Barnes & Noble Nook Simple Touch Zwart Review

karel1 9 februari 2012, laatste update op 19 februari 2012, 3.073 views

Barnes & Noble Nook Simple Touch Zwart

Pluspunten

• Het e-ink beeldscherm is een enorme verbetering t.o.v. LCD-achtigen. Daardoor leest het echt als een boek: geen achtergrond-verlichting, geen spiegelingen, vette vingers zie je bijna niet en geen kijkhoek-probleem. En is prima in de zon te lezen.
  • De Nook weegt 210 gram en houdt lekker vast. Een boek met harde kaft van 400 pagina's weegt meer dan het dubbele.

Minpunten

• Zoals boven al genoemd: de blader-knopjes zijn een beetje stug. Ook het swipen werkt niet perfect, dat gaat bij een Apple Trackpad gemakkelijker. Bij de Nook moet is soms twee keer swipen in een lijst voordat de Nook scrollt (maar er zijn ook touch-knopjes om te bladeren).
  • De aansluiting van het USB kabeltje op de Nook vereist goed mikken en voorzichtig insteken.
  • Via WiFI kun je de Nook niet beheren dwz laden van boeken e.d.

Veelzijdigheid Score: 3
Met Nook wordt in deze recentie dus de Nook Simple Touch Reader met een 16 grijzen e-ink scherm bedoeld. B&N (Barnes & Noble), de boekwinkel-keten, verkoopt diverse Nooks. Sommige hebben een kleurenscherm en zijn meer een Tablet dan alleen een ereader. De Simple Touch is alleen bedoeld om boeken mee te lezen. De enige extra functie is de tijd. Het is dus een boek dat laat zien hoe laat het is.

Hoewel deze ereader niet in Nederland te koop is, lijkt het me nuttig om te recenseren. Als je hem wilt kopen zul je dat in de USA moeten doen. En dat kan natuurlijk als je er iemand kent of voor werk of vakantie daar bent.

Dit is mijn eerste ereader. Ik heb geen gebruikers-ervaring met andere ereaders. Uit recensies op het Internet krijg ik de indruk dat de types met e-ink een vergelijkbaar scherm hebben. In Nederland leveren Sony en Amazon die voorzover ik weet.
Ik heb hem gekocht omdat ie $99 + tax kost en een e-ink scherm heeft en een micro-sd kaart slot heeft (waarvan ik nu niet denk het snel nodig te hebben). De Amazon Kindle Touch is net zo duur, bevat reklame / adware voor die prijs (voor $40 kun je dat afkopen) en heeft geen geheugenuitbreidings-optie, maar wel een eenvoudige webbrowser. De konklusie van de meeste vergelijkingen is dat de Nook een net iets betere 'reading experience' geeft en dat gaf bij mij de doorslag. De vergelijkbare Sony is ook goed, maar een stuk(je) duurder. Die Sony schijnt dan weer de beste PDF weergave te hebben en kan ook in landscape formaat weergeven.

Ik heb hen (twee tegelijk gekocht) nu een week of drie en heb er twee boeken mee gelezen.

Wat er in de doos zit
ereader, usb kabeltje om boeken van de pc over te zetten en om ereader op te laden, verkorte handleiding van 8 pagina's. Op de Nook staat die handleiding ook evenals de uitgebreide handleiding (die een beetje warrig is).

Bediening en lezen
Het 6 inch scherm is uitsluitend rechtop. De letters kunnen dus niet gekanteld worden zodat je dus niet kunt 'breedlezen'.
Er zitten 2 knoppen links vh beeldscherm, 2 knoppen rechts, een aan/uit knop achterop (die je niet hoeft te gebruiken) en een 'nook' - knop onder het beeldscherm.
De knoppen links en rechts kun je gebruiken voor volgende / vorige pagina, zodat je de ereader goed in 1 hand kunt houden en bedienen. Je kunt ook aan de linkerkant / rechterkant vh beeldscherm tikken of vegen, en dat doe ik meestal. Die knoppen links / rechts zijn een beetje stug.

Rechttoe-rechtaan een boek lezen gaat prima. Lettertypen, regelafstand en marges rond de tekst zijn ruim voldoende instelbaar. (Bij een papieren boek heb je de sensatie van de bladspiegel die bij elk boek anders is, dat is verdwenen bij ereaders.)
Als je iets wilt instellen kun je het scherm in het midden aanraken, dan zie je de status van de accu, de tijd, je kunt een bookmark toevoegen. Onderaan op het scherm kun je naar de inhoudsopgave / bookmarks / eigen notities, naar het zoeken van tekst, naar de instellingen van letters e.d.
Mbv de Nook -knop kun je naar de bibliotheek van je Nook om een ander geladen boek te kiezen, shoppen bij B&N en naar settings. Bij menu's e.d. is linksboven een open boek touch vlak waarmee je meteen weer terug bent in je boek op de laatstgelezen pagina.
Pagina's: de Nook nummert pagina's volgens de papieren versie van het boek, je ziet dus een aantal opeenvolgende schermen met hetzelfde paginanummer omdat een papieren bladzij meestal veel meer tekst bevat dan een ereader-scherm (ongeveer 3-4 in mijn ervaring).
De Nook heeft een engels woordenboek aan boord. Als je een woord selecteert kun je het woordenboek oproepen.

Techniek en Tweaking
Batterij: Een e-ink scherm gebruikt alleen stroom als de bladzij wordt omgeslagen. B&N claimt twee maanden, bij 1 uur per dag lezen, met 1 lading. Ik houd het er maar op, 1 keer per 3- 4 weken opladen met het bijgeleverde USB kabeltje. Daardoor speelt accuduur dus eigenlijk geen rol meer bij normaal gebruik.

Van de 2 exemplaren die ik kocht was er 1 na een uur al stuk. In de winkel is die omgeruild. Omdat de batterij geheel leeg is als je een Nook koopt en de eerste lading een aantal uren duurt, kun je niet in de winkel kijken of het geen Store Defect is.

Door de techniek van e-ink zou bij het omslaan van de pagina het scherm even moeten worden gereset / geheel zwart moeten worden gemaakt. Dat is niet zo'n fijn gezicht. Bij de Nook wordt 1 op de 6 bladzij-omslagen eventjes zwart. Soms zie je heel lichtjes de letters van de vorige bladzij nog staan als er niet gereset / gezwart is. Dat is niet hinderlijk, je went er aan.

Technische gegevens die verder geen lezer interesseren, overgenomen van NookDevs - website:
Manufacturer Barnes & Noble, Release date 10 June 2011
Introductory price US$139, lowered to US$99 on 7 Nov 2011
Operating system Android 2.1 (Eclair based on Linux kernel 2.6.29)
Power Rechargeable, Non-replaceable, 1530 mAH battery (3.7V, 5.66 Wh).
Up to 2 months with wireless off based on 1 hour of daily reading
CPU TI OMAP 3621 ARM processor clocked at 800MHZ
integrated Imagination Technologies' PowerVR SGX 530(unconfirmed)
Storage capacity 2GB (1GB for content; 750 MB reserved for B&N content; chip SanDisk SDIN5D2-2G)
Expandable microSD card up to 32GB
Memory 256MB (RAM) (Samsung K4X2G323PC-8G )
Display 800 x 600 pixel, 6 inch
Pearl E-Ink Infrared Touch Screen
Input Infrared Touch Screen, Nook Home, and Power buttons.
Connectivity Wireless connectivity via Wi-Fi (802.11b/g/n), Jorjin WG7310-2A [4], USB (microUSB)

Read more: http://nookdevs.com/Nook_Simple_Touch#ixzz1lmS0KvSU
Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial Share Alike

De Nook kan geroot worden, zie de reaktie van Tomic. Ik kan daar verder niets over melden.

Mijn Nook's hebben bij lange na geen 1GB voor content, bij de settings laat het apparaat zien dat er 236MB beschikbaar is. Een eboek is ergens tussen de 0,1 en 0,5 MB groot meestal. Ook bij 236MB is er voldoende ruimte voor een flink aantal boeken. Die microSD sleuf zal ik niet gauw gebruiken. [edit 19/2] De inhoud van de SD kaart wordt geintegreerd weergegeven (bleek bij een test); Je ziet de boeken in het interne geheugen of de boeken op de SD kaart, naar keuze en ook allebei samengevoegd. ~[einde edit]

Software
Er zit 0 software bij om boeken te laden en te verwijderen. Het idee van B&N (Barnes & Noble) is dat via WiFI de Nook verbinding heeft met hun verkoopsite en dat daar boeken geladen, gekocht, geleend en gearchiveerd worden.
Met het donationware multiplatform progr. Calibre kun je prima de Nook beheren. Op de Nook zelf kun je boeken organiseren op shelves / planken. Calibre kan daar echter niet bij omdat B&N dat niet via USB toegankelijk maakt en dat is jammer. Als je shelves wilt gebruiken moet je alle boeken ook echt aan een shelf toekennen om er plezier van te hebben. Als je een shelf "Gelezen" maakt, moet je ook een shelf "Niet Gelezen" maken. Als de Nook een selectie had ingebakken "alle boeken die niet op een shelf staan" was dat niet nodig geweest.

De firmware versie is 1.1.0. Updates worden via WiFi automatisch gedownload en installed. Daar heb ik verder geen ervaring mee. Op het Internet kun je lezen dat niet iedereen die WiFi verbinding voor elkaar krijgt. Bij mijn Huawei modem van OnLine moet ik de modus van 802.11b/g/n naar uitsluitend g zetten om verbinding te krijgen. Bij b/g/n meldt de Nook dat het password niet goed is.
Afgezien daarvan werkt de software goed, dwz geen hangups o.i.d.

Sociaal doen met de Nook
Natuurlijk kun je iets met Facebook, Twitter en Google en de Nook. Zelf heb ik daar (nog) geen belangstelling voor. B&N heeft 2 miljoen titels in het Engels voor de Nook. Aangeschafte titels kun je uitlenen aan je Nook Friends, via de B&N website. Hoe dat werkt weet ik niet, maar ik vind het een goed idee, dat lenen van eboeks aan elkaar.

Heb jij ook een Barnes & Noble Nook Simple Touch Zwart?

Dank voor je review van dit apparaat wat nog niet in NL of EU te koop is officieel. Ik heb hem ook; en geroot. Het is daarmee een fantastische tablet en tegelijkertijd prima ereader. Daarmee kan ik wel bladeren of op mn netwerkschijven :)

Je gmail lezen of tweakers zijn dingen die ik wekelijk doe, vooral buiten!
Bedankt voor het schrijven van je review, ik heb er persoonlijk niets aan, maar elke review voegt weer iets toe aan tweakers. Dank hiervoor.

Allereerst wil ik zeggen dat het inhoudelijk een goede review is. Veel belangrijke punten komen aan de orde en je geeft je persoonlijke motivatie weer.

Wat ik mis:

- waarom je nu deze hebt gekocht een geen andere?
- korte vergelijking met concurrenten of een opsomming van de belangrijkste concurrenten?
(mijn fout doe je dus wel)
- PLAATJES!!!!!!!!!! Het geheel bestaat nu voornamelijk uit droge tekst wat zonde is van de review. Denk ook nog eens een keer na over de lay-out en kijk naar andere reviews.

Daarnaast vind ik dat je er vrij oppervlakkig over schrijft. Je geeft echter zelf al aan dat je hem pas enkele weken in bezit heb en de review nog tweakt. Ik geef je dan ook nog geen score. In deze staat zou je er van mij net 2 krijgen. Voeg het bovenstaande toe (of dat wat jij wilt) en het worden er minimaal 3.

succes :p

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 8 februari 2012 22:26]

Heb het apparaat ook, sinds ~ een half jaar. Geroot is het idd. een geweldig device. Heb zelf de aldiko reader software erop gezet, waarmee je een hele stapel gratis boeken kan vinden en lezen. Voordelen voor mij zijn het uitstekende scherm wat tegelijk zowat het hele oppervlak van het ding beslaat zodat er geen nutteloze ruimte wordt ingenomen door een hw toetsenbord en natuurlijk Android. Iets waar ik nog wel eens tegenaanloop zijn stofjes die op het scherm vallen, het nadeel van een touchscreen is dan dat het apparaat op je vingerbeweging reageert als je het stofje probeert weg te vegen.
Hoe werkt de Nook Simple Touch dan als tablet? Werkt elke app redelijk goed of valt dat tegen? Apps als Read it Later worden dan namelijk nog fijner.

Zelf zit ik al een tijdje te twijfelen om een e-reader of tablet te kopen. Zou je misschien aan de review je ervaringen met pdf's en het eventueel annoteren daar van kunnen opnemen? Of doe je daar helemaal niets mee. Ik denk namelijk dat ik dat voor mijn werk enorm zou missen (kladden op het papier) maar het lijkt me wel handig om al mijn artikelen op 1 apparaat mee te kunnen nemen.
Ik heb hem al sinds juli, en het is echt heen heel fijne reader. De knoppen zijn inderdaad redelijk stug maar de touch functie werkt net zo goed. Lekker afwisselen tussen de vier knoppen en swipen n gewoon aan de linder of rechterkant tappen werkt prima!
@Maupertus: nee, ik doe niks met PDFs. Misschien 1 vd anderen wel?
Ik heb ergens gelezen dat de Sony ereader het best kan omgaan met PDFs.

[Reactie gewijzigd door karel1 op 11 februari 2012 17:53]

Mag ik vragen waarom je de Kobo Touch niet in overweging hebt genomen? 6" scherm op basis van Pearl eInk, volledig touch + home knop, enkel nog iets smaller en lichter en 1gb voor user content zonder dat je daarvoor een microsd in het apparaat hoeft te drukken :-)

Zelf heb ik die nu ruim 10 maand, via Ebay, maar is nu ook gewoon in NL te koop. Perfect apparaat moet ik zeggen. Komen regelmatig met nieuwe updates (OTA) met nieuwe features en zo. Nog nooit wat raars mee gehad of hoeven resetten.

Ideaal voor vakanties, was het gesleep met kg's boeken ook helemaal zat. Vooral in het vliegtuig scheelt het enorm. Duw maar eens zo'n dikke Tom Clancy in het vakje die al tegen je knien aanzit :-) Maar ook thuis, ik lees liever met een lamp + ereader in bed dan van de ipad. en buiten in het zonnetje is het al helemaal geen contest.
Omdat de kobo touch bijvoorbeeld elke page turn zijn scherm ververst?
De Nook doet dit pas na 6 bladzijdes waardoor het een stuk prettiger lezen is.

Vraagje van praktische aard. Als ik de nook root en bv aldiko of moon+ eropzet met de no refresh app.
krijg ik dan geen ghosting en een inmens snel lege batterij?

Ik wil hem namelijk wel rooten voor mail en basic browsing maar niet als ik daardoor meer refresh en erg snel lege batterij terug krijg.
Goede review!.
Ik heb 'm al een jaar, want ik heb hem op vakantie gekocht in Amerika.
Heel frustrerend was het dat wifi het niet deed. Maar je kan het alsnog werken krijgen door een persoonlijke hotspot te maken van je telefoon. Op mijn iPhone werkt dat in ieder geval.