Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 Review

AxelF 6 februari 2012, laatste update op 6 februari 2012, 3.198 views

Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Pluspunten

• goeie performance

Minpunten

• allemachting wat een herrie om dit alles koel te houden!

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Mijn crossfire opstelling van deze kaart presteert naar verwachting, maar de temperaturen lopen wel gigantisch op voor gpu2. De koeling die erop zit kan het niet aan tenzij de fan op 100% begint te draaien na enkele minuten gaming, en het geluid ervan is ongelooflijk irritant, luidste videokaart die ik tot nu toe heb gehad.
Ik zal proberen mijn opstelling wat te veranderen en gpu2 een slot lager te steken en hopelijk hiermee de temperatuur ervan naar beneden kan trekken, idle loopt ie 15 graden warmer dan gpu1. nochtans heb ik goeie airflow in mijn kast maar de hitte van gpu1 wordt in gpu2 gedumpt met extreem hoge temperatuur als gevolg.

testrun 3dmark11 gpu 1 is ongeveer 75 graden, gpu 2 loopt op tot 94 graden!! hierbij had ik wel als limiet 50% fan opgegeven want luider kan ik echt niet aan! die kaarten maken enorm veel herrie boven 50% fan profile speed. (gebruik msi afterburner om dit alles te regelen)

Ook vind ik de bovenkant wat gevoelig en plastiekerig, het plooit nogal gemakkelijk, een heel verschil met mijn oude 8800 ultra's die een heeeeeel pak stiller waren.

Heb jij ook een Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5?

Reviews door de redactie

Volgende keer, test iets meer uit.. Benchmarks, Google even naar oplossing voor die warmte enzovoort.

Heb je misschien een slechte batch te pakken?.. Volgens de reviews van meerdere gerespecteerde sites horen deze kaarten echt geen 90c + te raken.

Misschien maar inruilen voor een andere merk met dual fans?
Staat er in die reviews ook dat de fan dan max op 50% draait want volgens mij is dit misschien wel de reden dat hij zo warm word.
Nee, niet op 50%, maar ook zeker niet op 100% fanspeed.

Deze kaarten zouden ook niet zoveel lawaai maken, dus vraag mij ook af wat de reviewer nou precies luid vindt. Zelfs op 70% zou het niet echt storend moeten zijn.
Denk dat er echt wat mis is met je aiflow van je kast. Als je weet dat de warmte van gpu1 in gpu2 wordt geblazen kan je het verwachten dat het fout gaat..
Ik heb een HIS 7950 met een gelijkwaardige koeler ook 1 fan in het midden deze word bij mij 72 graden bij 58% fan speed en is NIET te horen.

100% load furmark met 1.2v @ 1100 op de core, er is dus echt wel iets mis hier..
Waarom dan Overklokbaarheid Score: 2 ? je hebt dit blijkbaar niet eens getest.
review =/= rant

onderbouw meer factoren dan alleen geluid en temperatuur. Verder horen er gewoon benchmarks bij en een eerlijke kijk. Probeer eens met alleen de oververhittende kaart te testen. En wissel ze anders eens om.
Wat jij hier beweert is op geen enkele gerespecteerde review site terug te vinden. Wel grappig dat jij je kast vijf sterren geeft voor koeling en vervolgens gaat klagen over de temperatuur van je videokaart. Er is bijna altijd spraken van een combinatie van factoren die tot een probleem leiden.

[Reactie gewijzigd door madmaxnl op 6 februari 2012 17:50]

stel je wilt je videokaart waterkoelen, is het dan niet beter om de goedkoopste 7950 te nemen en dan over te klokken ?
allemachting wat een herrie om dit alles koel te houden!
Dus voor de duidelijkheid, je wou een stille CrossfireX/SLI opstelling (?) in een BMW-design kast zonder feitelijk goede koeling (tenzij zelf aangebracht/gemod natuurlijk) met een hexacore CPU erbij. Volgens mij heb jij je prioriteiten niet helemaal op orde en als je een systeem 'zonder compromissen' wilde bouwen moet je natuurlijk nooit ever ooit voor zo'n erbarmelijke kast gaan, wat zonde van geweldige onderdelen zeg. Nu kan je dus OF beginnen aan een zeer uitgebreide casemod om die Level 10 een beetje goed te laten koelen (al is zo'n ding natuurlijk nooit meer stil te maken... het is aan alle kanten of open of gammele structuur) of je kan het geheel inbouwen in een echte kast met echte koeling. Ik bedoel er verder niets mee hoor, maar als je daadwerkelijk geen herrie wil dan kan je beter nu voor een goede kast gaan in plaats van tijd te verspillen aan casemodden, want iets wat er zo uitziet als de Level 10 is maar voor één ding bedoeld en dat niet goede stille koeling voor echt gebruik. En wat betreft stilte is er een vrij simpele regel toe te passen: hoe meer stroom het gebruikt, hoe meer herrie het maakt om te koelen. Een multi-GPU hexacore systeem stil en koel krijgen (voor zover mogelijk) kost dan ook aardig wat geld en moeite, en 2 van dergelijk GPUs + een hexacore met één pre-built WC loop koelen schiet natuurlijk niet op, sterker nog dan kan je beter goede luchtkoeling nemen.
ik zou zeggen koop een echt goede kast met uitstekende koeling en zorg er voor dat de videokaarten op ze minst 1 slot uit elkaar staan bij voorkeur 2 en let maar op ze worden dan niet meer boven de 65 graden

[Reactie gewijzigd door darkliquid0546 op 24 maart 2012 23:41]

Heb je niet gewoon een koeler die kapot is of aanloopt of ??