbide 500R herbergt in grote stilte een AMD Phenom en een HD4850 graka, de Phenom blijft 35 graden en de HD4850 40 graden. Grotendeels dankzij de airflow, want in de vorige (kleinere) kast waren die temperaturen ieder 10 graden hoger.

Uiteraard is het mooi dat alle hardware uiteindelijk in je kast past. En natuurlijk is het een groot voordeel dat je niet een groot lomp gevaarte in je kamer hebt staan. Dus ik snap het wel een beetje. Een htpc kun je inderdaad met een mini-ITX-bordje in een veel kleinere kast kwijt. Sommigen (waaronder ik) vinden dat wel wat ver gaan, maar ja, het kan.