MSI NX8800 GTS-T2D640E-HD-OC Review

SuX DeLuXe 29 september 2007, laatste update op 1 oktober 2007, 1.506 views

MSI NX8800 GTS-T2D640E-HD-OC

Pluspunten

• Goede DX9 prestaties
  • Gratis spel; Company of Heroes
  • Standaard OC versie voor evenveel geld als de normale versie
  • Drivers voor x64 zijn goed tot nu toe in ieder geval

Minpunten

• Warmte! 67 graden idle
  • 3DMark06 score valt wat tegen: 9300 +/-
  • Stroomverbruik!
  • Monitor begon wat raar te doen toen ik de kaart eraan had hangen, hoge tonen
  • Toch wel prijzig nog steeds

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Eindelijk had ik eens geld om een videokaart te kopen, de rest van mijn systeem is vrij redelijk alleen de videokaart bleef ver achter. Dus ik kon mij niet inhouden en kocht de 8800 GTS van MSi die standaard overgeclockt is.

ik heb de videokaart gebruikt met het volgende:
- Asus P5K
- 4 x 1 gb kingston 667 Mhz
- Intel Core 2 E6400 @ 3.00 Ghz
- Thermaltake Toughpower 750 Watt
- Windows Vista Home Basic X64
- Samsung Syncmaster 901B 1280x1024

Algemene beoordeling
De kaart ziet er wel leuk uit, en is echt een monster vergeleken bij een 6800 GS...nog niet zo zeer de lengte maar hij gebruikt 2 sloten maar ik heb ruimte zat dus dat is geen probleem. Bij de kaart zat het spel Company of Heroes, ook een VET spel! dus das altijd aardig. voor de rest wat standaard kabeltjes die ik niet nodig heb en drivers die ik meteen weggooi omdat ik zelf gewoon de nieuwste download

Prestaties
Nou qua prestaties is het wel redelijk, alleen had ik meer verwacht van deze kaart eigelijk. Ik haalde op 575/1700 in 3Dmark06 de volgende score:
3DMark Score 9294 3DMarks
SM 2.0 Score 4111 Marks
SM 3.0 Score 3971 Marks
CPU Score 2557 Marks

niet erg hoog, ik had verwacht wel 10.000+ te halen, sowieso omdat het standaard een OC-versie is. Toen besloot ik maar een stukje over te clocken naar 600/1800. Daarmee haalde ik in 3DMark06 9534, ook niet erg geweldig dus ik heb maar weer terug geclockt naar 575/1700.

Verder heb ik nog het spel Company of Heroes geinstalleerd natuurlijk, op DX 9 loopt het heerlijk, op DX 10 + alles op high is het waardeloos...haast niet speelbaar, wel als ik wat dingetjes terugschakel naar medium/high
En je ziet nog nauwelijks verschil ook tussen dx 9 en 10...
Dan heb ik nog de World in Conflict Demo gedownload en gedraaid, daar haalde ik ook in de benchmark van de demo maar een average van 24 fps, maar in-game is het een stuk beter geloof ik, en met 20/30 fps is zo'n game wel te spelen.
Battlefield 2 alles op High, 1280x1024, 8 x AA
100 fps ofzo :+
Enemy Territory Quake Wars demo: alles op High zo ongeveer, 1280x1024 AA op 4 x: liep perfect....

Dat deze kaart op DX 9 wel zou presteren geloof ik ook wel, alleen twijfel ik nog of je er wel wat aan hebt in de komende dx 10 spellen, ik ben dan ook benieuwd naar de Crysis engine, die zou veel beter geoptimaliseerd moeten zijn maar ik denk dat de fps daar ook niet hoger dan 30/40 zal zijn met alles High, en dat is dan op 1280x1024...het is nog een beetje afwachten tot wat deze kaart werkelijk in staat is. Het blijft wel een dure investering, helemaal als het op dx 10 niet lekker gaat lopen.

Overklokbaarheid, warmte en lawaai
De kaart is opzich wel over te clocken zonder problemen maar bij mij wordt de kaart op 575/1700 (standaard OC) al 66/67 graden idle....en werkend misschien tegen de 75 graden...dat is behoorlijk warm. Mijn oude 6800 GS was idle iets van 46 graden, een verschil van 20 graden dus. Hij wordt ook wel warm, dat voel je aan de achterkant van de kast ook wel een beetje en ook op het moederbord is die warmte wel voelbaar(Niet naar de CPU gelukkig). de kaart is wel erg stil, veel stiller dan de 6800 GS. Maar hij draait dan wel maar op 59 %...als de kaart nog veel warmer wordt gaat de fan wat harder meedraaien, op 100 % is het wel een hels kabaal maar 100 % haal je waarschijnlijk nooit of hij moet wel 100 graden worden. Ik vond het in ieder geval niet de moeite waard om de kaart nog verder over te clocken aangezien het zo allemaal al warm genoeg wordt. En mijn koeling zou goed genoeg moeten zijn, 2 x Real silent casefan van nexus 120 mm.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is tot nu toe goed, ik had alleen een probleempje. Dat was dat de monitor opeens een hoge toon uitzond vanaf het moment dat de 8800 GTS eraan hangt. Door de brightness te wijzigen naar 80/90/100 is de toon weg, dat vond ik een beetje vreemd maar is verder geen probleem.

Drivers en compatibiliteit
heb alleen op Vista x64 gedraaid en daar loopt alles wat ik tot nu toe gebruikt heb gewoon, alleen een wat lage score in 3dmark voor mijn gevoel. Ik heb dus de nieuwste Nvidia drivers gebruikt: 163.69

De prijs vind ik toch nog vrij hoog, 338 euro voor een kaart die al 1,5 jaar uit is. Ik had alleen geen zin meer om nog langer te w8en, ik wil Crysis, Call of duty 4 etc. wel een beetje redelijk kunnen spelen en niet op een 6800 GS.

Ik ben wel tevreden met de kaart, maar ik verwacht nog betere prestaties dan de dx10 prestaties die ik tot nu toe gezien heb. (Crysis wellicht?)...De prestaties in dx 9 games zijn in ieder geval wel heel goed, alleen op dx10 laat de kaart het tot nu toe nog afweten. Ook heel fijn was dat ik Company of Heroes bij deze kaart kreeg, een goed en mooi spel waar ik me ook nog mee ga bezighouden. De warmte staat me een beetje tegen, de kaart wordt snel 70/80 graden, dat ben ik niet gewend. Ik had nog kunnen wachten op de 2900 Pro misschien, maar had geen zin meer om te wachten. Ben wel tevreden met de support van Nvidia dus toch maar voor deze gekozen. Ik zal de kaart toch zeker 1 a 2 jaar gaan gebruiken, als de dx10 spellen het dadelijk gewoon laten afweten dan ga ik wel op wat lagere settings of goede dx9 spellen spelen, kan natuurlijk niet bezig blijven met geld uitgeven. Een echte high end kaart is dit in ieder geval niet meer op het moment van schrijven, al zou je dat wel verwachten voor 340 euro. Ondanks een aantal minpuntjes ben ik toch tevreden met de kaart.
Ik zal ook eens kijken of ik binnekort ff een camera kan lenen, ff wat foto's maken van het gevaarte

Heb jij ook een MSI NX8800 GTS-T2D640E-HD-OC?

jouw CPU score sux, darom heb je zon laage score.... en in XP haal ook nog zo eens ~500 punte meer.
Zijn cpu sux? Hmm... Ik denk dat ik wat mis...Een 8800 wordt vanaf ongeveer 3 GHz echt niet meer tegen gehouden in prestatie hoor! Ik ben inmiddels bezig met een curve te maken met de scores van 3DMark '06 bij allemaal verschillende cpu snelheden. Hierbij ben ik gestart met een snelheid gelijk aan de E6300, en toen naar 6400, toen naar 6600, toen naar 6700, en daar ben ik nu gebleven. Maar, ik heb ook 3DMark wel eens laten lopen met de cpu op 3,2 GHz (ook een E6400), en dan is de score niet fenomenaal hoger dan op 2.67 GHz hoor ;) ...

Daarbij, heb ik de kaart ook op 702/999 geclocked, dus zal ik qua cpu nog net weer even iets meer nodig hebben als Thrills33ka ...
Maar, tegen de tijd dat ik de curve af heb, post ik hem hier nog wel even ;)
hmm.. in een ander review staat dat de P5K en kingston geheugen het samen niet echt kunnen vinden, heb jij hier geen problemen mee (lees: misschien oorzaak van tegenvallende scores/prestaties)?
ik heb tot nog toe geen problemen met het geheugen gehad...tis wel valueram maarja ik denk dat het geheugen meer de prestaties van het laden etc. beinvloedt. niet zozeer de snelheid in 3dMark
mijn 3 Ghz Q6600 haalt 1,5k punte meer >.> en dat zijn die punte die hij mist :)
Ik denk ook dat je CPU je manke been is
ja misschien moet ik ook eens 702/999 proberen maar dan wordt het zooitje wel erg warm natuurlijk! ik weet niet wat nou "gezond" is voor zo'n kaart, 67 graden idle lijkt me al heel behoorlijk
De mijne was ook zo warm en na 2 weeke werd het ~50C idle, dus duurt nog effen tot de koelpasta goed werkt.
vergeet niet dat hij ook vista x64 gebruikt wat ook misschien een factor zou kunnen zijn. vind het een leuke survey om te lezen iig. was de standaart overclock dan ook de rede dat je deze had gekocht i.p.v een hd x2900xt bijvoorbeeld?
de hd2900xt was misschien ook een optie geweest, maar die verbruikt nog meer stroom + zou wat meer kabaal maken...misschien had ik dan wel een wat hogere 3dMark06 score gehad. Maar qua drivers ben ik wel tevreden met Nvidia dus de keuze was niet zo moeilijk. Standaard OC vond ik wel handig ja, is ook opzich makkelijk zelf te doen maar hij kostte toch evenveel dus
met de fan op 100 % wordt de kaart trouwens een +/- 58 graden, maar 100 % lijkt me niet zo goed voor de levensduur van de koeler + lawaai

[Reactie gewijzigd door SuX DeLuXe op 29 september 2007 21:10]

Ik heb zelf ook een 8800GTS 640MB maar dan van club3d ik haal 8300 punten in 3Dmark06 maarja dat ligt dan ook zwaar aan de processor (AMD 4000+) zit midden in een upgrade naar dual core. bij mij zijn die temps ook al zo hoog terwijl ik toch een redelijke airflow heb.
6x 80mm fans. idle 56 graden en stressed loopt hij weleens tot 70 graden op in vergelijking met mijn oude 7900GTO die niet warmer dan 45-50 stressed werd 8)7
Erg leuk geschreven review!
Ben blij dat iemand een keer een dure kaart koopt en die niet alleen maar de hemel in prijst, maar gewoon toegeeft dat die kaart in DX10 vrij waardeloos is.

@ Wartopia: wat is jou 3dmark06 CPU score precies?
4100, ik heb ook een review op deze kaart en ik een foxconn 8800GTS 640MB ook OC'd ( van een vriend) en deze krijg een score van 12.500 >.> en met mijn MSI kom ik max 11.200, btw ook een Q6600 @ 3Ghz
thnx voor reacties...een Q6600 of een Q9*** ga ik er toch nog wel een keer ingooien, dat zal de 3Dmark score ook wel wat omhoog helpen, alleen zegt 3Dmark ook lang niet alles over hoe een PC presteert in bepaalde games