ARCTIC Freezer 7 Pro Review
Deze koeling heb ik geplaatst in de volgende configuratie:
Behuizing: Antec Lifestyle Sonata 3
Moederbord: Asus P5K Premium Wifi-Ap
CPU: Intel Core 2 Duo E6750 2.66 GHz
Geheugen: OCZ 2GB DDR2 (2x 1GB) PC6400 CL4 Platinum XTC
Videokaart: Sapphire Radeon HD2600 XT 256MB DDR4
Harde schijf: Seagate 500GB SATA II 7200RPM 16MB Baracuda 7200.10
Samsung 320GB SATA II 7200RPM 16MB
Windows Vista Home Premium 32 bits.
2 dg. na in elkaar zetten v.d. computer gingen 2 bevestigingen v.d. Socket 775 ventilator los, computer sloeg uiteraard uit. De fanbevestigingen van S775 zijn grote ondingen, nog nooit zo'n slechte bevestiging gezien. De betreffende plastic pinnetjes waren omgebogen/geknakt en niet meer bruikbaar. Ik heb de plastic pootjes losgezaagd met een fijne zaag en de fan bevestigd met M4 bouten/moeren (past precies). Benodigdheden: metaalschroeven doorsnee 4 mm, lengte 20 mm + karroserieringen groot 4 mm + sluitringen nylon 5 mm. Moederbord moet wel helemaal los: achtereenvolgens
1. metaalschroef+karroseriering door achterkant moederbord,
2. 3-4 nylon sluitringen per schroef op MB (klem staat bij de plastic pinnen ook ca. 2-3 mm van moederbord),
3. metalen klem v.d. fan erop,
4. grote karosseriering,...
Pluspunten
Zeer goede koeling voor een hele gunstige prijs, extreem goede koeling met bevestiging d.m.v. (goedkope) bouten/moeren
Minpunten
Bevestiging! Intel: andere oplossing zoeken!
Eindoordeel
Behuizing: Antec Lifestyle Sonata 3
Moederbord: Asus P5K Premium Wifi-Ap
CPU: Intel Core 2 Duo E6750 2.66 GHz
Geheugen: OCZ 2GB DDR2 (2x 1GB) PC6400 CL4 Platinum XTC
Videokaart: Sapphire Radeon HD2600 XT 256MB DDR4
Harde schijf: Seagate 500GB SATA II 7200RPM 16MB Baracuda 7200.10
Samsung 320GB SATA II 7200RPM 16MB
Windows Vista Home Premium 32 bits.
2 dg. na in elkaar zetten v.d. computer gingen 2 bevestigingen v.d. Socket 775 ventilator los, computer sloeg uiteraard uit. De fanbevestigingen van S775 zijn grote ondingen, nog nooit zo'n slechte bevestiging gezien. De betreffende plastic pinnetjes waren omgebogen/geknakt en niet meer bruikbaar. Ik heb de plastic pootjes losgezaagd met een fijne zaag en de fan bevestigd met M4 bouten/moeren (past precies). Benodigdheden: metaalschroeven doorsnee 4 mm, lengte 20 mm + karroserieringen groot 4 mm + sluitringen nylon 5 mm. Moederbord moet wel helemaal los: achtereenvolgens
1. metaalschroef+karroseriering door achterkant moederbord,
2. 3-4 nylon sluitringen per schroef op MB (klem staat bij de plastic pinnen ook ca. 2-3 mm van moederbord),
3. metalen klem v.d. fan erop,
4. grote karosseriering,
5. 2 nylon sluitringen (belangrijk tbv isolatie!),
6. vastschroeven met moer.
Gevolg: de fan staat als een huis en de koeling is fantastisch.
Temp. CPU (idle, met Grabit a.h. downloaden): 24-25 graden, moederbord: 38-39 graden. Met Speedfan gemeten. Dat zijn zeer goede waarden!
Dit zijn waarden met Bios v. Asus QFan op "Optimum", als de temp. onder bepaalde waarden (nu bijv. met alleen Grabit a.h. downloaden) staat de fan niet aan!, alleen de 120 cm casefan achter de CPU-fan draait continu.
Hij functioneert dus bij lage belasting grotendeels als een passieve koeling.
Reacties (13)
Arctic had natuurlijk ook een ander systeem kunnen bedenken. Dit is een fijne koeler als je geen zin hebt om je hele moederbord eraf te halen. Als 2 pinnetjes eraf schieten heb je iets niet goed gedaan. Het zwarte deeltje moet helemaal door dat witte buisje schieten anders zit hij niet vast. Moet wel toegeven dat het even gepruts is.
Een dergelijk bevestigingssysteem is echter volgens mij niet stevig genoeg, zeker niet voor een CPU van € 170.
Met die bevestiging heb ik absoluut geen problemen ondervonden..4 nette klikjes gehoord..en de koeler zit echt stevig vast!
Ik heb overigens zelfde processor, draaiend op 3.6Ghz...met lagere IDLE temps..van 15/18..Load 34 graden.. Vergelijking 45/68 stock koeler op stock speeds...
Een geweldige koeler voor zijn geld! 15 eurie voor betaald
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 16:38]
Hoe gaat een luchtkoeler nou jouw processor koeler maken dan de omgevingstemperatuur?
Je kan beter eventjes met coretemp 0.95.4 beta en/of intel tat gaan meten, zijn wat betrouwbaardere metingen..
Dit zegt speedfan & Everest
[Reactie gewijzigd door tiswat op 26 juli 2024 16:38]
(Helaas)veel socket 775 koelers hebben een plastic pin bevestiging!
Mijn Scythe Infinity zit nóg steeds goed vast, en geen problemen ondervonden met deze bevestiging
De een zegt Coretemp, de ander Speedfan, de ander het TAT progje van Intel..
Coretemp geeft bij mij als enige een waarde van 40+ aan..
en ik heb toch 8 programmatjes draaien..
Welke is dan goed volgens jou?
Over het algemeen is CoreTemp Beta 0.95.4 een hele goede en Intel TAT ook. Je kan proberen te meten met allebei. Speedfan geeft bij mij Core0 en Core1 zelfde waardes, maar geeft in werkelijkheid de CPU temp en niet Core temp, dus klopt niet (bij mij dan).
Ik denk dat er niet eens een geloofwaardig programma bestaat hiervoor..
speedfan geeft bij mij ook bij 1 sensor aan dat het 127graden is... yeah right
ik snap dat jullie lovend zijn over deze koeler ivm prijs, maar de koelprestaties vond ik erg tegenvallen. vooral sinds ik hem heb vervangen door een GeminII met 2 X 120mm fan erop
mocht iemand nog intresse hebben in Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) deze is bij mij af te halen
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn