Specificaties Powerbank (universeel) - Bekijk alle specificaties

A-Solar AL-350 Power Bank 7000mAh Review

Rowdy.nl 14 februari 2012, laatste update op 14 februari 2012, 15.491 views

A-Solar AL-350 Power Bank 7000mAh

Pluspunten

• Grote capaciteit
  • Lange gebruiksduur
  • Twee outputs
  • Licht
  • Status indicator

Minpunten

• Rand ziet er ietwat 'plastic' uit

Waarom?
Ik wou op vakantie graag de gehele dag muziek kunnen luisteren en tegelijkertijd mijn routes kunnen tracken mbv Endomondo. Hiervoor zat ik in eerste instantie te kijken naar de oplossingen van Philips en APC, maar deze waren of erg duur, of zeer slecht leverbaar.

Na wat zoeken kwam ik uiteindelijk bij dit product uit. Erg veel capaciteit tegen een relatief lage prijs. Kan niet veel zijn dacht ik, maar voor die prijs kan ik me ook moeilijk een buil vallen.

Levering
De A-Solar wordt gelever in een stevig doosje met een zeer korte handleiding en een kabel met een aantal verloopstekkertjes. Er worden een heel aantal verloopstekkers geleverd, Micro/Mini USB zaten er iig bij, ik zag ook snel even wat oude Samsung/Nokia/Sony specifieke aansluitingen. Het zakje met de kabel en verloopstekkers is zonder geopend te worden direct in de kast beland, ik gebruik namelijk gewoon m'n Micro USB kabel van m'n Nokia Lumia. Het lijkt me dat de verloopjes alleen maar kunnen losschieten, dus die gebruik ik liever niet.

Uiterlijk
De Power Bank is een klein, plat wit doosje, met aan de bovenkant één knop en vier blauwe indicatorlichtjes. De zijkanten zijn van goedkoop grijs plastic en aan de bovenkant vinden we twee normale (outputs) en in het midden een Micro (input) USB aansluiting. Ziet er verder netjes afgewerkt uit en de glanzend witte kanten worden netjes beschermd door een plastic beschermfolie.

De accus van de Power Bank zou een capaciteit van 7000mAh moeten hebben. Beide outputs zouden 5V, 1A moeten leveren. Ik heb dit niet kunnen verifiëren (geen meetapparatuur) maar alle apparaten die ik er aan hing laadden voldoende op, mijn Nokia zelfs onder belasting.

Opladen
De Power Bank dient opgeladen te worden dmv de micro USB aansluiting. Deze kan z'n voeding krijgen vanuit een USB poort van je laptop/PC maar ik zou aanraden om hier gewoon je telefoonlader voor te gebruiken gezien deze iets meer power leveren en de Powerbank dus sneller opgeladen is. Mijn Nokia Lumia lader voldeed prima.

Toen ik 'm vrijdagochtend ontving heb ik 'm aan m'n Nokia Lumia lader gehangen. Ik ben toen wat boodschappen gaan doen en toen ik na een twee uur terugkwam was deze volledig geladen. De tweede keer laden was op vakantie, dit heb ik 's nachts gedaan dus hier heb ik geen indicatie van laadtijd.

Tijdens het laden branden de indicator lampjes om om aan te geven wat de status is, twee lampjes is halfvol etc. Als de Powerbank opgeladen is gaan de indicator lampjes uit.

Gebruik
Je gebruikt de Power Bank door er simpelweg een kabel in een van de twee outputs te prikken en het andere eind in je telefoon/tablet/weet-ik-veel te prikken. vervolgens druk je op de knop van de powerbank. Op dit moment lichten de indicator lampjes van de powerbank op voor zo'n 20 seconden en start het laden. Zodra je je device afkoppelt zal het laden stoppen en schakelt de powerbank zichzelf weer uit.

De indicator lampjes geven aan hoeveel juice de Power Bank nog heeft. Dit zijn vier lampjes en geven dus slechts een ruwe schatting, maar het is afdoende. Je kunt tijdens het laden ook nog op de knop drukken voor een indicatie; het laden gaat dan gewoon door.

Ik heb de Power Bank een week gebruikt tijdens mijn wintersport in Val Thorens. Tijdens de heenreis heb ik 'm gebruikt voor m'n TomTom en m'n telefoon te laden. De dagen op wintersport heeft hij in principe elke middag m'n telefoon geladen terwijl deze aan het tracken was middels GPS. 's morgens deed ik dit op de accus van de telefoon en rond de middag wanneer deze leeg begon te raken hing ik de Power Bank eraan. Tegen het einde van de middag was m'n telefoon vol geladen terwijl hij ook de gehele middag getracked had. .

De Powerbank is ook af en toe tussendoor gebruikt om de Motorola Milestone van Kixtart te laden, ging ook prima. Op dinsdag is hij voor het laatst geladen. De dagen erna dus nog gebruikt voor te tracken en tijdens de terugreis om gewoon te laden. Bij thuiskomst zaterdagavond brandde er nog één van de vier indicator lampjes, dus ergens tussen de 0% en de 25% juice over. Netjes.

Ik had voor dit geld niet zo'n goed product verwacht. Meer als voldoende capaciteit, eenvoudig in het gebruik voor een zeer goede prijs. Het uiterlijk ziet er ietwat goedkoop uit, vooral het grijze randje. Maar dat is dan ook het enige minpunt, als het al een minpunt is; beauty is in the eye of the beholder, toch?

Heb jij ook een A-Solar AL-350 Power Bank 7000mAh?

Bedankt voor de review. Een duidelijk verhaal ook over je eigen ervaring op vakantie.
Voor nog een ster extra, zou je nog een paar kleine maar nuttige dingetjes kunnen toevoegen, zoals:
-Tijd die het duurt om volledig te laden.
-Hoeveel capaciteit heeft de accu? Ik zie 7000mAh in de titel staan, maar gaat dit om de (ik gok 3,7V) interne accu, of om de 5V die het apparaat levert?
-Een plaatje waarop de negatieve eigenschap 'plastic uiterlijk' opvalt
Thanks voor je feedback Stevie!

De eerste keer (na levering) heb ik 'm aan de lader gehangen en ben ik de laatste inkopen voor m'n vakantie gaan doen; toen ik een uur of twee later terugkwam was ie vol. De dinsdag op vakantie heb ik 'm 's nachts opgeladen, dus hier heb ik geen indicatie van.

De 7000mAh slaat op de capaciteit van de batterij, de outputs leveren beide 5V, 1A.

Heb 'm nu niet bij me, maar ik zal even een plaatje van internet plukken waar het duidelijk op te zien is.

Zal ook het eea even verwerken in m'n review... ;)
Top! 4 sterren van mij.
Dan zou de accucapaciteit waarschijnlijk 25,9Wh zijn (7*3,7). Dat scheelt nogal met 35Wh(7*5), vandaar de vraag waar de 7000mAh op is gebaseerd.
Veel plezier nog met je aankoop!
Hallo,

Ik zou graag willen weten wat de mAh van jouw telefoon accu was, hoeveel % er nog in zat toen je hem aan de A-solar hing.

Ik heb zelf een A-soalr Power bank met 5000 mAh capaciteit volgens A-solar.

Nou als hij helemaal volgeladen is en mijn 1150 mAh 3,7 volt (= 4,3 Wh) Blackberry accu is nog 50% vol dus er zou nog 4,3 / 2 = 2,15 Wh in zitten en ik laad deze tot 100% op met mijn A-Solar Power Bank dan is de Power Bank bijna leeg dwz het laatste balkje licht is aan ( 0 - 25%)
Hoe ze ooit kunnen beweren dat je je Iphone en Ipad tegelijkertijd kunt volladen met je A-solar Power bank gaat mijn pet te boven.

Ik heb hem ter controlle opgstuurd en kreeg mijn A-solar terug met een kort bericht, "hij is niet defect" mijn conclusie dan is dat die 5000 mAh die geclaimed wordt gewoon niet kan kloppen, mijn Blackberry Curve 9300 accu die nog 50% vol is mag mijn a-solar Power bank niet bijna leeg trekken.

Ik heb ook nog zo'n klein 1 AA batterij nood ladertje en als ik daar een AA Eneloop accu van 2000 mAh in doe kan ik met die ene 1.2 V Eneloop mijn 50% lege Blackberry accu ook tot 100% vol laden

Iets klopt er dus niet met de door A-solar opgegeven waarden.

Met vriendelijke groet,

Piet
Hi Piet,

De capaciteit van mijn Nokia Lumia 800 is 1450mA, die van de Motorola Milestone is 1400mA. (Beide staan bij de tab specificaties van de linkjes naar de telefoons bovenaan dit artikel). Zoals vermeld in het artikel waren beide accu's nagenoeg leeg en konden zonder problemen weer opgeladen worden.

Dinsdag is ie voor het laatst opgeladen en ik heb woensdag, donderdag en vrijdag overdag vanaf 12-15 uur mijn eigen telefoon (Lumia 800) opgeladen van pak 'm beet 30-40%. Op de terugweg op zaterdag heb ik 'm ook nog een tijdje aan de powerbank gehad, maar geen idee hoever ie toen leeg was. Bij Thuiskomst gaf ie nog één lampje aan, da's ergens tussen de 0 en de 25% juice over.

Die van mij heeft wel een hogere capaciteit, maar ik vermoed dat je een maandagochtend modelletje hebt helaas...?
Rowdy,

Bedankt voor je uitleg, ik moet niet 's avonds net terug van een 3 daagse meeting een reactie schrijven, ik was echter flink pissig omdat mijn A-solar Power Bank Pro door A-solar terug was gekomen met slechts een korte mededeling "hij is niet defect" Nou mijn Blackberry was weer een stuk leeg dus na de Power Bank vol te hebben geladen, de Balckberry er aan en weer hetzelfde resultaat wat ik al beschreven heb, maximaal 2.15 Wh laden (50%) en mijn Power Bank is 3/4 leeg, gewoon belachelijk en nog belachelijker de reactie van A-solar.

Ik ga hem terug sturen met de mededeling dat ze hem mogen houden de 30+ Euro die ik verlies zie ik als leergeld, verder zal ik mijn ervaring met de Power Bank Pro op wat sites gaan zetten.

Het verschil tussen jouw 7000 mAh en mijn 5000 mAh uitvoering kan niet het verschil tussen jouw en mijn ervaring ermee verklaren.

Met vriendelijke groet,

Piet
Mooie review:

Nog een reactie voor phenskens/Piet.

Toen ik hem net had (de 7000) ben ik uiteraard wat gaan pronken bij mijn familie thuis. Mijn broertjes hebben allebei een iPad 2 en mijn vader een iPhone. De enige combinatie die met moeite werkte was twee iPad's tegelijk opladen. We hebben ook een langere tijd geprobeerd een Galaxy S2 en een iPad tegelijk op te laden. Dit ging prima (iPad 2 kwam tot 90%) en de S2 was vol). Daarna was de Power bank wel meteen leeg.
Ik ben bang dat het verschil in model hier een significant verschil in kwaliteit geeft.

Heb je ooit nog iets gehoord van A-Solar?

Grt,

Remy
Duidelijke review Rowdy. ik had een vraag over het gebruik van kabels. ik heb zelf een ultra cheapo china quality powerbank die alleen maar werkt met de bijgeleverder opzet stukjes. hoe zit dit met de A-solar?

Kan je gewoon alle soort kabels gebruiken zowel officiele als onofficiele? Werkt het ook als je op de gebruikte kabel ook zelf nog converters plaatst (micro-usb naar mini / male naar female etc)?
Geen idee eigenlijk, ik gebruik zowel de meegeleverde Nokia kabels als uit China geïmporteerde kabels, ik heb bij beide geen problemen. Wel heb ik het gevoel dat de China kabels wat meer weerstand bieden en dus langzamer opladen.

Opzetstukjes/converters gebruik ik niet.
Heeft er iemand ervaring met USBTOKO.NL? Heb vandaag een powerbank 20.000 mAh besteld. Was de goedkoopste die ik op internet kon vinden.
Ik heb een powerbank gekocht bij USBTOKO.NL Ben erg tevreden over de levertijd en het apparaat. De 20000 is wel een zwaardere uitvoering dan een 7000, maar ik kan mijn toestel ongeveer 8 keer opladen. Hiervoor heb ik een 5200 gehad, leuk, maar ik kon mijn toestel maar 1 keer opladen.
Mijn advies: Koop een 20000! USBTOKO.NL was inderdaad de goedkoopste die ik kon vinden.
Update van een nieuwe gebruiker. Gisteren deze powerbank ontvangen, volgeladen en meteen getest. Ik heb 1 telefoon met een 2530mAh-accu via de 1A poort kunnen laden in 2,5 uur. Deze telefoon stond uit en was ook uitgegaan omdat de accu leeg was. Daarna had ik nog genoeg stroom om mijn andere telefoon met een 1785mAh-accu tot 80% te laden via de 1A poort. Vervolgens overgestapt op de 500mAh poort en toen doorgeladen tot 92%. Ook deze telefoon was uitgegaan omdat de accu leeg was. Deze heb ik echter aangezet rond 65% lading en licht gebruikt.

Daarmee kom ik tot een totaal van ongeveer 4172mAh in laadcapaciteit. Niet slecht, zou misschien wel tot 4500mAh kunnen komen als ik de telefoons beide uit had laten staan tijdens het laden.

Ik heb dus 59,6% van de accucapaciteit kunnen omzetten in bruikbare energie voor mijn telefoons.
Ik heb zelf een andere powerbank voorzien van een Panasonic accu met een accucapaciteit van 3400mAh en daarmee behaal ik een percentage van 55,4%. Dus een verlies van +/-45% tijdens het laden lijkt vrij normaal te zijn.

[Reactie gewijzigd door Die Bruine op 22 november 2013 09:58]