Seagate Desktop HDD, 3TB Review

bas_buyandsell 21 februari 2012, laatste update op 17 november 2015, 49.376 views

Seagate Desktop HDD, 3TB

Pluspunten

• Een flinke hoeveelheid opslagruimte
  • Vlotte benadering en hoge datatransferrates
  • Lage geluids- en warmteproduktie ( paar graden koeler dan Hitachi deskstar)
  • Presteert iets beter dan de Hitachi Deskstar 7K3000 3TB en is ook nog eens goedkoper.

Minpunten

• "Slechts" twee jaar fabrieksgarantie terwijl Hitachi 3 jaar garantie geeft
  • Het blijft voorlopig een forse investering
  • Negatieve berichten over in China geproduceerde exemplaren
  • Luidruchtige head-parking geluiden

De harddisk productie lijkt weer op gang te komen. Deze 3TB harddisk is geproduceerd in Thailand. De prijzen beginnen medio februari 2012 langzaam aan te dalen. Daarom nu een extra opslagbeest voor in mijn systeem. :)

Als bulk in een antistatisch zakje geleverd dus zonder extra's als schroefjes en een installatiehandleiding. Op de sticker staat wel een verwijzing naar de website.
In het gebruik ben ik zelf niet één probleem tegengekomen. Het Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3 moederbord met de Z68X chipset ondersteund van zichzelf al harddisks van 3TB en groter. Verder gebruik ik Windows 7 in een 64bit versie.
Harddisks groter dan 2.2TB worden niet ondersteund door de 32 bit Windows versies. Ook moederborden met een oudere BIOS kunnen problemen hebben met het herkennen van een grotere harddisk. Op de website van Seagate kun je de DiscWizzard software gratis downloaden. Met de DiscWizzard software kun je niet alleen een 3TB harddisk gebruiken met een verouderde BIOS, maar je kunt ook de volledige capaciteit benutten onder bijvoorbeeld Windows-XP. Daarnaast is de DiscWizzard software ook geschikt voor het maken en terugzetten van een back-up of voor het clonen van je harddisk.

De prestaties

Mijn eerste 3TB harddisk van Hitachi, de Deskstar 7K3000 HDS723030ALA640, vond ik al hoge scores halen in de benchmarks van HD-Tune en ATTO Disk benchmark. Nu ik deze Seagate ST3000DM001 heb geïnstalleerd is de lat weer hoger komen te liggen!

De prestaties van de Seagate Barracuda zijn zeer goed.
Van alle harddisks in mijn systeem is dit een van de stilste. De warmteproduktie is ook zeer laag. Deze schijf is continu ongeveer 4 graden koeler dan de Hitachi Deskstart 7K3000 die er naast gemonteerd is.
De prestaties gemeten met HD Tune 2.55 op een SATA3 - 600GB/s. aansluiting zijn als volgt:
Seagate Barracuda ST3000MD001 Benchmark
Transfer Rate Minimum : 135.4 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 216.8 MB/sec
Transfer Rate Average : 174.9 MB/sec
Access Time : 11.5 ms
Burst Rate : 2186.0 MB/sec
CPU Usage : -1.0%

Ter vergelijking heb ik de Hitachi Deskstar 7K3000 3TB harddisk getest op dezelfde aansluiting. Beide harddisk heb ik vooraf gevuld met dezelfde data. De resultaten zijn als volgt:
Hitachi HDS723030ALA Benchmark
Transfer Rate Minimum : 112.3 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 162.5 MB/sec
Transfer Rate Average : 139.5 MB/sec
Access Time : 10.7 ms
Burst Rate : 2236.3 MB/sec
CPU Usage : -1.0%

De transfer rates van de Seagate zijn beter dan die van de Hitachi. Deze laatste scoort alleen beter met een acces time die 0.6 ms sneller is en een hogere burst rate. In het dagelijks gebruik zal de Seagate net als de Hitachi gewoon als een lekker vlotte schijf aanvoelen. Om dit in perspectief te plaatsen heb ik een raid-5 array bestaande uit 3 stuks Samsung 1TB HD103UJ getest aangesloten op de Intel SATA2 -300 GB/s. controller. De resultaten liggen ongeveer op hetzelfde niveau als van de Seagate 3TB harddisk:
Transfer Rate Minimum : 101.6 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 216.8 MB/sec
Transfer Rate Average : 173.4 MB/sec
Access Time : 11.6 ms
Burst Rate : 3467.9 MB/sec

Mijn conclusie
Het lijkt er op dat de Seagate OptiCache technology daadwerkelijk een prestatiewinst oplevert. Zelf beweert Seagate dat dit een prestatiewinst tot wel 45% zou kunnen opleveren.
Seagate AcuTrac technology zorgt volgens Seagate voor betrouwbare lees- en schrijfacties in "high touch" werkomgevingen.
De SATA3 - 600GB/s. aansluiting maakt momenteel de hoogste doorvoersnelheden mogelijk. Dit betekent echter niet dat je deze harddisk niet aan een vaker voorkomende SATA2 - 300GB/s. controller kunt hangen. Voor de maximale transfer rate zal dit niets uitmaken. Zelfs op zijn maximum met 216.8 MB/s. blijft dit onder de grens van 300MB/s. Uit testen met de Hitachi op de SATA2 en de SATA3 controllers bleek dat de transfer rates en acces time gelijk blijven. Alleen de burst rate werd beïnvloed.

Nog enkele technische details :9
De Seagate Barracuda lijn bestaat uit een serie harddisks van 250GB tot 3TB. Zij zijn bedoeld voor de main-stream desktop markt. Hieronder vallen dus de gewone desktop pc's, all-in-one pc's, game pc's en network attached storage devices (NAS). Naast deze serie heeft Seagate de Barracuda XT harddisk serie. De Barracuda XT is alleen verkrijgbaar in een 2TB en een 3TB uitvoering. Seagate presenteert de Barracuda XT serie als compromisloze snelheids- en volume monsters bedoeld voor de high-end markt. Voor de zakelijke markt is er ook nog de Constellation serie. Al deze3TB harddisks draaien op 7200 toeren en hebben een 64Mb cache. Als je de specificaties naast elkaar zet zie je naast alle overeenkomsten onder andere de volgende verschillen:

Seagate Barracuda 3TB

data dichtheid 488Gb/inch2
gewicht 700 gr.
random lees zoektijd 8,5ms
gemiddelde schrijf zoektijd 9,5ms
ondersteunde datatransfer snelheid 149Mb/s.
onherstelbare leesfouten 1 van de 1014
jaarlijkse kans op fouten 0,34%
MTBF 750.000 uur

Seagate Constellation 3TB
data dichtheid 444Gb/inch2
gewicht 700 gr.
random lees zoektijd 8,5ms
gemiddelde schrijf zoektijd 9,5ms
ondersteunde datatransfer snelheid 155Mb/s.
onherstelbare leesfouten 1 van de 1015
jaarlijkse kans op fouten 0,73%
MTBF 1.200.000 uur

Door de hogere data dichtheid heeft de "gewone" Barracuda maar 3 platters nodig en is daardoor iets lichter. Het opstarten van de harddisk zal hierdoor theoretisch iets minder vermogen kosten. Dit geeft ook nog eens een iets lagere bedrijfstemperatuur. De hogere datadichtheid zou bij gelijke toerentallen ook snellere zoektijden en een hogere data doorvoersnelheid opleveren. Bij de XT versie wordt de nadruk gelegd op de betrouwbaarheid. Alleen van deze serie worden gegevens als foutpercentages en MTBF opgegeven. (Of de gewone Barracuda minder goed is blijkt nergens uit.) De Constellation wordt duidelijk als de betrouwbare keuze voor de zakelijke markt aangeboden. Zolang de XT serie flink duurder is lijkt mij de gewone Barracuda de meest ideale keuze. Je koopt gewoon een snelle harddisk met een riante hoeveelheid opslagruimte.

• Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3
  • Intel i7 2600K @ 4.4Ghz.
  • 2x G.Skill RipjawsX 4Gb ddr3-1600 cl7-8-7-24
  • 2x Crucial M4 SSD 128Gb SATA 6Gb/s raid-0
  • 3 x Hitachi Deskstar 7K3000 3TB raid-5
  • AMD Radeon HD7870
  • Seagate Desktop HDD, 3TB
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Seagate Desktop HDD, 3TB?

Meer advertenties

Seagate heeft een firmware-update uitgebracht. Deze helpt tegen het head-parking geluid.

Hier kan je hem downloaden+instructies:

Nice, nu is ie superstil! :)
bij mij lukte het alleen via de bootable cd versie van de firmware, met de exe kapt die ermee omdat die ook andere satas ziet in dos

[Reactie gewijzigd door silverfaustx op 16 november 2012 07:40]

goede review,
het mooie van deze schijven is ook dat ze slechts 3 platters hebben. ;)
Bas,

Ik zag dat je in de test van de Barracuda, een Burst Rate had van maar liefst 2186.0 MB/sec.

Wow, ik haal niet meer dan 203MB/sec. Waar zou dit aan kunnen liggen? Iemand anders ervaringen met HD Tune?
Deze tests heb ik nog uitgevoerd met HD Tune 2.55. Deze heeft problemen met harde schijven groter dan 2.2TB. Ik werk nu met HD Tune Pro 5.00. Deze versie is wel in staat grote schijven goed te beoordelen. De waardes zijn dan ook een stuk realistischer.
De tabellen en screenshots zal ik binnenkort aanpassen.
Max ICT en xikkix hebben de Made in China versies...

EDIT: amms zegt dat deze schijven tegenwoordig allemaal uit china komen, en niet meer uit Thailand.

Ik heb geen zin in een dode HD binnen een paar maanden, dus dan maar voor de WD gaan? (ik ben van plan om de HD gewoon als storage te gebruiken, dus niet in raid of niks)

[Reactie gewijzigd door MadButch op 13 augustus 2012 13:17]

Laat maar.. "made in Thailand" is ook geen garantie dat je een betrouwbare schijf krijgt..
Deze is gisteren na thuiskomst eveneens overleden: http://i48.tinypic.com/4dez4.jpg

Ik ga vanmiddag naar de plaatselijke computerboer een haal daar 6 Seagate 3TB schijven en hang ze in een raid 6 array. Dan houd ik effectief nog 12TB over en mogen er twee schijven tegelijk uitvallen zonder verlies van data.

UPDATE: 6x ST3000DM001 aangeschaft. Echter nu blijkt dat deze schijven totaal niet voor RAID configuraties geschikt zijn. TLER/ERC/CCTL/LCC timeout kan niet worden ingesteld waardoor bij de minst of geringste allocatie fout de drive uit het array geworpen zal worden. Jammer, ben nu wel ¤863,- armer.

[Reactie gewijzigd door boolean op 26 juli 2012 10:44]

Had ik je wel van tevoren kunnen vertellen net als velen anderen dat TLER niet zou werken.
Die staan alleen maar aan bij Hitachi en dan de enterprise schijven van Seagate en Western Digital en die kosten gewoon veel geld voor 1 setting die anders is op de schijf.
Op ALLE voorgaande schijven van Seagate (< 7200.14) kon je TLER, of ERC zoals Seagate het noemt, gewoon activeren/instellen met smartctl.
Nu hebben ze het echter volledig uit de firmware van de niet-enterprise class gesloopt.
Desalniettemin zijn deze schijven wel geschikt voor hardware RAID, zolang je de controller maar laat weten dat de schijven meer tijd nodig "kunnen" hebben bij foutcorrectie.
Ik heb deze schijf ook aangeschaft, het is eentje uit China en naar mijn idee loopt ie niet lekker. Na nog niet een week gebruik geeft de smartscan van speedfan een performance en fitness aan van 92% en zo nu en dan maakt ie een erg beangstigend knetterend geluid, of de schijf nou idle of onder load draait. Het kan zijn dat het gewoon getik is van de leeskop, maar goed klinkt het zeker niet na nog geen week gebruik.
Ja dat heb ik ook. Ik heb vorige week vrijdag mijn hdd ontvangen en ja.. ook made in China.
Om de zoveel seconden (idle of in gebruik) geeft hij een tikje wat mij ook beangstigend in de oren klinkt. Ik ben benieuwd of de schijven die gemaakt zijn Thailand ook dit geluid geven?
Ik denk dat je het 'head parking' geluid hoort. Hier wat meer info http://www.silentpcreview...viewtopic.php?f=7&t=63718

[Reactie gewijzigd door hgp op 5 mei 2012 15:46]

Bij de tweede link krijg je een filmpje waar je het geluid wel heel goed hoort. De maker van het filmpje heeft contact gehad met de helpdesk van Seagate. Daar kreeg hij te horen dat het geluid zoals op het filmpje niet hoorde en dat hij de harddisk kon terugsturen voor omruiling.
Zijn er mensen die inmiddels _geen_ problemen hebben met deze disks?

Dit zijn zo ongeveer de enige snelle en zuinige disks op de markt die nog leverbaar zijn.
Het zijn bloedsnelle, stille en energiezuinige schijven, echter zitten er nogal wat rotte appels tussen. Ik heb onlangs zes van deze exemplaren aangeschaft (zie mijn commentaar hierboven) waarvan er vijf ruimschoots aan de verwachting voldoen, maar één duidelijk een maandagmorgen product is. Je moet dus een beetje geluk hebben met deze schijven.
Mooie review, bedankt voor de tests, erg verhelderend.
Heb vandaag 2 exemplaren aangeschaft omdat mijn 8disk RAID-5 array van 8x ST32000542AS een failed disk had en ik geen spare op de plank had liggen.
So far so good mbt de rebuild. Maar als ik jou review zo zie, dan gaat mijn performance ook een flink stuk vooruit als ik uiteindelijk alle disks vervang voor deze!
En ook wat meer capacitieit, ook niet mis ;-)

[Reactie gewijzigd door Oet op 16 februari 2012 22:38]

Jij hebt trouwens "mazzel" dat je eentje hebt die in Thailand is geproduceerd want ze worden ook in China gemaakt en die zijn volgens diverse gebruikers op Amazon en Newegg van een slechtere kwaliteit dan die in Thailand worden gemaakt.

Grappig is trouwens ook dat deze schijf in Amerika zo'n 20% meer kost dan bij ons in Nederland en meestal is het andersom. ;)

Ik "moet" deze schijf ook maar eens aan gaan schaffen want met de huidige 7TB aan opslagruimte red ik het niet lang meer. :P

Vraagje: Waar heb jij hem gekocht?

[Reactie gewijzigd door Bull op 20 februari 2012 23:27]

(Ik ben niet de schrijver van deze review. Wil enkel wat toevoegen :) )

Toen ik deze schijf binnenkreeg stond er op het label Made in China. Ik heb de hele dag geprobeerd om de schijf werkend te krijgen maar het lukte niet. Heb 'm teruggestuurd en kreeg een andere schijf terug waarop stond Made in Thailand. Toen ik deze instook kreeg ik direct meldingen van een nieuwe schijf en dergelijken en na een snelle formatie deed deze het perfect.

Nu weet ik niet of ik gewoon pech had of dat de schijven uit China slecht zijn. Je zou altijd de winkel kunnen mailen en vragen voor een schijf uit China :)
Mooie review.
Kun jij ook iets zeggen over de warmteproductie bij jou. De mijne is in een NAS rond de 43 graden, maar mijn Samsung ernaast (HD204UI) is een stuk koeler, zo rond de 30 graden.