Acer Travelmate 6292-102G16N Review

eelkevdbos 2 oktober 2007, 1.409 views

Acer Travelmate 6292-102G16N

Pluspunten

• klein; krachtig; veelzijdig qua aansluiting; robuust

Minpunten

• hoorbare koeling; ontbreken schermvergrendeling; ontbreken express cardslot; ontbreken numeriek pad

Om te beginnen bij het overall plaatje: Een uiterst mobiele, degelijke laptop met een volle featureset. Inmiddels is hij een maand of andershalf in mijn bezit en ben er uiterst tevreden mee. Afgezien van wat vista-merkwaardigheden draait alles op volle toeren en ben ik uiterst tevreden.

De featureset is voor een laptop van dusdanige grootte enorm. De plug and play aansluitingen aanwezig op de travelmate zijn: 3x USB2.0; 1x Firewire 400. Aan de achterkant is een Video-out & D-sub aansluiting aanwezig. Tevens is de laptop uitgevoerd met allerhande verbindingsmogelijkheden. Een modem, Gigabit-ethernet, Infrarood, Bluetooth, Wifi (a/b/g/N-draft). Qua multimedia beschikt het apparaat over een 5 in 1 Cardreader, een DVD-RW drive en natuurlijk het standaard aantal aanslutingen voor audio (line in, line out, microfoon). Er zit zelfs in het 12,1" scherm een heuze webcam verwerkt inclusief microfoon. Als je nog iets mist aan al dit mooist kun je dit toevoegen doormiddel van de PCMCIA aansluiting.

Qua prestaties kent hij zijn prijs/kwaliteit gelijke niet in dit formaat. Met z'n Core 2 Duo T7100, 2GB DDR2 werkgeheugen, 160 GB hardeschijf en Intel's GMA X3100 draait een systeem als vista als een zonnetje met al zijn grafische poespas. De eventuele toevoeging van Vista's Readyboost techniek valt niets van te merken, maar is ook totaal niet nodig met zoveel werkgeheugen.

Over de beeldkwaliteit van dit schermpje is geen enkel ding verkeerd te zeggen. Ik ben zelf voorstander van de matte schermen (van die glare schermen wordt ik niet blij), vandaar dat ik uiterst tevreden was. Nog een reden tot tevredenheid was dat dit scherm met zijn beelddiagonaal van 12,1" een resolutie van 1280x800 kan verwerken. Hierdoor oogt het scherm uiterst scherp en past er toch nog veel op. De kleurweergave is helder en er zit genoeg contrast in. Bij de powersaver stand wordt het scherm minder duidelijk en is er eigenlijk alleen lekker mee te werken in 't donker. Natuurlijk is het in het volle zonlicht al moeilijker om nog een helder beeld te krijgen.

Met de robuustheid zit het wel goed qua materialen. De casing aan de scherm-kant van de laptop is van een Magnesium legering. Een minpuntje van de laptop vind ik dat er geen vergrendeling op 't scherm zit. Dat had wat mij betreft niet mogen ontbreken op een laptop in het mobiele circuit. Het toetsenbord heeft een solide aanslag en maakt een herkenbaar laptop-tikje bij de aanslag. Aan de zijkant van 't toetsenbord zitten een aantal handige sneltoetsen. Hiermee is Wifi & Bluetooth onder handbereik (inc. statuslampjes). Ook zijn de browser en mailclient hier snel mee te bereiken.

De ergonomie, deels besproken in de alinea hiervoor is prima. Het touchpad is makkelijk uit te schakelen doormiddel van Fn + F7 (dacht eerst dat het ding kapopt was, maar bleek uitgeschakeld te staan). De fingerprint-reader zit handig geplaatst onder het touchpad. De hier en daar verkorte toetsjes waren even wennen. Maar dat is geloof ik 't geval bij alle overstappen van toetsenbord. Verder geen enkel gebrek op dit punt.

De laptop produceert wel enig geluid. Met een muziekje aan is dit onhoorbaar. Wanneer er in volledige stilte wordt gewerkt is een zacht, monotoon fannetje te horen. Geen hoge schelle toerentallen en plotselingen fan-bursts, maar een acceptabel geluid. De laptop wordt wel wat warmer naarmate je er langer mee werkt, maar wordt niet onprettig heet.

Wat mobiliteit betreft. Een dag lang werken is met de standaard accu niet te bereiken. Zelf zoek ik altijd een stopcontact in de collegezaal op (student als ik ben). Mijn 2 treinreizen op een dag van in totaal 2,5 uur zijn wel te doen op 1 volle accu op de high performance stand. Op powersaver zal hij het nog wel wat langer uithouden. Ook is een balanced stand aanwezig. Wel is er een 9-cells extra accu beschikbaar. Deze zal het mogelijk maken om de dag door te komen met de laptop.

Zoals eerder gezegd. De prijs is in vergelijking met andere 12,1" notebooks al erg laag. De functies die de travelmate dan nog biedt zijn ongekend. Een mac-book kan dit niet bijbenen. Een goede koop voor het MKB zoals acer dat zelf pretendeert.

Heb jij ook een Acer Travelmate 6292-102G16N?

Ik heb dezelfde laptop en vind het een stevig kunstje van Acer. Ze blijven me verbazen hoe stijlvol de laptops zijn. Zelf heb ik er een laptop muisje bij van Logitech, namelijk de vx nano. De schermvergrendeling is vervangen door een soort van sterke veer die de scherm dicht houdt. Wel jammer dat er bij vista business geen media center op zit. Ik had een tv usb stick bijgekocht die alleen met media center werkt. Dus moet ik nu sparen voor Ultimate, aangezien ik niet wil downgraden. Verders een geweldige review eelkevdbos. Ik kan het er helemaal in vinden.