Nokia Lumia 800 Blauw Review

MeneerG 28 maart 2012, laatste update op 28 maart 2012, 4.380 views

Nokia Lumia 800 Blauw

Pluspunten

• Aparte kleur
  • Scherm
  • Windows Phone 7.5
  • Voelt stevig

Minpunten

• Nog een aantal bugs in WP 7.5

De laatste strohalm van Microsoft en Nokia is de Lumia 800. Het eerste high end toestel van Nokia wat wel mooi is. Windows Phone 7 is een OS van Microsoft wat opnieuw van de grond is opgebouwd.

Hardware

De Lumia 800 is gebouwd rondom een Qualcomm MSM8255 processor. Dat is dezelfde processor als die gebruikt wordt in de andere WindowsPhone 7.5 (WP) telefoons. Dit komt doordat WP7.5 hierop is gebaseerd.

De processor draait op 1.4Ghz. Dat is even snel als het broertje van de 800, de lumia 710. In tegenstelling tot de 710 heeft de lumia 800 een 8 megapixel camera. De 710 moet het doen met 5 megapixels, wat overigens ook genoeg is voor mooie foto's.

512 MB werkgeheugen lijkt erg weinig, maar in de praktijk is het meer dan voldoende om goed en snel te kunnen navigeren en te multi-tasken. De accu-capaciteit bedraagt officieel 1450 mAh, maar het toestel dat wij in bezit hebben gaf voor de firmware update 1514 mAh aan. Na de update is dit nog slechts 1444 mAh.

Nokia heeft in een officile persreactie laten weten dat men niet naar dit getal moet kijken. De app die standaard genstalleerd staat op de Lumia zou niet accuraat genoeg zijn.

Met een 3,7" scherm is het scherm van de lumia 800 net iets groter dan de iPhone die een scherm van 3,5" heeft. Omdat de resolutie van de iPhone veel hoger is, lijkt het iPhone scherm groter. Nokia heeft zijn Lumia een opslag van 16 gigabyte meegegeven. Hier zul je, zolang je geen HD-films op je telefoon zet, meer dan genoeg aan hebben.

Een opmerking: Bij het inpluggen van de oordopjes kraakt het, en dat doet zeer aan de oren.

OS

Het OS heeft Microsoft vanaf de grond opnieuw opgebouwd. Bij MS hadden ze ook wel door dat de strijd tegen Android en iOS niet gewonnen kon worden met een schamele update op Windows Mobile 6.5. Er is dus gekozen voor een compleet andere strategie. Alles moet touch gerelateerd zijn, en vooral snel werken. En dat merk je. WP7 is wat mij betreft na iOS het fijnste systeem. En dat is puur persoonlijk. (Ok, niet helemaal persoonlijk want WP7 is gewoon erg fijn.)

Een update het OS duurde dik 20 minuten. De update-reminder op de telefoon gaf nog geen nieuwe update aan, maar bij verbinding met mijn Mac gaf de Zune-app wel aan een nieuwe update te kunnen serveren. De lumia ondersteund nog geen OTA (over the air) updates, maar dit zit er wel aan te komen.

Dat de reminder nog geen update zag, schijnt te maken te hebben met de uitrol. Nokia heeft niet zoals Apple een serverpark van een half miljard, en kan onmogelijk 1 miljoen gebruikers van een update voorzien.

Het OS voelt solide aan en is vooral snel. Het homescreen bestaat uit tegels. Sommige apps hebben zogenaamde levende tegels. Erg handig zo'n icoontje dat nieuws of het weer laat zien.

Gebruiksvriendelijkheid
De lumia is heerlijk om in je handen te hebben. Zelfs mijn moeder kon direct vinden wat ze nodig had. Een vraag van haar: "Hoe heb je al die contacten hierin gekregen?" Dat ging automatisch. Ik heb mijn WLM en Twitter account toegevoegd, en de rest gebeurde vanzelf.

Een nadeel daarvan is dat je af en toe dubbele contacten hebt. Wanneer er iets verschil zit in de naam, worden het twee contacten. Wanneer deze precies overeen komen, voegt de personen app ze samen. Microsoft was hier zelf ook achter en heeft een functie ingebouwd waarmee je contacten kunt koppelen.

De telefoon heeft weinig knoppen. Alleen aan de rechterkant zitten een Volume up/down knop, lock/unlock button en een camera shutter knop. Dit zorgt ervoor dat je voor de bediening alleen het scherm gebruikt. Net zoals de andere telefoons die het laatste jaar op de markt zijn gekomen.

Is de telefoon gebruiksvriendelijk? Dat is een vraag die moeilijk te beantwoorden is. De mensen die mijn telefoon proberen weten na uitleg over de deblokkering direct hoe het werkt. Ik noem dit gebruiksvriendelijk. Maar er zijn ook mensen, voornamelijk Apple-fans, die zeggen dat hij totaal niet gebruiksvriendelijk is. Zo vond ik vroeger een Nokia 3310 ook niet gebruiksvriendelijk. Het is maar net wat je gewend bent. Ik had binnen een uur geen problemen meer met het vinden van dingen in WP7.5 terwijl dat bij iOS vreemd genoeg wel wat langer heeft geduurd.

Uiterlijk
De lumia is gemaakt van polycarbonaat. Een plastic dat aanvoelt als aluminium. Het is hard en stevig. Hij(of is het een zij?) is verkrijgbaar in 3 kleuren. Blauw, Roze en Zwart.

De behuizing is als het ware om het scherm heen gegoten. Het scherm is iets bol, en komt een halve milimeter boven de behuizing uit. Aan de bovenkant zit een hoofdtelefoon-uitgang. Daarnaast een klepje wat de micro-usb aansluiting verbergt.

Om bij het micro-sim slot te kunnen komen moet je dit klepje openzetten, en dan een plaatje opschuiven. Ja, dit klinkt heel vreemd, maar dat is het ook. Aan de achterkant zit een langwerpig spiegeltje met daarin een camera.

Nokia levert een rubber hoesje mee in de kleur van je toestel. Deze sluit perfect aan en ziet eruit alsof het de behuizing is. Met de kleur die ik heb wordt er nog wel eens gevraagd of ik er een hoesje om heen heb. Dit komt niet omdat het er uit ziet als een hoesje, maar omdat de blauwe kleur erg ongebruikelijk is op een telefoon. Eindelijk iets waar je je mee kunt onderscheiden, nu iedereen met exact dezelfde iPhone loopt. Of het nu een 4 of een 4s is, ze zijn zo standaard. De lumia is dat niet.

Nokia heeft met de Lumia 800 een goede stap gezet. Het werkt heerlijk, ziet er mooi uit en is niet duur. Op de CES maakte Nokia bekend dat het ook een Lumia 900 gaat maken. Deze zal een 4,3" scherm gaan bevatten. Ik ben erg benieuwd, maar voorlopig ben ik blij met mijn blauwe lumia 800.

Update (27-03-2012)
Ondertussen zijn we anderhalve maand verder en ben ik nog steeds tevreden. Eigenlijk nog steeds geen punten om over te klagen.

Met de 12070 update haal ik nu met gemak twee dagen op de accu. Afgelopen zaterdag heb ik hem om 5 uur 's ochtends in gebruik genomen. Maandag op dinsdag-nacht schoot hij op de 'battery-saver'. In de tussentijd heb ik gebruik gemaakt van 3G (wel geswitcht naar Wi-Fi waar mogelijk), Whats-app, Agenda, Internet en nog een aantal andere Apps. Hiermee ben ik dus bijzonder tevreden!
Update 2 (28-03-2012)
Er werd gevraagd om een paar foto's gemaakt door de lumia.

In een zonnige omgeving. Op het dakterras van mijn school:
klik

In een donkere omgeving. Een club met weinig licht:
klik

En dan ook nog een stukje video gemaakt met de lumia. Let niet op het schokken, ik zit hier half op de fiets.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Blauw?

Hetgeen waar ik, als MBP gebruiker, benieuwd naar ben is de synchronisatie tussen Macbook & De Lumia. Verloopt deze soepel?

Ps; krakende dopjes kan je niet al minpunt aanvoeren. Dat is namelijk aanwezig bij alle digitale (muziek) aansluitingen.

[Reactie gewijzigd door Koenbr op 28 maart 2012 16:04]

Microsoft heeft hier een speciale applicatie uitgebracht. Deze heet de 'Windows Phone 7 Connector'. Werkt (persoonlijk) fijner dan Zune voor Windows. Je plugt je telefoon in, en je kunt bladeren door je muziek en andere media. Goede synchronisatie met iTunes. Voor foto's zit je vast aan iPhoto wanneer je wilt synchroniseren, maar je kunt ook 'door de telefoon bladeren', waarbij je gewoon de foto's die je wilt syncen met je MBP kunt selecteren en slepen naar de plek waar je ze wilt hebben.

Ik heb er in ieder geval geen negatieve ervaringen mee.
Goed om te weten dat hij ook een fatsoenlijke compatibiliteit heeft met een Mac :). Ik vraag me alleen wel af hoe gebonden je bent aan Windows Live, werkt een Lumia 800 goed samen met Gmail/Google Agenda/Dropbox etc.? En biedt de People Hub echt veel voordelen ten opzichte van een HTC-adresboek (ook synchronisatie met social media) of een iPhone adresboek?
Ik maakte eerst gebruik van de @me agenda, en later die van iCloud. Op mijn lumia kon ik deze niet gebruiken omdat Apple hier een gesloten systeem van gemaakt heeft.

De google agenda werkt goed. Bij account-instellingen kun je de volgende soorten accounts toevoegen:
  • Windows Live
  • Outlook - Exchange en Office 365[/i]
  • Google
  • Facebook
  • LinkedIn
Wanneer je een Google account toevoegt kun je kiezen of deze alleen mail moet synchroniseren, of ook Agenda. En andersom.
Ik gebruik nu alleen de Google Agenda, en sync deze dan weer met iCal op mijn Mac. Geen problemen mee verder.

Dropbox heeft nog geen App uitgebracht, maar heeft in september al de website "geoptimaliseerd" voor "de ultieme dropbox on the go" ervaring. Hierbij noemen ze onder andere WindowsPhone. Persoonlijk vind ik het voor geen meter werken. Bekijken werkt best, maar uploaden is onmogelijk via de mobiele site.

De People Hub vind ik zelf ideaal. Ik gebruik zelf geen facebook, maar wel twitter. Het is een handige en lichte applicatie waarmee je letterlijk in n overzicht het nieuws ziet. Daarnaast is het een fijn telefoonboek die alles groepeert. Heb jij dus een "Jan Jansen" op Facebook, Twitter, MSN en LinkedIn, dan maakt People hier n contact van. En wanneer dit niet automatisch gaat, omdat Jan Jansen op het ene netwerk een iets andere naam gebruikt, kun je ze ook nog zelf verbinden.

Hoe dit met de HTC-Android telefoons gaat heb ik geen idee van, omdat mijn laatste smartphone de HTC Touch Pro was. Contacten op iOS heb ik niet zo vaak gebruikt op mijn iPod, maar ik weet wel dat ik People overzichtelijker vind.
Goed om te horen, maakt voor de mij de keuze tussen de Iphone 4 & Lumia alleen maar lastiger;)
Ik heb hem ook sonds 17 nov 2011. De accu is net zo goed (of slecht) als de iPhone 4 die ik had en als de Nexus 2 die mijn vouw heeft.

Ben erg te spreken over de telefoon. Snel en ontzettend mooi helder scherm.
Waar ik bang voor was heb ik tot nu toe meer met mijn iPhoen als met de Lumia gehad........ vastlopers en reboots.
accuduur is echt een afknapper na een dag te hebben gebruikt is het toestel alweer leeg
Dat is echter ook zo bij de rest van de high-end smartphones hoor! De S2 en de Iphone4(S).
Inderdaad. Zelfs een blackberry met een kleiner scherm gaat maar een dag mee.
Exact dezelfde hardware en accu in de Nokia N9, die draait op MeeGo/Maemo ipv WP7, gaat twee keer (!) zo lang mee op een oplaadbeurt. Blijft zonde dat Nokia MeeGo heeft losgelaten... :(
De N9 heeft NIET dezelfde hardware. MeeGo heeft ook niet de batterij zuiger app WhatsApp.
Ik vind de oordopjes fout niet echt toestel gerelateerd.

Elk soort oordopje wat ik inplug zal kraken op elk soort toestel.

Verder lekker simpele review, leest makkelijk weg.
Als ik mijn oordopjes plug in mijn iPod, voel ik geen druk op mijn oren en hoor ik ook geen gekraak. Dan is dit voor mij een minpunt voor de Nokia.

Bedankt voor je reactie.
Zeer mooie review, niet te lang, niet te kort. Goed leesbaar en is duidelijk onderverdeeld.
Al zou je misschien enkele foto's kunnen toevoegen van de camera?
Al bij al, krijg je van mij 4 sterren :)
Ik ga er wat foto's bij zetten. Bedankt voor de tip.
Ik heb een zwarte Lumia 800 en het is inderdaad opvallend de aandacht die je krijgt met het origineel blauwe Nokia hoesje. En niemand in eerste instantie denkt dat het een hoesje is.
Bij mij denkt dus iedereen dat het een hoesje is door de kleur, totdat ik het hoesje iets los trek en laat zien dat er gewoon een blauwe telefoon onder zit. Dan is het opeens 'cool'.
Misschien apple fanboys omschrijven als apple fans, klinkt wat aardiger ;) Heb hem zelf ook even gehad, prima telefoon! De stevigheid was inderdaad een stuk beter als bijvoorbeeld bij een SGII. Prima geschreven :)
Zet 3G maar eens uit, dan schiet je accuduur omhoog.
Klopt. Met 3G aan blijft hij ook maar zoeken naar netwerken op het moment dat er ergens wat minder goed bereik is.