Sitecom WL-341 Wireless Router 300N X2 Review

Cassie789 15 februari 2012, laatste update op 15 februari 2012, 18.339 views

Sitecom WL-341 Wireless Router 300N X2

Pluspunten

• Goede snelheid bedrade verbinding
  • Wi-Fi 802.11N ondersteuning
  • Makkelijke interface
  • Klein

Minpunten

• Matig draadloos bereik
  • "Slechts" 10/100Mbps LAN poorten

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 3

Ik heb deze router aangeschaft als vervanging op mijn Sitecom WL-160. Dit omdat deze onze internetsnelheid niet trok. Op Marktplaats kon ik deze router voor een prikkie (15,-) kopen. Ik zocht een router met 4 ethernet poorten en Wi-Fi dat klaar is voor de toekomst. De WL-341 had beide.

Featureset

De router bezit naar mijn mening meer dan genoeg functies, hieronder een overzicht:

- 802.11B/G/N Wi-Fi snelheid
- 4 Ethernet poorten met een snelheid van 10/100Mbps.
- 1 WAN poort met een snelheid van 10/100Mbps.
- 2 Ingebouwde antennes

Vergeleken met mijn oude Sitecom WL-160 router:

- 802.11B/G Wi-Fi snelheid
- 4 Ethernet poorten met een snelheid van 10/100Mbps.
- 1 WAN poort met een snelheid van 10/100Mbps.
- 1 Externe antenne.

(Specificaties)

Bovendien is deze router een stuk kleiner en verbruikt hij ook nog eens minder energie, altijd mooi meegenomen. Zie hieronder de inhoud van de doos:

Vrij basic dus:

- 1 Ethernet kabeltje.
- De Sitecom WL-341 router.
- Power Adapter
- Boekjes
- Een CD-rom

Prestaties/Bereik

De prestaties bedraad zijn zeer goed. De problemen die ik voorheen had, zijn volledig verleden tijd. Wanneer wij iets downloadden en tegelijk een game speelde, trok de router dit niet en konden webpagina's niet meer geladen worden. Dit is bij deze router niet meer het geval.

De snelheid voor het overzetten van bestanden via het netwerk is ook toegenomen, hieronder een vergelijking:

- Sitecom WL-160: 7,5MB/s
- Sitecom WL-341: 11,8MB/s

De snelheid van onze UPC Fibre Power 60Mbit abonnement worden ook ruimschoots behaald, geen enkel probleem dus.

De draadloze prestaties zijn ook prima, mits binnen bereik. Het bereik is ten opzichte van mijn oude router, hier komt ie, afgenomen! Dit is toch wel een flinke domper! Deze router bezit 2 antennes, mijn oude maar 1. Je zou toch moeten kunnen verwachten dat het bereik minstens zo goed zou moeten zijn? Mijn broer klaagt dat hij geen Wi-Fi voor zijn telefoon op zijn kamer heeft, waar dit hiervoor geen enkel probleem was. Raar. Hierom dan ook een voldoende in plaats van een goed.

Gemeten met de app Wi-Fi analyzer vanaf mijn kamer (Ongeveer 20 meter afstand, 3 muren ertussen) met mijn ZTE Blade krijg ik de volgende waardes door:

- Sitecom WL-160: -60dBm
- Sitecom WL-341: -70dBm

Hieronder een vergelijking van de prestaties, gemeten op een afstand van 10 meter met 1 muur ertussen:

- Sitecom WL-160: 20Mbps
- Sitecom WL-341: 25Mbps

Deze zijn beide gemeten met het 54Mbit netwerk, helaas hebben wij geen 802.11N apparatuur in huis. Deze waardes zijn gemeten met een laptop, aangezien de testjes met mijn Blade niet accuraat zijn.

Beheerbaarheid

De beheerbaarheid is zoals ik gewend ben van Sitecom, een duidelijk menu waar je alle instellingen gemakkelijk kan vinden. Geen poespas, gewoon lekker makkelijk de instellingen veranderen wanneer dit nodig is.

Hieronder een voorbeeldje:

Om de firmware te updaten, zul je eerst onder je apparaat moeten kijken welke versie je hebt. Daarna kan je de correcte firmware hier downloaden. Het updaten werkt heel eenvoudig. Inloggen op de router, dan naar Gereedschap -> Firmware en kies het zojuist gedownloade bestand!

Over de prijs kan ik kort zijn, deze is heel goed. Zoals ik al zei heb ik het apparaat aangeschaft via Marktplaats voor slechts 15,- . Dit vind ik een zeer nette prijs, en als ik in de pricewatch kijk is hij daar ook al te krijgen voor maar 30,- . Wanneer je deze router wilt kopen, raad ik wel aan om eerst op de tweedehands markt te kijken. Er staan er daar namelijk tientallen van deze router te koop.

Met de Sitecom WL-341 haal je zeker geen slecht product in huis, maar wanneer je een groot huis hebt en je wilt overal een sterke Wi-Fi verbinding hebben zul je toch echt verder moeten zoeken. Voor het bedrade netwerk is deze router echter prima en raad hem dan ook zeker aan!

Heb jij ook een Sitecom WL-341 Wireless Router 300N X2?

Aardige review.

Wellicht niet onbelangrijk wat Sitecom routers betreft:
Kan je zelf de DNS servers instellen?
Is de router helemaal stealth bij de GRC ShieldsUp! firewall test? All Service Ports eens laten scannen, ben benieuwd.
Met de router Firewall aan compleet stealth, ik vraag me alleen af of dat de Router Firewall geen problemen gaat opleveren bij games? Dat ik die apart moet gaan toevoegen? Kan je me daar uitleg over geven?

DNS kan ik niet vinden, wel DDNS.

EDIT: Getest, de eerste game die ik probeer werkt al niet... en om voor elke PC in het huis nou een DMZ op te gaan stellen...

[Reactie gewijzigd door Cassie789 op 15 februari 2012 20:50]

Thnx! Fijn dat ie goed door de firewall test komt!

Ik speel ik geen games, dus weet niet precies welke poorten je zou moeten forwarden voor welke game...

Wellicht werkt het wanneer je Geavanceerd->UPnP aanvinkt.
Als het goed is kan je pc dan zelf tijdelijk poorten openzetten wanneer hij die nodig heeft.
Als ik er nu naast zit plaatst vast wel iemand een opmerking.
Dit lijkt me toch iets veiliger dan een DMZ instellen of de hele firewall standaard uit.

Voor sommige tweakers misschien goed om te weten dat je ook op deze sitecom router niet zelf de DNS servers kan instellen. De gemiddelde gebruiker zal 't niet missen.
Hoe kan dit " "Slechts" 10/100Mbps LAN poorten" een negatieve eigenschap zijn? Dat weet je toch van te voren, als het belangrijk is, koop je toch de grote broer.
Ik klaag ook niet, ik zeg dat een mogelijk nadeel 10/100Mbps is...
Weet iemand hoe ik de Sitecomm moet configureren om de WAN poort als gewone LAN poort te gebruiken?
Ik gebruik de Sitecomm namelijk eigenlijk als WIFI access point en heb de behoefte aan nog een extra lan poort op die plek (uplink, netwerkprinter 1, netwerkprinter 2, pc en nu komt er een NAS bij).