Specificaties Tower, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Cosmos 1000 Review

ShaquilleMoreno 5 oktober 2007, laatste update op 12 april 2008, 4.101 views

Cooler Master Cosmos 1000

Pluspunten

• Stil
  • Design
  • Afwerking
  • Indeling van de kast.
  • De grootte
  • De zijpanelen zeer makkelijk demonteerbaar

Minpunten

• Kabelmanagement: de gleuf boven het MoBo niet te gebruiken.
  • De beugels bovenop de kast niet heel stevig

Cooler Master Cosmos 1000

Sinds half September 2007 heb ik een Cooler Master Cosmos 1000 staan.

Wat had ik hiervoor.
Hiervoor had ik een Cooler Master Stacker 832. Deze kast een aantal maanden gehad en wilde toch iets anders. Iets strakkers en minder aanwezig en toch ook iets minder saai (daarom ook geen Lian Li), maar wel kwaliteit. Na veel vergelijkingen bleven er uiteindelijk maar twee kasten over.
  • De Antec P182 SE
  • De Cooler Master Cosmos 1000
Ik had op Tweakers een topic geopend of iemand misschien wat positiefs of negatiefs te zeggen had over één van de twee kasten of juist één van de twee kon aanraden of juist kan afraden, maar jammer genoeg werd dat topic al na een zeer korte tijd gesloten door een moderator.
Gelukkig was ik zelf nog verder aan het speuren en vond daardoor twee redenen dat de Antec afviel voor mij. De Antec heeft standaard een zeer kleine plek voor de voeding. Een grote 1000watt voeding zou er dus niet zomaar in passen.

Ruimte probleem.
Er was nog een ander klein probleempje met de Antec en dat was de ruimte. De Antec is een Mid-Tower en de Cosmos een Full-Tower. Aangezien ik een waterpomp en een 8800GTS videokaart in de kast moest kwijt kunnen was dit een klein probleempje waar ik niet echt veel zicht op had. Aangezien ik de kast nergens kon zien was het alleen maar gokken of mijn pomp i.c.m. videokaart zou passen of niet. De gok maar niet genomen. Met de twee dingen in mijn achterhoofd dus maar besloten voor de Cosmos te gaan.

Afwerking.
Na een klein maandje was de kast leverbaar en ging ik de kast ophalen. Mooie doos en groot. Niet dat je daarvoor een kast koopt, maar toch... De kast thuis uitgepakt en hem eens rustig bekeken. De afwerking is zeer mooi van buiten. Het openklapbare frontpaneel is stevig een zeer mooi afgewerkt. Daarna de zijpanelen eraf gehaald. Ook dit ging zeer soepeltjes en ook de afwerking binnenin is super.

Retour.
Zag ik in reviews een mooi aluminium doosje erbij zitten waarin de schroeven etc. horen te zitten kon ik deze in mijn kast niet zo snel vinden. Ik vond het al vreemd en wilde de kast al retourneren :) (grapje natuurlijk), maar naar goed kijken zag ik hem toch opeens zitten. Helemaal voorin de kast verstopt net achter het frontpaneel.

De inbouw v/d hardware.
De kast op tafel gezet en maar begonnen met inbouw van de hardware. Daarbij geen problemen of gekke dingen meegemaakt. Het kliksysteen van de drives is wel heel makkelijk en de behuizing van de HD's wel zeer mooi. Wel door de pomp de plastic balk voor de videokaart niet kunnen gebruiken. Geen probleem overigens want ik vond het toch niks.

Plastic grrr
Wat wel grappig was was dat de beugels hendels zowel boven als onderop gewikkeld in een soort plakplastic zijn. Om dat spul eraf te krijgen heeft me meer tijd/moeite gekost dan de hardware inbouw zelf. Niet letterlijk natuurlijk, maar het was me een heel karwei.

Gewicht.
Een tijdje later alles ingebouwd en toen moest dat gevaarte met z'n pootjes op de grond worden gezet. De kast weegt leeg een kilo of 17 geloof ik en met alles erin 26.4Kg. Toen opeens voelde de mooie beugels bovenop niet meer heel stevig aan. Toch maar door getild en hij heeft het gehouden, maar om nou echt een goed gevoel daarbij te hebben, nee niet echt. De beugels zijn ook een beetje te bewegen. Iets wat ik niet verwacht had trouwens.

Kast aan.
De kast eens voorzien van een beetje stroom doormiddel van een mooie aan/uit knop. Ook trouwens allemaal zeer mooi en netjes afgewerkt daarboven. Kast ging aan en bleef mooi stil. Aan/uit knop is netjes verlicht evenals de ledjes ernaast. Wat trouwens ook handig is is de rechtstreekse aansluiting op het frontje van een SATA schijf.

Temps.
De HD's blijven rond de 40 graden evenals het MoBo. CPU heeft er weinig mee te maken omdat ie watergekoeld is. Geen gekke verschillen in stressed toestand. Wat wel apart is ten opzicht van de Stacker is dat de fans bovenop echt warmte uitblazen dit in tegenstelling tot de Stacker, daar was weinig flow waar te nemen vanwege het open design van de kast. In de Stacker bleef alles wel een stukkie koeler. Op zich ook niet zo verwonderlijk. De Stacker had 8 fans en de Cosmos maar 4

Minpuntjes.
Wat me wel een beetje tegenviel is dat de gleuf boven het moederbord waar de kabels doorheen zouden moeten kunnen niet geheel werkt zoals ie zou moeten werken. Als ik kabels van de linkerkant naar de rechterkant trek (of andersom natuurlijk) gaat het zijpaneel niet meer dicht. Oplossing is isolatieschuim weg te halen of nog simpeler de kabels binnendoor te leggen. Toch vreemd.

Wat zit er in mijn kast?
Misschien niet echt heel belangrijk voor een review van de kast, maar misschien voor sommige mensen weer wel i.v.m inbouw van hun hardware.
* CPU: Intel E6700.
* HD: WD Raptor 150GB
* DVD Speler: Nec DV-5800D.
* DVD Brander: Nec AD-7173.
* Moederbord: Asus Striker Extreme.
* Eheim 1000 Station 12V (waterpomp)
* Geheugen: Corsair TWIN2X 6400c4 2GB.
* HD: 2X Seagate Barracuda SATA-II 320GB.
* Voeding: Thermaltake Toughpower 750watt.
* Videokaart: BFG 8800GTS 320MB OC2 Edition.
* CPU: Koeler: Aqua-Computer cuplex XT - Socket 775.

De kast originele fans er uit gekaald en vervangen door Sharkoons met LED. Bovenop (en achter) komt er door het rooster nu een mooie blauwe gloed heen. Mooi.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze kast. Meer als de Stacker 832 overigens.

Ondertussen ook al weer verkocht.
Heb nu de CM Cosmos S.

Heb jij ook een Cooler Master Cosmos 1000?

leuke revieuw, bedankt!
evt. een fotootje? ;)
Heb ik nog niet, maar een dezer dagen maak ik ze en zet ze erbij.
1000Watt..?

Jouw systeem trekt nog minder dan 400Watt, dus het was echt geen reden om niet voor die Antec te gaan vanwege de voedingsmogelijkheden. Maar van die grootte dan weer wel. Ik had zelf toch voor de P182 gekozen maar dat is omdat ik hem zo simpel en zo mooi vind :P
1000watt was meer als maat bedoelt. Dat past er dus niet in.

Voorlopig zal ik het niet gebruiken, maar je weet nooit.
ik zou beter gaan rekenen. 400w is wel erg weinig, daar krijg je dit systeem nooit goed mee getrokken.
Denk dat jij beter kan gaan rekenen. Dit systeem trekt stressed no way meer dan 300Watt
Heb ooit eens de zelfde set-up proberen aan te zetten met een 450watt voeding en die vertikte het om aan te gaan. Andere zwaardere voeding en hij deed het. Niet zwaar genoeg misschien? Maar laten we het niet al te veel over de voeding hebben. Daar gaat dit topic niet echt over. Het ging eigenlijk alleen over de maat van een evt. voeding.
Eindelijke een gebruikers review van deze kast. Bedankt, lang op moeten wachten. Ik heb hem zelf inmiddels ook besteld en hoop dit weekend mijn nieuwe systeem er in te gaan zetten.

Die gleuf boven het mobo waarover iedere reviewer valt schijnt volgens het Coolermaster forum eigenlijk niet bedoeld te zijn voor kabel management (waarvoor wel ben ik niet achtergekomen).

Ben benieuwd hoe stil ik hem ga ervaren.
Die gleuf is wss voor de cross flow fan?
Een vraag betreft de sata connector naast de aan/uit knop. Wat heb je hieraan als je er geen voeding aansluiting er naast is?
Een externe behuizing met esata functie.
kheb zelf een P182, en deze is wat krapper, maar kost maar 100 euro, de SE 160, 60 euro voor een glansje( ugly! )

als je het geld hebt, goed gekozen voor de cosmos denk ik!
Ik ben zelf ook aan het twijfelen tussen deze kast en de Cooler Master Behuizing Stacker 830 Evo Zilver.
Ik kan maar nergens vinden of bij deze cosmos een uitneembare moederbordtray is.
Voor mij ook belangrijk, welke is de stilste kast van de 2 want ik gebruik ook waterkoeling.
Mijn HD's zitten in een aparte behuizing die geisoleerd is en watergekoeld en dus zijn ze onhoorbaar. Enkel de videokaart is momenteel niet watergekoeld omdat ik te vaak verander is dit een dure aangelegenheid in waterblokjes.
Hoeveel ventilators zijn meegeleverd en zijn ze wel stil!
Ik gebruik wel een Mcubed T-balancer waardoor al de fans te regelen zijn qua snelheid.
Mijn vrees is dat de Cooler Master Behuizing Stacker 830 Evo Zilver zo open is dat er teveel lawaai naar buiten komt en dat dit met de cosmos minder zou kunnen zijn.
Daarbij vind ik het jammer dat de voeding onderin zit bij de cosmos omdat ik net mijn passieve voeding heb vervangen door een corsair 520 watt en dus het warmteafzuigeffect van de voeding (indien die bovenaan zit ) hierdoor verloren gaat.
Zijn bij beide kasten al de fans voorzien van een stoffilter?

ik zou blij zijn met enkele snelle antwoorden vermits ik vandaag of morgen graag mijn bestelling zou afronden.
Uitneembaar moederbordtray? nee

Welke van de 2 kasten stiller is? Ik zou zeggen de Cosmos omdat die gesloten en geïsoleerd is dit in tegenstelling tot de Stacker. Ik heb de 832 gehad en de Cosmos is stiller.

Stille fans? Ik heb de standaard fans vervangen dus ik kan je het niet zeggen, maar volgens reviews zijn de standaard fans aardig stil.

Hoeveel fans meegeleverd? 4

Stoffilters? ja

Wat je zegt over warmte en voeding. Nu zitten er 2 fans bovenin de kast die zuigen de warme lucht goed af. Nu zuigt je voeding koele lucht aan dat hem ook wel goed zal doen.
Ik zat ook naar beide kasten te kijken, maar bij mij kwam ook een derde kast in beeld: De SilverStone Temjin TJ09. Ongeveer even groot, maar zeer veel ruimte, goed gekoeld en in het aantal reviews dat ik last versloeg hij de andere kasten op verschillende fronten. Owja, met uitneembaar moederbordtray. Binnenkort komt de Temjin TJ10 uit, die weer een stukje mooier is.

pricewatch: Silverstone Temjin SST-TJ09S (ATX, No PSU, Zilver)

TJ10 review
Ik vroeg mij af of bij deze kast ook de insteekkaarten wat uitsteken net als bij de stacker830 831 en 832 ik heb zelf een stacker 832 en de kaarten steken bij de achterkant wat uit
Ik ben ook in het bezit van deze kast, als ik tijd heb zal ik ook een review plaatsen. De kast idd duidelijk stiller dan mijn 810 stacker (met exact dezelfde fans). Een groot nadeel is echter dat de psu alleen beneden kan, dat slaat qua airflow nergens op. Daarbuiten was mijn 12v stekker veelste kort om deze afstand naar mn mobo te overbruggen.
er wordt toch een verlengkabel voor je 12v bij geleverd?

Jij zegt: Een groot nadeel is echter dat de psu alleen beneden kan, dat slaat qua airflow nergens op. - Hoe bedoel je? Wat heeft je PSU met airflow te maken?

Het idee is volgens mij juist om je PSU niet de airflow van de kast te laten beïnvloeden.
Naar mijn weten zit er geen 12V verlengkabel bij.

Het is idd zoals Geforce al aangaf, ik ga altijd uit van de airflow die erboven wordt uitgegooid ipv boven en onder. een logische verdeling lucht in/uitgang lijkt mij beter. Warme lucht stijgt naar boven, vanwege die redenwil ik altijd de output boven de cpu hebben. de temps zijn trouwens inderdaad met dezelfde setup veel slechter dan de Stacker 810. Ik gevbruik overigens maar 1 12 cm fan, normaliter de 12v fan onder de psu.
12v verlengkabel

[Reactie gewijzigd door ShaquilleMoreno op 6 oktober 2007 13:12]

Die zit er bij mij iig niet bij...., die binders overigens wel. Als blijkt dat het wel zou horen heb ik voor niets mijn PSU 12V lopen strippen en solderen.
Bij mij zat ie er standaard bij, maar ik heb 'm niet gebruikt. Mijn kabel haalde het gewoon.
De PSU zit meestal bovenaan de kast, en dat is bedoeld om de warme lucht (die naar boven stijgt) zo eruit te lazen. Als je de PSU onderaan steekt, ga je dat effect niet hebben. Hoewel er dan meestal op de plaats van de PSU een cooler zit.
En dat is ook exact het geval bij deze kast dus. Ik denk toch dat het gezonder is voor je PSU als ie alleen koele lucht binnenslurpt, terwijl twee 120mm fans de warme lucht naar boven eruit blazen.

Ook even vermelden: in bijna elke review is men zo verwonderd dat de PSU's beneden geplaatst worden, en heeft geen enkele reviewer een idee waarom dit zo is. Denkt geen enkele reviewer nog na ofzo? Als je PSU bovenaan zit, dan is het redelijk zinloos dat die fans daar zitten nietwaar?
Mocht je een watercooling set-up willen gaan maken dan is het ook wel handig dat de PSU onderaan zit want daardoor is het bovenin lekker leeg en kan je daar met gemak een mooie 2 X 120mm radiator plaatsen. Niet te dik want de fans moeten er ook nog op, maar 3cm moet lukken.

Ik heb net zelf zo een 2 X 120mm rad besteld om dat zelf ook maar eens te gaan doen.
Kan mijn externe WC kast de deur uit.