Specificaties 7" (1024x600), Android 2.3, WiFi - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad A1 Zwart Review

BaukeW 5 februari 2012, 3.523 views

Lenovo IdeaPad A1 Zwart

Pluspunten

• Bouwkwaliteit, er zit b.v. een magnesium frame in. Voelt heel degelijk aan.
  • Beeldscherm, helder en duidelijk, (wel glimmend).
  • Gevoeligheid, reageert goed op aanraken.
  • Compleetheid, alle Android mogelijkheden

Minpunten

• Scherm glimt maar dat vind ik in deze prijsklasse niet meer dan normaal.

De Lenovo A1 is mijn eerste Android ervaring. Wel al ervaring met IBM en Lenovo. Toen ik las dat Lenovo een 7 Inch tablet had onder de 200 Euro heb ik die gekocht omdat ik daar de Lenovo kwaliteit van verwachtte en ik ben niet terleurgesteld. Gekocht via Redcoon en de volgende dag geleverd, prima.
In de doos zit een klein blaadje met waar de knoppen zitten, een usb kabel, een stekker voor het stopcontact waar die kabel in kan en de tablet. De gebruiksaanwijzing staat onderaan de aps op de tablet.

Als absoluut beginner maakte ik de fout hem bij de 1e opstart te verbinden met mijn PC en later te verwijderen zonder te dismounten. Niet doen. Ik kreeg een "android proces acore has stopped unexpectedly" error die in een venster opkwam met de mogelijkheid "force stop" te kiezen. Deed ik dat kwam al snel de melding opnieuw. Ook werd het scherm snel zwart. Omdat ik nog niet wist hoe je een Android apparaat aanzet (hangslotje naar rechts bewegen) duurde het nogal lang voor ik hem weer op de orginele fabrieksinstellingen kon zetten. Gelukkig staat de gebruiksaanwijzing ook op de Lenovo site, zoals ik van ze gewend ben. Daarna geen problemen meer gehad.

Het apparaat is heel degelijk. Het scherm heel mooi, maar wel glimmend, normaal in deze prijsklasse, en reageert vlot op touch. Het is wel gorilla glas, dat is volgens de revieuws die ik las nog niet normaal in deze prijsklasse. Ik ben nog bezig hem te ontdekken. Documents to Go zit er standaard op en doet het prima met mijn Word.docs en ook met *txt. FB Reader erbij gezet voor Epub. Kindle reader zit er standaard ook op zodat ik alle Ebooks comfortabel met dit compakte apparaat kan lezen. Nadat ik Angry Birds er op had gezet was ik hem geruime tijd kwijt aan mijn lief, dit apparaat leent zich (te?) goed voor delen ;).

Muziek klilnkt mooi met de koptelefoon. De luidspreker is duidelijk. De achtercamera geeft op de tablet bij daglicht duidelijke foto's. Van de voorcamera las ik dat die slecht is, heeft ook maar 0,3megapixel. De foto's die ik daar mee maak zijn echter op het scherm prima, lijkt mij dus o.k. voor Skype. Foto's en film nog niet geprobeerd. Battarijduur was bij het proberen en veel er mee doen 6 uur. Verder veel aps natuurlijk, sterrenhemel van Google, I Tjing, Handlijnkunde, Drukpuntmassage en vele andere. Er zijn zowaar agenda's voor te krijgen die net zo handig zijn (zo te zien) als die op mijn oude trouwe Palm. Maar die is wel veel kleiner en past in mijn overhemdzakje dus die blijft nog.

Aanrader ! N.B. BIj Amazon.de nu voor 159 Euro !

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad A1 Zwart?

is de software (van lenovo zelf, niet android) duidelijk?
hm, geen hdmi :S ook wel minpunt, 159euro is wel top!
Erg veel tablet voor weinig. Meest redelijke video review die ik heb kunnen vinden, mbt het gebruik van het apparaat, zie je hieronder.

Het is allemaal wat langzaam, en je moet redelijk goed op het scherm drukken. Maar het is een grote stap vooruit tov de wat oudere en goedkopere Archos 7 V2 (110 euro). Zie mijn review hier beneden. Zeker het extra geld waard.

productreview: Archos 7 home tablet 8GB (V2) Zwart review door tHe_BiNk
Dag Ybua : Ja, simpel en helder, 4 aanraaktoetsen voor :

Watch = (camera), Email, Listen (muziek), Read (Kindle op Amazon.com voor Ebooks)

Aan de R.kant van de 4 toetsen zit een knop voor de instellingen van Android voor je Wifi, geluid, scherm, etc. (Factory reset zit onder Privacy)

Middenonder zit een vierkantje van witte stippen dat je rechtstreeks naar de aps brengt.

Verder nog knoppen op het Homescreen voor internet, de Lenovo aps shop en toegang tot de tabbladen van het homescreen. Die kun je ook bereiken door naar links of rechts te vegen.

Groet ! Bauke
Beste Bauke,

Heeft deze A1 Tablet naast de Lenovo app store, ook de beschikking over een Android Market?

Groet

Crescendo
Hallo Crescendo,\

Ja, de Android Market staat er standaard op en ook een Lenove Market. Dit laatste is m.i. op het ogenblik een beetje overbodig en bied (nog) geen dingen aan die je ook niet in de Android Market vind, maar dat kan nog veranderen, ze zullen die Lenovo market niet voor niets hebben opgezet.

Ik zag nog op YouTube bij een review dat de reviewer last had van wegvallen van WiFi elke 15/20 seconden. Heb ik ook gehad bij mijn eerste WiFi apparaat, een 3 jaar oud accesspoint. Inmiddels een nieuwe router, een middenklasse Sitecom, N300, van UPC, en sindsdien geen problemen met WiFi.

Ik zou alleen nog willen dat er op Android een kalenderapplicatie is die net zo mooi werkt als op mijn oude trouwe PalmTx, incl. een jaaroverzicht. Maar dit terzijde.

Vriendelijke groet, Bauke
Beste Bauke,

Bedankt voor je antwoord, excuses voor mijn late reageren. Heb je de Lenovo IdeaPad nog steeds in bezit, of is hij naarmate je hem langer gebruikte je minder gaan bevallen? Kortom, zijn er nieuwe ervaringen met deze tablet, negatief of postief, die je zou willen delen?

Met vriendelijke groet, Casper
Dag Casper,
Nog steeds in bezit en bevalt ook nog steeds goed. Net op vakantie geweest en er mijn mail etc. mee gedaan. En ook laten vallen van ruim 1 meter hoog op een betonnen vloer, alleen een krasje en een klein gleufje aan 1 kant van een millimeter breed en 2 cm lang in de tegenoverliggende hoek tussen magnesium frame en plastic achterkant. En werkt als vanouds. Lenovo kwaliteit. Op tabletpcreview.com lees ik dat het scherm heel snel onleesbaar wordt vanaf een hoek. Heb ik ook al geen last van, of ik moet hem echt heel schuin houden, b.v. als ik iemand naast mij iets wil laten zien. Ik vind het nog steeds een heel goede deal, bij Amazon.de voor 159 euro. Mijn Palm Tx was een paar jaar geleden 298.... Het enige nadeel vind ik dat er weinig adventures voor zijn, maar dat kan ook komen doordat ik mij nog niet in Scumm hebt verdiept.
Met vriendelijke groet, Bauke