Specificaties 500GB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD My Book Essential WDG1U5000 500GB Zwart Review

SuX DeLuXe 29 september 2007, 1.072 views

WD My Book Essential WDG1U5000 500GB Zwart

Pluspunten

• Goedkoop (119,95)
  • Stilte
  • Wordt niet overdreven warm
  • Mooi uiterlijk

Minpunten

• Geen aan/uit-knop
  • Opstarten Windows duurt ietsje langer, niet echt een probleem eigelijk
  • Grote datahoeveelheden duren wel wat lang om te verplaatsen; 80 gb kost wel een dik half uur bij mij; dit zul je alleen toch niet elke dag doen dus het is niet echt een probleem

Mobiliteit Score: 4
Ik heb maar eens een externe harddisk aangeschaft aangezien mijn muziekverzameling wel wat groot begon te worden en ik geen zin heb om bij elke re-install van Windows met 30 dvdtjes te zitten klooien.

Algemene beoordeling:

De schijf is kleiner dan ik dacht in het begin, ik heb deze schijf gekocht ten eerste omdat ik Western Digital wel altijd een goed merk heb gevonden en de My Book serie heeft een leuk uiterlijk. Alle kabels etc die nodig zijn zaten erbij, een adapter en een usb kabel. Wat ik ook nogal erg lame vind is dat er bij harde schijven altijd mooi een afgerond getal staat, zoals 500 GB en je dan uiteindelijk maar 465 tot je beschikking hebt, dit vind ik eigelijk het voor de gek houden van klanten maargoed, ook al klopt het technisch gezien wel. Ook vreemd is dat het bij het opstarten van Windows wat langer duurt als de schijf aan is gesloten. Wat ik wel handig vind is dat de harddisk ook uit springt als je de PC uitzet en ook automatisch mee aangaat als je de PC aanzet. Wat ik wel vind dat ontbreekt is een knopje om de hdd mee uit te zetten zonder de PC uit te zetten of kabels uit te trekken, of misschien is er wel een manier voor ik ben er in ieder geval nog niet achter.

Prestaties:

Ik ben de schijf op het moment van schrijven even opnieuw helemaal aan het formatteren, voor de zekerheid dan maar. Ik heb hem wel al 2 dagen in gebruik gehad. Ik moet wel zeggen dat dit formatteren de nodige tijd kost, misschien wel een paar uur. Ook heb ik mijn DATA van rond de 80 GB al eens verplaatst van de hdd naar de externe hdd...ik moet zeggen dit duurt toch wel een dik half uur tot een uur, maargoed zovaak zul je niet je hele verzameling overplaatsen. Voor een paar cd's/films/documenten is het meer dan snel genoeg alleen voor grote data hoeveelheden kun je beter even wat anders gaan doen.

Prijs:

De prijs is goed, hij kostte mij 119 euro voor 500 GB (465 uiteindelijk). Veel goedkoper zul je een 500 GB schijf niet vinden, al helemaal niet van een goed merk.

Stabiliteit en betrouwbaarheid:

Tot nu toe is de schijf gewoon stabiel, nog geen problemen gehad

Mobiliteit:

De schijf is kleiner dan ik dacht, maar het is wel nadelig dat er een externe adapter bij zit natuurlijk, maar ik zal het ding toch niet veel meeslepen dus ik zit er niet zo mee.

Geluidsproductie:

Geen last van, ik heb meer last van het lawaai van m'n PC (moederbord?)
Deze schijf is behoorlijk stil, behalve af en toe als ie uit ruststand ineens hard moet werken hoor je hem even.

Warmteproductie:

De schijf wordt wel een graden of 40 bij intensief gebruik maar in rust is hij volgens mij behoorlijk koel. Heb nog niet met programma'tjes de temp proberen te meten, weet ook niet in hoeverre dat mogelijk is bij een usb aansluiting, ik denk van niet?

Conclusie:
Ik ben zeer tevreden met de schijf, hij doet wat ie moet doen tot nu toe. Er zijn wel wat kleine dingetjes zoals dat het opstarten bij Windows wat langer duurt en je de schijf niet kunt uitschakelen terwijl de PC aanstaat (voor zover ik weet?) Het is wel fijn dat de schijf samen met de PC uitschakelt, nadeel is dat ie elke keer aan gaat als de PC aangaat en je hebt hem aangesloten. Dit kan nadelig zijn omdat je de schijf misschien niet altijd wil gebruiken maar hij dan dus wel stroom zit te gebruiken
Conclusie is dat ik iedereen aanraad deze te kopen die goedkoop veel data opslag wil zoeken en een mooi uiterlijk wilt. Er zijn ook nieuwe MyBook modellen uit van WD maar die leken me toch te duur.

Heb jij ook een WD My Book Essential WDG1U5000 500GB Zwart?

Je moet gewoon op die knop drukken midden bij dat groene rondje groetjes kanjer
hehehe :+
dat zou je denken he, maar volgens mij is dat geen knop hoor
heb er al op gedrukt maar gebeurt niks
De oude revisie had een aan/uit-knop op die plek :)
De nieuwe heeft geen aan/uit-knop meer
Ik gebruik zelf hd tune om de temperatuur ed. van mijn externe hdd's uit te lezen, het is gewoon gratis te downloaden.
ok thnx even zoeken dan temps posten
via Hdtune krijg ik geen temp door vooralsnog van mijn MyBook, wel van m'n gewone hdd...misschien dat het straks wel werkt bij een reboot oid

[Reactie gewijzigd door SuX DeLuXe op 29 september 2007 19:31]

weet je hoe simpel het is? rechtsonderin je balk op die groene pijl en dan "verwijderen".. Dan schakelt de schijf uit.. Gewoon verwijderen zoals bij een USB stick dus! Dan hoef je niet moeilijk te doen!
Ah thnx das wel een goeie tip!