Specificaties 320GB HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

LaCie Porsche Harddrive 320GB 320GB Review

Crijnn 3 oktober 2007, 1.587 views

LaCie Porsche Harddrive 320GB 320GB

Pluspunten

• 320GB
  • Mooiste design
  • Niet al te duur

Minpunten

• 8MB
  • Korte USB kabel
  • Wil nog wel eens van zich laten horen.

Mobiliteit Score: 4
Lacie Porsche 320GB gekocht als extra opslag bij mijn Mac Mini.
Had vorig jaar al dezelfde schijf gekocht, alleen dan de 250GB versie.
Ik heb gekozen voor de 320GB versie omdat deze in de aanbieding was bij de Apple Store.
Heb er 85 euro voor betaalt. Dit is meer dan de prijs in de Pricewatch maar ik heb geen verzendkosten hoeven te betalen :Y)

Verpakking:
Schijf en toebehoren netjes in aparte verpakkingen. Al dit komt samen in 1 compact doosje.

Wat zit er allemaal in de doos? De harde schijf, usb kabel, adapter met losse voedigs kabel, manuel en backup software d.d.

Compatibiliteit:
Als eerste de schijf aangesloten op mijn Mac. Schijf wordt snel door OSX opgepakt en is klaar voor gerbuik. HD standaard geformatteerd als FAT32.
Om de schijf op zowel OSX als XP(Vista) te gebruiken is dit het beste bestandssysteem.

Om de schijf ook werkende te krijgen in OS9 moest ik eerst de bijgeleverde drivers intstalleren. Hierna werkte ook in OS9 de schijf als een tierelier.

Heb er wat films en muziek opgezet en daarna de schijf aangesloten op XP. Ook hier: klik aan en klaar voor gebruik. Kan de muziek en de films die ik er in OSX op heb gezet moeiteloos afspelen.

Prestaties & geluids- warmteproductie:
Met HD Tune de schijf gebenched en ik kom uit op een gemiddelde snelheid van 31Mb/s. Deze snelheid is overigens zowel de piek als het dal. Schijf lijkt me dus vrij constant.

Onder full-load in de schijf rond de 35graden wat is vrij netjes vind voor een passief gekoelde schijf. (als deze al wordt gekoeld, lijkt me lastig in zo'n krappe behuizing). Tijdens het overzetten van bestanden geeft de schijf een mooi teken van leven maar dit is zeker acceptabel. Tijdens office/webbrowsing heb ik er geen last van.

Wat ik jammer vind is dat deze schijf geen stand-by funtie heeft, kan dit vast wel instellen maar mijn andere Lacie schijf doet dit standaard als deze een paar minuten niet wordt gebruikt.

Mobibieliteit:
Niet zoveel over te vertellen. Een kleinere externe HD vind je niet zo snel.
Meenemen is dus geen probleeem. Ontkoppelen, kabels eruit en alles in de rugzak.

Conclusie:
Een 16MB SATAII schijf is zeker sneller. Mijn Spinpoint bench ik op 80MB gemiddeld maar ik vind de schijf snel genoeg als opslag disc.

Ben erg tevreden over deze schijf en daarnaast ziet ie er ook nog eens erg mooi uit.

Foto's volgen.

Heb jij ook een LaCie Porsche Harddrive 320GB 320GB?

ik heb er ook 1 gehad .. na 2 weken terug naar de winkel gedaan .. ik vind het niets ..
En waarom niet? Misschien handig om je mening te onderbouwen...
Dude, heb je dit geschreven toen je net naar bed ging of net opgestaan was, 06:49 :+
Verder puike review hoor Crijntje O+

Welke versie heb je? die met het schakelaartje (oude) of met de ronde knop en koelspleten (nieuwe) ..

[Reactie gewijzigd door FritsYpeij op 3 oktober 2007 09:26]

Ik heb hetzelfde apparaat. Ik kan me vinden in de review, maar heb wel 2 aanvullende opmerkingen.

Doordat de schijf standaard op Fat32 is geformateerd, is de maximale bestandsgroote 4GB. Dit is te weinig als je bijvoorbeeld ISO-bestanden op wilt slaan. Ik heb de schijf probleemloos geformateerd op NTFS.

De schijf resoneert nogal als hij op een systeemkast staat. Dit is op te lossen door er 4 viltjes onder te plaatsen.
ik heb er nu ook een, en ik vind het een heerlijk schijfje, Korte usb kabel is best handig! geeft geen kabel zooi enzo..toen ik hem binnen had gekregen wel meteen geformateerd naar NTFS..zodat de wat grotere ISO's er ook passen! :)

(en ja, hij maakt soms wel is herrie..maarja, voor mij was hij maar 80 euro..dus ik zeur niet! :)
ik heb er zelf nu 3 stuks
alle 3 in verschillende grote
250G
360G
500G
alleen jammer dat je nooi weet welke hdd er nu echt inzit.
Lacie/Porsche is natuurlijk alleen het design.

ik heb er 1 met een seagate er in en 1 met een hitachi..
dus de schijven zullen verschillend presteren....

het is maar net welke partij HDD's ze het goedkoopst kunnen inkopen.. en als die opzijn kopen ze weer een andere partij wat dan weer een ander merk zou kunnen zijn...toch?

maar al met al alle 3 de schijven die ik heb van Lacie zijn goede schijven die werken naar behoren
Zit er een SATA harddisk in de 500GB versie? Ik wil hem wellicht omwisselen met een schijf die nu in mijn PC zit.
@ Frits

Slechte nachtrust gehad. Hield het slapen voor gezien.
Ik heb de versie met de koelspleten en het ronde knopje :D Deh!

@ Bertus74

Je hebt gelijk! Heb de schijf zojuist geformatteerd naar OSX bestandssysteem.
Heb er nog geen onderzoek naar gedaan maar is het ook mogelijk dat XP dit kan herkennen? :>

[Reactie gewijzigd door Crijnn op 3 oktober 2007 13:50]

@ Crijnn

Ik heb geen ervaring met OSX bestandsysteem op XP/Vista. Met een beetje zoeken op Tweaker of Google moet je het wel kunnen vinden lijkt me.