Specificaties 128GB 2.5" (SATA-600) @ 520/320MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB Review

Kapotto 7 februari 2012, 1.907 views

Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB

Pluspunten

• Product is geleverd met alle benodigdheden (kabels, tray, software, boekjes)
  • Updaten van firmware gaat heel gemakkelijk via de samsung software (Magician)
  • Verpakking is kwaliteitsvol en mooi

Minpunten

• Prijs is relatief hoog
  • Snelheid lijkt tegen te vallen tov beloofde specificaties

Na een hele tijd uitstellen, toch maar een SSD gekocht. Er waren wel enkele voorwaarden waaraan de SSD moest voldoen;
  • Betrouwbaar en stabiel
  • Opslagcapaciteit van 128GB (OS + spellen)
  • Snelle lees- en schrijfsnelheid
Motivatie
Het kiezen van een ssd dezer dagen is geen gemakkelijke keuze, er zijn zoveel fabrikanten die zich op de een of andere manier proberen onderscheiden. Ik denk dat Samsung hier toch wel in geslaagd is, er wordt een totaalpakket afgeleverd. Je krijgt software (Magician, Norton Ghost), een tray voor het inbouwen en kabels. De lees en schrijfsnelheden zijn zeer goed, met name de schrijfsnelheid (320 MB/s). Daarnaast geeft Samsung zelf aan dat ze vol voor de betrouwbaarheid van hun ssd's gaat.

Dit heeft mij over de streep getrokken en ik heb na lang afwachten toch een ssd gekocht.

Algemene beoordeling
Bij je eerste aankoop van een ssd weet je niet goed wat je kan verwachten, het is een grote verrassing. Ik maakte het pakket open en er kwam een mooie stevige doos uit waar de ssd in zit. Mijn eerste indruk, klein en licht met een mooie aluminium topplate. (op foto's klikken voor grotere versie)

Installatie
Na het monteren in de tray kon die in de pc, kabels aansluiten was niet zo moeilijk. Windows was na het opstarten de ssd van zich zelf aan het installeren, kon niet beter. Helaas ging het niet zo goed, na enkele keren heropstarten kon ik eindelijk aan de slag gaan. Toch heb ik de indruk dat er toch nog iets niet goed is gegaan aangezien ik in de bios de AHCI modus niet kan aanzetten (start niet op), ssd werkt enkel met IDE modus.

upgrade firmware
Je kunt via 3 manieren de firmware upgraden; usb, cd en Magician firmware. Ik heb de laatste optie gekozen; firmware downloaden van de site, inladen in Magician en paar minuten later was het in orde.

Prestaties
Samsung beloofd een leessnelheid van 520MB/s en een schrijfsnelheid van 320MB/s. De woorden van een fabrikant moet je altijd met een korreltje zout nemen, omdat er altijd onder ideale omstandigheden worden getest. Test zijn uitgevoerd in IDE modus in de bios.

Bij de eerste test kwam de ssd rechtstreeks uit de doos en waren er nog geen ''tweaks'' toegepast.

Dit is een heel verschil tov de conventionele harde schijf (samsung spinpoint F3

Na het installeren van het besturingssysteem en het uitvoeren van een aantal tweaks kreeg ik de volgende resultaten. ik moet hier wel een opmerking bij maken, ik heb nog niet de AHCI modus in de bios kunnen aanzetten aangezien hij dan niet wilde opstarten. Ik heb dus enkel getest in de IDE modus.

De beloofde schrijfsnelheid wordt gehaald in de test, leesnelheid blijft nog wat achter. Ik hoop dat ik de leessnelheid nog wat kan verbeteren, weet alleen niet hoe?

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Ik heb de ssd nu een aantal dagen, dus kan ik helaas hier nog niet over oordelen. Ik heb nog geen bsod gekregen dus dit is wel positief.

Update
Ik heb getracht om de AHCI modus in te schakelen na de installatie van Win 7, dit is helaas gefaald. Resultaat: nieuwe installatie nodig met vooraf aangezette AHCI modus. Zogezegd zo gedaan, na een paar uur stond er een nieuwe installatie op de ssd. Ik heb gezorgd voor nieuwe tests:

• AMD Phenom II X4 955
  • Asrock 870 extreme 3
  • Sapphire Radeon HD 5770
  • Samsung Spinpoint F3
  • Kingston HyperX KHX12800D3/2G
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB?

Hallo, mooi review!

Ik moet zeggen dat ik niet snap hoe er zulke verschillen kunnen zijn. Dit zijn mijn AS SSD snelheden. Zoals je kunt zien is het bij somige dingen veel sneller bij mij, maar bij andere juist weer niet. Mijn score (723) is wel weer veel hoger...
De SATA-controller van de ene moederboard is anders dan de ander. Daarnaast had de schrijver van de review alles op IDE-modus getest en niet op AHCI.
eerst de driver activeren, daarna in bios aanzetten.

(ben wel benieuwd naar de resultaten)
Ik heb dit (overigens om andere redenen) een paar keer gedaan.
Het is niet alleen een kwestie van een registry hack, maar je drivers moeten ook 'in place' zijn, voordat je reboot.

Daar zit de crux van het verhaal. (in dit geval denk ik dus aan de AHCI drivers van je specifieke sata controller)

Success...
AHCI mode moet zijn ingeschakeld alvorens Windows te installeren.
Achteraf kan het alleen nog via een registry tweak.
De IDE mode verklaart waarschijnlijk de achterblijvende performance.
Ik heb al geprobeerd om de AHCI mode aan te zetten via die registery tweak, helaas stopt die met opstarten na 2 schermen. Er blijft gewoon een strepje pinken bovenaan het scherm ... Ik moet dan terug IDE modus aanzetten als ik windows dan toch wil opstarten.

Er rest nog maar 1 oplossing en dat is ssd wissen en opnieuw besturingsysteem installeren.
Ik heb zelf ook deze SSD en werkt prima bij mij, alleen heb ik hem nog niet geupdate met de nieuwe firmware. Is dat echt easy met de software die wordt meegeleverd?

Je krijgt in het begin een scherm met een melding dat de kans bestaat dat je OS kan falen of dat je gegevens kan kwijtraken.
Ik heb de upgrade uitgevoerd toen er nog niets op de schijf stond, is iets veiliger. Het updaten zelf is heel gemakkelijk met de Magician software. Dan bij update, de gedownloade firmware inladen.
Zogezegd zo gedaan, na een paar uur stond er een nieuwe installatie op de ssd.
Was bij mij met 16 minuten gedaan :)