Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC TyTN II NL Zwart Review

Feni 27 oktober 2007, 10.695 views

HTC TyTN II NL Zwart

Pluspunten

• Performance
  • Gebruiksgemak
  • 3mp camera
  • All-in one factor

Minpunten

• Zwakke accu
  • Handsfreefunctie defect

Dit wordt mijn eerste review hier op tweakers, hopelijk heb ik er iets leuks van gemaakt voor jullie. :Y)

Ik heb deze HTC TyTN II nu een halve week, ik heb deze aangeschaft bij algebeld.nl voor 640,- inclusief verzendkosten.

Het eerste wat me opviel was de zwarte doos waar het in kwam, erg luxe uitgevoerd met een bovensluitende klep met magneetjes om de klep dicht te houden.

Ik beoordeel het apparaat op een aantal punten:

Uiterlijk en afwerking
Het apparaat ziet er goed en degelijk uit, de grijze aluminium look ziet er gelikt uit. Qua afwerking ben ik zeer tevreden met uitzondering van twee punten.

Het slide-gedeelte en de tilt-functie van het scherm is degelijk en voelt stevig aan. De lak ziet er anders uit dan op de P3600 (die loslaat). Minpuntjes zijn: het toetsenblok onder het scherm kan enigzins op en neer wiebelen als je erop drukt en het scherm heeft in gesloten stand een spleetje van een millimeter ten opzichte van de rest van het toestel. Ook fijn zijn de ledjes die aangeven of je shift of Fn hebt ingedrukt.
Het toestel oogt kleiner dan op de foto's. Het is echter wel vrij zwaar. Ik heb het toestel nu enige tijd in gebruik, tot zo ver nog geen defecten.

Prestaties
Ik heb helaas geen software om mee te testen hoe snel het toestel is, het voelt echter zeer snel en vloeiend aan. Verder is natuurlijk het dubbele RAM en ROM (128/256) erg fijn om mee te werken.
  • Qua bereik ben ik tevreden, in vergelijking met de QTEK S200 heb ik beter bereik in tunnels. De batterij gaat niet bijster lang mee, een dag intensief gebruik is het meeste wat je kunt krijgen. HSPA werkt prima hier, helaas is het netwerk overbelast (check got) en haal je bij lange na niet de maximum snelheid.
  • De 1350mah accu is een minpunt, hoewel een grotere accu het toestel ook groter gemaakt zou hebben.
  • De GPS houdt in de auto altijd verbinding met 6 satellieten, soms heb ik een drop naar 4 in druk bewoond gebied.
  • De camera werkt perfect, de autofocus functie is erg handig, maar de camera heeft als eigenaardigheid dat alle foto’s 90* gedraaid opgeslagen worden. Video’s worden vloeiender opgeslagen dan op de QTEK S200, je kunt meer bewegen, mij lijkt dat dit komt door de snellere processor.
  • De TyTN II slikt volgens de specificaties “maar” 4gb kaartjes, ik kan garanderen dat de 6gb microsdhc kaart van Sandisk prima werkt. *TIP* Als je de clustersize op 32kb zet haal je 15mb/s ipv de gespecificeerde 6mb/s.
Gebruiksgemak
Het toetsenbord is ongetwijfeld het beste punt van het hele toestel, wat een fijn ding! Het voelt natuurlijk en je kunt er snel mee werken. De functietoetsen moet je even aan wennen omdat bv "?" linksboven zit onder de "E". De bijgeleverde screenprotector maakt het echter vrijwel onmogelijk om Touchflow te gebruiken, met je duim schuiven werkt niet. De plugin van HTC als homescreen vind ik dan wel weer erg fijn om mee te werken.

Software en betrouwbaarheid
De TyTN II en software zijn vrij betrouwbaar, ik heb maar weinig minpuntjes kunnen ontdekken.
  • De GPS module weigert soms, dan zul je een soft-reset moeten doen, dit gebeurd vooral als de TyTN II al lang niet meer gereset is.
  • 1x is de pda in zijn geheel vastgelopen, dit gebeurde terwijl ik hem open deed, tegelijkertijd een programma installeerde en op de achtergrond iexplore en opera draaide met n flink grote cache. Dit heb ik niet kunnen reproduceren.
Voor de nieuwsgierigen onder ons, ik heb deze software er extra op draaien.
  • Opera 8.5
  • Google Maps Mobile
  • TomTom Navigator 6 (6.0 is niet compatible, je zult een update moeten binnenhalen)
  • TCPMP 0.72RC1 (de laatste gratis versie)
  • PocketNester (NES emulator)
  • PHM Registry editor 0.7
~[update]
Mijn TyTN II heeft ook last van het 'handsfree-probleem'. Op luidsprekerfunctie komt mijn geluid niet over aan de andere kant, en een handsfreegesprek tussen twee TyTN II's in twee verschillende ruimtes eindigt in een hels kabaal en ruis. Het schijnt dat hier meer mensen last van hebben, wellicht komt er een ROM-update voor. Dit is helaas een echt technisch defect, jammer.

Mocht ik nog iets vergeten zijn of je wil iets weten, laat dat ff achter in de comments en dan zal ik dit spoedig toevoegen.

(Videoreview geschrapt ivm ander productreview)

Heb jij ook een HTC TyTN II NL Zwart?

Leuke start :) Wat is de reden dat je voor een alles-in-1 toestel gekozen hebt? En waar ga je hem vooral voor gebruiken?
Ik ben sowieso een gadget-freak voor zover mn studentenleven dat toelaat. :9~ Ik vind het erg fijn om te kunnen surfen in de trein, msnen, mijn powerpoints en pdfjes nog ff door te kunnen nemen voor college en natuurlijk heeft het toestel een zekere pats-factor :P Het is een stuk handzamer dan een UMPC of notebook en bied voor mij voorlopig genoeg functionaliteit. Wellicht komt er over een maand of 2 nog een laptop bij, dan kan ik via de TyTN II alsnog internet verbinding hebben op mijn laptop.

GPS en cameratest komt volgende week wanneer mijn 6gb micro-sdhc kaartje binnen is 8-)

[Reactie gewijzigd door Feni op 30 september 2007 13:17]

dr kan maximaal 4GB in dus ik zou je bestelling ff wijzigen ;)
Dat werd gezegd omdat er destijds nog geen grotere sdhc kaartjes waren, ik heb forumposts gezien waarin mensen verklaarden dat 6gb gewoon werkt. Er schijnt wel een bug te zijn waarbij files verdwijnen, maar dit is niet gerelateerd aan de grootte van de kaart. Even de topic in de gaten houden op XDA-developers.

[Reactie gewijzigd door Feni op 30 september 2007 19:58]

dat hoop i voor je dan :P dat soort problemen (files weg) doen zich ook voor bij digitale camera's bijvoorbeeld omda ter iets mis gaat met de geheugenadressering... zelfs met digitale videocamera's die gebruik maken van die kaartjes (bijv mijn pa :P) hebben hetzelfde probleem :( persoonlijk zou ik daar dus nooit voor kiezen behalve als het offcieel vanuit het bedrijf wordt onderstend, ik heb onderhand wel genoeg nare ervaringen gehad met die sdhc kaartjes :(
Ik weet zeker dat hij meer dan 4 GB ondersteund omdat ik zelf de Vario III (TYTN II branded door t-mobile) heb met een 6 GB micro SDHC kaartje, en er geen problemen mee heb.
Ik vind het jammer dat het grote voordeel van de HTC telefoons niet genoemd wordt, de Tweakbaarheid. Omdat het mogelijk is om zelf WM6 based roms te maken, kunnen heel veel dingen aangepast worden. Bijvoorbeeld het probleem van de Heandsfree functie is waarschijnlijk een software probleem, wat met een rom fix/update gemaakt kan worden.
Ik heb deze TyTN ook gekocht, ik moet hem alleen nog binnenkrijgen.
Ik heb hem ook voornamelijk om dezelfde rede gekocht als jij, feni. Ik wil overal heel het zooitje ook gewoon bij elkaar hebben: e-mail, sms en bellen.
echt een pracht ding :D
dat kan al jaren, dat zooitje bij mekaar hebben :P
van windows mobile machientjes tot de wat ouder Palm Treo's...
Niet helemaal waar:
Niet allemaal in 1 apparaat:

*Snelle processor
*Toetsenbord
*integrated GPS (met aangetoonde compatibiliteit met bekende nav software)
*Win mobile 6 software
*3 MP camera
*W-LAN, UMTS/HSDPA, Quad band, Bluetooth
*Media Player
*Gangbaar expansion slot

Tot nu toe moest je altijd wel een van deze functies weglaten en dus een concessie doen.
Ik droeg altijd een digitale camera, mob. telefoon, iPod, Bluetooth GPS ontvanger en Compaq iPaq bij me met dus ook 5 opladers.
Nu zit eindelijk alles in een snel en betrouwbaar apparaat.
Ik ben helemaal gelukkig
Weet je ook voordelen t.o.v de touch te benoemen? Ik heb een aanbieding gekregen om de touch te nemen van HTC maar ik twijfel om dit te doen.. Ik heb geen eerdere ervaring met PDA's dus ik ben me momenteel flink aan het orienteren op PDA's en de kwaliteit hiervan. Wat voor merk raden jullie aan? En hoe is de sofware? betrouwbaar en stabiel? Ik kan me er namelijk geen voorstelling van maken..
Voordelen?

3G/HSPDA
GPS
Vormgeving.

Software is Windows Mobile 6.0, loopt lekker, weinig problemen mee. Heb hem in 1 week tijd 1 keer moeten resetten door een foutje van mezelf... (Probeer niet teveel in 1 keer zeg maar, TomTom, Google Maps en Sync + videobellen :P)

Als je echt een vergelijking wil doen kan je het beste naar smartphoneshop.nl gaan, dan kan je een beetje vergelijken.
Paar puntjes toegevoegd na een aantal weken gebruik!

Voordelen ten opzichte van de Touch zijn natuurlijk het toetsenbord, de camera en HSPDA. Qua merk, type en keuze van OS hangt dat natuurlijk geheel af van je eisen.. De software is redelijk betrouwbaar, heel soms moet ik een soft-reset doen, dit is ongeveer 1x in de week.
GPS-probleem kan je (vaker) verhelpen door een extra stukje software te draaien naast TomTom / Route66 / Google Maps ofzo. Soft reset is leuk maar probeer eens GPS Viewer (check GoT-startpost TyTN II).

Heb zelf ook een TyTN II; ding werkt perfect en ik vind 'm handzamer en lekkerder werken dan de Vario II/Qtek 9100. Nadeel is inderdaad de levensduur van de batterij bij continu gebruik van GPS/3G/whatever maar een dag moet je het toch wel kunnen uithouden.
Goed idee, ik zal het eens proberen. GPS trekt mijn TyTN II in 3 4 uur helemaal leeg, vandaar dat ik een generieke mini-usb autolader gebruik als ik onderweg ben.
Mooie review,

Ikzelf heb nu een kleine 7 dagen de MDA Vario III, wat dus ook de TyTN II is en ben er zeer uitermate tevreden mee.
Ik kom van een MDA Pro, Qtec 9000? en zocht iets soortgelijks.
Enige nadeel is dat de resolutie, die was op de MDA pro wel 480x640.

Ook het nadeel, wat je ook al aangeeft in deze review, de accuduur. Dat vind ik de grootste tegenvaller, aangezien ik begin om 07:00, 3G/HSPDA aan i.c.m. Live messenger + email. (Elke 30 minuten).
Om 16:00 uur is de accu nog op circa 25%.
Dan heb ik niet gebeld of geinternet. Alleen mail e.d.

Nou is het toestel nog maar 1 week oud en denk dat de volledige capacteit van de accu nog iets zal stijgen, aangezien de accu's het lekkerst werken als ze wat meer zijn opgeladen dan 10 keer.

Verder GPS altijd werkend, zelfs binnen :? (Wel 1 maar). TomTom werkt als een speer en Google maps is ook vet om te gebruiken.

Zodra ik thuis kom wordt de Vario III automatisch via Bluetooth verbonden met de pc en wordt hij gesynct. (Moet wel eventjes Bluetooth aanzetten).
Ook zet ik dan WiFi aan en ben ik netjes verbonden met mijn XSpoint.

Laden doe ik zelden via de PC, de optie om hem NIET te laden via de PC staat dan ook standaard aan bij mijn Vario III.

Wat ik wel jammer vond is dat T-Mobile geen Live messenger erop had gezet, maar na een kleine 20 minuten googlen kwam ik eindelijk een topic tegen op XDA waar het CAB bestandje stond :)

ps, ook ik laad mijn toestel in de auto op.
bij mijn verlenging koste me dit toestel maar afgerond 50 euro... eerste jaar 20 euro per maand en 2de jaar 30 euro per maand. Inclusief onbeperkt internetten. Dan zal ik dus maximaal in 2 jaar 770 euro betalen (dan heb ik 25 euro p/m en 35 p/m aanhouden + de 50 euro bij aanschaf) Dat is iedere maand 150 minuten + 25 SMS + onbeperkt I-net)

[Reactie gewijzigd door ThaNetRunner op 12 oktober 2007 20:43]

Ik heb dit toestel ook. Ales werkt uitstekend. Alleen de GPS ontvanger is veel minder dan mijn SiRF III chipset van de Mio A701. Ik hoop toch dat dit voldoende is. Moet nog testen tussen grote gebouwen. Hij is wel sneller dan mijn Mio A701 die een 520Mhz CPU heeft.
Klopt, de gpsOne chipset in de Qualcomm 7200 is niet de meest gevoelige op de markt, hij is echter nauwkeurig genoeg om bv met google maps door een centrum te navigeren zonder virtueel door een huizenblok te lopen. Ik heb tot nu toe een afwijking van max 3 meter gezien.
Hi Feni,

Heb je review gelezen en stemt me allemaal erg positief. Heb de TyTN II inmidels besteld en heb ook de Sandisk MicroSD 6Gb kaart besteld. Je spreekt in je review over de
"Clustersize op 32kb zetten" kun je nog even toelichten hoe en waar je dit doet?
Hartelijk dank!
Groeten M. Singendonk
Dit kun je doen bij het formatteren van de micro-sdhc kaart, ipv clustersize op default kun je deze wat hoger zetten. Boven de 32kb laat HDTune geen prestatiewinst meer zien.

Let wel op, alle bestanden die kleiner zijn dan 32kb nemen dan echter wel de volle 32kb in beslag, niet geschikt als je je kaart gaat volzetten met documenten bv.
Heb dit toestel nu ook drie dagen en nu is het scherm al niet goed meer alles is wit. Toestel is ook niet gevallen o i d vanmiddag maar eens even terugbrengen.