Specificaties 30GB 2.5" (SATA-300) @ 270/220MB/s - Bekijk alle specificaties

Corsair Nova 2 30GB Review

directjohan 10 februari 2012, laatste update op 11 februari 2012, 1.203 views

Corsair Nova 2 30GB

Pluspunten

• goede prijs kwaliteit als je een SSD zoekt waar je geen OS opzet...

Minpunten

• SSD is poeptraag zodra je er een OS op installeert (getest met windows en ubuntu).

Ik zal kort zijn. Blijf weg bij deze SSD en besteed, zoals SanderAMD in zijn review terecht opmerkte, een paar tientjes meer voor een betere SSD. Deze SSD is traag en haalt niet eens een kwart van de snelheden waarmee wordt geadverteerd. Tenzij, ja tenzij je geen OS installeerd op je SSD, dan haalt ie de snelheden wel. Ik heb op meerdere fora gelezen dat dit een veel voorkomende klacht is en de support van corsair (dmv bijvoorbeeld nieuwe firmware) uitblijft. Dit werd tevens bevestigd door de verkoper van Informatique. Ik heb de SSD gisteren dan ook geruild bij informatique voor een Crucial M4 64 GB, die het vanaf minuut 1 goed deed. Een bedrijf (en dan heb ik het over Corsair!! Informatique heeft uitstekende service geleverd) dat zo met z'n klanten omgaat krijgt mijn clandictie klandizie niet nog een keer. Nee, Corsair, nooit weer!

edit: En ja, ik heb de instellingen in de bios (AHCI etc.) en windows wel geoptimaliseerd voor een SSD. Tevergeefs.

Heb jij ook een Corsair Nova 2 30GB?

ter info. er bestaat een CSSD-V60GB2 en een CSSD-V60GB2A. Het lijkt er op (google) dat de GB2 een Phison PS3105-S5 controller gebruikt en met corsair-firmware nogal traag is en de GB2A een Sandforce. Niet helemaal zeker van want kan geen officiŽle info vinden van Corsair.
Dit kan ik bevestigen uit verkoop. Deze SSD's halen nog niet eens de helft van de geadverteerde specs en voelen traag aan! Pas hier mee op! Een flinke tegenvaller...

Alle schijfjes teruggestuurd!

*Kies dan voor deze icm budget:
pricewatch: OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB

Vergeet niet de firmware te updaten

[Reactie gewijzigd door guidonno op 10 februari 2012 11:32]

Met mijn Corsair Force GT heb ik het zelfde, leestijden zijn 400mb en schrijf, 110mb/s, stukken minder dan geadverteerd dus!
Maar nog steeds prachtige snelheden! SSD zijn vooral snel met kleinere bestanden. De nova voelt ook erg traag aan. (Zandloper)
Mits de snelheid die hij noemt de snelheden voor kleine bestanden zijn. Bij mij lagen de snelheden van de Nova voor kleine bestanden rond de 1 mb/s.

[Reactie gewijzigd door directjohan op 13 februari 2012 10:56]

HAhahah. Review is niet de meest uitgebreide, maar je beschrijving van de snelheid: "poeptraag". 8)7 Geniaal :*)
Ik had de benchmarks wel bewaard, maar die stonden dus op de ssd die ik heb ingeruild... Nou ja, voornaamste doel van mijn review was om mensen te waarschuwen voor deze ssd.
Zou Corsair het erg vinden als ze iemands clandictie niet meer krijgen :?

[Reactie gewijzigd door Namsan op 10 februari 2012 20:19]