Canon Selphy CP800 Review

shoney24 8 februari 2012, laatste update op 8 februari 2012, 1.007 views

Canon Selphy CP800

Pluspunten

• goede prijs/kwaliteit verhouding
  • gebruiksvriendelijk
  • veel mogelijkheden
  • compact
  • ondersteunt veel verschillende soorten media

Minpunten

• geen meegeleverde USB-kabel
  • geen meegeleverde set papier/cartridge
  • gevoelig voor stof wat vlekken op de afdruk kan geven

Inktverbruik Score: 3
Muziekweergave Score: 4
Afdruksnelheid Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 5
Al geruime tijd was ik op zoek naar een goede fotoprinter. De kwaliteit van mijn Samsung laser printer liet te wensen over. Ik wilde geen all-in-one printer, deze heb ik al.
Ik had de Selphy van Canon al eerder zien staan. Ik was in de veronderstelling dat het eigenlijk niet veel kon zijn.
Na wat rondvragen bij mede fotografen moest ik mijn mening bijstellen. Ik heb de Selphy aangeschaft en ben zeer tevreden.

In de doos zit het volgende:
  • Printer
  • Software voor PC en Mac
  • Voeding
  • Papiercassette Briefkaart formaat 148 x 100mm
Een USB-kabel en een setje papier en drukfolie worden niet meegeleverd. Dit vind ik wel een gemis. Het zou prettig zijn als op zijn minst de USB-kabel en een proefpakketje met papier en cartridge meegeleverd zouden zijn.

De printer oogt en voelt solide. Bovenop de printer bevind zich een 2.5", kantelbaar LCD-schermpje.

De printer heeft de volgende instellingen welke zonder bijkomst van PC of Mac te gebruiken zijn:
  • Image Optimize
  • Borderless
  • Bordered
  • Date print
  • My Colors (5 modi)
  • Rode ogen correctie
  • Gave huid
  • Helderheid correctie
De printer ondersteunt PictBridge, en met een optionele Bluetooth unit is er direct vanaf mobiele telefoon te printen.
De volgende geheugen kaarten worden ondersteunt:
Compact Flash, Memory Stick, Memory Stick PRO, Memory Stick PRO Duo, Memory Stick Duo, Microdrive, MMC, MMC+, SD, SDHC, SDXC, miniSD, miniSDHS, microSD, microSDHC, microSDHX, RS-MMC, MMCmobile, XD-Picturecard USB Flash Memory.

De afdrukken zijn van goede kwaliteit op 300 x 300 DPI. De prints zijn klaar na maximaal 47 seconden, afhankelijk van het formaat. De prints zijn ook direct droog.
Er wordt gedrukt met een Dye-sublimation, een thermische folie. De afbeelding wordt in drie lagen opgebouwd waarna hij beschermd wordt door een coating laag. De levensduur van een print is 100 jaar.

Het printmateriaal wordt verkocht als set. Het papier en de cartrigde zijn niet los aan te schaffen. De cartridge bevat voldoende folie voor het aantal vellen papier wat er bij zit. Is het papier op, dan is de cartridge leeg en andersom.
Bij een pakketje van 36 vellen briefkaart-formaat wordt één cartridge geleverd. Bij de pakketten met 108 vellen, zitten drie cartridges.
Buiten dit briefkaart-formaat zijn ook de volgende formaten leverbaar. Bij sommige formaten is ook een nieuw formaat papier cassette nodig.
  • L-formaat 119x89 mm
  • Credit Card formaat 86x54 mm
  • Credit Card formaat stickers 86x54 mm
  • Mini stickers 22x17,3 mm (8 stickers op één vel)
Nadeel vind ik dat de set gevoelig is voor stof, als er stof op het papier of in de printer komt resulteert dit in vlekken op de afdruk.
De eerste set papier en cartridge die ik aangeschaft had, zat onder de stof. Elke gedrukte foto had vlekken op willekeurige plaatsen. Na een omruil van de cartridge en het papier was dit probleem verholpen. Je doet er verstandig aan de papier cartridge goed gesloten op te bergen na gebruik.

Canon heeft ook een tas/koffertje op de markt speciaal voor de Selphy printers. Ik heb deze aangeschaft. Het is een tasje van prima kwaliteit en er is ruime voor de printer, stroomvoorziening, een aantal papier cassettes en een reserve cartridge. Voor zijn prijs zeker een aanrader.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden over deze printer.

• Canon EOS 50D
  • Windows 7

Heb jij ook een Canon Selphy CP800?