Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition Review

one-piece 11 februari 2012, laatste update op 11 februari 2012, 10.409 views

Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition

Pluspunten

• Koelt goed
  • Stil
  • Gemakkelijk te installeren

Minpunten

• Voor mij geen

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Aangezien ik bij het onderhoud van mijn computer (stof verwijderen) mijn Arctic Freezer Pro 7 fan beschadigt had vond ik het tijd worden voor een compleet nieuwe koeler. Ik had op SilentPCReview een goede review gelezen over deze koeler, vooral als er 2 fans geinstalleerd werden, vandaar mijn keuze.

Algemene beoordeling

Een heel simpel pakketje eigenlijk, de koeler, 2 fans, bevestigingsmateriaal en koelpasta, meer heb je ook niet nodig. Ik heb de bijgeleverde fans en koelpasta gebruikt bij de installatie.

Koelvermogen

Dit is, vooral vergeleken met mijn vorige koeler, zeer goed te noemen. Waar mijn vorige koeler Idle zo rond de 35 graden zat heb ik nu met deze koeler Idle 23 graden. Onder Full Load (na 3 uren) blijft de temperatuur netjes op 40 graden steken, bij mijn vorige koeler zat ik dan op zo'n 60 graden. Ik heb een Q9550 processor, niet overgeklokt dus gewoon 2,8 Ghz.

Geluidsproductie

Hoewel geluid niet gelijk mijn grootste issue is (de computer staat in de meterkast) wil ik toch altijd proberen een computer zo stil mogelijk te laten zijn. Dat lukt met een koeler als deze zeker, mijn casefans (Nexus RealSilent 120mm) hoor ik boven deze CPU uit, ik heb geen 'Silent Cooling' modes en dergelijke in de BIOS aan staan, ze draaien op volle toeren. Dit is overigens slechts 800 rpm..

Installatiegemak

Gezien het feit dat mijn kast geen opening heeft aan de achterkant moest het hele moederbord eruit, dit wist ik echter van tevoren dus dat was geen probleem. Ik had gelezen dat de installatie van de Mugen (2 en 3) nog wel eens lastig kan zijn maar ik had er geen enkel probleem mee.

Ik heb eerst de brackets op de koeler aangebracht met de schroeven er vast in, toen de backplate erop gezet met de schroeven alvast door de gaten en de rubbers eroverheen. Hierna heb ik de koeler erop gezet en 1 schroef van onderen een stukje aangedraaid, toen de volgende enz. Op de foto is te zien hoe hij vast zit. Denk er wel om dat je het beetje bij beetje vastdraait en let goed op je moederbord, als je ze helemaal strak zou draaien staat je moederbord krom!

Compatibiliteit

Kan ik kort over zijn, de koeler ondersteund Sockets 775, 1155, 1156, 1366, 2011, AM2, AM2+, AM3, AM3+ en FM1.

Modbaarheid

Een andere fan is zeer gemakkelijk te installeren en je kunt de fan naar achteren of naar boven laten blazen, genoeg keuze dus!

Voor iets minder dan 40 euro heb je een wereldkoeler, as simple as that..

• ASUS P5Q-E
  • Intel Core 2 Quad Q9550 @ 2,8Ghz
  • Kingston HyperX 4 x 2GB @ 800Mhz
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition?

PC Games Hardware Edition? :P
Tja, de naam is inderdaad een beetje twijfelachtig :+
Dus gewoon extra fan clips plus een extra fan, :)

Tempting, maar wat voor behuizing gebruik je?
De behuizing die ik gebruik is niet de meest stille helaas, hij is te open. Ik heb de (volgens mij) eerste editie van de CM690 van Coolermaster.

Combineer je dit monster echter met de Antec Performance 183 v3 met een Antec Earthwatts EA-430D Green voeding hoor je echt helemaal niks meer. Ik heb deze kast laatst gebruikt om een muziek computer voor iemand te bouwen en die was zo stil als een Mac Pro (en die zijn heel stil) !
Was het niet beter geweest je koeler een kwartslag te draaien? Pikt ie nu geen warmte mee van de videokaart o.i.d?
Dit is bij mij geen probleem eerlijk gezegd, bovendien heeft mijn kast aan de bovenkant 2x 120mm fans voor uitlaat, als ik hem zou draaien is het minder efficient..
Godverdomme wat heb ik me ge-ergerd om dat ding op mijn processor te krijgen.
Ik had een m-atx bord en heb deze uit mijn kast gehaald en zo de koeler gemonteerd.
Na een uur heb ik het voor elkaar gekregen, vraag me niet waarom ik er zo lang op gezeten heb maar hij doet het prima en achteraf gezien vind ik het echt een goede koeler.
Prima temperaturen en mijn i5 2500k draait lekker op 4.0Ghz.
Bedankt voor je review, deze heeft mij tot deze koop laten overgaan.
@one-piece prima review, had ik maar eerst even hier jouw montagemethode bekeken!
Godverdomme wat heb ik me ge-ergerd om dat ding op mijn processor te krijgen.
Het heeft bij mij ook even geduurd (en enig gevloek). De truc is eerst de ronde gekartelde moertjes en schroefbusjes op de bracketarmen monteren, vervolgens het moederbord op zijn kop op de koeler plaatsen en dan de 4 schroeven (die je eerst met rubberen ringetjes op het moederbord gemonteerd had) een voor een kruislings aan te draaien.

Wat ik nogal irritant vond, waren de clips voor de fan die je op 2 manieren kunt monteren (goed en fout ;) ). Wat ook nogal problematisch was, was het mobo weer terug in de kast te schroeven en de connectors (12V en wat case fans) in de buurt van de koeler vastprikken.

Zoals one-piece al opmerkte, bij wat nieuwere kasten is de onderkant van het mobo bereikbaar, dan hoef je niet uit te bouwen.

De mugen 3 houdt mijn i5 3570K wel lekker koel (nog geen OC gedaan), maar zit nog wel te twijfelen om deze te delidden en andere fans te gebruiken. De standaard fans zijn wel stil maar draaien 800rpm (dus waarschijnlijk niet zo'n hoge luchtverplaatsing) en hebben geen PWM.
dus hij past ook op FM2 neem ik aan?
Yep, zowel AMD als Intel mountings zitten erbij... ik monteer deze bijna dagelijks ;)
Ik heb hem nu 2 weken ik moet zeggen goede koeler
mijn combinatie is
i7 920 + P6t deluxe v2 +12 gb ddr 3
in een coolermaster kast CM 690 past goed in de kast
ik heb er geen spijt van aanrader voor iedereen
bij twijfel gewoon doen
Mooie cooler heb hem inmiddels ook in mijn RiG zitten in combinatie met een 3570K.
Maar wat een &^& hells karwei om die schroefjes aan de bovenkant van het moederbord erop te draaien ik heb echt gevochten om de laatste aangedraaid te krijgen. Maar gelukkig is het alsnog gelukt }> :*)

Overigens moet je echt je moederbord uit de kast halen voor montage in iedergeval bij een Corsair 350D. Ondanks dat ik een uitsnede heb op de Moederbord plaat van de case voor een aftermarket cooler zoals de Scythe Mugen 3.

Mijn achterste casefan maakt nu het meeste geluid als ik die uitzet is het systeem en dus de CPU cooler heerlijk stil.

[Reactie gewijzigd door JT888 op 8 juli 2013 14:41]