Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung LE40D550 Review

bigbass 15 februari 2012, laatste update op 15 februari 2012, 1.852 views

Samsung LE40D550

Pluspunten

• Goede prijs, 4 HDMI poorten, speelt veel bestandsformaten af via usb, netwerkaansluiting

Minpunten

• Geen 24p, stof en vette vingergevoelig

Uiterlijk:
De tv ziet er mooi en strak uit, zonder fratsen, gewoon een scherm met een zwarte rand. Rechtsonder op de rand zitten touch sensitive knoppen om de tv mee te bedienen voor het geval de afstandsbediening kwijt of leeg is. Doordat deze touch sensitive zijn hebben ze geen fysieke vorm en vallen ze dus niet op, waardoor de rand overal mooi glad en strak is. Het nadeel ervan is dat ze in het donker niet te gebruiken zijn omdat het niet goed gaat als je ze op de tast probeert te vinden.
Ook is het mooie glimmende oppervlak van zowel de tv zelf als de voet erg stof en vette vinger gevoelig.

Aan de rechter zijkant van de tv, achter de rand zitten 2 USB en 2 HDMI aansluitingen, de rest van de aansluitingen zitten aan de achterkant. Doordat de tv makkelijk draait op zijn voet (zo'n 40-45 graden schat ik) zijn deze goed te bereiken als de tv op een meubel of kast staat. Jammer is dat de koptelefoonaansluitng ook aan de achterkant van de tv zit, waardoor deze niet zo makkelijk te bereiken is als wanneer deze aan de zijkant had gezeten.

Functionaliteit:
Deze tv trok mijn aandacht door de mogelijkheid om direct vanaf de usb aansluiting bestanden af te spelen. Hierover was ik wat sceptisch, aangezien andere apparaten met de optie vaak beperkt zijn tot een klein aantal formaten en HD bestanden in het .mkv formaat zelden afgespeeld kunnen worden. De reviews die ik over deze tv kon vinden gaven echter aan dat het goed en veel afspeelde via de usb, dus ik besloot het er toch op te wagen.
Het afspelen van videobestanden vanaf usb werkt perfect. Zodra een usb apparaat wordt aangesloten veschijnt er een melding in beeld en met een druk op de knop krijg je de inhoud te zien. Het is dan een kwestie van het juiste bestand selecteren en genieten. Dit geeft voor mij de televisie een grote meerwaarde over concurrenten die deze functie niet hebben.

De tv heeft ook een netwerkaansluiting waarmee hij op het thuisnetwerk en internet aan gesloten kan worden. De internetfunctie kan alleen gebruikt worden om de software van de tv te updaten, maar dit was niet nodig. De tv aansluiten op het netwerk geeft echter wel de mogelijkheid om bestanden via het netwerk rechtstreeks op de tv af te spelen.Hiervoor is op de pc het programmatje 'Samsung PC share manager' nodig wat gratis van de Samsung website gehaald kan worden.
Dit werkt goed met normale sd bestanden, maar met HD films zijn er wat kleinere haperingen aanwezig die er niet zijn als je van een usb stick afspeelt.

Een minpuntje is wel dat de televisie geen 24p ondersteund, wat als gevolg heeft dat het blurays die in 24p zijn opgenomen niet optimaal afspeelt. Dit is echter geen groot probleem, aangezien het er ook op de standaardinstellingen goed uit ziet.
EDIT: Het lukt mij in elk geval niet, dit kan ook liggen aan de Playstation 3 waarop ik mijn blu-rays afspeel.

Beeldkwaliteit:
Het scherm doe precies wat je van een HD televisie verwacht, scherpe beelden geven. Alles ziet er goed uit en zelfs normale beelden van de kabeltelevisie zien er goed uit en zijn prima te kijken zonder last te hebben van korreligheid of lage kwaliteit. Het verschil is natuurlijk wel zichtbaar, maar dit werkt voor mij alleen maar in het voordeel van de HD films als je die er op kijkt.

Geluid:
Voor het geluid was ik een beetje huiverig. Vaak hoor je dat bij goedkopere tv's het geluid ondermaats is. Dit bleek absoluut niet het geval, het geluid is prima en zeer helder. De boxen zitten aan de onderkant van de tv, waarbij de rand van de tv een beetje overhangt. Dit is prima voor mij omdat de tv tegen de muur staat, maar ik kan me voorstellen dat het geluid iets minder is als dit niet het geval is en dat er ook erg veel geluid naar achter gestuurd wordt.

Al met al een tv waar ik zeer tevreden over ben, de mogelijkheid om bestanden van een usb medium af te spelen werkt beter dan verwacht en het kunnen afspelen van bestanden direct over het netwerk is een leuke extra die met sd bestanden prima werkt. Het beeld is goed en het geluid beter dan verwacht. Kleine minpuntjes zijn aanwezig, maar zeer overkomelijk, zeker voor deze prijs.

Heb jij ook een Samsung LE40D550?

Weet je wel zeker dat de 40D550 geen 24P ondersteunt ?
Ik heb de voorganger 40C550 en die speelt 24P perfect af. Weliswaar is er geen aparte instelling maar hij schakelt keurig over naar 24P oftewel 24 HZ.
Komt bij mij erg vreemd over dat de 40D550 dit niet zou doen.
De netwerkaansluiting is alleen voor je lokale netwerk, de tv heeft geen internetfuncties.
Daar verandert digitale tv niets aan.
De luidsprekers zitten bij de C550 niet aan de achterkant maar aan de onderkant en ik weet vrijwel zeker dat dat bij de D550 ook zo is.

[Reactie gewijzigd door messed-up op 15 februari 2012 12:57]

24p krijg ik niet aan, ik gebruik mijn Ps3 voor blu rays en de blu ray van BBC Life zou het moeten ondersteunen, maar die speelt hij alleen in 50 hz af, ook als ik specifiek 24p aan zet terwijl de optie voor 24p in de ps3 aan staat, kan ook aan de ps3 liggen, maar ik begreep dat 24p sowieso niet soepel kan op een 50hz tv omdat 50 niet deelbaar is door 24 (ben niet erg thuis in tv's dus niet zeker of dit klopt).

EDIT: Ik begin na wat research te twijfelen of de blu-ray van Life wel 24p ondersteund... Iemand die dit weet? Anders ga ik even Planet Earth regelen om het definitief te testen.

Dank voor de update op de netwerkfunctie en ik zal het stukje over de speakers even aanpassen inderdaad, ik had te snel gekeken en niet nagedacht dat een tv meer kanten heeft dan een voor- en achterkant.

[Reactie gewijzigd door bigbass op 15 februari 2012 14:06]

Heb je ook het probleem dat hij geen ondertitels afspeelt van de MKV's? of is hier een update voor?

Wat ik nu telkens doe is het juist srt erbij zoeken en die in dezelfde dir zetten. Maar dat is weer een gedoe.

Ook speelt hij dvd af en toe raar af.
Ik had bv een film in 2 talen en daarbij switchte hij van taal en scherm elke 2 seconden.. erg vreemd
Het klopt dat hij geen subs van mkv afspeelt, is voor mij persoonlijk meestal geen probleem omdat ik bij engelse films/series zelden subs aan heb, maar heb nu voor Game of Thrones met de Dothraki taal even srt's gedownload en die pakt hij prima.
Is inderdaad even wat moeite, maar die 5 minuten heb ik er wel voor over :)

Hoe bedoel je dat hij dvd raar af speelt? Als je een fysieke disk gebruikt wordt het allemaal geregeld via je dvd-speler, dus daar kan je tv weinig aan doen. Ik heb met de mkv, avi en mp4 files geen problemen gehad dat hij rare dingen deed.