Zerotherm BTF95 Review

Ultraman 30 oktober 2007, laatste update op 2 november 2007, 1.774 views

Zerotherm BTF95

Pluspunten

• Stilte
  • Gemak van installatie
  • Grappig design (persoonlijk)

Minpunten

• Design (persoonlijk)

Koelvermogen Score: 4
De keuze
Hoe ik bij dit product uitgekomen ben is eigenlijk voornamelijk toeval geweest. Een klant had mij om een nieuw systeem gevraagd die geschikt moest zijn voor fotobewerking en verder huis-tuin-keuken werk. En als het stil kon dan was dat een pr. Bij het samenstellen van een boodschappenlijstje kom je dan bij de CPU koelers uit en kwam ik het merk ZEROTherm tegen met deze koeler in het assortiment. Ik kende het merk niet maar toen ik naar koeler keek leek me dit gelijk een geschikte kandidaat voor een stil systeem, het is immers een groot passief geheel, en het is hem dus ook geworden.

Wat krijg je?
Als je de stevige verpakking opent zul je er het volgende in aantreffen:
- De koeler
- Backplate
- Intel LGA775 bracket
- AMD Socket 754, 939, AM2 bracket
- Schroefjes voor de montage
- Tube koelpasta
- Instructievel

Wat ook gelijk alles is wat je dus nodig hebt om deze vlindervormige kolos te installeren. Het is een flinke bonk koper en heatpipes, maar er is voor zover ik kan zien wel degelijk over nagedacht. De vorm is waarschijnlijk tot stand gekomen omdat een dergelijke vorm efficint de warmte afvoert en met minimale modificatie tot een vlindertje gevormd kan worden. Blijkbaar beschikken de engineers van dit product dus over zowel kennis van thermisch vermogen als een greintje fantasie.
Vanuit elke zijde van de voet gaan vier heatpipes de vinnenmassa in, in totaal gaat er dus acht heatpipes naar boven om de warmte af te geven

Specificaties
Zoals al eerder aangegeven, een “mooi” vormgegeven stuk kopervinnen, heatpipes en voet. Echter dekt dat voor Tweakers nooit de lading.

Ondersteunde sockets: Intel LGA775 en AMD Socket 754, 939 en AM2
Afmetingen: 108(L) X 81(W) X 128(H) mm (5.04 X 3.19 X 4.25 inch)
Materiaal van vinnen, voet en heatpipes: Koper
Koel capaciteit: +- 150W
Gewicht: 510g

Zie hiervoor ook de productpagina

Installatie
De installatie vond ik gemakkelijk en volt.
Het begint met het geschikte bracket onder de koeler monteren met behulp van de vier zwarte schroefjes die je in de verpakking aantreft. Kwestie van de koeler op de kop op tafel zetten, het bracket over de schroefgaatjes en voet positioneren en de schroefjes er vanaf die onderkant inschroeven.
Vervolgens zoek je de backplate op en haal je de dunne papieren laag er af zodat er nog een laagje doorzichtige en plakkerige isolatietape op blijft zitten. Hier dus even opletten dat je niet die isolatielaag ook meeneemt, maar als je snapt dat de backplate licht aan het moederbord hoort te kunnen plakken en dat metaal de boel gaat kortsluiten snap je dat de isolatielaag op het bracket hoort te blijven. Omdat de backplate aan het moederbord plakt kun je hem positioneren en aandrukken waarna je, zonder bang te hoeven zijn voor een verschuivende backplate, je moederbord weer op haar achterkant kunt leggen.
Dan is het een kwestie van een dun laagje koelpasta aanbrengen uit de meegeleverde tube of je eigen voorraad. Denk er aan dat het tubetje gesealed is en je die dus eerst even met de voorzijde van de dop of iets anders scherps opent voordat je in de tube gaat knijpen, anders komt het spul er na het openen van het seal er lekker uitgespoten.
Pak de koeler vast en positioneer de schroeven (ik deed dit op een LGA775) boven de schroefgaten van het bord en de onderliggende backplate. Dan is het een kwestie van het om en om in stappen de schroeven aandraaien, waarbij een slanke of lange schroevendraaier van pas kan komen, en klaar is Henk.

Dan is het tijd om de koeler te aanschouwen en het grote stukje design koper niet teveel onder te kwijlen.

Wat me trouwens opvalt, is dat de koeler in de buurt van de plank lekker slank is gehouden, lang en slank weliswaar. De koeler is hoog, maar omdat de vinnen als het ware door de heatpipes op poten wordt gehouden boven het bord kun je, voor zover mijn visie reikt, de koeler op zo’n beetje elk LGA775 moederbord waar de boxed koeler op past monteren. Voor 754, 939, AM2 zal denk ik hetzelfde gelden aangezien die over het algemeen ook voldoende ruimte bieden voor een koeler als deze.

Performance
Omdat de PC waar ik de koeler voor ingezet heb niet bedoeld is om overgeklokt te worden heb ik op dat vlak ook geen tests gedaan. Bovendien pak je als je wilt overklokken ook geen passieve modellen dus dat lijkt me dan ook van minder belang, de koeler is er niet voor ontworpen.

In deze PC is een E6750 geplaatst en die wordt door de BTF95 op gunstige temperaturen gehouden. De airflow wordt verzorgd door 2 rustig draaiende Papst 80mm ventilatoren, het doel was immers om een stille PC af te leveren.
In de tweede configuratie is er n 120mm fan die de lucht laat stromen.

Onder load veroorzaakt door 15 minuten twee simultane sessies Prime95, om beide cores te benutten, bereikt de E6750 een maximale temperatuur van 63 graden Celsius. Dit heb ik gemeten met de op dit moment laatste bta versie van CoreTemp. En op de tweede configuratie werd maximaal 67 graden Celcius bereikt onder een uur lang twee sessies Prime95 Torture Test.
Voor een passieve koeler vind ik dat een voldoende prestatie, dit is over het algemeen namelijk een load die zelden met normaal gebruik bereikt gaat worden.
Tijdens gametests en 3DMark06 zie ik de temperatuur maar tot 58 graden Celsius stijgen bij de eerste configuratie en wordt 62 graden aangetikt bij de tweede configuratie.
Met het koelvermogen van deze stille vlinder bij een lichte airflow in gesloten case zit het dus goed.

Wat me wel opvalt is de temperatuur die de interne diode volgens CoreTemp aangeeft. Zodra ik namelijk de Prima95 sessies sluit duiken de temperaturen direct 15 graden omlaag bij de tweede configuratie. Ik herinner me dat dit bij de eerste configuratie me ook opviel. Het lijkt wel alsof die sensor onder load hogere waarden aan gaat geven. Een temperatuur van een CPU kan namelijk niet in een halve seconde ineens 15 graden lager liggen. Van 67 naar 52 graden dus. Gigabyte EasyTune5 geeft vertoont hetzelfde gedrag overigens.
Eigenaardigheid van de temperatuurdiode...

Een mooi stukje koelnatuur waar je wel een paar tientjes voor neer moet leggen. Wat op zijn beurt weer gerechtvaardigd wordt door de hoeveelheid koper en stilte die je er voor terug krijgt. Eerlijk is eerlijk, er zijn goedkopere koeloplossingen maar het gemak van de installatie en de stilte van passieve koeling maakt dat naar mijn mening gewoon goed.
Ook zijn van deze koelers actief gekoelde modellen beschikbaar voor wie graag nog wat lagere temperaturen wilt. Uiteraard zijn die ook in de vorm van een vlinder uitgevoerd. Als je dus in plaats van een lelijke een keer een mooie bug in je computer wilt is een Zerotherm koeler een goede optie.
Van de passieve oplossingen is dit een hele mooie.

Heb jij ook een Zerotherm BTF95?

ej misschien een hele stomme vraag maar is dit een fanless cooler ? |:(
Het antwoord op die vraag staat toch echt letterlijk in de Productreview, zowel tekstueel als grafisch. En ook zul je met het opzoeken van gegevens/reviews van de koeler achter het antwoord komen. Beetje eigen inzet dan had je het binnen 1 minuut kunnen weten:
Ja, dit is een passieve koeler. :)
Vandaar ook dat ik niets ingevuld heb bij de 'Geluidsproductie', omdat hij gewoon geen geluid maak.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 30 oktober 2007 19:31]

De fan is 'optional', volgens de specs van Zerotherm. ;)
Aangezien de unit compleet van koper is zullen de temps gemiddeld een graadje of 20-30 lager komen te liggen mt de optionele fan.... Maar passief doet ie 't dus ook wel ok.

Aluminium is trouwens wel een beter materiaal dan koper voor een passieve koeler, aangezien aluminium meer warmte kan opnemen en vasthouden, hetgeen in een low-airflow omgeving toch iets gunstiger is. Koper zorgt echter wel voor een snellere warmte overdracht bij meer airflow... (dit terzijde.... :P )

Hele nette review overigens..
Ah ok, dat geintje van koper en aluminium wist ik nog niet uit mijn hoofd en ik heb ook geen Binas hier meer liggen, thanks.

Hij wordt geleverd als actieve en passieve versie voor zover ik weet.
De actieve versie heeft ook meer ribben welke dichter bij elkaar zitten.
Ik kan wel wat manieren bedenken om op deze koeler een fan te zetten, maar er is standaard niets voor bijgeleverd en ook zitten er geen schroefgaten in de ribben voor zover ik gezien heb.

Thanks voor het compliment :)
Mooie review, ik weet dat de pc voor iemand anders bedoeld was , maar je weet toevallig niet de hoogte tussen het koelbloek zelf en de cpu ?

Ik zou heel graag deze kopen voor op men abit ab9 maar er zitten heatskins van een kleine 4cm hoog vlak naast de cpu. dus ik hoop dat deze er juist over komt.

Bedankt
Goed, dat je even een mailtje deed. Ik kijk hier immers niet meer met grote regelmaat.
Zie dus dat mailtje :)