Specificaties GF 8800 GTS (575MHz), 320MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

MSI NX8800 GTS-T2D320E-HD-OC Review

ollSNAKEllo 26 september 2007, laatste update op 26 september 2007, 2.270 views

MSI NX8800 GTS-T2D320E-HD-OC

Pluspunten

• Prestaties
  • DirectX 10
  • Toekomstgericht

Minpunten

• Door de dikte vd kaart valt 1 pci slot weg
  • Kaart is lang

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Voorwoord
Mijn eerste productreview, over de MSI NX8800GTS 320MB OC.
Gekocht op 12-09-2007 bij Salland Automatisering voor 274,00.

Ik wilde in ieder geval een 8800 GTS 320MB omdat ik de gtx en ultra gewoon te duur vind. Gekozen voor de 320MB versie omdat ik toch op een resolutie van "maar" 1280x1024 en niet hoger. En de kaart moest DX10 ondersteunen, maar dat stond al vast omdat mijn keuze al op een 8800 viel 8)7

Gezien de prijzen van bv. de "gewone" 8800 GTS 320MB kost deze OC edition maar gemiddeld 10,- duurder.

De OC nummertjes zal ik bespreken in het "Overklokbaarheid" deel van deze review.

Voordat ik echt begin eerst even nog mijn systeem:

- Intel Core 2 Duo E6750 2.60 GHz, 1333 MHz
- GigaByte Moederbord GA-P35-DS3R
- Kingston 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz (2 repen van 1024MB)
- MSI NX8800GTS 320MB OC
- Creative Audigy 4
- 1 DVD-brander
- 1 DVD-speler
- Antec NeoHE, 500 Watt
- Samsung SyncMaster 930BF

Featureset
De kaart wordt geleverd in een niet al te grote doos met een plastic handvat.
Inhoud:
- MSI NX8800GTS 320MB OC ;)
- 2 DVI / VGA Adapters
- S to S TV-out Extended Cable
- HDTV / Video-out Connecting Cable
- 4pins naar 4pins + PCIe stekker verloop
- Driver cd met drivers en een paar applicaties
- De game "Company of Heroes"

Niet teveel, niet te weinig. Naast de kaart zelf heb ik niks in gebruik.
Op te merken is dat de game "Company of Heroes" met een patch in DirectX 10 te spelen is. Dit staat netjes vermeld op het hoesje van de game. "Jammer genoeg" is de patch zelf niet meegeleverd maar is te downloaden (je kunt niet alles hebben) 8)7 .

Prestaties
Tja hiervoor heb ik natuurlijk de kaart gekocht :P
Na 1.5 jaar een Radeon x800GTO te hebben gehad gaat er met dit "monster" een wereld voor je open in nieuwere games.

De eerste game die mijn nieuwe kaartje mocht oppeuzelen was BioShock in DX10 mode onder Vista. In het menu eerst de resolutie op 1280x1024 gezet, alle settings op het hoogst, vsync uit. In 1 woord GEWELDIG.
Max FPS: 100
Gemiddelde FPS: 60 -70
Min FPS: 40

De tweede game waar hij aan mocht snoepen was Lost Planet onder DX10 mode. Resolutie 1280x1024 alles op high, shadows op medium, vsync uit, AA uit, AF 4x.
Wow, dit is echt een voorbeeld voor DX10 games, wat een prachtige beelden, hiervoor weet je waarom je de kaart hebt gekocht.
Max FPS: 60
Gemiddelde FPS: 45 - 55 (buiten - binnen)
Min FPS: 40

Daarnaast heb ik ook 3DMark06 laten lopen in de default Benchmark (1280x1024, AA uit, jullie kennen het wel).
Een mooie score van 9341 3DMarks.
SM2.0 Score: 4239
HDR/SM3.0 Score: 4105
CPU Score: 2348

Overklokbaarheid
Aangezien ik zelf de kaart niet overgeklokt heb heb ik hierbij "Geen mening" aangegeven. Maar ik wil toch even de nummers geven van de overklok die MSI standaard op deze OC edition uitvoerd.

GPU Snelheid:
Standaard 8800 GTS 320MB - 500MHz
MSI 8800 GTS 320MB OC - 575MHz

Geheugen Snelheid:
Standaard 8800 GTS 320MB - 1600MHz
MSI 8800 GTS 320MB OC - 1700MHz

Zelf klok ik (nog) niet over, maar zeg nooit nooit :Y)

Beeldkwaliteit
De 2 games die ik hierboven beschreven heb zijn momenteel de enigste games die ik tot nu toe gespeeld heb. het beeld ziet er gewoon super uit op mijn 930BF. Verdere applicates en films ook niks op aan te merken, het is gewoon prima.

Modbaarheid
Het enigste modje (als je het zo kunt noemen) dat ik tot nu toe gedaan heb is m.b.v. RivaTuner (v2.04) nieuwe fanprofiles aangemaakt.

Standaard draait de fan, die overigens prima werkt en zeer stil is altijd op 60%.
Dit heb ik dus een beetje aangepast met RivaTuner als volgt:
Fan Speed 100% > 70C
Fan Speed 80% > 65C

Dit betekend dat als de kaart 65C of kouder is de fan op 60% draait. Wordt hij warmer dan 65C dan draait de fan op 80%, het geluidsniveau is wel iets hoger maar nog steeds nauwelijks hoorbaar. Wordt de kaart warmer dan 70C dan draait de fan op 100% en is deze duidelijker hoorbaar maar is tijdens het gamen zeker niet storend.

De warmte van de kaart bespreek ik "Warmte- en geluidsproductie".

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
Er wordt een cd meegeleverd met drivers maar deze zijn uiteraard verouderd. Daarom had ik van te voren al gezorgd dat ik de nieuwste drivers paraat had. Ik gebruik gewoon de standaard drivers van Nvidia en heb momenteel de 163.67 beta drivers.

Warmte- en geluidsproductie
Zoals te lezen was in mijn "Modbaarheid" stukje heb ik de fan profielen aangepast. Standaard draaide de fan op 60% en was niet hoorbaar, maar de kaart werd wel warmer (76)C dan nu, met aangepaste fanprofielen.

Idle is de kaart in Vista 63C
100% load gemiddelde temp 67C maar de kaart wordt niet warmer dan 72C.

Aan de tempraturen te zien (en met de kennis in het achterhoofd van mijn fanprofielen) kun je dus concluderen dat de geluidsproductie van de kaart niet hoog is.
In Vista draait hij op 60% en is dus niet hoorbaar.
Tijdens het gamen draait hij 70% van de tijd dat ik game op 80% snelheid en de overige 30% van de tijd op 100%. Op 80% is hij tijdens het gamen niet te horen, op 100% is hij wel hoorbaar maar zeker niet storend en went snel.

Tja dit valt natuurlijk moeilijk te beoordelen want het is maar net hoeveel je er voor over hebt. Maar gezien de performance, kwaliteit en de standaard overklok ben ik zeer tevreden over de prijs van 274,00 die ik voor deze kaart heb neergeteld.

Algemene beoordeling
Tja wat valt er nu nog te zeggen, de kaart is standaard overgeklokt, ondersteund DX10, is snel, blijft relatief koel en maakt weinig geluid. Verwachting is dat ik toch wel minimaal een 2 jaar met deze kaart verder kan.

De kaart zelf neemt qua dikte de ruimte in van 2 kaarten dus had ik 1 pci slot dat ik niet meer kan gebruiken. Maar dit hindert mijn niet. Ook is de kaart relatief lang, maar ook dit was voor mijn case geen probleem.

Al met al zou ik deze kaart zeker het het stempel AANRADER mee willen geven.

Heb jij ook een MSI NX8800 GTS-T2D320E-HD-OC?

Voila ! Dit is nu eens een goeie survey !

Veel (zinnige) informatie!

veel plezier ;)
Dank u dank u, de eerse indruk is belangrijk h? ;)
Mooie review. Ik heb hem ook in bestelling. Helaas is deze kaart niet altijd even goed leverbaar.
Je zult er erg veel plezier aan beleven.
Een zeer goede aankoop. :P
verhip... nu wordt het nog moeilijker kiezen: 2900PRO of deze 8800....

zeg ollSNAKEllo: graag meer van deze reviews! Goe bezig!
Ik zal mijn best doen. :+

Maar zoals ik zei, een echte aanrader is dit kaartje. Succes met kiezen ;)
je kan nog wat info vinden op mijn tutorial voor de 640mb versie ;)
Ik zal mij oog eens een blik laten werpen ;)
Super Review!

Ikzelf ga deze kaart ook aanschaffen! :)
Misschien toch maar weer mijn net aangeschafte 8600GTS kaartje verkopen :)
Mja, ik zou liever iets meer uitgeven voor veel meer prestaties. Deze kaart is echt top
Goede review ollSNAKEllo! :) Ik werd enthousiast van je review, en dat terwijl ik al een 8800GTS 320MB heb. Even weer een mooie benadrukking waarom het ook alweer zo'n goed idee was om voor een 8800GTS te gaan! :P

Good job!
Idd, ik ben er zo tevreden mee dat ik het gewoon niet kon laten om er een review over te schrijven.
Je haald bijna precies dezelfde score als ik met mijn MSI8800GTS 320oc mb :P Ik haal 9100, maar mijn CPU haald (Maar ) 2142. DUs eigenlijk bijna precies gelijk :P

Goee review overigens
Nette review. Kaarten draaien met gemak 650/2000 op lucht. Op water willen ze zelfs nog iets hoger.
Dit is pas een review, ik heb de kaart zelf ook en tijdens een game als crysis kreeg ik gekleurde balken om de temp 70 graden bedroeg. Ik werd al bang dat het aan mij lag, maar je kan dat dus instellen met dat RivaTuner.. TOP! daar was ik dus op zoek naar.

Thnx man :)