Specificaties 15,6" (1366x768), 750GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus K53SC-SX404V Review

JeepXJ89 20 augustus 2012, 1.858 views

Asus K53SC-SX404V

Pluspunten

• Bang for bucks
  • Robuust gebouwd
  • Plat/compact

Minpunten

• Harde muisklikken
  • Status LED op powerknop te fel.
  • Veel 'bloatware'

De andere reviews behandelen al het een en ander over deze laptop dus ik beperk me tot mijn meest opvallende kritische ervaringen met deze laptop.

Ik heb deze laptop na lang 'onderzoek' gekocht vanwege:
A. de 'bang for bucks' verhouding: (i5, 8gb ram, 1gb GT520mx) voor 590 bij gewone retailer (MyCom)
B. de bouwkwaliteit/afwerking, Asus heeft met deze serie op dat vlak echt een prestatie geleverd. Bij de concurrenten krijg je in deze prijsklasse gewoon een heel ander niveau afwerking; kieren, krakenplastic, palmsteun die veert etc. De aluminium afwerking speelt hier in een grote rol, het zorgt dat de laptop erg solide aanvoelt. (N.B. het aluminium word na een reisje in de tas door winterweer wel ijskoud, dat was ff schrikken de eerste keer.)

De netsnoer aansluiting zit op een krankzinnige plek; ter hoogte van de shift-key aan de zijkant. Het moet nog blijken hoe praktisch deze plek is. Voor veel laptops is dat het eerste wat kapot gaat omdat de aansluiting bij consumenten laptops domweg fragiel is. Zowel de poort als de plug. (Kudos voor Apple laadconcept btw).

Een ander opvallend punt; de muisknoppen klikken erg luidruchtig, gebruikstechnisch totaal onnodig. Het is een soort 'tactile feedbak' in kwadraat, ik gebruik gelukkig veel een draadloze muis erbij.

Dichtgeklapt vind ik de laptop mooi plat/dun, daarnaast bevinden zich aan de onderkant geen grote roosters die stof je laptop inzuigen.. of waar ribben uitbreken bij een keer stoten.

UPDATE: 20-8-2012:

Na 6 maanden intensief gebruik (iedere dag 8 uur op stage en s'avonds privegebruik) ben ik nog steeds tevreden over mijn aanschaf. Een aantal zaken uit mijn eerste indruk kan ik nu een betere uitspraak over doen..er blijven altijd dingen te wensen.

Netsnoer locatie:
De plek die in eerste instantie onlogisch leek blijkt prima. Zeker omdat de plug haaks is heb je eigenlijk nooit last van het snoer. De plug vraagt wel erg veel kracht om in de laptop te duwen. Je kan de plug er niet in duwen zonder dat de laptop over je bureau schuift. (Wederom ben ik ervoor dat er een industriestandaard komt zoals dat bij GSM's gaande is.)

Aluminium afwerking
De volledig aluminium afwerking van de binnenzijde is nog steeds even mooi als vlak na aanschaf. Deze lijkt niet gevoelig voor slijtage of krassen. Goed spul dus.

Ventilatie/koeling
Tijdens de zomermaanden merkte ik dat de laptop toch behoorlijk warm kan worden. De aluminum afwerking speelt hierin een rol. Ondanks dat Asus claimt dat ie "cool" zou moeten blijven kan hij bij een warme omgevingstemperatuur toch onaangenaam heet worden.

Slijtage toetsen.
Het toetsenbord had bij aanschaf een ruwe ribbelachtige afwerking. Bij enkele toetsen is deze afwerking duidelijk al gesleten. The usual suspects (spatie, enter en backspace) glimmen nu en voelen glad aan. Ik vind dat slecht, dit verwacht je niet na zo'n korte periode van gebruik. Na enkele jaren is dergelijke slijtage pas acceptabel.

Glimmende schermrand.
De rand om het scherm is van glimmend high gloss plastic. Ik begrijp dat dit er mooi uitziet in de winkel maar in de gebruik is het alleen maar storend. Vingervlekken, krassen en reflectie.

Ondanks deze ergernissen ben ik wel overtuigd dat dit een goede aanschaf is geweest. In deze prijsklasse was de concurrentie die ik in de winkel heb gezien gewoon van een lager niveau.
De K53 serie lijkt me op wat foutjes na dus goed.

Heb jij ook een Asus K53SC-SX404V?

Wel wat korte review hoor. Ik heb de pricewatch: Asus K53SV-SX838V zelf gescoord voor 587,39 bij de BCC een paar weken geleden.

En inderdaad ik ben ook erg tevreden over de bouwkwaliteit, dat is echt top :)
Zo dan heb je een leuk koopje gedaan, de nieuwe serie komt eraan vandaar dat deze nu bij MyCom voor deze relatief lage retailprijs lag.

Een uitgebreide review is mijn inziens wat overbodig, de gehele K53 serie is gewoon erg vergelijkbaar.

Wat me opviel is dat mijn 4 jaar oude laptop onder Vista 32bit even snel opstartte. Volgens mij trekt de Asus op dit moment nog een blik bloatware open bij elke start. :S

Klantvriendelijk beleid.. |:(
Ja ik heb inderdaad leuk koopje gedaan en ik wou ook specifiek Asus. Ja de hele K53 is wel vergelijkbaar alleen de specificaties verschillen.

Ik heb een schone installatie gedaan nadat ik mijn SSD gekocht had en in mijn K53 gezet had.

Als een nieuwe installatie doet en je gebruikt een Windows 7 home premium 64bits installatie dvd dan kun je gewoon de licentie gebruiken die onder op notebook zit.

Maar je dient wel veel drivers te gaan installeren daarna.
Duidelijke toevoeging op de andere reviews. Prima gedaan O-)
@318025

578,39 euro...weet je dat wel zeker?