Cisco WAP4410N Review

rjjvandenbergNewbie 14 februari 2012, 2.075 views

Cisco WAP4410N

Pluspunten

• Instellingen zijn eenvoudig, duidelijk en uitgebreid.

Minpunten

• Zeer onbetrouwbaar. Valt na 1 a 2 dagen uit. Availability is daarmee zeer slecht.

Beheerbaarheid Score: 5
De Cisco WAP4410N valt vaak uit. In de korte maand dat ik hem heb. valt het signaal helemaal weg na 1 a 2 dagen. Langer dan een week heeft hij niet aan een stuk door gewerkt. Het signaal komt pas terug nadat ik hem reboot. De laatste versie van de firmware staat op het product. dus een upgrade van de firmware is niet mogelijk.

De signaalsterkte kan gemeten worden met programma's als Vistumbler en inSSIDer 2.0. Deze laten zien dat de signaalsterkte na enkele dagen terugvalt naar 0% tot 4% (Vistumbler) en inSSIDer geeft een RSSI van -80 of lager.

Meerdere gebruikers hebben hetzelfde probleem geconstateerd. Zie onderstaande site:

Heb jij ook een Cisco WAP4410N?

Kan je probleem bevestigen. Heb een aantal van deze dingen draaien, en een aantal van die dingen hebben de door jou genoemde problemen. Ik heb inmiddels al een exemplaar RMA gehad van Cisco (erg goede service overigens), maar dat heeft het probleem niet opgelost.
Wat mij is opgevallen aan deze apparaten is dat ze extreem gevoelig zijn voor DECT-telefonie. Als er dicht in de buurt van dit AP een DECT basisstation staat, krijg je de problemen die je omschrijft. Misschien dat een handset op zich al genoeg is, maar dat heb ik (nog) niet getest. Bij ons zijn de problemen met dit AP als sneeuw voor de zon verdwenen sinds het AP ergens in een kast hangt ver weg van het DECT basisstation (Siemens gigaset overigens).
Heb je al contact opgenomen met cisco over de problemen ?

[Reactie gewijzigd door Ghostface9000 op 14 februari 2012 23:19]

Misschien toch hardwaregerelateerde problemen zoals hierboven besproken.

Ik heb er zelf totaal 6 stuks werkend afgeleverd, 3 ervan werken als stand alone AP op verschillende lokaties. 3 anderen werken roaming in een multi-ssid vlan setup.
Het afgelopen half jaar staan ze allemaal onafgebroken goed te draaien.
Ik heb geen contact gehad met cisco. Vanwege de vele anderen die hetzelfde probleem hebben, heb ik de WAP teruggestuurd en ingeruild voor een ASUS RT-N56U. Geen WAP, maar kan wel zo gebruikt worden en qua prestaties en betrouwbaarheid is hij een stuk beter. Alleen de interface is teletubbie.