Specificaties 21dB, bij maximaal 1.800rpm - Bekijk alle specificaties

Noiseblocker BlackSilent XE-2, 92mm Review

IceBlackz 20 februari 2012, 2.207 views

Noiseblocker BlackSilent XE-2, 92mm

Pluspunten

• Meegeleverde rubberen bevestigings-pinnen
  • Gesleevde en mooie lengte kabel
  • Stil

Minpunten

• Koelt niet zo goed als de standaard fan

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Luchtverplaatsing (max) Score: 3
Why
Ik draai al een tijdje een systeem met de Cooler Master Hyper TX3 als processorkoeling op mijn Phenom II 955. Echter vind ik de standaard meegeleverde fan bizar veel herrie maken op volle toeren (waar hij automatisch opstaat als je het systeem opstart). Daarom heb ik besloten op zoek te gaan naar een vervanger voor deze fan en mijn keuze is dus gevallen op deze Noiseblocker XE2. De productomschrijving beloofde namelijk een stille fan met redelijke airflow voor een redelijk prijsje.

Package
Ik heb hem besteld voor 5,95 tegelijkertijd met mijn uitbreiding naar 8GB werkgeheugen. Toen het pakketje eenmaal aangekomen was heb ik hem uiteraard gelijk uitgepakt en al met de gedachte in mijn hoofd om er een review over te schrijven wat foto's van gemaakt.

Zoals te zien worden er rubberen bevestigings-'pinnen' meegeleverd om trillingen te voorkomen voor minimale geluidsproductie. Deze kan ik echter niet gebruiken, omdat de fan op de koeler wordt geklemd, maar desalniettemin een mooie toevoeging op het product.

Na metingen gedaan te hebben met de vorige koeler (welke verderop in deze review te vinden is), heb ik deze koeler in mijn systeem gezet, met het volgende resultaat:

Testing
Mijn systeem bevat het volgende:
- Antec Three Hundred kast met:
Outtakes: 140mm top, 120mm back, 120mm side
Intake: 2x 120mm front
- XFX XXX edition 650W, met fan naar beneden gemonteerd en zelf een raster geboord aan de onderkant van de kast
- AMD Phenom II X4 955 @3,6GHz (17x212 @1,375V)
- Coolermaster Hyper TX3 cpu koeler
- 4x2GB Kingston Valueram low profile (KVR1333D3N9K2/4G)
- XFX HD5670 512MB (Nodig aan een upgrade toe..)
- Asrock 870 Extreme3
- Samsung Spinpoint F3 1TB
- Samsung Spinpoint F2 250GB

Bij alle metingen is de rest van mijn koelsysteem dusdanig ingesteld dat ik er niet hoorbaar last van heb.

Ik heb als eerste een geluidsmeting gedaan. Dit heb ik gedaan met behulp van m'n HTC desire en een app genaamd geluidsmeter. Niet heel erg precies dus, maar het geeft een indicatie:

De 1309RPM is een snelheid waarbij ik de standaard fan niet meer storend hoorbaar vond, de 2766RPM is de maximale snelheid van de standaard fan en de 1795RPM is ter vergelijking voor de 1800RPM van de XE2. Kortom, de XE2 is met dezelfde RPM stiller als de standaard fan. Een positief punt! Overigens, met de computer uit geeft de app 47dB als geluidsniveau.

Hierna ben ik begonnen met het testen van de temperaturen van de CPU bij full load. Hiervoor heb ik IntelBurnTest v2.52 gebruikt met de volgende settings: Stress level Very High, Times to run 5, Threads auto. Daarbij heb ik speedfan en OCCT als monitoringsprogrammas gebruikt. De omgevingstemperatuur heb ik gemeten met een random tempratuur metertje dat ik nog had liggen (in het midden van mijn kamer gezet). De volgende grafiek volgt uit de metingen:

Zoals te zien, de temperaturen zijn flink hoger bij de nieuwe fan. Echter, de omgevingstemperatuur lag ook 2 graden hoger als bij de 1795 RPM meting. Als je die bij de meting van de XE2 optelt blijft er 1 graad verschil over. Dit verschil in omgevingstemperatuur komt overigens door verschillende datums van testen.

Dan heb ik ook nog de idle temperaturen gemeten, met het volgende resultaat:

Zoals te zien ligt de temperatuur weer hoger, maar ook hier valt het weer enigszins te verklaren met de omgevingstemperatuur, al houd de standaard fan hem zelfs koeler op lagere snelheid.

Damage
Ik ben heel erg blij dat m'n PC nu niet meer zo'n ontzettende herrie maakt bij het opstarten, maar qua koelprestaties loopt hij toch een beetje achter op de standaard fan. Dat hij daadwerkelijk minder herrie maakt als de standaard fan op 1800RPM, vind ik een enorme prestatie.

Opmerkingen, vragen en kritiek zijn welkom in de comments :)

Edit1:
Ik heb de tijd gehad om met een meer vergelijkbare omgevingstemperatuur te meten, hier zijn de bijgewerkte metingen/grafieken:

Zoals je ziet, flink betere resultaten. Echter moet ik erbij zeggen dat het op het moment van meten wel echt koud op mijn kamer voelde, terwijl dat bij de andere metingen niet zo was. Dat is het lastige van onbetrouwbare meetapparatuur.. toch hoop ik hiermee enigzins nuttige informatie te geven aan jullie!

Heb jij ook een Noiseblocker BlackSilent XE-2, 92mm?

Uitgaande van je data maakt dus de standaardfan op 1300 rpm evenveel herrie en koelt deze ook nog beter, toch? In dat geval zou je nieuwe fan dus eigenlijk slechter presteren dan de meegeleverde fan?
Wel een goede review, erg uitgebreid. Maar snap niet dat je hem dan zo hoog scoort.

[Reactie gewijzigd door wouter143 op 14 februari 2012 19:52]

Als je het zo zegt, lijkt dat inderdaad zo :') Ik moet gewoon nog een keer meten als de omgevingstemperatuur gelijk is aan die van 1300RPM, dan weet ik het pas zeker.
Ik zou de grafieken vanaf 0 laten beginnen bij de temp. Nu lijkt 3 graden al een enorm verschil.
Is toch ook al wel een redelijk verschil bij overclocking toch? Kweet niet, ik vind de verschillen zo iig wel duidelijk.
Zit je Outtake aan de achterkant niet verkeerd om ? Lijkt net of hij de kast inblaast ? , verder leuke review !
Nope, die zit gewoon goed, als ik er een wc papiertje voor houdt waait die weg ipv eraan vast te plakken ;-) En bedankt! :)
Read again, ik heb die fan ook op 1795RPM getest, wat akelig dicht in de buurt komt van de 1800RPM van de nieuwe fan, waarbij de nieuwe fan 1 a 2 dB minder produceert ;-) Overigens, het is geen hele precieze meting. Even ter vergelijking, met de computer uit geeft hij 47dB.

[Reactie gewijzigd door IceBlackz op 16 februari 2012 20:15]