Asus P5N-E SLI Review

Renegade89 25 november 2009, 9.132 views

Asus P5N-E SLI

Pluspunten

• Goede prijs-/prestatieverhouding
  • 2 IDE poorten (voor meenemen oudere opticals en hdd's
  • SLi)

Minpunten

• Warm
  • SLi is 2 x 8 lane
  • Floppy aansluiting verdwaald

Layout Score: 4
P5N-E SLi review door Renegade89

Algemeen

Mijn eerste review, tijd om mijn ervaringen dit ik met dit heb bord te delen :) Tips en suggesties zijn welkom!

In Juli dit jaar besloot ik om mijn ‘oude’ systeem aan de wilgen te hangen en up te graden naar het Core 2 Duo platform. Dit bord gekocht i.c.m. de laagst geklokte Conroe van dat moment, de E6320, met de bedoeling die naar > 2.4 GHz te klokken. Uit een aantal reviews op het net bleek het een verrassend goed overklokbord te zijn voor een lage prijs (ca. 110 euro).

Over het algemeen vind ik het een zeer goed moederbord. Het overklokpotentieel van het bord is klasse, is betaalbaar en heeft een goede performance.

Featureset

Het bord komt in een vrij kleine doos. Hierbij krijg je;
  • 2 x S-ATA kabels;
  • ASUS Q-Connector;
  • SLi bridge;
  • 2 x CD (drivers / support);
  • User guide;
  • En natuurlijk de P5N-E SLi.
Het bord ondersteund een groot aantal CPU’s, van een eenvoudige Celeron op 533 MHz bus tot de E6750 op 1333 MHz bus. Daarnaast ondersteund het moederbord ook Quadcore.

Verder zit er op dit bord mogelijkheid tot SLi (dat draai ik echter niet) en er kunnen maximaal 8 USB poorten en 2 FireWire poorten aangesloten worden. Ook vind je op dit moederbord 4 S-ATA en 2 IDE poorten terug, waardoor je je 'verouderde' harde schijven mee kan nemen. (dat was ook een van de redenen dat ik dit bord kocht).

Layout

De layout van het bord vind ik prima. Er zijn geen aansluitingen misplaatst, ik hoef dus geen draden kriskras over het moederbord heen te trekken maar kan alles mooi wegwerken of uit zicht plaatsen. De IDE poorten zitten onder een hoek van 90 graden op het bord, maar daar heb ik totaal geen problemen mee. De S-ATA connectoren zitten daarentegen wel haaks op het bord, dit kan lastig zijn voor sommigen, maar ook daar zit ik niet zo mee.

Verder zitten de connectoren voor de voeding op de plaatsen waar je ze verwacht; de 4-pin vind je linksboven in het hoekje, de 24-pin vind je aan de rechterkant ongeveer in het midden. Front aansluitingen voor USB / FireWire / Audio zitten allen aan de onderkant.

Alleen de floppy connector zit op een nogal rare plek. Deze zit namelijk helemaal aan de onderkant aan de linkerkant. Nu is een floppy natuurlijk een component wat voor velen alleen nog in het museum thuishoort, maar mensen die er nog gebruik van maken (musici met MIDI-instrumenten bijvoorbeeld) kunnen er nog wel hinder van hebben. Een heel klein minpuntje dus.

25 november 2009 (mini-update)

Sinds enige tijd ben ik in bezit van een Arctic-Cooling Freezer Extreme Rev 1.0, deze paste probleemloos zonder de dremel te hoeven gebruiken ;)

Prestaties

Op dit punt scoort de P5N-E SLi zéér goed. Het bord heb ik gekocht om mee over te klokken, maar om te bedenken dat ik een 50% overklok haal met een C2D E6320 (2.8 GHz) op 1.36 V en met de stock koeler had ik niet verwacht. Nu is dit natuurlijk ook voor een groot deel afhankelijk van de CPU, maar ik ben er natuurlijk dik tevreden mee. Het resulteerde in een SuperPi Mod 1.5XS 1M score van 18.157 seconden.

Omdat benchmarks grotendeels afhankelijk zijn van de gebruikte CPU en de videokaart ga ik hier niet te diep op in. Er volgen wel nog wat scores, die voeg ik later deze dag toe.

3DMark06

FSB: 266 MHz / CPU: 1866 MHz / RAM: 400 MHz

8130 punten

FSB: 400 MHz / CPU: 2800 MHz / RAM: 400 MHz

9460 punten

FSB: 405 MHz / CPU: 2833 MHz / RAM: 380 MHz
GPU: 512 MHz / Shaders: /1188 MHz / VRAM: 792 MHz (1584 eff.)

9497 punten

FSB: 419 / CPU: 2933 MHz / RAM: 393 MHz

9565 punten

FSB: 447 / CPU: 3133 MHz / RAM: 398 MHz
GPU: 660 MHz / Shaders: 1350 MHz / VRam: 960 MHz (1920 eff.)
Drivers nVidia WHQL 169.21

11137 punten

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Het bord is zoals gezegd gericht op gamers met een beperkt budget. Dat zie je terug in het ontbreken van de grote hoeveelheden koper dat op de duurdere borden zit. Bij de P5N-E SLi is de (passieve) koeling beperkt tot één enkel koelblok op de chipset en die wordt tijdens intensieve taken behoorlijk warm. De southbridge moet het zelfs stellen zonder heatsink (daarom heb ik er een Zalman NB47-J opgezet). Let er wel op dat je met de NB47-J de mogelijkheid verliest om SLi te draaien, een single 8800GT/GTS/GTX is echter geen probleem.

Mede hierdoor is het een warm moederbord, dat wil zeggen; tijdens gamen de chipsetkoeling aanraken kan je een vingerafdruk kosten, dus wees gewaarschuwd! Wellicht dat het opnieuw aanbrengen van de koelpasta helpt (als er al koelpasta tussen zit en geen warmtepleister o.i.d.), maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Met een voldoende airflow van de kast en CPU-cooler valt de warmteontwikkeling van de chipset overigens reuze mee.

Op de warmte van het moederbord na maakt ASUS zijn belofte (Rock solid, heart touching) meer dan waar. De P5N-E SLi loopt als een trein, en ik heb nog geen last gehad van ploteslinge reboots / BSOD’s en andere rare fratsen.

Tijd voor een nieuw BIOS. Versie 0703 was uitgekomen, met verbeterde ondersteuning voor geheugenmodules en nieuwe CPU’s, die dus erin geflasht. Na het flashen van dit BIOS is het moederbord echter zéér onstabiel. Zo startte de PC maar 3 / 4 keer. Het beeld blijft zwart en de fan van de ASUS 8800GTS blijft op 100% draaien. Dat is dus niet wat ik verwachtte van verbeterde ondersteuning. Versie 0505 is sinds de aankoop voor mij het stabielst gebleken en die heb ik dan ook weer teruggezet. Daarna liep het systeem weer prima.

Vista Ultimate x86

Het bord is ook getest onder Vista Ultimate x86. De meegeleverde drivers op CD voor de chipset zijn BETŔ-drivers die volgens ASUS alleen voor testen geschikt zijn.

Tijdens de installatie van Vista wordt echter alles wat de chipset omvat (zoals de LAN bijvoorbeeld) al herkend en geďnstalleerd. Hetzelfde geldt voor de Realtek ALC883 HD-Audio codecs. Beide drivers heb ik dan ook niet geďnstalleerd, aangezien de PC na een restore van Vista Ultimate zónder chipset- en audiodrivers een stuk sneller aanvoelde. Ik raad je dus ook af de chipsetdriver te installeren. Het enige wat ik zelf heb geinstalleerd is de videokaart, 169.25 op de nVidia site. Daarna kwam ik op de volgende scores:

3DMark06
XP Pro: 11137 (660 / 1350 / 960)
Vista: 10575 (650 / 1350 / 950)

Verschil in score is te verwaarlozen, op gelijke snelheid zal het nog kleiner zijn.

Overklokbaarheid

Tja, als je over een Core 2 Duo beschikt dan moet en zal je hem overklokken. Zo ook met mijn E6320. Weliswaar een budgetprocessor, maar wat een overklokpotentieel heeft dat CPU’tje ondanks zijn lage multiplier (7x).

Eerst even kort over het overklokken. De P5N-E SLi biedt een aantal verschillende mogelijkheden om de clockspeeds in te stellen. Dit zijn:
  • Standard (de stock speeds);
  • AI Overclock (overklokken d.m.v. een schema, 10% / 20% / 30%, voor leken dus);
  • Auto (volgens ASUS de optimale waarden voor het systeem);
  • Manual (alles haarfijn instellen tot op 1 MHz FSB nauwkeurig);
Natuurlijk heb ik gekozen voor de Manual overklok. Daarbij de keuze gemaakt ‘Unlinked’ over te klokken. Dat wil zeggen dat je de geheugensnelheid en de FSB los van elkaar kan instellen. Hierdoor klok het geheugen niet mee als je de FSB verhoogt, DDr˛-800 geheugen draait dus altijd op 400 MHz of zéér dicht in de buurt daarvan, wat voor FSB je ook instelt.

De FSB is in te stellen tot een nogal overdreven 3000 MHz Quadpumped FSB / 750 MHz. In de praktijk houdt dit bord het natuurlijk al eerder voor gezien, tegen de 500 MHz is de koek toch ech op.

Het VCore voltage is in te stellen van 0.83125 V tot 1.6 V, in stapjes van 0,00625 V.
Het geheugen voltage is in te stellen van 1.92 V tot 2.517 V.

Op dit moment draai ik de E6320 op 2.8 GHz met 1.36 V. De FSB loopt op 400 MHz en 1:1 met het geheugen. Dit heb ik niet 24/7 getest, maar aangezien ik nog geen uitvallers heb gehad vind ik het wel goed zo.

Update;

Nu mijn nieuwe CPU koeler is gemonteerd, kan ik verder. De stressed temperaturen met de boxed koeler waren nu niet echt 'cool' te noemen, met de Ruby Orb van ThermalTake is daar een behoorlijke verandering ingekomen.

Na de 2.83 GHz te hebben aangetikt kwam ik bij een 'FSB hole'. Dit deed zich voor ergens tussen de 2.83 en 2.86 GHz waarbij het laden van Windows om de haverklap vast liep. Meer VCore had op dat punt ook geen nut. Nadat ik de FSB had verhoogd naar de 419 MHz kwam ik langs die 'hole' en draaide de CPU netjes een paar 3DMark06-loops.

Compatibiliteit

De geheugentimings van het geheugen moet ik handmatig instellen om ze op hun beloofde snelheid te laten werken, ze werden namelijk herkend als (5-5-5-31), dit heb ik handmatig op (5-5-5-12) gezet. Dit is dan ook het enige ‘probleem’ wat ik ben tegengekomen, even instellen dus en het is voor elkaar.

Ondersteuning door fabrikant

Ik heb nog geen gebruik hoeven maken van eventuele updates, en heb hier dus geen mening over. Op het onstabiele 0703 BIOS na niks bijzonders te melden.

Tja, die is natuurlijk dik in orde. Leuk bord voor net iets over de 100 euro. Prima deal

Afbeeldingen (bijschriften)

Extra info toegevoegd onder kopje 'Stabiliteit & betrouwbaarheid';
Extra kopje 'Afbeeldingen (bijschriften) toegevoegd';
2 Afbeeldingen toegevoegd.

2 7 november 2007 @ 00:54
Extra info toegevoegd onder kopje 'Overklokbaarheid'

3 6 november 2007 @ 21:34

5 15 april 2008 @ 12:02
Kopje 'Vista Ultimate x86' toegevoegd;
3DMark06 score toegevoegd onders kopje 'Vista Ultimate x86'

6 25 november 2009 @ 16:17
Na lange tijd weer eens een kleine update;
Koeler verwisseld.

Heb jij ook een Asus P5N-E SLI?

Had ook problemen met BIOS 0703, deze dus niet gebruiken!

Bij mij werd het bord geleverd met 0608, welke voor mij ook het stabielst blijkt te zijn. Ik haal hiermee uit een E4400 3330MHz @ 1.45V (10x 333), gekoeld door een CM Gemin2.
Hetzelfde verhaal met de bios 0703. Haalde maar 425 FSB terwijl de oude bios 0608 FSB van 470mhz kond waardoor mijn E6300 op 3.3ghz draait. Tot nu toe was elke bios update beter of gelijk aan de voorgaande, maar niet deze. Hoe kunnen ze nu een slechte bios uitbrengen, echt niet normaal. Als wij allemaal een email sturen naar Asus, doet die misschien nog wat mee?
Het is in ieder geval een 'goed' teken dat er meerdere mensen zijn met problemen met BIOS 0703. Het duidt er in ieder geval op dat het BIOS niet deugt en dat we dus natuurlijk altijd ASUS hiervan op de hoogte kunnen stellen.

Vervelend voor de mensen die het bord nu kopen met dat 0703-BIOS erop. Die moeten allemaal 'downgraden' :)

Anways, 0608 is bij jullie favoriet, als ik nog eens tegen een wall aanloop met het bord gooi ik die erin, kijken wat hij doet :D
Hmmm thanx voor de tip . heb net 1 binnen en ts nog 0608 ..ik ga maar beter niet updaten ^^
damn... ik mijn bios flashen naar 0703... komtie niet eens meer door de post.

GATVERDAMME... waarom drukt asus dan zo'n bios op hun site, als het zulke grote problemen geeft!
Ik heb alleen maar gezeik gehad met dat bord, 3 soorten geheugen gebruikt, mdt, corsair en kingston. Geen van alle werkte stabiel, zelfs de cpu (e6300) is vervangen geweest door de winkel. De biosupdates (toen 0401) mocht ook niet baten. Ander mobo (P5B) en het probleem was opgelost. De p5b was geen monster maar wel stabiel, nu een p35c-ds3r welke mij echt goed bevalt.
Waarschijnlijk heb je dan gewoon een slecht exemplaar gehad. Dat komt bij elk type moederbord van elke fabrikant helaas wel eens voor.

Iedereen die ik ken of spreek die dit bord in zijn bezit heeft is er zeer over te spreken.

BTW: al iemand ervaring met Beta bios 801?
Wel raar dat jullie allemaal van die problemen hebben met bios 0703 wat bij mij draait ie geweldig. Echt heel stabiel en nog nooit BSODtjes en zo gehad.

Ah... beta bios 0801.
Ga em zo ff flashen.
Ik laat jullie nog wel wat weten !

Nog een vraagje.. Moet het moederbord er af als ik een andere chipset/cpu koeler er op wil hebben ?

[Reactie gewijzigd door sandertjuh1 op 12 november 2007 17:35]

Ah... beta bios 0801.
Ga em zo ff flashen.
Ik laat jullie nog wel wat weten !

Ik draai momenteel nog steeds versie 0505, ben inmiddels op de 3 GHz belandt met de E6320. Aan BETA bios waag ik me liever niet, ik kijk eerst wel even wat jij ervan vindt :+

Over de koeling, ik vind het altijd wel makkelijker om alles eruit te halen, bij de chipset koeling moet het moederbord er zowiezo af om de huidige koeling te verwijderen. Voor het installeren van de southbridge (Zalman NB47J) moest ik ook alles uit de kast halen (letterlijk) en voor de CPU koeler (ThermalTake Ruby Orb) geldt hetzelfde verhaal. Kort gezegd; grote kans dat het moet, en als het niet moet is het toch makkelijker om het er wel uit te halen :Y)
Offtopic maar je weet toch dat de meeste antistatische zakjes licht geleidend zijn? Meestal geeft het geen problemen maar soms kan het wel tot gekke dingen leiden...
Ik hoorde dat zo gauw je een antistatisch zakje aanraakt dat het effect van dat zakje weg is en het gewoon weer een zakje is. :)

Dus zoiets als bij V&A 'Ja ik verstuur het in een antistatisch zakje' heeft hetzelfde effect als in een zakje van de HEMA. (of je zit in een hermetisch afgesloten ruimte met 4xhandschoenen aan..maja weinig kans)

Nogmaals: Dit HOORDE ik. :D

OT: Goeie review trouwens :+
Ik ben gelukkig niet bekend met de effecten van antistatische zakjes, daarnaast is dit geen 24/7 testopstelling geweest. Het zaakje zit al weer 5 maanden netjes in de kast :)