Specificaties 16,1MP, HD filmen, 8x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic Lumix DMC-FS35 Zwart Review

rinusnl 8 februari 2012, laatste update op 8 februari 2012, 1.554 views

Panasonic Lumix DMC-FS35 Zwart

Pluspunten

• Leica lens
  • 16.1 mp
  • 8x optische zoom
  • Makkelijke gebruiksgemak
  • Externe batterij
  • Meegeleverde accessoires

Minpunten

• Op dit moment nog geen negatieve eigenschappen, logisch maar als ik dat heb wordt dat toegevoegd.

Snelheid en automatiek Score: 4
Uitbreidbaarheid Score: 3
Omdat ik dinsdag 7 Februari jarig ben mocht ik van mijn ouders een leuk cadeautje uitzoeken. Na lang nadenken kwam ik op een digitale camera. Dit komt omdat ik op dat moment nog niet in bezit was/ben van een fototoestel. Om op vakantie niet afhankelijk te zijn van de fotovaardigheden van mijn vriendin ging ik opzoek naar een geschikte compact camera. Het budget lag rond de 100 euro.
Omdat ik tweeling ben mocht mijn broertje ook iets leuks uitzoeken. Zonder elkaar in te lichten hadden we dezelfde wensen, een digitale camera. Afgelopen zondag zijn we naar Alexandrium gereden om een fototoestel uit te kiezen.

Met een kleine voorbereiding was mijn oog gevallen op de Sony w570. Dit leuke compact Camera was in de aanbieding voor 105 euro bij de mediamarkt en voor 99 euro bij Correct. Aangekomen in Rotterdam gingen we als eerste naar de Mediamarkt. Helaas had deze zaak de w570 niet meer op voorraad. Ze hadden alleen nog een mindere model (w530) voor 115 euro. Dit wilde ik liever niet en we zijn toen naar Correct gereden. Bij binnenkomst werden we gelijk aangesproken door een medewerker. Met de vraag of hij mij kon helpen. Ja dat kon. Helaas was toen de Sony w570 uitverkocht. Hij liet me toen een ander camera zien, de Panasonic dmc- fs20. Deze was in de aanbieding bij correct voor 79 euro.(afgeprijsd vanaf 150euro) Een camera met een Leica lens. 5X optische zoom etc... Om niet afhankelijk te zijn van een model wilde ik meerdere modellen zien. Toen werd de Panasonic dmc-fs35 getoond. Ik was gelijk verliefd. Het grootste verschil met de Sony model was toch wel de lens. Leica is toch een rolls rolls onder de lensjes. De prijs was bij correct voor dit model 115 euro!(afgeprijsd vanaf 160euro) Dit is anders dan er op de pricewatch wordt weergegeven. De correct medewerker heeft me zelfs 16 euro korting gegeven waardoor ik maar 99 euro hoefde af te reken. Dit is zeker al 50 euro goedkoper dan de laagste in de pricewatch!
Wat een verschil he?

Panasonic dmc – fs35
het grootste USP van het apparaat is de Leica lens. Zoals eerder verteld is Leica een van de Rolls Rolls onder de fotolenzen. Informatie over Leica: http://nl.wikipedia.org/wiki/Leica.
Ik vind de lens een van de belangrijke dingen van een camera. Het is tenslotte het onderdeel wat de foto's maakt. Dit type toestel is het grote broertje van de fs20. Het heeft 16,1 mp en heeft 8x optische zoom. Daarnaast filmt het met een resolutie van 1280x720 (hd ready 720p). het was ook het doorslagpunt om voor dit toestel te kieze. Deze Leica lens is het beter dan een Samsung lens etc. vandaar mijn keuze om voor dit apparaat te kiezen.

Algemene informatie:

Aan de voorkant zit de lens. Met daarbij de flits, zelfontspannerlampje en AF-lamp. Aan de achterkant zit de LCD monitor van 2,7. opname / afspelen keuzeschakelaar, mode knop, een rondje met daarin het menu/set knop met daarbij de optie's zelfsontspanner, flitser, macro stand, en nog een knopje voor de display te veranderen en een wis /annuleer knop. Aan de bovenkant bevindt zich de
aan en uit knopje, de schuifknop voor in te zoemen en een zoom knop die automatisch zoomt. Aan de zijkant zit de micro USB poort om rechtstreeks verbinding met de pc te maken. Aan de onderkant bevind zich de toegangspoort tot de batterij en sd kaart.

Merk en Type Panasonic
Productserie Lumix
Type DMC-FS35
Eerste prijsvermelding vrijdag 18 februari 2011
Sensor Cameraresolutie 16,1M
Sensortype CCD
Beeldverhouding 3:2, 4:3, 16:9
Videoresolutie 1280x720 (HD Ready 720p)
Lens Leica lens
(tele) 5,9
Stabilisatie Optische stabilisatie
Scherm Schermdiagonaal 2,7"
Interne geheugen 70 MB
OpslagGeheugenkaart Type (Camera)Secure Digital, Secure Digital eXtended Capacity, Secure Digital High Capacity
Verbinding: (Extern)Composite USB 2.0
Uiterlijk Kleuren Zwart / Blauw / Zilver
Lengte 57mm
Breedte 99mm
Hoogte / Diepte 28mm
Gewicht (gram) 152g

Uit de doos kwamen de volgende voorwerpen:
– De camera
– Batterijpakket , zoals de oplaadbatterij met daarin de oplader + kabel.
– AC- kabel
– USB – kabel
– AV – kabel
– Cd-rom
– Gebruiksaanwijzing
– Handriem

Gebruiksgemak
Het apparaat is zeer makkelijk te gebruiken. Doordat er een eenvoudig systeem is ingebouwd met het aan en uit knop en keuzeschakelaar voor foto of weergaven kan je snel foto's maken. Daarnaast kan je met het mode knopje snel kiezen uit verschillende modes om je foto nog mooier te maken. De automatische zoomknop is ook reuze handig.

Onder het knopje mode kan je kiezen uit 5 functies namelijk:
1. intelligent auto > dan kiest de camera zelf uit de scene.
2. normale foto
3. Landschap
4.Scene mode keuze uit 29 scene's
5. Bewegende beeld, opname functie.

Degelijkheid
De camera voelt degelijk aan. Het lijkt tegen een stootje te kunnen,maar dit ga ik niet proberen. Enig nadeel dat het scherm er ongeveer op ligt. Zodat er kans is dat het scherm snel beschadigd kan worden. De lens daar in tegen zit een beetje terug in de omhulsel. Waardoor het mindere kans is op beschadiging.

Batterij
Een van de voordelen van deze camera is dat het werkt met een oplaadaccu. Ik vind dit een groot voordeel zodat je niet meer hoef te zuilen met extra batterijen etc. daarnaast ben ik tevreden met de meegeleverde batterijoplader. Je hoeft dus niet met een usb kabel aan de gang. in de handleiding staat dat hij ongeveer 125 min mee kan gaan. Ik heb dit nog niet getest dus kan hier geen oordeel over geven. Je kan er ongeveer 250 opnames mee schieten. Het is een 660 mAh batterij. Het is mogelijk om een extra batterij te kopen voor 50 euro.

Foto's
Na het kopen van dit toestel ben ik naar mijn broer (tankie80) gereden om daar wat plaatjes te schieten. Deze foto's heb ik toegevoegd aan deze review. Het is verbluffend hoe scherp hij blijft met het in zoemen. Ik heb hier verschillende foto's van gemaakt en ook toegevoegd. Helaas kan ik geen grote foto's toevoegen via Tweakers, daarom via deze weg de originele:
wordt aan gewerkt.

De Panasonic dmc – fs35 is een goede camera die beschikt over goede eigenschappen. Je krijgt veel voor je geld. Niet alleen omdat ik nog extra korting krijg maar in vergelijking met concurrenten komt hij goed uit de strijd. Met daarbij de geleverde accessoires vind ik het zeker het geld waard.

p.s op voorbehoud van typ/spelfouten.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-FS35 Zwart?