Seagate Momentus 7200.1 ST910021A, 100GB Review

EdjeZ 2 oktober 2007, 315 views

Seagate Momentus 7200.1 ST910021A, 100GB

Pluspunten

• Sneldheid: top
  • Warmteproductie: net zo warm als de standaard drive
  • Prijs: ja net wat duurder, maar wel waard

Minpunten

• Is stuk gegaan!

Ik heb deze schijf in juni gekocht voor mijn Asus A6ja als vervanging van het standaard 4300toeren schijfje van 100GB. Zoals ook mijn voorganger, ook tegelijkertijd mijn geheugen geupgrade (sneller en 1Gb meer). Tesamen was er een grote snelheidswinst merkbaar en was dus dik tevreden. Vorige week ineens zonder reden een SMART-opstart melding. Backup & Replace. Nu heeft Seagate een goede RMA service, dus het schijfje zit nu in de post. Ben benieuwd hoe snel ik een nieuwe heb. Met het terugplaatsen van de "oude" 4300 toeren schijf, merkte ik pas weer wat voor snelheidswinst te behalen valt met een snelle HDD. Kan het iedereen aanraden en ga er vanuit dat ik pech heb gehad. Als ik een nieuwe ontvang praat ik nergens meer over.

Heb jij ook een Seagate Momentus 7200.1 ST910021A, 100GB?

Schijf kapot, kan gebeuren. Zal je netjes een nieuwe voor krijgen. Gewoon pech dat jij die ene slechte hebt en er 99 anderen zijn die geen probleem hebben. :)

Op zich is een 4200rpm of 5400rpm trouwens geen probleem in een laptop. Lekker zuinig, stil en koel. Tuurlijk, het zal niet zo snel zijn (opstarten, grote files, etc) als een 7200rpm (laptop of desktopschijf), maar het is pas als het geheugen vol loopt en Windows begint te swappen dat je het echt merkt hoe traag een schijf eigenlijk is. Bij de Vista laptops met 1GB geheugen en shared video RAM (lees: 896MB over) zal dat opnieuw een veelvoorkomend probleem worden. Doch dit geheel ter zijde. :)