Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Sweex Wireless Keyboard & Laser Mouse Set 2.4 Ghz US Review

_Christiaan_ 15 februari 2012, laatste update op 15 februari 2012, 272 views

Sweex Wireless Keyboard & Laser Mouse Set 2.4 Ghz US

Pluspunten

• goedkoop, goedkoop, goekoop
  • Charger dock voor de muis
  • Voldoende bereik
  • Gebruikelijke functietoetsen aanwezig
  • Prima set voor incidenteel gebruik op de bank

Minpunten

• Grootste manco van de set: muis is onprecies voor de veeleisende tweaker. Je went er wel aan, dat wel.
  • DPI knopje is misschien iets te prominent aanwezig op de muis
  • Toetsen van tobo hebben op zich een goede aanslag, maar mag net iets lagere weerstand
  • Desktop set niet aan te raden voor langdurig day-to-day gebruik

Ik heb de set nu een jaartje. Eigenlijk heb ik hem een hele tijd niet gebruikt, totdat ik hem onlangs weer in de kast (vrijwel ongebruikt) zag liggen.

Deze set is vooral interessant voor de mensen (ook Tweakers) die de set meer 'voor erbij' willen gebruiken. De prijs is er dan ook naar: ik heb tot nog toe geen andere desktopset gevonden die voor 25 euro van eigenaar verwisselt, inclusief een lasermuis, charger dock voor de muis en draadloos toetsenbord. Het is een sweex product, en dat moet je er ook van verwachten: geen geweldige kwaliteit. Leuk om af en toe je computer vanaf de bank te bedienen, maar niet voor het dagelijkse werk. Dan raad ik toch eerder een Logitech aan.

De muis heeft een knopje om te switchen tussen 'DPI'. Dat vertaalt zich in de snelheid waarmee de muis zich over je scherm beweegt. In de praktijk is het knopje niet nodig, en zit eigenlijk iets te prominent op de muis. Je hoeft het immers maar 1 keer in te stellen. Het is daadwerkelijk een lasermuis (heb ik gecheckt met een IR camera). Er zit net iets teveel merkbare delay in en hij komt wat onprecies over met het muizen, wat ook deels wordt veroorzaakt door het feit dat ik nooit zal wennen aan het muisgedrag in Mac OS X. De muis is vrij kieskeurig omtrent oppervlak; ik heb em even op een glazen ovenschaal geprobeert, maar dan gebeurt er niks. Het is wel opvallend dat de muis bij extreem snelle bewegingen nog steeds blijft functioneren in tegenstelling tot sommge andere optische muizen. Hij heeft een scrollwiel (zonder horizontale scroll) en met back- en forward knoppen aan de zijkant. De USB-powered charger/transceiver dock werkt goed, en is ideaal met een draadloze muis; hiermee is batterijduur niet van toepassing. De klik van de muis ben ik erg tevreden over. Het is weliswaar een ouderwets harde klik, en een vrij lange 'klikweg', maar je hoeft niet hard te drukken en hij is erg 'distinctive'. De oplaadbare batterijen zijn inbegrepen.

Het toetsenbord is ongeveer van hetzelfde niveau als de muis. Ik merk eigenlijk geen delay met het typen in het officewerk. Games speel ik niet; misschien dat hier delay merkbaar zou kunnen worden. De toetsen hebben een beetje een zompige klik, zonder dat ik negatief over wil komen. Het typt lekker, maar misschien net iets te zwaar. Ik merk wel dat heel af en toe een toetsaanslag niet overkomt; dit gebeurt alleen als ik echt heel snel typ en 2 toetsen tegelijk indruk oid. Het kan ook komen dat ik de toets niet genoeg indruk (wat eigenlijk ook niet voor hoeft te komen). Over de batterijduur van het keyboard kan ik helaas nog niks zeggen. Er gaan 2 AAA batterijen in.

Het bereik van de set is wat je kan verwachten van een 2,4 GHz set. 5 tot 10 meter en dan houdt het op.

Heb jij ook een Sweex Wireless Keyboard & Laser Mouse Set 2.4 Ghz US?